Ylennykset: Tässä on re­ser­vin ylen­nyk­siä it­se­näi­syys­päi­vä­nä – katso, ketkä poh­jois­suo­ma­lai­set on ylen­net­ty

Pääkirjoitus

Aika puhua is­la­mis­ta

Ajankohtaisen kakkosen Islam-ilta osoitti, ettei maailman suuriin uskontoihin kuuluva islam ole yhtä kuin kauhua aiheuttavat ääriainekset vaan paljon monivivahteisempi.

Ajankohtaisen kakkosen Islam-ilta osoitti, ettei maailman suuriin uskontoihin kuuluva islam ole yhtä kuin kauhua aiheuttavat ääriainekset vaan paljon monivivahteisempi.

Ylen Ajankohtaisen kakkosen Islam-ilta tiistaina tuli tarpeeseen. Parikymmentä keskustelijaa paneutui avoimessa ja ajoittain vilkkaaksi virinneessä keskustelussa islamin peruskysymyksiin ja asemaan Suomessa.

Ilta tarjosi näköalapaikan maailman suurimpiin uskontoihin kuuluvan islamin moninaisuuteen. Toisaalta se osoitti myös, kuinka tärkeää on ennakkoluuloja ruotiva vuoropuhelu yli katsomuksellisten raja-aitojen.

Islam-iltaa pohjusti keskusteluun osallistuneen oululaisen kansanedustajan Olli Immosen (ps.) omalla verkkosivullaan samana päivänä julkaisema blogikirjoitus, jossa hän varoittaa islamisoitumisen vaaroista Euroopalle ja Suomelle.

Kirjoituksessaan Immonen leimaa islamilaiset haluttomiksi sopeutumaan osaksi länsimaista yhteiskuntaa. Tähän vedoten hän kehottaa aktiivisesti kannustamaan länsimaissa asuvia muslimeita muuttamaan takaisin kotimaihinsa.

Islam-illan keskustelu pudotti pohjan tällaiselta pelottelulta. Puheenvuorot vahvistivat sen, kuinka monimuotoinen ja kulloisiinkin oloihin sopeutuva islam on. Radikaalit militanttiryhmät, jotka aiheuttavat terroriteoillaan pelkoa, ovat vain pieni osa uskontosuuntaan kuuluvista.

Suurimmalle osalle islam tarjoaa samantapaisen uskonnollisen kodin kuin vaikkapa kristinusko sen kannattajille. Jokaisessa uskonnollisessa liikkeessä, myös kristinuskon sisällä, on ääriaineksia, jotka ovat sokeita oman uskonsa erinomaisuudesta ja valmiita toimimaan sen mukaisesti välittämättä muista.

Uskonnoille tehdään suurta vääryyttä, jos ne tuomitaan pienten ääriryhmien käyttäytymisen perusteella.
Suomessa on arviolta alle 50 000 islaminuskoista, joten pelottelu maan islamilaistumisella on vahvasti liioiteltua ja vailla katetta. Mitään näkymää ei ole siihen, että he uhkaisivat viiden miljoonan suomalaisen asemaa ja oikeuksia.

Vanhin Suomessa oleva islamilainen ryhmä on tataarit, jotka muuttivat tänne 1800-luvun lopulla ja 1900-luvun alussa Venäjältä. Tataarit ovat myös hyvä esimerkki siitä, miten he ovat kotiutuneet suomalaiseen yhteiskuntaan menettämättä omaa uskontoaan.

Vaikka Suomi on kansainvälistynyt kovalla vauhdilla, monen on yhä vaikea kohdata erilaisuus. Toisille tärkeitä asioita peilataan usein vain omia arvoja vastaan yrittämättä asettua muiden asemaan.

Viime vuosina Suomeen on tullut islamilaisia paljon Somaliasta ja Lähi-idän taisteluiden jaloista. Heidän kotouttaminensa suomalaiseen yhteiskuntaan ei ole sujunut ongelmitta, vaikka moni onkin löytänyt paikkansa muiden suomalaisten joukossa.

Somaliassa syntynyt, mutta jo kahden vanhana Suomeen muuttanut mannekiini, tulkki Sahra Ali kuvasi tv-keskustelussa kotouttamisen ongelmaa osuvasti: ”Minä olen sopeutunut tänne, perheeni on sopeutunut, ystäväni ovat sopeutuneet. Se ei vain tunnu riittävän.”