Lukijalta
Mielipide

Asemanseutua reippaasti kehittämään – pitäisi olla Oulun paraatipaikka ja näyteikkuna

Oulun asemakeskuksen suunnittelukilpailun voittanut ehdotus ”Tervatynnyrit” on havainnekuvien perusteella upea maamerkki.

Oulun asemanseudun kehittäminen nytkähti eteenpäin, kuten Kaleva kertoi 22.2. Hienoa! Syytä tosiaan onkin kiireesti kehittää tuota kurjaa seutua. Rautatieasemarakennus on 1800-luvulta ja linja-autoasema 1980-luvulta. Rähjäisessä ja ankeassa kunnossa ovat, eivätkä palvelut pelaa.

Kuitenkin asemanseudun pitäisi olla Oulun paraatipaikka ja näyteikkuna. Suuri joukko silminnäkijöitä virtaa päivittäin tuon näyteikkunan kautta.

Lehtitietojen mukaan Oulun ja Helsingin välillä tehdään miljoona matkaa vuodessa. Lisäksi vielä Lappiin jatkavat matkustajat. Kaikki nuo ihmiset katselevat säälien Oulun surkeaa takapajuisuutta ja muodostavat sen perusteella mielikuvan kaupungista. Mokomaan ankeuteen ei kyllä viitsi tulla lomailemaan, saati asumaan.

Mutta apu ongelmaan on jo tulossa! Oulun asemakeskuksen suunnittelukilpailun voittanut ehdotus ”Tervatynnyrit” on havainnekuvien perusteella upea maamerkki. Nämä niin sanotut tunnistustekijät tai muistiin jäävät maamerkit ovat olennaisen tärkeitä paikkojen brändäyksessä. Jotta kaupunki voisi olla brändi, sillä täytyy olla erottuva persoonallisuus. ”Tervatynnyrit” näyttäisi palvelevan tätä tavoitetta loistavasti. ”Toripolliisi” on mainio, mutta ei riitä.

"Kuitenkin asemanseudun pitäisi olla Oulun paraatipaikka ja näyteikkuna. Suuri joukko silminnäkijöitä virtaa päivittäin tuon näyteikkunan kautta."

Toivoa sopii, ettei ”Tervatynnyreitä” vesitetä joksikin tavalliseksi laatikoksi, jolla ei ole erottuvaa persoonallisuutta. Oulun kilpailijakaupungeissa radan varrella kehitetään kyllä näyttäviä, jopa monumentaalisia asemanseutuja. Näin muun muassa Tampereella ja Helsingin Pasilassa. Miksipä ei myös Oulussa?

VR:n uudistuksen myötä matkustajamäärät ovat nousseet huimasti ja yhtiö tuottaa nykyisin hulppeasti voittoa. VR maksaa nykyään vuosittain 100 miljoonaa euroa osinkoa omistajalleen valtiolle. Vuosi sitten kerrottiin yhtiön maksaneen kolmessa vuodessa valtiolle peräti 450 miljoonaa euroa.

Näistä mittavista summista toivoisi riittävän joitakin vaivaisia miljoonia myös asemanseutujen kohennukseen ja matkustajapalvelujen parantamiseen. Matkustajien taskuistahan nuo rahat enimmäkseen tulevat.

Erkki Karvonen

professori, informaatiotutkimus ja viestintä

Oulun yliopisto

Lue lisää lukijoiden mielipiteitä päivän Kalevasta!

Näin lähetät mielipidekirjoituksen Kalevaan.