Talous

Ala-Mursula: Jäämeren rata muuttaa koko Suomen painopistettä

BusinessOulun johtaja Juha Ala-Mursula ei näe juuri merkitystä sillä, tulisiko Jäämeren rata kulkemaan liikenneministerien selvityksen suosittaman Rovaniemen kautta vai myös mahdollisena pidetyn Kolarin kautta. KUVA: Tapio Maikkola
Talous 9.3.2018 18:29
Antti Ervasti

BusinessOulun johtaja Juha Ala-Mursula uskoo, että ratayhteyden avautuminen Jäämerelle muuttaa koko Suomen painopistettä.

– Siellä on läpi vuoden auki oleva satama, jonne pääsevät paremman luokan laivat. Logistiikkavirrat voivat ajan kuluessa löytää uusia reittejä aiempaa tasapainoisemmin. Suomi ei ole yhteyden syntymisen jälkeen enää pussinperä, hän sanoo.

Radasta on hänen mielestään eniten hyötyä Lapille. Oulusta menee Jäämeren suuntaan ja sieltä tulee rajallisemmin tavaraa, mutta jonkin verran kuitenkin.

– Totta kai tuollaisen uuden logistiikkaketjun varrelle syntyy uutta toiminnallisuutta. Varmasti rata mahdollistaa aivan uudentyyppisen logistisen ajattelun.

Ala-Mursula pohtii mahdollisuutta, että Jäämeren rata saattaisi vaikuttaa myös negatiivisesti Oulun sataman toimintaan.

– En pidä sitä kuitenkaan mahdollisena, koska Oulun sataman pääasiallinen kuljetusliikenne suuntautuu Keski-Eurooppaan. Paremminkin siinä tulee käymään päin vastoin: rata lisää kuljetuksia entistä enemmän Oulun satamasta Keski-Eurooppaan päin.

Hän ei näe juuri merkitystä sillä, tulisiko Jäämeren rata kulkemaan liikenneministerien selvityksen suosittaman Rovaniemen kautta vai myös mahdollisena pidetyn Kolarin kautta.

– Läntisellä linjauksella olisi helpompi yhdistää öljy- ja kaasukuljetukset, jos niitä haluttaisiin ottaa enemmän mukaan. Lopullisesti on tietysti Norjan asia päättää, mitä kautta linja vedetään heidän alueellaan, Ala-Mursula muistuttaa.

Lapin liiton maakuntajohtaja Mika Riipi korostaa, että työtä hankkeen edistämiseksi pitää jatkaa välittömästi, kun reittivaihtoehdot on nyt saatu järjestykseen.

– Lapin aluerakenteen, aluekehityksen ja kuljetuspotentiaalin kannalta nyt valittu vaihtoehto on tällä hetkellä perustelluin. Lapin liitolla on tällä hetkellä vireillä Pohjois-Lapin maakuntakaava 2040, jossa muun muassa ratalinjausta pitää käsitellä. Nyt julkaistu selvitys tarkoittaa, että työtä voidaan jatkaa luontevalla tavalla maakuntakaavan kautta, hän sanoo.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (141)

Minulla on kaksi asuntoa, toinen on Kaivopuistossa, Helsingissä ja toinen Pohjois-Suomessa, toivotaan että kohta pääsee helposti junalla Pohjois-Suomen asunnolta Norjaan = ) Miljonääri Christian

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Business Oulu sai toteutettua lentoreitin Tromssaan, jolla ei ole matkustajia ja oululaiset veronmaksajat kustantavat tappion.
Nyt Alamursula on innostunut jäämeren radasta, mielestäni hän on ainoastaan it sektorin asialla eikä häntä tunnu kinnostavan
sellaisen yritystominnan hankkimista Ouluun, jotka työllistäisivät, koska Oulun suurin ongelma on suuri työttömyys ja Oulun merkittävn
Vetovoimatekijäkin on saada lisää työttömiä kaupunkiin. Jäämeren radalle ei voi löytyä minkäänlaisia taloudellisia perusteita mutta politiikan avulla n tehty ja tehdään järjettömiä päätöksiä!!!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juuri näin. Ei Suomesta nykyisiä reittejä kulje juuri mitään ratoja pitkin länteen tai maanteitse pohjoiseen. Jos Koillisväylä avautuu, feeder -liikenne kulkee pääosin muita reittejä. Turha miljardihanke, jossa "aluepoliittiset kerrannaisvaikutukset" sun muut käsittämättömät sanahelinät on arvioitu viisi kertaa todellisuutta suuremmiksi. Jos lappilaisia kiinnostaa "kannattava" hanke, miksipä ei lappilaiset itse tee lainarahalla ja pidä itsellään myös muka-huikeita tuottoja? Aivan, koska hanke ei oikeasti kannata.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voi tätä asiantuntijuutta. Herra puhuu firmojen omista tekemisistä ja tuloksista Business Oulun aikaansaannoksina. Huh huh.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On ihan pakko kysyä että missä kohtaa haastatelluista henkilöistä on tullut myös logistiikan asiantuntijoita? Business Oulu on profiloitunut vain ja ainoastaa IT teollisuuden sanansaattajaksi, eikä tässäkään roolissa juuri muuta tee kuin polttaa merkittävän määrän veronmaksajien rahoja palkkoihin sekä muihin kuluihin. On erikoista että virkamiesten oletetaan tekevän businesta, eiköhän se kumminkin ole yritysten tehtävä. VIrkamiehet sitten tekevätkin, hmm, jotain muuta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaikista halvin ratkaisu on viedä rata Venäjän kautta murmaskiin. Tämä reitti ei ole sen vaarallisempi kuin on Helsinki-Moskova rata.. Vaikka Bernerin jutusta rivien välistä paisto tämä asia läpi, että miksi ei Venäjän kautta.
Mutta NATO tarvitsee rataa harjoituksiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei sinne mitään rataa tarvitse viedä koska siellä on jo rata, joka kulkee Pietarista Murmanskiin. Jos Jäämerelle kulkevasta radasta halutaan reitti Euroopasta Jäämerelle ja sieltä eteenpäin niin se yhteys on jo olemassa ja se kulkee Venäjän puolella. Jos karttaa kääntää pikkuisen vasemmalle niin huomaa, että se reitti on selvästi lyhyempi ja loogisempi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Muurmannin radan ohella pohjoiseen pääsee myös rahtilaivoilla "Stalinin kanavaa" pitkin. Siinähän ne menevät vierekkäin, ja yhteys Suomenlahteenkin on valmis. Kun venäläisistä ei saa Suomessa puhua mitään myönteistä, niin kaikki nämä muut mahdollisuudet jäävät ilman huomiota. Luulisi, että nämä "suur-suomalaiset" olisivat kiinnostuneita Karjalan Tasavallan tarjoamista mahdollisuuksista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

norjassa ajatellaan vähän järkevämmin,olettaisin ko hankkeen olevan lapinliiton lobbaama

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ilman sivuvaikutteita ja korrptiota Kolarin kautta rata on edullisin rahallisesti ja poromiestenkin mielestä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Milloin Ala-Mursulasta on tullut aluekehityksen asiantuntija ja visioonaari? Ai niin, BusinessOulussa ovat kaikkien alojen asiantuntijat...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Porojako sinne rahdataan? Molempiin suuntiin niin rahtia riittää. Onko tästä radasta kannattavuuslaskelmia? En näillä vähäisillä tiedoilla usko hankkeen kannattavuuteen. Ei riitä, että Lipponen on hankkeen takana. Yksikään yritysjohtaja ei ole tainnut liputtaa hankkeelle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitenhän se Tromssan puoli on saatu Norjalle kalliimmaksi. Toisaalta Rovaniemen kautta saataisiin ehkä Soklin kaivos lähemmäsi rataa ja norjalainen Yarahan omistaa Soklin fosforivaltauksen. Toisaalta Suomelle tulisi halvemmaksi tehdä rata Kolarin, Kittilän ja Lemmenjoen kautta Kirkkoniemeen. Siinähän löytyy erittäin tasainen ja hyvä rakennepohjan omaava reitti. Saataisiin ehkä uusiakin malmioita kannattavaksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ootko koskaan matkustanut Kilpisjärveltä pohjoiseen? On melko mäkistä maastoa. Kalliimpaa louhia kalliota kuin tehdä tietä tasamaalle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Upea hanke!
Kalevassa tänään olleen grafiikan mukaan radan ykkösvaihto olisi Rovaniemi > Sodankylä > Ivalo > Kaamanen > Sevettijärvi > Näätämö > Kirkkoniemi. Radan "lähellä" kulkee jo valmiiksi Nelostie (E75) Kaamaseen asti, sitten E6 jatko Näätämöön ja Kirkkoniemelle.
Jos henkilömatkustajat pääsisivät tuelaisuudessa junalla Ivaloon, olisi sekin lisäplussaa hankkeelle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi Koillisväylää kulkenut laiva purkaisi lastinsa junaan, kun enää olisi pieni matka Euroopan isoihin satamiin?

Joku reality check voisi olla paikallaan!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mistä logistiikkavirrasta Ala-Mursula puhuu. Tietääkseni Kirkkoniemessä ei ole yhtään mitään eikä sieltä kulje laivoja koillisväylää pitkin Japaniin ja Kiinaan. Laivat ovat tehokkain kuljetusmuoto joten laivat tulisvat kiertämään Norjan jos ne kulkisivat koillisväylän kautta. Todennäköisesti koillisväylä olisi auki vain kesäkuukausina. Kaikista välimeren maista ja myös monesta keskieuroopan maasta on lyhyin matka eteläistä reittiä pitkin kaakkois-aasiaan ja etelä kiinaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (141)

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Juha Sipilä ehdottomasti jatkoon.

298 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Juha Sipilä ehdottomasti jatkoon.

Toisinaan sitä on vaikea uskoa lajitovereidensa ajattelukyvyn olemassaoloon. Siitä on kammottavan vähän merkkejä maailma... Lue lisää...
aery

Jari ja sarjakuvat

Jari

21.6.

Naapurit

21.6.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image