Oulu

Mainos

Pohjantien lii­ken­ne­käyt­täy­ty­mi­nen kuumentaa tunteita

KUVA: Pekka Ala-aho
Oulu 6.9.2012 11:04
Kaleva

Kalevan lukijat ovat kommentoineet innokkaasti uutista, jossa kerrottiin Pohjantiellä keskiviikkoaamuna tapahtuneista kolareista.

Jutun yhteydessä on julkaistu lähes kaksisataa kommenttia.

Erityisesti mielipiteitä kirvoittaa se, mikä Pohjantien liikennekäyttäytymisessä mättää. Samalla lukijat tarjoavat tukun parannusehdotuksia Oulun valtaväylän liikenteeseen.

Seuraavassa kooste keskustelusta. Mukana on eniten keskustelua herättäneitä aiheita.

1. Turvavälit

Hyvin moni lukija on huolissaan turvaväleistä. Niitä Pohjantien autoilijat eivät juuri tunne, tai niistä ei ainakaan pidetä kiinni.

Osaa autoilijoista tuskastuttaa se, kun ohittava auto tulee eteen niin, että huolella jätetty turvaväli katoaa.

2. Ramppikäyttäytyminen

Rampeilla ei osata kiihdyttää tarpeeksi nopeasti, tai moottoritietä poistuvat autot alkavat jarrutella hyvän matkaa ennen ramppia. Rampilta tulevia autoilijoita ei huomioida tarpeeksi hyvin tai niille annetaan tilaa liiankin höylisti.

Jotkut kommentoijat seuraavat sydän syrjällään nopeita ohituksia, jonka jälkeen kiilataan viime tipassa oikean puoleiselle kaistalle ja rampille.

Yhtä kaikki, ramppikäyttäytyminen on lukijoiden mukaan varsin kehnolla tolalla.

3. Minäminäminä-asenne

Oululaisia syytetään itsekkäiksi ja joustamattomiksi kuskeiksi. Moottoritiellä paahdetaan otsa rypyssä, eikä kanssa-autoilijoita juuri huomioida.

Itsekeskeisen liikennekulttuurin seurauksena syntyy lukijoiden mukaan tukku vaaratilanteita.

4. Nopeus

Nopeudesta ollaan monta eri mieltä.

Osa lukijoista haluaisi kieltää alinopeutta ajavat. Suurempi joukko puhuu kuitenkin tilannenopeuden puolesta: joskus liikennettä vain on niin paljon, että maksiminopeuteen ei voi kiihdyttää.

5. Automerkit

Lukijoilla on selvä käsitys siitä, minkä automerkkien kuljettajat aiheuttavat muita enemmän vaaratilanteita.

Syyttävä sormi osoittaa ennen kaikkea audeilla ja bemareilla liikkuvia autoilijoita. Oman osansa haukuista saavat myös mersu- ja volvokuskit sekä kaupunkimaastureilla autoilevat.

MAINOS
Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
Mainos

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (223)

Äskettäinki joku nipponitojotakotilokuski tuli kempeleen rampista pohjoiseen menevän moottoripyörän eteen, liittymiskaistalta suoraan ohituskaistalle. Oli aika lähellä ettei osunu, onneksi sain jarrutettua ja väistettyä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ajelin tänään pe n. klo 19 Kemistä Ouluun kun takaani suhahti ohi sininen hlöauto takasiivellä varustettuna(oisko ollu vanhempi tuunattu Opel Manta) ja sen perässä moottoripyörä (ajajalla pun. asun yläosa, valk. kypärä), vauhtia molemmilla arviolta140-150km, ajoivat kilpaa ja motskari kuski nosti pyöränsä keulan pystyyn useaan otteeseen, näytteli käsimerkkejä hlöautolle ja oli horjahtaa taaksepäin keulapystyssä siinä vauhdissa, olisi siinä tullut rumaa jälkeä jos me takanatulijat olisimme törmänneet siihen revohkaan. Että tällaista menoa Pohjantiellä tänään. Varmaan moni muukin autoilija huomasi saman.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ajoit missä ajoit, niin muista, että kaasujalankin nilkka taipuu suuntaan jos toiseen. Voimisteluttamalla nilkkaasi saat yllättävän paljon joustavuutta liikenteeseen. Kokeile vaikka.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Päivittäin moottoritiellä ajaessani olen huomannut, että ylinopeudet ovat enemmän sääntö kuin poikkeus samoin suuntamerkin käyttämättä jättäminen. Kiilataan ohituskaistalta ja kurvataan kaasu pohjassa suoraan rampille. Rampille ohjaudutaan vasta puolestavälistä ramppia eikä rampin alusta niinkuin tulisi tehdä. Tämäkin toiminta aiheuttaa vaaratilanteita. Rampilta kiilaudutaan suoraan eteen. Turvavälit unohtuu tai niihin kiilataan. Vaihdellaan kaistoja tarpeettomasti. Keliolosuhteita ei oteta huomioon. Otetaan turhia riskejä. Välinpitämätön ajokulttuuri ei katso millä automerkillä henkilö ajaa tai kumpaa sukupuolta ajaja on. Ajokäyttäytyminen on korvien välissä. Joka päivä toivoo mielessään, että liikenteessä olijat pääsisivät ehjinä koteihinsa. Malttia ihmiset.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kun moottorietie uodostuu paikallistieksi, on tulos katastrofi. Ouka ja tiehallinto voivat katsoa peiliin, kun rinnakkaisväyliä ei ole rakennettu, vaikka tarve on ollut jo vuosia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Helppoa on kaataa laskiämpäri jonkun toisen niskaan. Siellä on muuttuvat nopeusrajoitukset Pohjantiellä, jotka reagoivat liikennemääriin. Eli kun on jononmuodostusta, nopeutta pyritään laskemaan. Mutta eipä se auta, kun ei niitä noudata kuin joku satunnainen kulkija. Ja muut kaahaavat ohi toistasataa. Jokainen ylinopeutta ajava saisi katsoa peiliin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

70 rajoitus Kainuuntie-Kuusamontie ramppien kohdille 2 km pätkälle ja peltipoliisit valvomaan. Niinhän tuo on nelostiellä Jyväskylän kohdallakin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oletko ajanut siellä silmät kiinni? Tuolla välillä on muuttuvat rajoitukset, joissa rajoitus vaihtelee 40 - 100 välillä liikennemäärän mukaan. Hyvin usein rajoitus on 80 km/h, todellinen liikennenopeus yli 100.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nykyisillä ruuhka ajan liikennemäärillä tämä kukkahattu tätien yltiöylistämä käsite turvaväli ei ole edes paperilla toimiva yhtälö,keskinopeuden pitäisi olla ehkä 30-40 välissä että Ensio Itkosen paljon puhumat turvalliset välit toisiinsa olisivat mahdollisia.
Kaupunki liikenne kaistaa tuo kuusamontien ja kajaanintien välinen osa kaipaa jossa se "lähden 5 minuuttia aikaisemmin jotta minun ei tarvitse ajaa lujaa" henkilö voi sitten köryytellä sitä viittä/kuutta kymppiä.

Nimimerkillä ajan kolmea erimerkkistä saksalaista autoa joista yksikään ei ole mersu eikä bemari,jos sillä nyt mitään väliä asiaan on.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sulla on melkoinen luottamus siellä edellä ajavan auton kuljettajaan, jos uskallat ajaa sen perseessä kiinni 100 km tuntivauhdissa! Eli voipi vain miettiä itse kukanenkin, onko moinen käytös "joustavaa liikennekulttuuria", "ajotaitoa" vai "itsetuhoista käyttäytymistä". Kyllä sen turvavälin pystyy pitämään, kun opettelee ajamaan oikealla asenteella. Vikana valtaosalla kuskeista on "perävalosyndrooma": jos näkyy edellä ajava auto vaikka kilometrin päässä, on se ajettava kiinni ja liimauduttava sen imuun, kunnes sen pääsee ohittamaan. Sen jälkeen voi kaikessa rauhassa körötellä (sen ohitetun auton nokan edessä) taas, kunnes näkyy seuraavat perävalot.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No jos kerta japanilaisilla ja saksalaisella kansanautolla ja ruotsalais-kiinalaisella perheautolla ajavat osaavat asiansa niin reilun enemmistön ajotavathan ovat sitten mallikelpoisia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kauheet jonot! Heti uutta tietä viereen sanoo Hullu Hailuotolainen, joka ei siedä odottamistä yhtään!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niimpä pitkästä aikaa oulussa aamuruuhkassa kyllä järkytyksellä kattoin kun mummeli 60+mersulla nokka lasissa ohituskaistalla reippaasti yli sallitun ja kilpi edellisen kilvessä kiinni huh huh.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

näin ulkopuolisen silmin voi sanoa että jos jokainen noudattaisi nopeusrajoitusta eli ajaisi max. 110 ja min. 90 niin turvallisuus pohjantiellä varmasti kohentuisi. näköjään oulussa pitää väkisin ajaa 120 mittarissa vaikka rajoitus on 100. ei nopeusrajoituksia suotta ole keksitty. automerkillä ei ole vaikutusta kuskin käytökseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

ai että min 90 km/h? Siinä tulis melkoiset rapsut, jos sattuu tuossa kaupungin kohdalla olemaan 60 km tuntirajoitus: 30 km-tunnin ylinopeus eli kortti hyllylle ja kovat sakot.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin, mukavaa kun yleistetään aina nämä kolmen neljän automerkin omistajat muutaman huligaanin takia. Samalla tavalla niitä löytyy kaikista merkeistä!!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllähän liikennekulttuurin höllentyminen on ongelmana muuallakin Oulussa kuin vain pohjantiellä. Punaisia päin ajetaan, pyöräillään ja kävellään suruttomasti. Turvaväli?!? Minähän se olen aina oikeassa asenne jne. Julkisen liikenteen kehittäminen ja pyörätieverkoston kunnossapito myös talvisin saataisi olla osa tilanteen rauhoittamiseen. Myös poliisin tulisi tehostaa valvontaa, tosin vaikeaahan se nykyisillä resursseilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (223)
Mainos
Mainos

Uutisvirta

Mainos

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Rahat maahanmuuttajien elättämiseen

Meillä on pidetty kauheaa meteliä siitä kuinka vanhustenhoito tulee vuosi vuodelta yhä kalliimmaksi. Eikä eläkkeisiin ku... Lue lisää...
Vanhuus pelottaa

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 8-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 338 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut

stats-image