
Vihaisista linnuista eli Angry Birds -brändistä tunnettu peliyhtiö Rovio suunnittelee listautumista pörssiin. Yhtiö ilmoittaa suunnitelmistaan tänään tiistaina kello 11.
Rovion historia alkoi 2000-luvun alussa, kun Relude-nimellä toimiva pelinkehittäjäyhtiö perustettiin vuonna 2003. Pari vuotta myöhemmin nimi muuttui Rovio Mobileksi ja vuonna 2011 Rovio Entertainmentiksi. Viime vuosikymmenen lopulla yhtiö otti ratkaisevan askeleen, ja siirtyi kehittämään ensisijaisesti iPhone-pelejä. Vihaiset linnut valtasivat App Storen joulukuussa 2009, ja se nousi nopeasti palvelun ladatuimpien sovellusten joukkoon.
Angry Birds piti listasijoituksia hallussaan usean vuoden ajan, mutta vuoden 2012 aikana alkoi näkyä ensimmäisiä hiipumisen merkkejä. Pelisarjan viides osa Angry Birds Star Wars nousi tuolloin vielä App Storen listaykköseksi ja yhtiö teki voittoa 77 miljoonaa euroa, mutta seuraavana vuonna voittojen osuus laski jo puoleen, noin 36 miljoonaan euroon. Vuonna 2014 tulos romahti: Liikevoitto pieneni neljännekseen ja Angry Birdsin oheistuotteiden tulot puolittuivat. Yhtiö kävi yt-neuvottelut vuosina 2014 ja 2015, joissa vähennettiin ensin sata ja myöhemmin reilut kaksi sataa työntekijää.
Yhtiön luotto Angry Birdsiin ei ole kuitenkaan hävinnyt. Lukuisten oheistuotteiden ja pelisarjan jatko-osien lisäksi Rovio julkaisi viiime vuonna Angry Birds-elokuvan. Osittain ensimmäisellä elokuvalla paikattiin muutaman vuoden takaista heikkoa tulosta pelipuolella ja oheismyynnissä. Elokuvan jatko-osan on ilmoitettu ilmestyvän vuonna 2019.
Rovion liikevaihto ja kannattavuus ovat kasvaneet muutaman vuoden takaisesta. Tämän vuoden ensimmäisellä puoliskolla liikevaihto oli 153 miljoonaa euroa, ja käyttökate parani viime vuodesta noin 30 miljoonalla eurolla. Liikevoittoa kertyi 21 miljoonaa euroa. Rovio uskoo, että yhtiön tulevaisuus on positiivinen.
- Peleihin keskittyvän strategiamme myötä peliportfoliomme on vahvistunut ja taloudelliset tunnusluvut ovat parantuneet. Hiljattain lanseeratuista peleistämme - Angry Birds Evolution, Battle Bay ja Angry Birds Match - jokainen on osoittanut vahvempaa suorituskykyä keskeisten operatiivisten tunnuslukujen osalta kuin mikään Rovion aikaisempi pelijulkaisu, mikä viittaa kasvupotentiaaliin myös tulevaisuudessa. Monipuolinen peliportfolio, todistettu osaaminen pelinkehityksessä, erinomainen operatiivinen suorituskyky ja suuri käyttäjäkunta tekevät Roviosta vahvemman kuin koskaan ja hyvin asemoituneen kasvavalla mobiilipelimarkkinalla, kertoo Rovion toimitusjohtaja Kati Levoranta yhtiön lehdistötiedotteessa.
Rovion pörssilistautumista on odotettu ja sitä on spekuloitu viimeksi elokuussa. Suunnitellun listautumisen odotetaan koostuvan osakemyynnistä. Lisäksi yhtiö harkitsee toteuttavansa noin 30 miljoonan euron osakeannin listautumisen yhteydessä.
Rovion tiedotteen mukaan listautumisannin tavoitteena on edistää Rovion kasvustrategian toteuttamista sekä lisätä strategista joustavuutta. Listautuminen mahdollistaisi myös yhtiön pääsyn pääomamarkkinoille ja sen omistuspohjan laajenemisen, parantaisi brändin tunnettavuutta ja vahvistaisi Rovion kilpailukykyä.
Pelien kehittäjä
Roviolla on keskimäärin noin 80 miljoonaa kuukausittaista ja 11 miljoonaa päivittäistä aktiivista käyttäjää.
Rovion liikevaihto kasvoi 94 prosenttia vuoden 2017 ensimmäisellä vuosipuoliskolla verrattuna vastaavaan jaksoon edellisenä vuonna.
Angry Birds on ympäri maailmaa tunnettu brändi ja ensimmäinen mobiilipeli, joka saavutti miljardin latauksen rajan. Angry Birdsistä on tehty elokuva, joka tuotti maailmanlaajuisina lipputuloina noin 350 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria. Elokuvan jatko-osa on suunniteltu julkaistavaksi syyskuussa 2019.