Lukijalta
Mielipide

Bus­si­lii­ken­ne Oulun len­to­ase­mal­le on lähinnä vitsi – kun kau­pun­ki tukee bus­si­lii­ken­net­tä ta­lou­del­li­ses­ti, voisiko siitä tehdä myös toi­mi­van?

Nyt Finavia huippukalliine pysäköintimaksuineen ja taksit tienaavat, matkustaja maksaa. Kun kaupunki mielellään osallistuu ilmastotalkoisiin, olisi tässä ylivoimaisesti helpoin tapa vaikuttaa.

Palasin maanantaina 9.3. Norwegianin kello 21.10 laskeutuvalla vuorolla Helsingistä Ouluun. Lento oli 15 minuuttia etuajassa. Kun matkustajat kävelivät ulos etuovesta, oikealla olevalla pysäkillä oli bussi!

Se täyttyi ja liikkeelle lähdettäessä vapaita istumapaikkoja oli vain viisi tai kuusi. Matkustajina oli tyytyväisiä ja ihmetteleviä ihmisiä.

Miksi huutomerkki? Bussiliikenne Oulun lentoasemalle on lähinnä vitsi. Vaihtoehdot ovat aina olleet oma auto tai taksi. Näin lentoaseman käyttäjillä on myös vahva mielikuva asiasta.

Etuajan ansiosta ehdimme kello 21.00 lähtevään bussiin numero 9. Bussin ajaessa kaupunkiin, matkan varrelta kyytiin nousi peräti viisi matkustajaa. Aika tyhjänä olisi vuoro ajanut ilman Norwegianin koneen etuaikaa.

Käsittämätöntä tässä on, että tuo vuoro lähtee 10 minuuttia ennen koneen laskeutumista, ja edellinen bussi 25 minuuttia ennen koneen laskeutumista. Miksi näin? Eikö ole loogista, että halvempaa yhtiötä käyttävät myös käyttäisivät bussia? Jos bussi 8:lle lisättäisiin yksi vuoro lähtemään kello 21.30, matkatavarahihnan kauttakin ehtisi vielä kyytiin.

Nykyisin teen Etelä-Suomen työmatkat, menon tai paluun junalla, toiseen suuntaan lentämällä. Molempiin suuntiin junaa käyttämällä matkan pituus olisi 14–24 tuntia. Liian raskasta ainakin henkilölle, joka tekee täyden työpäivän arkipäivisin. Tästä syystä auto on kotipihassa. Taksimatka maksaa firmasta riippuen 42–50 euroa.

"Turussa, jonka lentoaseman käyttöaste Finavian mukaan on vain kymmenen prosenttia Oulun vastaavasta, bussit kulkevat arkisin molempiin suuntiin 20 minuutin välein, aamu viidestä kello 22.35 saakka."

Toinen ihmetyksen aihe on aamuisin. Koskilinjat Oy lopetti Teknologiakylästä kello 6.40 lähteneen vuoron linjalla 8. Aiemmin vuoro oli keskustasta kello 7.05 lähdettäessä niin täynnä, että osa matkustajista joutui seisomaan Oulunsalon rajoille saakka. Tällä vuorolla ehti sopivasti Norwegianin kello 8.35 ja Finnairin kello 8.45 lähteville lennoille, jotka ovat suosittuja.

Edellinen kello 6 Linnanmaalta lähtevä vuoro on perillä jo 6.40, kahta tuntia ennen koneiden lähtöä. Käytin sitä taannoin ja perillä bussista nousi itseni – ainoan lentomatkustajan – lisäksi peräti kaksi lentoasemalla työskentelevää henkilöä.

Puoli kahdeksalta, jolloin Teknologiakylästä 7.40 lähtenyt vuoro oli normaalisti perillä, katselin lentoasemalle tulevaa päättymätöntä taksi- ja henkilöautojonoa.

Kello 7.10 Teknologiakylästä lähtevää vuoroa käyttämällä ehtii lennoille, kun on vain käsimatkatavat. Ruumaan meneviä matkatavaroita ei ehdi enää jättää. Linjan 8 Teknologiakylästä 6.40 lähtenyt vuoro tulisi ehdottomasti palauttaa.

Kun kaupunki tukee bussiliikennettä taloudellisesti, voisiko siitä tehdä myös toimivan? Turussa, jonka lentoaseman käyttöaste Finavian mukaan on vain kymmenen prosenttia Oulun vastaavasta, bussit kulkevat arkisin molempiin suuntiin 20 minuutin välein, aamu viidestä kello 22.35 saakka. Jokainen voi tarkastaa bussin 1 aikataulun foli.fi -nettisivuilta.

Jostain syystä tilanne Oulussa ei muutu, vaikka resursseista se tuskin on kiinni. Yhden bussivuoron palautus ja toisen lisäys, molemmat edellä mainitsemiani, muuttaisivat tilanteen jo radikaalisti.

Nyt Finavia huippukalliine pysäköintimaksuineen ja taksit tienaavat, matkustaja maksaa. Kun kaupunki mielellään osallistuu ilmastotalkoisiin, olisi tässä ylivoimaisesti helpoin tapa vaikuttaa.

Asia kannattaisi laittaa kuntoon. Niin kauan kun hallitus haluaa investoida Oulu–Ylivieska-radan sijaan vain Suomi-rataan, on lentäminen työlliselle aika-ajoin välttämätöntä, jotta ehtisi tehdä niitä töitäkin.

Ilpo Koskela

yrittäjä, Oulu

Lue lisää lukijoiden mielipiteitä päivän Kalevasta!

Näin lähetät mielipidekirjoituksen Kalevaan.