Danny: Kirkan uran kruu­nu­na laulu Surun pyyhit sil­mis­tä­ni

Kirka Babitzinin uran huippukohta ja kruunu on sävelmä Surun pyyhit silmistäni, arvioi Kirkan pitkän ajan kollega Danny.

Kirka Babitzinin uran huippukohta ja kruunu on sävelmä Surun pyyhit silmistäni, arvioi Kirkan pitkän ajan kollega Danny.

-- Se on hänen merkittävin laulunsa. Toisaalta voi sanoa, että Kirkan paras saavutus oli se että hänestä tuli suomalaisten rakastama taiteilija. Se on hieno saavutus.

Kirkan valtti oli Dannyn mukaan todella vankka musikaalisuus.

-- Esimerkiksi Kirkan rytmitaju oli hämmästyttävän hyvä pohjoismaiseksi laulajaksi. Kutsuinkin Kirkaa Suomen ainoaksi laulavaksi saksofoniksi -- hän oli niin negrospiritualisti kuin olla ja voi.

Danny luonnehtii Kirkan äänenväriä erittäin taipuisaksi: Kirkalta luonnistuivat niin balladit kuin Ray Charlesin ja James Brownin tyyppinen gospel ja soul.

Kirka uskalsi Dannyn mukaan kulkea musiikissa omaa tietään.

-- Me kuuluimme samaan koulukuntaan, jolle opetettiin että pitää laulaa myös vanhaa kotimaista iskelmää, jos aikoo elää musiikilla Suomessa. Kirkalla oli kuitenkin rohkeutta ja tyylitajua valita toisin. Pidän tätä suuressa arvossa. Hän valitsi linjan, johon kuuluivat pop ja rock.

Raspikurkku ei pettänyt

Pave Maijanen esiintyi yhdessä Kirkan kanssa Mestarit-nelikossa. Maijasella on selvä käsitys siitä, mistä Kirkan pitkä ura ja suosio johtui.

-- Kirkan luonne ja persoona oli hänen vahvuutensa myös laulajana. Kirka oli ehkä kaikkein sydämellisin ihminen, jonka olen tuntenut. Hän oli ikuinen veijari. Ja uskon, että nämä ominaisuudet välittyivät hänestä myös esiintyjänä. Tämä on varmasti iso syy siihen, että kansa on ollut vuosikymmeniä innoissaan Kirkan musiikista.

Toki Kirkalla oli myös Ääni isolla Ä:llä, aito raspikurkku.

-- Kyllähän sitä ennustettiin jo Kirkan uran alussa, että tuolla laulutavalla hänen äänensä ei kestä kuin pari kuukautta. Yli 40 vuotta äijä painoi, eikä ainakaan minun tietooni ole tullut, että hän olisi joutunut perumaan keikkoja äänipulmien takia. Ennustajaeukot menivät pahasti metsään.

Kirka oli laulajana myös hyvin laaja-alainen.

-- Koko juttu lähti Kirkan olemuksesta ja henkilöstä. Minun mielestäni Kirka oli hyvin helpostikin kotonaan kaikissa eri musiikkityyleissään. Hän ei ollut lauluntekijä tai säveltäjä mutta sitäkin rankempi esittäjä, Maijanen painottaa.

Paven mielestä Babitzin äänitti kaikkein hienoimmat tulkintansa 60-luvun lopulla. Tuolloin ilmestyivät esimerkiksi suurhitit Hetki lyö ja Leijat.

-- Oma ykkössuosikkini Kirkan biiseistä on Okolona River Bottom Band, tuolta samalta ajalta. Mutta lisäksi täytyy ihmetellä, miten tyrmäävästi Kirka esitti Born To Be Wildin Mestarit-projektissa. Siinä on kansainvälisestikin jokaisella 50-vuotiaalla ukolla tekemistä, Maijanen kumartaa.