Oulu

Poliisi aloittaa nopeuksien tehovalvonnan Pohjantien työmaa-alueella - Keväällä joka val­von­ta­ker­ral­la kuvattu kymmeniä ylinopeutta ajavia

Oulun poliisi kertoo tehneensä viime maraskuusta alkaen säännöllisesti nopeusvalvontaa moottoritien työmaaosuuksilla. Arkistokuva. KUVA: Jukka-Pekka Moilanen
Oulu 17.5.2018 8:41 | Päivitetty 17.5.2018 9:23
Antti Pasanen

Ajonopeudet eivät tahdo pysyä kurissa Pohjantien tietyömaa-alueella.

Oulun poliisi kertoo tehneensä viime marraskuusta alkaen säännöllisesti nopeusvalvontaa moottoritien työmaaosuuksilla.

Esimerkiksi kevään aikana jokaisella valvontakerralla kamera on kuvannut kymmeniä nopeusrajoitusta rikkoneita autoilijoita.

Poliisin mukaan pyyntöjä tieosuuden valvonnan lisäämiseksi on tullut erityisesti lumien sulettua ja ajo-olosuhteiden vaihduttua kesäisiksi. Pyyntöjä valvonnasta on tullut muun muassa tietyömaan työnjohdolta, kertoo Oulun poliisilaitoksen liikenneyksikön johtaja, komisario Pasi Rissanen.

Samaan aikaan Pohjantien työmailla toimivien koneiden ja työntekijöiden määrä on kasvanut, mikä lisää onnettomuuksien riskiä.

– Jotta nopeudet pysyisivät asetettujen rajoitusten mukaisina, työntekijöiden ja tiellä liikkuvien turvallisuuden takaamiseksi, suorittaa Oulun poliisilaitos tehovalvontaa tietyömaa-alueella erityisesti automaattisella nopeusvalvontakalustolla, poliisin torstaina julkaisemassa tiedotteessa sanotaan.

Muistutuksena nopeusvalvonnasta Pohjois-Pohjanmaan ely-keskus on tuonut Pohjantielle liikennemerkit automaattisesta nopeusvalvonnasta. Ne on asennettu poliisin pyynnöstä.

– Toivomme, että itsensä kuvauttajia on mahdollisimman vähän tehovalvonnan aikana sekä sen jälkeenkin, sillä valvonta ei lopu tehovalvontajaksoon. Tiellä liikkujat tulevat kyllä huomaamaan milloin tehovalvonta aloitetaan, sanoo Pasi Rissanen.

Hänen mukaansa tehostettu nopeusvalvonta on tarpeen, vaikka tilastojen mukaan liikennevirtaan suhteutettuna työmaan kohdalla ylinopeutta ajavien määrä on jopa hiukan vähentynyt sitten syystalven.

Rissasen mukaan erittäin kovat ylinopeudet ovat olleet yksittäisiä. Tavallisimmat seuraukset ovat olleet rikesakkoja ja huomautuksia.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (137)

Ei autolla ajavalle kuulu miksi on tiellä nopeusrajoitus vaan sille kuuluu vain noudattaa sitä eikä ajaa ylinopeutta.Toivottavasti poliisi laittaa automaattiset kamerat mittaamaan molempiin suuntiin ylinopeutta ajavia-myös yöllä. Eikö raha kelpaa valtiolle vai otetaanko se eläkeläisiltä ja köyhiltä kun niiltä se voidaan ottaa vain lakia sekä veroprosenttia muuttamalla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä tuolla näytti yölläkin väkeä töissä olevan maanantaina klo 23.30 aikaan mutta ei silloinkaan nopeusrajoitus kiinnostanut muita kuin minua, melko hurjalla vauhdilla ohi hurauteltiin kuusamon ja raksilan rampin välissä. Eli valvontaa yös yö aikaan tuonne kiitos!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ihmettelen kans että miksei niitä kylttejä voi kääntää esim. 80km/h työpäivän päätteeksi. Turhaa ilmaston saasuttamista kaasutella sieltä viidestäkympistä sataseen ilta/yö aikaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikö näihin saisi niitä vaihtuvia nopeusrajoituksia? Iltaisin ja viikonloppuisin tuolla ei ole yleensä ketään töissä ja autojen nopeuserot kasvaa, osa noudattaa, osa ajaa reilusti ylinopeutta. Turhaltahan se tuntuu köröttää 50, jos työmaalla ei ole mitään liikettä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

meinaatko että tie pitäs yöksi levittää että voi ajaa yli 50
kyllä siellä töitä tehdään yöllä ja myös viikonloput
2.5 sekuntia on paras vauhti sadalla metrillä sillan kohdalla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Poliisi saisi kerättyä vuoden budjettinsa näissä tietyökohteissa mikäli pystyisi hoitamaan nopeurajoitusten tarkistukset. Itsekin aikoinaan työmaalla työskenneellä koen työntekijöiden olosuhteet tehdä työtänsä, kun vieressä 50- km nopeusrajoitus ja autot ajaa 100, ei tarvitse kuin vähän horjahtaa, niin ruumiita tulee. Nyt Pohjantiellä 30 km nopeusrajoitus ja ajelin sitä gps.n mukaan yksi auto jäi perään ajelemaan samaa nopeutta ja kaikki toiset kiirehtivät ohi. Kellä on niin vähän aikaa, että 5 minuttia ratkaisee joutumisen. Ihmettelen edelleenkin, tosin en enää ajele kuin vajaa 30000 km / vuosi, ja en juuri myöhästele mistään.. Aikaisemman työurani kaahailuni lopetti tosi iso nopeussakko, jota maksellessani ajattelin, että jos tästä en viisastu niin en mistään.
Turvallista työmaata meidän kaikkien tienkäyttäjien parhaaksi Destialle Pohjantielle!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Se ,että pohjantien työmaan kohdalla hidastaa nopeusrajoituksen mukaiseen nopeuteen, ei varmasti lisää matka-aikaa viidellä minuutilla edes tilanteeseen, jossa tietyömaata ei ollut.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

80% ajasta noillakaan työmailla ei ole ketään. Itse ajan lähes joka ilta ja yö tuon rajoitusalueen läpi ja koskaan ei ensimmäistäkään työmiestä paikalla näy. Tuskin lie ketään viikonloppunakaan mihinkään vuorokauden aikaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei se rajoituksen mukaan ajaminen ole sen vaikeampaa tyhjällä tielläkään. Se on aika perusasia autolla ajamisessa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sillanrakentajille tässä sakot pitäisi antaa viivyttelystä. Kirjaimellisesti rakentajilla tipahti hanskat lumeen heti alkutalvesta jonka takia koko talven on joutunut köröttelemään tyhjien työmaiden ohitse. Olisi sentään voinut nostaa nopeusrajoituksen 70kmh koska se on tuntunut olevan kaikkien mielestä sopiva nopeus. Mitä nyt muutama tunnollinen on aina välillä halunnut aiheuttaa ketjukolareita. Onneksi poliisi ei ole ollut aktiivinen valvomaan nopeuksia koska ovat varmasti itsekin huomanneet miten hölmöä hommaa tämä on ollut. Ei olisi liikaa vaadittu jos edes joskus osattaisiin käyttää maalaisjärkeä näissä asioissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kun ajat nopeusrajoitusten mukaan, niin sahaus käy kun ohi jatkuvasti mennään. Edellä menevät menee karkuun ja takana ajavat tulee perään puskuriin kiinni.
Muutaman minuutin matka, mutta kärsivällisyys on kovilla.
Mitä siellä autokoulussa nykyään tai viime vuosikymmeninä opetetaan, ennen turvaväli oli tärkein, eli väli jonka aikana auto on pysähdyttävä jos edessä tulee äkkipysähdys.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä rajoituksia pitää valvoa ja ovat tässä kohtaa ihan paikallaan mutta moni rutisija ei ymmärrä sitä että ruuhkat ja jonot syntyvät juuri alhaisista rajoituksista ja siitä että tien kantokyky romahtaa. Sama kuin vesiletkuun laitetaan kuristin, vettä tulee letkun päästä vain sillä paineella jota ahtain kohta rajoittaa. Siksi rajoitukset pitäisi pitää mahd korkeina eikä moottoritiellä ole mitään perustetta laskea rajoitusta 30km/h. Kiertotien suunnittelussa on silloin puutteita ja säästetään väärästä kohdasta, tuokin siltojen remontin pidentyminen on muun kuin kaupungin moka joten maksakoot meille sellaiset kiertotiet että rajoitus saadaan vähintään 50 tasolle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voisikohan alinopudestakin huomauttaa. Edellä meni 50 alueella 30. Muodostui pitkä jono taakse.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nyt on oikea homma saada tuota valvontaa! Niin monella autoilijalla asennevamma/piittaamattomuus rajoituksia kohtaan. Esim. motarin 50 km/h-nopeusrajoituskyltissä ei ole mitään lisäehtoa "silloin kun työt käynnissä" vaan rajoitus on 50 ja piste. Se on samanlainen rajoitus kuin kaikkialla muuallakin. Niin monella tuntuu olevan aivan omat säännöt miten ajetaan; 50km/h alueella ei edes 60km/h riitä, vaan ohi on päästävä. Sitten työmaa-alueen jälkeen alkaa 100km/h rajoitus ja yhtäkkiä näille 95km/h onkin täysin riittävä nopeus... Nämä on hauskoja kun vuoronperään ohitellaan toisia.
Tällä viikolla ainakin Oulujoen ympäristössä on tehty töitä ympäri vuorokauden, joten nuo "yöaikaan rajoitukset pitäisi poistaa" huutelut on täyttä humpuukia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kuka valvoo puutteellisia tietyö opastuksia? Esimerkiksi Joutsentietä ajaessa kainuuntien risteykseen alkaa 30km/h rajoitus työmaan kohdalla tämä rajoitus loppuu vasta parkkisenkankaantiellä haapalehdon kohdalla, puutteellisen työmaa merkintöjen takia. Kerää älyttömiät ruuhkia ja vähentää työmaa rajoitusten noudattamista. 3,5 km mittainen tietyömaako?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Liikennemerkin vaikutus loppuu seuraavaan risteykseen. Poislukien aluerajoitusmerkit.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mene takaisin autokouluun.
Nopeusrajoitus on voimassa vain seuraavaan risteykseen asti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (137)

Uutisvirta

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Metsäpalovaroitus on voimassa koko maassa lukuun ottamatta Utsjoen, Inarin ja Enontekiön kuntia. Ruohikkopalojen vaara on suuri Pohjois-Lapissa.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Poika ei halua mennä armeijaan

127 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Yh-äippien mollaus

Joo, se on todella omituista. Minut kasvatti yh-äiti ja olen menestynyt elämässäni erittäin hyvin. Tärkeintä ei ole se m... Lue lisää...
Typykkä!

Jari ja sarjakuvat

Jari

24.5.

Naapurit

26.5.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image