22-Pis­te­pirk­ko saa­vut­ti Eu­roo­pas­sa kult­ti­mai­neen tun­nis­tet­ta­val­la soin­ti­maail­mal­laan – Kaleva Live esittää yhtyeen keikan suorana kes­ki­viik­ko­il­ta­na

Kukaan tuskin osasi kuvitella, mihin suuntaan 22-Pistepirkko kehittyy. Lähes 40 vuotta myöhemmin yhtye on helppo tunnistaa musiikkitarjonnan keskeltä.

22-Pistepirkko esiintyi Ruisrock vuonna 2002. 22-Pistepirkko kotipitäjänsä Utajärven maisemissa syksyllä 1996. Kuvassa PK Keränen (vas.), Espe Haverinen ja Asko Keränen. – Näin heidät soittamassa 1980-luvun alussa jonkun pienen maaseutufestarin pikkulavalla. Ajattelin, että siinäpäs pirteä ja tyylipuhdas garage rock -bändi”, tuottaja Riku Mattila kuvailee ensimmäistä kohtaamistaan 22-Pistepirkon kanssa liki 30 vuotta sitten.
22-Pistepirkko esiintyi Ruisrock vuonna 2002.
22-Pistepirkko esiintyi Ruisrock vuonna 2002.
Kuva: Komulainen Matti

Mistä tuollainen ääni tulee?

Kömpelösti soittava bändi on mahtavasti epävireessä ja soundi sitä myöten kamala. Kappaleista ei pysty sanomaan, mitä soittajat niillä tavoittelivat.

Nuorisoseurantalon lavalla keväällä 1981 huojuva 22-Pistepirkko pyrki löytämään minimalistisesta ilmaisustaan jonkin punaisen langan tapaisen. Väliin se löytyi, kunnes hukkui taas.

22-Pistepirkko 45 Specialissa Oulussa 20. ja 21.11. Kalevan tilaajat voivat katsoa keskiviikon esityksen suorana kello 22 alkaen osoitteessa kaleva.fi/live.

Sata punkkaria pienistä pohjoispohjalaisista pitäjistä oli tullut katsomaan heidän piireissään tunnetusta utajärvisestä Matti Mätä & SS -yhtyeestä siinnyttä uutta kokoonpanoa Haapajärven Kaunistoon. 22-Pistepirkko ei soittanut punkkia vaan hankalasti määriteltävää suomeksi laulettua musiikkia.

Esiintyjinä oli Utajärven nuorukaisten lisäksi muitakin outouksia: Xböö Oulusta, Etuala Keravalta sekä pelkästä saksofonista ja bassosta koostuva Kevyesti keskellä päivää -duo Haapavedeltä. Suuri Kurpitsa -lehden järjestämästä tapahtumasta oli ollut ennakkomaininta silloisessa Rockradiossa, Ylen iltapäivälähetyksessä.

22-Pistepirkko kotipitäjänsä Utajärven maisemissa syksyllä 1996. Kuvassa PK Keränen (vas.), Espe Haverinen ja Asko Keränen.
22-Pistepirkko kotipitäjänsä Utajärven maisemissa syksyllä 1996. Kuvassa PK Keränen (vas.), Espe Haverinen ja Asko Keränen.

Amatööribändien keskelläkin 22-Pistepirkon haparointi otti korviin. Siksi oli hämmästyttävää, että puolitoista vuotta myöhemmin yhtye voitti rockin SM-kisat Seinäjoella.

Kukaan tuskin osasi kuvitella, mihin suuntaan 22-Pistepirkko kehittyy. Lähes 40 vuotta myöhemmin yhtye on helppo tunnistaa musiikkitarjonnan keskeltä – erityisesti sen ansiosta, mikä Haapajärvellä vielä puuttui. Omaperäisen soundin ja hienojen kappaleiden.

Laulaja-kitaristi Hannu ”PK” Keränen, basisti-kosketinsoittaja Asko Keränen ja rumpali Esa ”Espe” Haverinen kehittivät 1980-luvun puolivälistä lähtien soinnillisen sommitelman, jonka perusta on amerikkalaisessa, Link Wrayn tapaisessa autotallirockissa ja Velvet Undergroundin tyyliin leijuvissa englanninkielisissä sanoituksissa. Asetelma vetosi kokeneeseen tuottajaan ja muusikkoon Riku Mattilaan.

– Näin heidät soittamassa 1980-luvun alussa jonkun pienen maaseutufestarin pikkulavalla. Ajattelin, että siinäpäs pirteä ja tyylipuhdas garage rock -bändi. Tapasin heidät keikan jälkeen ja sovittiin, että aletaan töihin yhdessä.

22-Pistepirkon neljänneksi jäseneksi sanottua Mattilaa viehätti yhtyeen ilmava 50-luvun rockia muistuttava svengi. Hän tiivistää pirkkosoundin kolmeen erilaiseen osaan:

– Soundi on koostumus PK:n lauluäänestä, yhteensoitosta ja tyylitajusta.

Mattilan tuottamana Helsinkiin muuttaneiden pirkkojen soundi jalostui. Muun muassa PK Keräsen lauluun harjoiteltiin asiaankuuluva honottava tyyli.

Tuloksena oli kolme klassikkolevytystä: The Kings Of Hong Kong, Bare Bone Nest ja varsinkin Birdy-hitin sisältänyt Big Lupu. Niiden myötä 22-Pistepirkko saavutti laajan kulttimaineen Euroopassa.

Mattila ei kuitenkaan välittäisi tehdä 22-Pistepirkon soundista mystistä. Hänestä soundi ei ole itseisarvo. Kyse on vain äänenlaadusta ja -luonteesta, ”eräänlaisesta äänenvärien sävypaletista”. Soundilla voi tyylitellä ja löytää yleisön.

– Se on eräänlainen pukukoodi.

Mattila sanoo itse pitävänsä niin 1930-luvun savikiekkosoundista kuin nykyisistä tietokoneohjelmoinneista.

– Teoksista välittyvä musiikillinen, kulttuurinen ja emotionaalinen viesti on se, mikä kuulijaa koskettaa.

Kitaralla, bassolla ja rummuilla eli monen rocktrion karuilla perustyökaluilla on tehty huomattavan onnistuneita levyjä. Triomuoto on vaativa, jokainen muusikko joutuu tekemään paljon töitä.

Mattilan mukaan triossa tärkeintä on elävä ja saumaton yhteen soittaminen.

– Lisäksi joutuu keskittymään siihen, että yhteissoitossa on energiaa.

– Näin heidät soittamassa 1980-luvun alussa jonkun pienen maaseutufestarin pikkulavalla. Ajattelin, että siinäpäs pirteä ja tyylipuhdas garage rock -bändi”, tuottaja Riku Mattila kuvailee ensimmäistä kohtaamistaan 22-PistePirkon kanssa liki 30 vuotta sitten.
– Näin heidät soittamassa 1980-luvun alussa jonkun pienen maaseutufestarin pikkulavalla. Ajattelin, että siinäpäs pirteä ja tyylipuhdas garage rock -bändi”, tuottaja Riku Mattila kuvailee ensimmäistä kohtaamistaan 22-PistePirkon kanssa liki 30 vuotta sitten.
Kuva: Brandt Kimmo

22-Pistepirkko ei ole koskaan leveillyt soittotaidollaan. Yhtye ei koostu virtuooseista. Mattila huomauttaa, että soittotaito on suhteellista. Vajavaisilla taidoilla voi saada mielenkiintoisempaa jälkeä kuin oppineena soittajana.

– Kaikki on kiinni soittajan tai laulajan omasta persoonallisesta otteesta.

Pirkot ovat laajentaneet äänikuvaansa esimerkiksi dubista ja trip hopista tutuilla konerytmeillä.

Kiihkeä suhtautuminen soundiin vei yhtyeen hajoamisen partaalle ja pitkälle tauolle kesällä 2015. Asko Keränen ilmoitti julkisuuteen, että ”teimme läjän biisejä, joista jotkut ovat tosi nättejä. Mutta sitten veljekset ajautuivat riitoihin ja rokkaaminen ei enää onnistunut”.

Nujakoituaan yhtye hyllytti lähes valmiin Yarin tuottaman levyn. Kalevan haastattelussa (12.6.2015) Asko tarkensi, miksi levytys törmäsi loppuvaiheessa seinään:

– Meille on aina ollut hankalaa tehdä levyjä, mutta nyt se tuntui aivan ylivoimaisen hankalalta. Vapautamme itsemme tästä asiasta.

 

Kaleva Live näyttää 22-Pistepirkon keikan

Kaleva aloittaa suorien verkkostriimauksien lähettämisen marraskuussa. Ensimmäinen suoratoistona lähetettävä Kaleva Live tulee 22-Pistepirkon keikalta 45 Specialista Oulusta keskiviikkona 20.11. noin kello 22.

Lämmittelijänä toimii The Botherers, jonka keikka esitetään myös noin kello 21 alkaen.

Talven aikana Kaleva näyttää noin kymmenen keikkaa. Jokainen keikka taltioituu myöhempää katselua varten. Kesällä on vuorossa suoria lähetyksiä festivaaleilta. Tilaajat voivat katsoa esitykset osoitteessa kaleva.fi/live.

22-Pistepirkko

Perustettu vuonna 1981.

Kokoonpanoon kuuluvat laulaja-kitaristi PK Keränen, basisti-kosketinsoittaja Asko Keränen ja rumpali-laulaja Espe Haverinen.

Julkaissut 10 lp:tä.

Tuottajina Riku Mattilan ohella ovat toimineet muun muassa Jyrki Siukonen, Ari Vaahtera, Petteri Rajanti ja Pave Maijanen.