Kotimaa

Mainos

Trafin luonnos: Katsastuksiin tiukennuksia - jopa kärähtänyt rekisterikilven valo toisi hylkäyksen

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi suunnittelee katsastuksiin muutoksia. KUVA: Pekka Ala-aho
Kotimaa 17.2.2017 17:24 | Päivitetty 17.2.2017 18:32
STT, Kaleva

Autoliitto paheksuu Liikenteen turvallisuusviraston Trafin suunnittelemia tiukennuksia määräaikaiskatsastuksiin.

Autoliiton mukaan toteutuessaan Trafin suunnittelemat muutokset johtaisivat yhä useamman auton ja perävaunun hylkäämiseen sen sijaan, että tietyistä asioista annettaisiin korjauskehotus.

Jatkossa muun muassa toimimaton rekisterikilven valo johtaisi hylkäämiseen korjauskehotuksen sijaan. Myös etuvalojen viallinen valonlähde ja vialliset lasit johtaisivat hylkäämiseen.

Trafin tällä hetkellä lausuntokierroksella oleva määräysluonnos liittyy käynnissä olevaan katsastuslainsäädännön uudistamishankkeeseen, jonka taustalla on EU-direktiivi.

Määräyksen valmistelussa on Trafin mukaan otettu erityisesti huomioon katsastusalan toimijoiden näkemykset muutostarpeista.

Autoliiton mielestä moni kaavailtu tiukennus aiheuttaisi ihmisille turhia kustannuksia ilman olennaista parannusta liikenneturvallisuuteen.

- Polttimo voi palaa katsastushallin ovella sisään ajettaessa. Tai sitten se voi palaa heti katsastuksen jälkeen. Jokainen normaali vastuullinen ihminen vaihdattaa polttimon, kun se ei enää toimi, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen sanoo tiedotteessa.

Tolvasen mukaan toimimattomilla ajovaloilla ei tälläkään hetkellä ole käytännössä merkityksellistä roolia vakavissa liikenneonnettomuuksissa - rekisterikilven valoista puhumattakaan.

Tolvasen mielestä kriteerien tiukennuksessa pitäisi miettiä aina kokonaishyötyä suhteessa aiheutuviin kustannuksiin. Hän muistuttaa, että katsastuksen päätarkoitus on varmistaa, että liikenteessä olevat ajoneuvot eivät vaaranna liikenneturvallisuutta ja että niiden päästöt ovat sallituissa rajoissa.

- Nyt esitetyt muutokset eivät vaikuta kumpaankaan. Kyse on sääntelyn lisäämisestä, ei normien purkutalkoista.

MAINOS
Mainos

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (163)

eu direktiivin mukaan ja kaikissa eu maissa lisävalot on sallittu katolla ns. nokkamallin paketti ja kuorma-autoissa miksei Suomessa?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei jumankauta tälläistä saa tapahtua nyky päivän suomessa . Nämä järjettömät tunarit jotka edes tälläistä esittään niin monoo persuuksille ja lujaa . Kilometritehtaalle tälläiset valopäät .

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mistä vetoa, että ei ole olemassa mitään EU-direktiiviä, jonka takia olisi pakko tehdä tämä uudistus. Ei ainakaan missään muussa EU-maassa tuohoin aleta.

Kyseessä on vain ja ainoastaan huonoitsetuntoisten Trafin byrokraattien pyrkimys päteä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näillä pienillä tekosyillä saadaan kaikki käymään jälkitarkastuksessa, ja mukava lisätulo sijoittajille katsastuslaitoksen takana.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pikkumaisin asia, minkä takia minua on pompoteltu katsastusasemalla on tyhjä pissapoika. Kysyin kohteliaasti, että olisiko sinne nyt voinut vähän vettä lorauttaa testiksi katsastuksen yhteydessä. Ei olisi...

Katsastusaseman palvelua voisi kehittää siihen suuntaan, että samalla voisi myös helposti korjattavissa olevat puutteet korjata. Esim. juuri valot ja vaikkapa pyyhkijät.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä pitää saada takaisin se takavuosien katsastus pelko ja katsastusmiesten kunnioitus. Silloin saattoi hylky tulla ihan mistä sattuu ja päätöksestä ei valitettu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miten sitä tehdään vallankumous ?? Tarkoitan tuota nykyhallitusta! Eikö sitä saa mitenkään nurin ? Berner ja Sipilä, siinä sellainen aivoriihi, joka kaataa kansan pienituloiset sekä iäkkäät ihmiset varsinkin julkisten liikenneyhteyksien takamailla ,jossa ei ole lähipalveluja, joko yksinäisyyteen, nälkään ja kaikkien palvelujen ulottumattomiin. Moni ikäihminen ajaa sillä vanhalla, tutulla autollaan ne tarpeelliset kauppa-, apteekki- ja lääkärireissut ja selviää siellä kotona piteenpään. Tuleehan se yhteiskunnallekin halvemmaksi kuin kustantaa heille vuokra-asunnot + tuet tai vanhainkodit palvelukotipaikat. Niin kauan kuin lääkäri myöntää ajo-oikeuden, asia ok. Myös moni pienituloinen nuorempi henkilö asuu siellä sivukylällä käyden sieltä työssä autolla, kun joukkoliikenneyhteyksiä ei ole. Huolehtii siinä sivussa vielä iäkkäät sukulaiset naapurostossa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vallankumous on käynyt omassa mielessänikin. Nyky hallituksen meno on aivan päätöntä sekoilua ideasta toiseen. Vene- ja moottoripyörämaksun idea sai aikaan sadantuhannen veneen ja pyörän poiston rekisteristä. Vasta sitten hallitus tajusi kansan ajatukset. No, verotulot on nyt menetetty.
Kun kansan maksukyky laskee laskemistaan niin yritystoiminta menettää tuloja. Niinpä hallitus ideoi innovatiivisia pakkomaksuja, joiden myötä rahaa virtaa yksityisille sijoittajien omistamille yrityksille. Likaisen työn tekijöinä käytetään viranomaisia mm. Trafia jotka ehdottavat, että auton pitäisi jäädä katsastuksessa kiinni palaneesta rekisterikilven valosta. Voi mikä hirvittävä riski liikenneturvallisuudelle. Tarkoitus on vain saada auton omistaja käymään katsastuskonttorilla toisen kerran rahastettavana.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Huolestuttaa tämmöinen toiminta jossa Trafi vedättää hölmöjä poliitikkoja jotka eivät välitä kansalaisen eduista tai muuten eivät ymmärrä asioista yhtään mitään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Poliitikot eivät ole hölmöjä mutta pitävät meitä hölmöinä. Kyseessä on kaikkien vedätysketjujen äiti. Sijoittajien omistamat katsastuskonttorit haluavat enemmen rahaa, aloitus koko lakimuutokselle on tullut katsastusyrityksiltä eikä liikenneministeriö sitä peitellyt. Liian moni auto on hyväkuntoinen ja läpäisee katsastuksen. Niinpä nyt tehdään tikusta asiaa, jotta hyväkuntoiset turvalliset autotkin joutuisivat jälkitarkastukseen. Vaikka asia on pieni (rekisterikyltin poltin), niin uusintakatsastus maksaa ja raha virtaa katsastuyrityksille, eli kansainvälisille sijoittajielle, eli liikenneministerin kavereille. Katsastusyritykset ovat lobanneet Trafin tekemään varsinaiset ehdotukset lakimuutoksesta. Palveleeko Trafi autoilijoiden etua vai onko sekin yritysmaailman juoksupoika?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Määräyksen valmistelussa on Trafin mukaan otettu erityisesti huomioon katsastusalan toimijoiden näkemykset muutostarpeista." Kertoo kaiken tarvittavan.

Kyseessä on siis puhdas muutos jotta saadaan enemmän rahaa nyhdettyä katsastusfirmoille kun tuolla saa ravata kaikenmaailman turhuuksien takia. Samalla viedään suomen hyvältä katsastusjärjestelmä maine ja tehdään siitä taas neuvostovaltaa muistuttava byrokratiakukkanen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ihanaa kun nykyhallitus suosii yrittäjiä. Rahan tuloa nöyryytettäviltä kansalaisilta ei voi estää. Pitää vielä saada hylkäyksen syyksi likainen auto ulkoa tai sisältä, kuluneet istuimen verhoilut, täysi tuhkakuppi, palanut hansikaslokeron valo ja vähääkään hiirenkorvilla oleva auton huoltokirja. Autokouluopettajaserkku haluaisi kanssa autokoulun käytäväksi joka vuosi. Liikenneministeriöön moisen hankkeen voi kyllä lobata helposti läpi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

vihijaseppa vähän minkä katsastusaseman omistat niin minä neuvon miten jätetään konkurssihakemus!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Trafilla on paha tapa vedota EU-säädöksiin. Käytännössä Trafin vallanhaluiset insinöörit lähes poikkeuksetta tiukentavat niitä, oikein kunnon insinöörivetoista virkamiesdiktatuuria.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pitäähän katsastajille olla töitä, kun niitä katsastusvälejä harvennetaan. Onhan se todella vaarallista jos takaa on palannut rekisterikilven toinen lamppu. Ollaanpa autoilijat kiltisti kyllä Trafin päälliköt tietää mikä on meille maatiaisille turvallista. Trafin taivoitteena on lopettaa Suomesta autokouluopetus tyystin. Trafi antaa kokeilulupia mieleisilleen autokouluille opetukseen. Joko opetus komeron nurkassa olevalla simmulaattorilla. tai 10+10 tuntimäärällä. Tosin lähes sama maksu kuin perinteisellä täysimääräisellä opetusella. Hesassakin on lyhyen opetuksen ja normaali opetuksen hinta ero 140€.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi suomalaiset poliitikot sallivat tämän tyyppistä lobbaamista jossa lobbari keksii uusia määräyksiä joka luovat vain rahastus "bisnestä".

EU direktiivi sanoo tämmöistä. "Ajoneuvot, joiden tekniset järjestelmät ovat vialliset, vaikuttavat liikenneturvallisuuteen ja voivat olla osallisina loukkaantumiseen tai kuolemaan johtavissa liikenneonnettomuuksissa. Tätä vaikutusta voitaisiin vähentää, jos katsastusjärjestelmää parannettaisiin asianmukaisella tavalla."

Suomessa autojen katsastus on jo asianmukaisella tasolla joten mitään määräyksien kiristyksiä ei tarvita. Tätä todistaa se että Suomessa tapahtuu hyvin vähän onnettomuuksia teknisten syiden takia vaikka Suomessa on Euroopan vanhin autokanta. Näissäkin tapauksissa taitaa kuluneet renkaat olla suurin syyllinen. Hylkääminen pikkuvikojen takia olisi pelkkää rahastusta.

Suomessa tarvittaisiin enemmänkin määräyksien keventämistä ja joustamista. Esimerkiksi autokorjaamot voisivat kuitata hylkäysviat korjatuksi jolloin jälkikatsastusta ei tarvittaisi ollenkaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (163)
Mainos
Mainos

Uutisvirta

Mainos

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Metsäpalovaroitus annetaan tänään klo 12 Keski-Pohjanmaan maakuntaan. Metsäpalovaroitus on edelleen voimassa Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Pudasjärven, Taivalkosken ja Kuusamon kuntia.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Sininen tulevaisuus

161 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Oulujoen rantatie

Jospa se on taas joku valitus prosessi meneillään, joka viivästyttää rantatien tekoa vuosikausia, kuten kävi edellisen E... Lue lisää...
Kirkon rotta

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 379 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image