Au­to­in­si­nöö­ri Ou­lun­sa­los­ta: Terävä pöly syynä ja­ko­hih­no­jen kat­kea­mi­seen

Oulunsalolainen yrittäjä ja autoinsinööri Timo Patja uskoo, että salaperäiset Oulun seudulle keskittyvät autojen jakohihnan katkeamiset johtuvat kuljetuksista teillemme leviävästä pölystä ja hiekasta.

Timo Patja.
Timo Patja.
Kuva: Jukka Leinonen

Oulunsalolainen yrittäjä ja autoinsinööri Timo Patja uskoo, että salaperäiset Oulun seudulle keskittyvät autojen jakohihnan katkeamiset johtuvat kuljetuksista teillemme leviävästä pölystä ja hiekasta. Koska nykyautoissa ilmanottoaukot ovat poikkeuksetta keulahelman alareunassa, pöly pääsee estoitta moottoritilaan ja jakopään sisälle.

– Murskeessa oleva pöly on erittäin terävää. Jos pölyssä on kromia, se on peräisin todennäköisesti Kemin kaivokselta. Koko matkalla Tornion ja Raahen välillä on tätä terävää hiomapölyä.

Oman sysäyksensä tilanteeseen antaa Nelostiellä virtavaa valtava liikenteen määrä.

–  Pahimmillaan ajaminen on yhtä jonoa Kemiin asti. Ajetaan hirveän lähellä toisia peräkkäin, ja pöly pysyy ilmassa. Märällä pöly muuttuu kuraksi. Siihen kun vielä lisätään teiden suolaus, syntyy tehokas hiomatahna, jota on koko ajan tien päällä ilmassa.

Patja sanoo, että monissa autoissa jakopään hammashihna on sellaisessa kotelossa, jossa on rakoja, joissakin malleissa isojakin. Hammashihna on kuin pumppu, joka imee pölyn ja jakaa sen tasaisesti hihnan hampaisiin. Kuluminen alkaa siitä.