Antti Yli­jääs­kö kyl­läs­tyi bän­di­toi­min­taan ja päätti ope­tel­la mu­sii­kin tuot­ta­mis­ta – IIK!-fes­ti­vaa­lil­la hän säestää liki 100 vuotta vanhan myk­kä­elo­ku­van

Antti Ylijääskön studiossa saa tehtyä konemusiikkia alusta loppuun ja vielä animoituja musiikkivideoita kaupan päälle.

Antti Ylijääskö tulee aamuisin studioonsa kahvikuppi kädessä ja alkaa leikkiä. Konemusiikillaan hän haluaa saada ihmiset tanssimaan. Kitara on yksi Antti Ylijääskön tärkeistä soittimista.
Antti Ylijääskö tulee aamuisin studioonsa kahvikuppi kädessä ja alkaa leikkiä. Konemusiikillaan hän haluaa saada ihmiset tanssimaan.
Antti Ylijääskö tulee aamuisin studioonsa kahvikuppi kädessä ja alkaa leikkiä. Konemusiikillaan hän haluaa saada ihmiset tanssimaan.
Kuva: Ester van Dam

Antti Ylijääskön studiossa saa tehtyä konemusiikkia alusta loppuun ja vielä animoituja musiikkivideoita kaupan päälle. IIK!-festivaalilla hän säestää liki 100 vuotta vanhan mykkä-elokuvan.

Mr Cough alkoi pyöriä Antti Ylijääskön mielessä muutama vuosi sitten. Idea jäi kypsymään, kunnes Ylijääskö päätti osallistua viime kesänä Oulun musiikkivideofestivaaleille. Mr Cough, yskimällä kommunikoiva suu, näki päivänvalon animaation muodossa.

– Tein videon raakaversion kolmessa päivässä. Hiomiseen oli viisi viikkoa aikaa, Ylijääskö muistelee.

Menestystä ei festareilta herunut, mutta se ei Ylijääsköä haittaa. Hän koki voitonhurmiota jo videon valmistumisesta. Samalla hän sai julki konemusiikkiaan, jota oli ehtinyt tehdä monta vuotta pöytälaatikkoon. Mr Cough on projektin keulakuva.

– Minulla on ajatus piirretystä, jossa hahmo voi seikkailla omassa universumissaan. En halua omalla naamallani esille musiikkivideoihin, animaatiohahmo saa tehdä sen puolestani, Ylijääskö naurahtaa.

Ylijääskö tekee sekä musiikkinsa että videonsa omassa kodissaan. Hän päätyi rakentamaan kotistudion, kun kyllästyi bänditoimintaan.

– Päätin kehittää omaa juttuani, jotta voisin tuottaa kaiken tekemäni musiikin. Hankin bänditauon aikana laitteiston ja opettelin tuottamaan musiikkia.

Kitara on yksi Antti Ylijääskön tärkeistä soittimista.
Kitara on yksi Antti Ylijääskön tärkeistä soittimista.
Kuva: Ester van Dam

Ylijääskö tekee käytännössä kaiken itse. Ainoastaan masteroinnin hän on ulkoistanut, koska ei itsekseen saisi ikinä biisejä valmiiksi. Hän teki yksin myös Mr Coughin animaatiovideon.

– Ei tämä pakkomielle ole. Asiat ovat vain menneet niin, että teen kaiken itse. Olen yhden miehen multimediastudio, Ylijääskö hymähtää.

Omien sanojensa mukaan Ylijääskö soittaa auttavasti kaikki soittimia. Pääsääntöisesti hän soittaa saksofonia, kitaraa ja syntikoita. Lisäksi hän laulaa.

– En ole minkään soittimen spesialisti, vaan soitan kaikkea. Pystyn soittamaan eri soittimia niin, että voin toteuttaa kappaleen vaatiman idean.

Ylijääskö ei ole opiskellut soittamista tai musiikkia. Kaiken osaamansa hän on oppinut tekemällä. Hän onkin ollut mukana useassa bändissä. Nykyään bänditoiminta maistuu taas mukavalta ja tuo hyvää vastapainoa konemusiikille.

Uusia haasteita tarjoaa IIK!!-kauhuelokuvafestivaali, josta otettiin yllättäen yhteyttä.

– Teen livesäestyksen miltei sata vuotta vanhaan mykkäelokuvaan. Sain täysin vapaat kädet. Sävellän pohjanauhan etukäteen, ja livenä aion improvisoida elokuvan mukana. Lähestyn ideaa kuin konemusiikkikeikkaa, sielläkin improvisoin paljon, Ylijääskö selittää.

Musiikki syö suurimman osan Ylijääskön ajasta. Puuseppäisältä on periytynyt kiinnostus puuhommiin.

– Olen rakentanut muun muassa kokoontaitettavan pöydän, jota käytän keikoilla, Ylijääskö kertoo.

Työkseen Ylijääskö talvitestaa autoja Muoniossa. Salassapitosopimus on sen verran tiukka, ettei hän pysty valaisemaan asiaa enempää. Koska välimatka Oulusta on pitkä, Ylijääskö viettää talvet Muoniossa.

– Pidän talven aikana etäisyyttä musiikkiin. Niin saan kerättyä luovaa energiaa Ouluun paluuta varten.

Golem kuin savinen Frankensteinin hirviö

IIK!!-festivaalin mykkäelokuvaklassikkona nähdään Paul Wegenerin ja Carl Boesen vuonna 1920 ohjaama Der Golem, wie er in die Welt kam (Golem: miten hän tuli maailmaan).

Wegener kiinnostui keskiaikaisesta juutalaisesta Golemin tarusta tehdessään elokuvaa Prahan ylioppilas (Der Student von Prag) Prahassa. Legendan mukaan rabbi Löw loi savesta elävän olennon estääkseen juutalaisten vainon Prahan ghetossa.

Mary Shelleyn kerrotaan saaneen sata vuotta aikaisemmin samasta tarusta innoitusta Frankenstein-romaaniinsa.

Der Golem on Wegenerin kolmas versio samasta aiheesta. Varhaiset Golem-filmatisoinnit vuosilta 1914 ja 1917 ovat kadonneet, mutta vuoden 1920 versio on säilynyt.

Saksalaista ekspressionismia edustava elokuva sijoittuu keskiaikaan ja juutalaisvainoihin. Rabbi rakentaa savesta kansaansa puolustamaan jättimäisen Golem-olennon, jonka herättää henkiin kiinnittämällä sen rintaan taikakeinoin saamansa pergamentille kirjoitetun loitsun.

Golemin alkuperäisen saksalaisen version esityskopioiden ja negatiivien luultiin pitkän aikaa kadonneen. Sen sijaan elokuvasta on esitetty heikkotasoisempia vientiversioita, jollainen on nähty myös IIK!!-festivaalilla vuonna 2006.

Nyt festivaalilla nähdään viime vuonna valmistunut Der Golemin alkuperäisen version restaurointi. Konsertin livesäestyksestä vastaa multi-instrumentalisti, tuottaja-DJ ja animaattori Mr. Cough eli Antti Ylijääskö.