Lukijalta
Mielipide

Ei päästetä kaivoskuumetta kohoamaan, koboltti tullee jäämään välivaiheen ratkaisuksi sähköautojen akuissa

Poliitikkoja ja elinkeinovirkamiehiä on jo hyvän aikaa piiskattu tuloksentekokiimaan sillä, että Suomessa tulisi olla merkittävä sähköautoiluun liittyvä akkuklusteri. Mukana olevat toivovat sen nimissä höllempää luvitusta ja yhteiskunnan tukirahaa.

Latitude 66 Cobalt -yhtiö onnistui taas levittämään kobolttikuumetta muun muassa Ylen pääuutislähetyksessä (3.9.), myös 23.8. Kalevan uutisoima varausilmoitus Rovaniemen ympäristön tutkimiseksi.

Toimitusjohtaja Thomas Hoyer havainnollisti sitoutumistaan koboltin kaivantaan syöttämällä itseään mäkäröille lappilaisessa mäntymetsässä.

Poliitikkoja ja elinkeinovirkamiehiä on jo hyvän aikaa piiskattu tuloksentekokiimaan sillä, että Suomessa tulisi olla merkittävä sähköautoiluun liittyvä akkuklusteri. Mukana olevat toivovat sen nimissä höllempää luvitusta ja yhteiskunnan tukirahaa.

Toistuvasti viljelty argumentti on ollut, että Suomen malmikaivokset olisivat vastuullinen vaihtoehto Kongossa louhittaville akkumetalleille.

Toiveita vahvistettiin uutisissa mainitsemalla, että autovalmistaja BMW on luopumassa kyseenalaiseksi leimatusta kongolaisesta koboltista.

Koboltti ei ole sähköautoille ennustetun kysynnän mitassa kestävä ratkaisu. Aine on vaikeasti jalostettavaa, myrkyllistä, eikä sen saatavuus pitemmän päälle riitä sähköautojen vaatimaan tarpeeseen.

Suuryritykset, kuten Panasonic, ovat jo kehittämässä akkuteknologioita, joissa ei ole lainkaan tai on vain hyvin vähän kobolttia. Sähköautoyhtiö Teslan perustaja Elon Musk on ilmoittanut haluavansa kokonaan eroon koboltista. Koboltti tulleekin jäämään välivaiheen ratkaisuksi sähköautojen akuissa.

Pitää paikkansa, että BMW aikoo luopua Kongosta kaivetusta koboltista. Yhtiön hankinnoista vastaava johtaja Andreas Wendt ilmoitti kesäkuussa, että koboltin tarve uusissa automalleissa vähenee. Tarvittavan koboltin se hankkii Marokosta ja Australiasta.

"Poliitikkoja ja elinkeinovirkamiehiä on jo hyvän aikaa piiskattu tuloksentekokiimaan sillä, että Suomessa tulisi olla merkittävä sähköautoiluun liittyvä akkuklusteri."

Latitude 66 Cobaltin merkittävin malmio on Juomasuo Kuusamossa, jonka se on saanut perintönä muilta yhtiöiltä. Senkin kobolttivaranto on vähemmän kuin Suomen muu koboltin tuotanto vuodessa. Isossa kuvassa sen ainoa mahdollinen lopputulema olisi siis luonnon ja matkailuelinkeinon riskeeraus.

Me kaikki muistamme Talvivaara-tapauksesta, mitä tapahtui kun kaivoskuume pääsi kohoamaan liian korkeaksi. Valtio, kunnat, eläkevakuutusyhtiöt, yksityishenkilöt ja luonto joutuivat ikävästi päättyneen seikkailun maksumiehiksi.

Tehtyä ei saa tekemättömäksi, mutta viisas oppii tekemistään virheistä. Päättäjien, virkamiesten, sijoittajien, maanomistajien ja muiden yksityishenkilöiden onkin syytä hankkia rokote myyntimiesten katteettomia lupauksia vastaan.

Terve järki ja aika auttavat jo nousseen kuumeen hoidossa.

Jouni Hakola

diplomi-insinööri

Kuusamo

Lue lisää lukijoiden mielipiteitä päivän Kalevasta!

Näin lähetät mielipidekirjoituksen Kalevaan.