Mainos

Pohjantien liikennekäyttäytyminen kuumentaa tunteita


Pekka Ala-aho
Oulu  6.9.2012 | Kaleva Muuta tekstin kokoa -+

Kalevan lukijat ovat kommentoineet innokkaasti uutista, jossa kerrottiin Pohjantiellä keskiviikkoaamuna tapahtuneista kolareista.

Jutun yhteydessä on julkaistu lähes kaksisataa kommenttia.

Erityisesti mielipiteitä kirvoittaa se, mikä Pohjantien liikennekäyttäytymisessä mättää. Samalla lukijat tarjoavat tukun parannusehdotuksia Oulun valtaväylän liikenteeseen.

Seuraavassa kooste keskustelusta. Mukana on eniten keskustelua herättäneitä aiheita.

1. Turvavälit

Hyvin moni lukija on huolissaan turvaväleistä. Niitä Pohjantien autoilijat eivät juuri tunne, tai niistä ei ainakaan pidetä kiinni.

Osaa autoilijoista tuskastuttaa se, kun ohittava auto tulee eteen niin, että huolella jätetty turvaväli katoaa.

2. Ramppikäyttäytyminen

Rampeilla ei osata kiihdyttää tarpeeksi nopeasti, tai moottoritietä poistuvat autot alkavat jarrutella hyvän matkaa ennen ramppia. Rampilta tulevia autoilijoita ei huomioida tarpeeksi hyvin tai niille annetaan tilaa liiankin höylisti.

Jotkut kommentoijat seuraavat sydän syrjällään nopeita ohituksia, jonka jälkeen kiilataan viime tipassa oikean puoleiselle kaistalle ja rampille.

Yhtä kaikki, ramppikäyttäytyminen on lukijoiden mukaan varsin kehnolla tolalla.

3. Minäminäminä-asenne

Oululaisia syytetään itsekkäiksi ja joustamattomiksi kuskeiksi. Moottoritiellä paahdetaan otsa rypyssä, eikä kanssa-autoilijoita juuri huomioida.

Itsekeskeisen liikennekulttuurin seurauksena syntyy lukijoiden mukaan tukku vaaratilanteita.

4. Nopeus

Nopeudesta ollaan monta eri mieltä.

Osa lukijoista haluaisi kieltää alinopeutta ajavat. Suurempi joukko puhuu kuitenkin tilannenopeuden puolesta: joskus liikennettä vain on niin paljon, että maksiminopeuteen ei voi kiihdyttää.

5. Automerkit

Lukijoilla on selvä käsitys siitä, minkä automerkkien kuljettajat aiheuttavat muita enemmän vaaratilanteita.

Syyttävä sormi osoittaa ennen kaikkea audeilla ja bemareilla liikkuvia autoilijoita. Oman osansa haukuista saavat myös mersu- ja volvokuskit sekä kaupunkimaastureilla autoilevat.

Lähetä kuva, video tai juttuvinkki viestinä puhelimellasi numeroon 13222 tai käytä lomaketta.

Mainos

Kommentit

20/223 kommenttia

suskakikseri
11.09.2012 19:47

Äskettäinki joku nipponitojotakotilokuski tuli kempeleen rampista pohjoiseen menevän moottoripyörän eteen, liittymiskaistalta suoraan ohituskaistalle. Oli aika lähellä ettei osunu, onneksi sain jarrutettua ja väistettyä.


kutski
07.09.2012 20:12

Ajelin tänään pe n. klo 19 Kemistä Ouluun kun takaani suhahti ohi sininen hlöauto takasiivellä varustettuna(oisko ollu vanhempi tuunattu Opel Manta) ja sen perässä moottoripyörä (ajajalla pun. asun yläosa, valk. kypärä), vauhtia molemmilla arviolta140-150km, ajoivat kilpaa ja motskari kuski nosti pyöränsä keulan pystyyn useaan otteeseen, näytteli käsimerkkejä hlöautolle ja oli horjahtaa taaksepäin keulapystyssä siinä vauhdissa, olisi siinä tullut rumaa jälkeä jos me takanatulijat olisimme törmänneet siihen revohkaan. Että tällaista menoa Pohjantiellä tänään. Varmaan moni muukin autoilija huomasi saman.


Bruum
07.09.2012 17:56

Ajoit missä ajoit, niin muista, että kaasujalankin nilkka taipuu suuntaan jos toiseen. Voimisteluttamalla nilkkaasi saat yllättävän paljon joustavuutta liikenteeseen. Kokeile vaikka.


MM
07.09.2012 14:40

Päivittäin moottoritiellä ajaessani olen huomannut, että ylinopeudet ovat enemmän sääntö kuin poikkeus samoin suuntamerkin käyttämättä jättäminen. Kiilataan ohituskaistalta ja kurvataan kaasu pohjassa suoraan rampille. Rampille ohjaudutaan vasta puolestavälistä ramppia eikä rampin alusta niinkuin tulisi tehdä. Tämäkin toiminta aiheuttaa vaaratilanteita. Rampilta kiilaudutaan suoraan eteen. Turvavälit unohtuu tai niihin kiilataan. Vaihdellaan kaistoja tarpeettomasti. Keliolosuhteita ei oteta huomioon. Otetaan turhia riskejä. Välinpitämätön ajokulttuuri ei katso millä automerkillä henkilö ajaa tai kumpaa sukupuolta ajaja on. Ajokäyttäytyminen on korvien välissä. Joka päivä toivoo mielessään, että liikenteessä olijat pääsisivät ehjinä koteihinsa. Malttia ihmiset.


peltipoliiseja
07.09.2012 14:36

Peltipoliiseja rivi nuihin pahimpiin kohtiin ainakin.


Kerma
07.09.2012 14:00

Kun moottorietie uodostuu paikallistieksi, on tulos katastrofi. Ouka ja tiehallinto voivat katsoa peiliin, kun rinnakkaisväyliä ei ole rakennettu, vaikka tarve on ollut jo vuosia.


Et kai autoilijoiden kermaa?
10.09.2012 11:47

Helppoa on kaataa laskiämpäri jonkun toisen niskaan. Siellä on muuttuvat nopeusrajoitukset Pohjantiellä, jotka reagoivat liikennemääriin. Eli kun on jononmuodostusta, nopeutta pyritään laskemaan. Mutta eipä se auta, kun ei niitä noudata kuin joku satunnainen kulkija. Ja muut kaahaavat ohi toistasataa. Jokainen ylinopeutta ajava saisi katsoa peiliin.


ehdotus
07.09.2012 13:05

70 rajoitus Kainuuntie-Kuusamontie ramppien kohdille 2 km pätkälle ja peltipoliisit valvomaan. Niinhän tuo on nelostiellä Jyväskylän kohdallakin.


100 ei ole 130
07.09.2012 16:41

Asiallinen ehdotus.


Missä mättää?
10.09.2012 11:48

Oletko ajanut siellä silmät kiinni? Tuolla välillä on muuttuvat rajoitukset, joissa rajoitus vaihtelee 40 - 100 välillä liikennemäärän mukaan. Hyvin usein rajoitus on 80 km/h, todellinen liikennenopeus yli 100.


Ads by google, kommentit jatkuvat alla
Ei tuu onnistuun
07.09.2012 12:37

Nykyisillä ruuhka ajan liikennemäärillä tämä kukkahattu tätien yltiöylistämä käsite turvaväli ei ole edes paperilla toimiva yhtälö,keskinopeuden pitäisi olla ehkä 30-40 välissä että Ensio Itkosen paljon puhumat turvalliset välit toisiinsa olisivat mahdollisia.
Kaupunki liikenne kaistaa tuo kuusamontien ja kajaanintien välinen osa kaipaa jossa se "lähden 5 minuuttia aikaisemmin jotta minun ei tarvitse ajaa lujaa" henkilö voi sitten köryytellä sitä viittä/kuutta kymppiä.

Nimimerkillä ajan kolmea erimerkkistä saksalaista autoa joista yksikään ei ole mersu eikä bemari,jos sillä nyt mitään väliä asiaan on.


Eikö yhtään hirvitä?
10.09.2012 11:52

Sulla on melkoinen luottamus siellä edellä ajavan auton kuljettajaan, jos uskallat ajaa sen perseessä kiinni 100 km tuntivauhdissa! Eli voipi vain miettiä itse kukanenkin, onko moinen käytös "joustavaa liikennekulttuuria", "ajotaitoa" vai "itsetuhoista käyttäytymistä". Kyllä sen turvavälin pystyy pitämään, kun opettelee ajamaan oikealla asenteella. Vikana valtaosalla kuskeista on "perävalosyndrooma": jos näkyy edellä ajava auto vaikka kilometrin päässä, on se ajettava kiinni ja liimauduttava sen imuun, kunnes sen pääsee ohittamaan. Sen jälkeen voi kaikessa rauhassa körötellä (sen ohitetun auton nokan edessä) taas, kunnes näkyy seuraavat perävalot.


No panic
07.09.2012 09:21

No jos kerta japanilaisilla ja saksalaisella kansanautolla ja ruotsalais-kiinalaisella perheautolla ajavat osaavat asiansa niin reilun enemmistön ajotavathan ovat sitten mallikelpoisia.


Äitiiii!
07.09.2012 09:17

Kauheet jonot! Heti uutta tietä viereen sanoo Hullu Hailuotolainen, joka ei siedä odottamistä yhtään!


kukasanoo
07.09.2012 09:11

Niimpä pitkästä aikaa oulussa aamuruuhkassa kyllä järkytyksellä kattoin kun mummeli 60+mersulla nokka lasissa ohituskaistalla reippaasti yli sallitun ja kilpi edellisen kilvessä kiinni huh huh.


idänmies
07.09.2012 08:58

näin ulkopuolisen silmin voi sanoa että jos jokainen noudattaisi nopeusrajoitusta eli ajaisi max. 110 ja min. 90 niin turvallisuus pohjantiellä varmasti kohentuisi. näköjään oulussa pitää väkisin ajaa 120 mittarissa vaikka rajoitus on 100. ei nopeusrajoituksia suotta ole keksitty. automerkillä ei ole vaikutusta kuskin käytökseen.


Näinkö idässä?
10.09.2012 11:54

ai että min 90 km/h? Siinä tulis melkoiset rapsut, jos sattuu tuossa kaupungin kohdalla olemaan 60 km tuntirajoitus: 30 km-tunnin ylinopeus eli kortti hyllylle ja kovat sakot.


entinen pölijä
07.09.2012 08:25

opin ja vaihdoin työmatkat autosta polkupyörään


Autoilija
07.09.2012 08:16

Niin, mukavaa kun yleistetään aina nämä kolmen neljän automerkin omistajat muutaman huligaanin takia. Samalla tavalla niitä löytyy kaikista merkeistä!!


Kim "isoK"
07.09.2012 07:57

Kyllähän liikennekulttuurin höllentyminen on ongelmana muuallakin Oulussa kuin vain pohjantiellä. Punaisia päin ajetaan, pyöräillään ja kävellään suruttomasti. Turvaväli?!? Minähän se olen aina oikeassa asenne jne. Julkisen liikenteen kehittäminen ja pyörätieverkoston kunnossapito myös talvisin saataisi olla osa tilanteen rauhoittamiseen. Myös poliisin tulisi tehostaa valvontaa, tosin vaikeaahan se nykyisillä resursseilla.


Mainos
Mainos
Mainos
Uusimmat » | Oulu Down Up
Mainos
Pääuutiset
Mainos
stats-image
Takaisin ylös