Al­ko­ho­li­la­ki kui­vat­ti pu­bi­vi­sat - voit­ta­jaa ei voi enää palkita kal­jal­la

Vuodenvaihteessa kiristynyt alkoholilaki pani pisteen muun muassa oululaisen Snooker Timen pubivisan palkintotuoppien jaolle.

Arkistokuva.
Arkistokuva.
Kuva: Kaleva

Vuodenvaihteessa kiristynyt alkoholilaki pani pisteen muun muassa oululaisen Snooker Timen pubivisan palkintotuoppien jaolle. Asiasta kertoi ensimmäisenä Yle.

Snooker Timen omistajan Markku Hyvärinen kertoo Kalevalle, että baarissa on järjestetty visoja reilun vuoden ajan. Visat ovat houkutelleet baariin 60-100 asiakasta illassa.

"Se on erittäin paljon maanantai-illalle. Vuositasolla sillä on isot vaikutukset, jos tilanne jatkuu tällaisena. Asiakaskato uhkaa tiettyjä arki-iltoja", Hyvärinen toteaa.

Uudistuneen alkoholilain mukaan alkoholin mainonta on kielletty, jos siinä käytetään kuluttajan osallistumista peliin, arpajaisiin tai kilpailuun.

"Yliampuvaa holhousta"

Hyvärisen mielestä anniskelutoimintaa harjoittavat yritykset ajetaan nyt todella ahtaalle. Hän painottaa, ettei Snooker Time ole markkinoinut ulkoisesti tai sosiaalisessa mediassa alkoholituotteita.

"Holhoaminen alkaa mennä yliampuvaksi. 1.1. voimaan tulleen lakimuutoksen tarkoitus on, ettei alaikäisille anneta signaalia alholijuomista. Mutta kun meille tulee ovesta sisälle, niin täällä ei ole yhtään alaikäistä ihmistä. Haluamme palkita heitä, jotka täällä käyvät. Tässä kielletään myynninedistäminen myös sisäisesti", Hyvärinen puhisee.

Vuoden ensimmäisenä maanantaina Snooker Timen visassa ei jaettu palkintoja lainkaan. Korvaava palkinto on pohdinnan alla.

"Voisimme antaa vaikka naapuriravintolaan lahjakortteja, joilla voi ostaa ruokaa. Eihän se kovin kannattavaa ole ohjata asiakkaita toiseen paikkaan", Hyvärinen huokaa.