Tilaajille

Epäi­lyt­tä­vän lujaa ohi su­jah­ta­va säh­kö­pyö­rä voi olla lain­vas­tai­nen – pyö­rä­teil­lä ris­kik­si muo­dos­tu­vat vauh­tie­rot, kun vi­ri­tet­ty pyörä voi kulkea jopa 70 ki­lo­met­riä tun­nis­sa

Sähköpyörien virittäminen on ongelma, vahvistaa Oulun poliisilaitoksen ylikonstaapeli Markku Nygård vahvistaa, mutta ei onneksi kovin laajamittainen sellainen.

Sähkopyörän moottorin täytyy lain mukaan kytkeytyä pois päältä nopeuden noustessa 25 kilometriin tunnissa. Tehokkaammiksi viritettyjä sähköpyöriä näkyy lähinnä syrjemmässä olevilla asuinalueilla pidempää matkaa liikkuvilla, kertoo Oulun poliisilaitoksen ylikonstaapeli Markku Nygård. Keskusta-alueella vauhti pääsee harvoin nousemaan kovin lujaksi.
Sähkopyörän moottorin täytyy lain mukaan kytkeytyä pois päältä nopeuden noustessa 25 kilometriin tunnissa. Tehokkaammiksi viritettyjä sähköpyöriä näkyy lähinnä syrjemmässä olevilla asuinalueilla pidempää matkaa liikkuvilla, kertoo Oulun poliisilaitoksen ylikonstaapeli Markku Nygård. Keskusta-alueella vauhti pääsee harvoin nousemaan kovin lujaksi.
Kuva: Jukka-Pekka Moilanen

Suurin viritetyistä sähköpyöristä aiheutuva riski liittyy vauhtieroihin, jotka voivat pyöräteillä kasvaa valtavan isoiksi. Teoriassa nopeammaksi viritetyn sähköpyörän voi muuttaa ja rekisteröidä mopoksi, mutta käytännössä se on vaikeaa.

Jos sähköpyörä suhahtaa pyörätiellä ohitse epäilyttävän lujaa, voi olla, että kyseessä ei ole täysin lainmukainen ajopeli. Sähköpyörien virittäminen on ongelma, vahvistaa Oulun poliisilaitoksen ylikonstaapeli Markku Nygård vahvistaa, mutta ei onneksi kovin laajamittainen sellainen.

– Hyvin vähän niistä on ilmoituksia tullut, mutta tiedän, että virittämistä tapahtuu.