Arvio: Äi­ti­myyt­tiä ne­nu­liin – kä­si­kir­joit­ta­ja, ohjaaja ja näyt­te­li­jä Hanna Vah­ti­ka­ri etsii näy­tel­mäs­sään äi­tiy­den syvää ydintä

Puoliso, muusikko Marzi Nyman, sai isän roolin näyttelijä Hanna Vahtikarin äitihutkielmassa. Vahtikari ei säästele itseään eikä tunteitaan.

Hanna Vahtikari moukaroi idealistista äitimyyttiä lapsiperheen arkirealismin asein. Isän roolin on saanut oma puoliso, kitaristi ja säveltäjä Marzi Nyman.
Hanna Vahtikari moukaroi idealistista äitimyyttiä lapsiperheen arkirealismin asein. Isän roolin on saanut oma puoliso, kitaristi ja säveltäjä Marzi Nyman.
Kuva: Tanja Ahola

Puoliso, muusikko Marzi Nyman, sai isän roolin näyttelijä Hanna Vahtikarin äitihutkielmassa. Vahtikari ei säästele itseään eikä tunteitaan. Äidin aggressio, häpeä, itsesyytökset, avuttomuus kasvattajana, halu olla itsekäs ja saada omaa aikaa ovat tunnistettavia asioita, joista on vaikeampaa avautua kuin vauvan uusista hampaista tai kurahaalarimallistosta.

Teatterivierailu Kuin raivo äiti. Käsikirjoitus ja ohjaus Hanna Vahtikari. Sävellys ja äänisuunnittelu Marzi Nyman. Lavastus Tinja Salmi. Puvustus Riitta-Maria Vehman. Valosuunnittelu Anna Rouhu. Esittäjät Hanna Vahtikari ja Marzi Nyman. Oulun teatterin pieni näyttämö 16.11.

Äiti sättii, kiroilee ja suorittaa pienokaisensa ensimmäisen väkisinpukemisen, jota sitten katuu ja kärsii oikeusistuinfantasioista. Näyttelijä Hanna Vahtikarin itselleen käsikirjoittama ja ohjaama esitys Kuin raivo äiti moukaroi idealistista äitimyyttiä omakohtaisesti eletyn lapsiperheen arkirealismin asein.

Teatteritaiteilija Vahtikari ryhtyi toimeen, koska on itse kahden pienen lapsen äiti. Asia on nyt sisäistetty ja ajankohtainen. Siksi näyttelijä saakin esityksestä niin suorasukaisen ja tunnustuksellisen tuntuisen.

Naisyleisö nauraa empaattisesti

Vahtikari ei säästele itseään eikä tunteitaan. Äidin aggressio, häpeä, itsesyytökset, avuttomuus kasvattajana, halu olla itsekäs ja saada omaa aikaa ovat tunnistettavia asioita, joista on vaikeampaa avautua kuin vauvan uusista hampaista tai kurahaalarimallistosta.

Naisvoittoinen yleisö alkaa hymähdellä, kun tuoreen äidin ihanteellinen äitiyshattara alkaa synnytyksen jälkeen pala palalta hajota. Kun unelmaäidin pinna sitten pettää ja ärräpäät tärisyttävät ilmaa, yleisö hytkyy naurusta. Vahtikari ei ole kiperien tilanteiden kanssa äitinä yksin. Äiti-ikonin kaataminen tarjoaa katarttisen elämyksen, joka purkautuu empaattisena nauruna.

Vahtikarin esittämä äiti tunnustaa senkin, että hän on kateellinen lapsen isälle, joka varastaa häneltä täydellisen äidin roolin. Puoliso, muusikko Marzi Nyman saa säveltämisen ja äänisuunnittelun lisäksi näytelmässä tämän isän roolin. Frakissa, piirroskuvioisissa yöpuvun housuissa ja villasukkasillaan Marzi on täydellinen pehmo isä aggressioiden ja lapsellisen mustasukkaisuutensa kanssa kipuilevan äidin rinnalla.

Äidin sydän on edelleen suuri ja tärkeä

Kuin raivo äiti sai kantaesityksensä äitienpäivänä Musiikkiteatteri Kapsäkissä Helsingissä. Esitys ei ole kuiva tutkielma, vaan pikemminkin raivokas ja riemukas äitihutkielma. Silti Vahtikarin kuvaama raivo on kuitenkin vain pintaa, jonka alla suurin rakkaus asustaa. Esityksen ansio on se, että Vahtikari näyttää rakkauden oikeat kasvot. Hän uskaltaa kertoa, kuinka vaikealta tuntuu heikkouksineen olla esimerkki siitä aikuisesta, jollaiseksi omat lapset luultavaksi tässä seurassa kasvavat.

Vahtikari pohtii, onko raivo sittenkin surua. Äitiyden syvää ydintä etsiessään hän osoittaa esimerkillään, että äidin sydän on edelleen yhtä suuri ja tärkeä kuin Viron kansallisrunoilijan Lydia Koidulan runossa vuodelta 1867.

Hanna Vahtikarin Kuin raivo äiti nähdään Musiikkiteatteri Kapsäkissa Helsingissä 1.12. ja 3.12.2019, Turun kaupunginteatterissa karkauspäivänä 29.2.2020 ja kesällä Kajaanin Runoviikolla.