Ilmalämpöpumput ovat yleistyneet nopeasti loma-asunnoilla. Ne säästävät talvilämmityksen kustannuksista, mutta yksistään niillä ei pärjää.
Joillakin mökeillä taas halpa pakkasvahtikin riittää.
Entistä useammalla kesämökillä on lämmöt päällä talvellakin, kun loma-asuntoja on varusteltu täydellisiksi kakkoskodeiksi.
Tyhjän mökin lämmittämisestä on turha maksaa mansikoita, mutta toisaalta liian alhaisen lämpötilan vaarana on vesiputkien jäätyminen.