Tilaajille

Bu­si­ness melkein as usual – sa­ta­mat, tehtaat ja ra­ken­nus­työ­maat pyö­ri­vät, mutta suo­ma­lais­ten yri­tys­ten so­peu­tu­mis­ky­ky on koe­tuk­sel­la

Suomi ei ole stopissa, vaikka uutisten perusteella siltä voi kuulostaa. Useilla aloilla asiat rullaavat, mutta mukautumista on tarvittu.

Suomen vientiteollisuuden näkymät eivät ole hääppöiset, mutta silti tavara liikkuu esimerkiksi Rauman satamassa. Ruoka ei Suomesta lopu, mutta joidenkin tuotteiden hyllyt voivat olla tilapäisesti tyhjiä. Hotellien tilanne on vaikea. Esimerkiksi S-ryhmässä niiden työntekijöitä on siirtynyt töihin kaupan puolelle. Kuvituskuva. Satamajohtaja Hannu Asumalahden mukaan Rauman satama palvelee asiakkaita normaalisti. Pitkät rekkajonot odottavat maahanpääsyä Saksan ja Puolan rajalla. Suma tuntuu Suomessakin. Konteista uhkaa tulla pulaa muun muassa Raumalla. Suuri osa niistä odottaa maailmankaupan virkistymistä Kaukoidän satamissa.
Suomen vientiteollisuuden näkymät eivät ole hääppöiset, mutta silti tavara liikkuu esimerkiksi Rauman satamassa.
Suomen vientiteollisuuden näkymät eivät ole hääppöiset, mutta silti tavara liikkuu esimerkiksi Rauman satamassa.

Suomi ei ole stopissa, vaikka uutisten perusteella siltä voi kuulostaa. Useilla aloilla asiat rullaavat, mutta mukautumista on tarvittu. Mitä tehdään esimerkiksi, kun ketjuravintolat pannaan kiinni, merikontit loppuvat, virolaistyöntekijät palaavat Viroon tai jauhelihat ja pastat loppuvat kaupoista? Entä jos vaikkapa Puola sulkee rajansa ulkomaalaiselta rekkaliikenteeltä?

Suomi on nyt suljettu, eikö niin?

Eikä ole, aukioloajat ja toimintatavat ovat vain muuttuneet. Palveluja tarvitsevia palvellaan, rakennuksia rakennetaan ja tuotteita tuotetaan sekä kuljetetaan monilla aloilla lähes normaaliin tapaan.