GTK:n asian­tun­ti­ja ja­ko­hih­naon­gel­mas­ta: Suo­lauk­sen ku­lut­ta­va vai­ku­tus ko­ros­tuu Oulun seu­dul­la

Kiviainestutkijat eivät usko näkemykseen, jonka mukaan Oulun seudun jakohihnaongelman aiheuttaisi mustaliuskealueilla esiintyvä happamuus.

Tiesuola pitää teiden pinnat sulina. Samalla märkä tien pinta nopeuttaa asfaltin kulumista.
Tiesuola pitää teiden pinnat sulina. Samalla märkä tien pinta nopeuttaa asfaltin kulumista.
Kuva: Kontiainen Jarmo

Kiviainestutkijat eivät usko näkemykseen, jonka mukaan Oulun seudun jakohihnaongelman aiheuttaisi mustaliuskealueilla esiintyvä happamuus.

Geologian tutkimuskeskuksen erikoisasiantuntija Mika Räisänen toteaa sen sijaan tienpintojen kulumisen ja pölynmuodostumisen suolauksen vaikutuksesta olevan edelleen täysin relevantti ja lisäselvityksien arvoinen asia.

Tiesuolan avulla pidetään tienpinnat sulina ja turvallisina, mutta samalla, kun tienpinnat ovat märkiä, lisääntyy nastarenkaiden aiheuttama kuluminen moninkertaiseksi.

– Suolaus lisää huomattavasti nastarenkaiden aiheuttamaa tienpinnan kulumista ja pölynmuodostumista, ja tämä korostuu Oulun alueella, missä ei ole helposti saatavilla hyvän nastarengaskulutuskestävyyden omaavaa kiviainesta, sanoo Räisänen.

Autojen jakohihnakoteloihin kertyvän ruskean pölyn alkuperä voidaan hänen mukaansa päätellä pölyn mineralogisesta koostumuksesta. Se on ikään kuin pölyn sormenjälki, joka olisi hyvä selvittää.

Asfaltin kulumisessa muodostuu katupölyä. Kulumisen intensiteetti riippuu muun muassa asfalttityypistä, käytetyistä kiviaineksista asfaltissa ja ajonopeuksista.