Arvio: Diva of Finland nostaa esiin Pu­das­jär­ven nuorten nuorten naisten väliset val­ta­suh­teet

Henna (Suvi-Tuuli Teerinkoski) haluaisi lukion jälkeen Lontooseen, tai ainakin Helsinkiin. Pikkupaikkakunnan asenneilmapiiri on kuitenkin toppuutteleva: ei kai nyt sentään niin isoon maailmaan.

Silja (Linda Manelius, oik.) on Hennan (Suvi-Tuuli Teerinkoski) silmissä kaikkea sitä, mitä hän itse haluaisi olla.
Silja (Linda Manelius, oik.) on Hennan (Suvi-Tuuli Teerinkoski) silmissä kaikkea sitä, mitä hän itse haluaisi olla.

Elokuvat: Diva of Finland, Suomi 2019.
Ohjaus ja käsikirjoitus: Maria Veijalainen.
Pääosissa: Suvi-Tuuli Teerinkoski, Linda Manelius, Jutta Myllykoski, Sonja Sippala, Lauri Tilkanen, Meri Nenonen, Mikko Neuvonen.
– Plaza & Star, Oulu.

Henna (Suvi-Tuuli Teerinkoski) haluaisi lukion jälkeen Lontooseen, tai ainakin Helsinkiin. Pikkupaikkakunnan asenneilmapiiri on kuitenkin toppuutteleva: ei kai nyt sentään niin isoon maailmaan, unelmien on hyvä olla maltillisia.

Maria Veijalaisen esikoispitkä Diva of Finland sijoittuu Pudasjärvelle. Se on esikoiselokuvaksi yllättävän ehjä ja tarkkanäköinen.

Talvinen, mustanpuhuva Pudasjärvi ei tosiaan näyttäydy minään luovuuden kehtona. Nuoreksi, vihaiseksi naiseksi piirtyvän Hennan ainoa valopilkku tuntuu olevan edessä siintävä vapaus. Kun luokkaan tulee uusi oppilas, vantaalainen Silja (Linda Manelius), tulokas viekin äkkiä kaikkien huomion.

Kateus vie kalatkin vedestä, sanotaan, ja Hennankin kohdalla tapahtuu jotain lamauttavaa. Juonenkulku on hiukan kaukaa haettu, mutta ymmärrän sen kerronnallisen tärkeyden. Kateus saattaa sokaista.

Tytöt, tytöt. Veijalainen tarttuu lempeällä, mutta syväluotaavalla tavalla tyttöjen välisiin lojaliteetti- ja valtasuhteisiin: Jutta Myllykoski ja Sonja Sippala tekevät Hennan aisapareina mahtavat roolit.

Veijalainen antaa äänen myös sille, miten muut ihmiset näkevät nämä tulevaisuutensa kynnyksellä seisovat nuoret, fiksut ja kauniit naiset. Heidän edessään opettajat, poikaystävät ja vanhemmat ovat hämmentyneitä. Laitapuolen kulkijan kanssa bussipysäkillä tapahtuva kohtaus nostaa esiin hyviä pointteja.

Niin paljon negatiivista kuin kateuteen liitämmekin, se on kiistämättä myös eteenpäin ajava voima, Veijalainen huomauttaa.

Kerronnan rytmi junnaa paikoin ja hahmoista ainakin Siljan äiti jää kysymysmerkiksi. Mutta se tärkein, eli nuoret näyttelijät, ovat aitoja oulun murrettaan myöten.

Pikkukaupungin rakenteet ovat tunnistettavia ja käsikirjoituksessa on monia mainioita hahmohuomioita, kuten peräkylälle jämähtänyt nuorimies, joka vaihtaa tyttöystävän aina nuorempaan, kun edellinen häipyy opiskelemaan.

Lue myös: Suvi-Tuuli Teerinkoskella oli kokemusta vain Kempeleen lukion kevätmusikaalista, nyt hän on Diva of Finland -elokuvan pääroolissa – "Koko se ihana tyrnäväläisen tytön olemus, ei sellaista voi näytellä tai keksiä"