Hai­luo­don Me­ri­sil­ta-laut­taa huol­le­taan Tei­jos­sa – matka te­la­kal­le kestää monta päivää

Hailuodon päälautta Merisilta on parhaillaan huollossa telakalla Teijossa Turun lähellä. Se pääsee todennäköisesti lähtemään takaisin pohjoiseen ensi viikon lopulla.

Merisilta on pistetty telakalle.
Merisilta on pistetty telakalle.
Kuva: Kauko Ervasti

Hailuodon päälautta Merisilta on parhaillaan huollossa telakalla Teijossa Turun lähellä. Se pääsee todennäköisesti lähtemään takaisin pohjoiseen ensi viikon lopulla.

Turvallisuus- ja liikennejohtaja Veijo Hiukka Finferriesistä kertoo, että lautalla on kuivatelakointi  eli perusteellinen huolto joka viides vuosi. Välivuosina on mahdollisia tarkastuksia ja välitelakointeja.

Muun muassa jäissä ajaminen vaikuttaa siihen, että lautta pitää huoltaa kunnolla.

Yli 1000 tonnin painoinen Merisilta saapui Teijoon 25. lokakuuta sunnuntaina, se oli lähtenyt telakkareissulleen pohjoisesta perjantaiaamuna 23. lokakuuta.

– Se on pitkä matka. Tuollaista alusta voi ajaa avomerellä vain hyvissä olosuhteissa, Hiukka toteaa.

Säät suosivat ainakin menomatkaa.

Merisillan kokoisen aluksen mahdollisuudet kuivatelakointiin ovat rajalliset. Se tehdään yleensä Saaristomeren alueella.

Vuonna 1988 rakennettu Merisilta on Hiukan mukaan yhä käypä peli liikenteeseen.

Ensi syksynä telakalle lähtee puolestaan toinen Hailuodon lautta Meriluoto, joka painaa 950 tonnia.

Lauttojen huoltaminen telakalla ajoittuu Hailuodon Siikamarkkinoiden jälkeiseen aikaan, jolloin Hailuodon ja mantereen väliä ryhdytään liikennöimään yhdellä lautalla.

Hailuodon reitille palaava Merisilta hoitaa talvikauden liikenteen. Merisillan urakka saattaa kestää koko talven, jos talvi on samanmoinen kuin edellinen. Hailuotoon ei saatu viime talvena jäätietä lainkaan.

Veijo Hiukka muistaa, että viimeksi Itämeri oli kokonaan jäässä vuonna 1987. Talvet ovat muuttuneet toisenmoiseksi.

Merisilta

- Rakennettu vuonna 1988

- Lauttaan mahtuu noin  55 henkilöautoa 

- Suurin pituus 63,2 metriä

- Suurin leveys 12,3 metriä

- Hyötykuorma 290 tonnia