Kotimaa

Mainos

Junat pysähtyvät tänään kello 18 – Veturimiesten liitto perää reiluja periaatteita kilpailun avaamiseen

Arkistokuva. KUVA: Jussi Leinonen
Kotimaa 14.8.2017 5:00
Ville Koivuniemi

Junat pysähtyvät ympäri Suomen tänään kello 18 veturinkuljettajien mielenilmauksen seurauksena. Raideliikenteen uudistuksia vastustava mielenilmaus jatkuu tiistain ja keskiviikon väliseen yöhön saakka. Mielenilmaus koskee kaikkia VR:n ja HSL:n lähijunia sekä VR:n kauko- ja tavarajunia. Venäjälle liikennöivät Allergo- ja Tolstoi-junat kulkevat normaalisti.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner ilmoitti viime viikon keskiviikkona, että tällä hetkellä monopoliyhtiönä toimiva VR pilkotaan tulevaisuudessa osiin. Liikenne- ja viestintäministeriön alaisuuteen tulee kalustoyhtiö, joka saa asteittain haltuunsa VR:n junat. VR:stä irrotetaan omiksi yhtiöikseen lisäksi kiinteistöt ja kunnossapito. Jäljelle jäävä VR voi kilpailla henkilöliikenteestä muiden kanssa.

Lisäksi vuoteen 2026 mennessä Suomen rataverkon matkustajaliikenne aiotaan kilpailuttaa. Suomi jaetaan todennäköisesti viiteen rataosuuspakettiin, ja niistä järjestetään tarjouskilpailut.

Valtio vuokraa kilpailijoille kaluston, asemat ja terminaalirakennukset, ja nimenomaan kaluston vuokraaminen hiertää Veturimiesten liittoa.

- Veturimiesten liitto ei vastusta kilpailun avaamista. Meidän mielestä se pitää kuitenkin tehdä reilusti ja samoilla periaatteilla kuin muillakin toimialoilla, Veturimiesten liiton puheenjohtaja Tero Palomäki sanoo.

"Reiluilla periaatteilla" Palomäki tarkoittaa, että kilpailijoiden pitäisi tulla raiteille omalla kalustollaan. Palomäen mukaan rautatieliikenteen kustannustehokkuus perustuu pitkälti hyötyihin, jotka ovat seurausta siitä, että henkilöstöä, veturikalustoa ja huoltotoimintaa voidaan hyödyntää henkilö- ja tavaraliikenteen työtehtäviin.

- Meillä on jonkin verran veturinkuljettajia pienillä paikkakunnilla töissä. Jos he eivät voi enää ajaa nykyiseen malliin toiseen suuntaan henkilöliikennettä ja toiseen suuntaan tavaraliikennettä, työpaikat keskittyvät isompiin kaupunkeihin, Palomäki toteaa.

Mielenilmauksen ajalle ostetun lipun voi muuttaa kuluitta käytettäväksi toisena ajankohtana. Muutos täytyy tehdä 31.10. mennessä. Lipun voi myös perua maksutta. Kausilippua käyttävät voivat hakea korvausta verkossa ostettujen lippujen takaisinmaksulomakkeen avulla. VR korvaa kahden päivän arvoa vastaavan summan.

Lue lisää 14.08.2017 Kalevasta.

MAINOS
Mainos

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (38)

On suorastaan liikuttavaa, että muutamat pienillä paikkakunnilla olevat kuljettajat ovat saaneet veturimiehet lakkoon. Nyyh. Joku voisi kertoa myös pj. Rinteelle, syrjäisillä rataosilla ei edes ole enää henkilöliikennettä.
Tuskin esitetty malli on vielä viimeistä piirtoa myöten valmis ja lopultakaan maailman paras, mutta veturimiehiltä ei liene odotettavissa minkään moista edistystä tulevaisuuden joukkoliikenteeseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomen turvallisuuspolitiikan kannalta olisi enemmän kuin riski mahdollistaa venäläisten, tai oikeammin Kremlin tulo Suomen raideliikenteeseen. Tosin Suomessa on edelleen vähäinen määrä taistolaisia, joille aate on tärkeä ja totuus pitää särkeä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei se raideleveys ole kuin hidaste. Hyvinhän tuo fenniarail on saanut kalustoa asiansa hoidettua, vaikka ei olekaan annettu vuokralaista puoli-ilmaiseksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Veturimiesten edustaja ilmoitti A-studiossa, että he eivät vastusta kilpailuttamista, mutta se pitää tapahtua niin kuin he haluavat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

""Reiluilla periaatteilla" Palomäki tarkoittaa, että kilpailijoiden pitäisi tulla raiteille omalla kalustollaan." -> Täydellistä ihmisten harhauttamista ja esimerkki siitä kuinka ay-mafia Suomessa toimii.

Eli vaatimus kuulostaa äkkiseltään reilulta ja oikeutetulta kunnes pureudutaan taustaan pintaa syvemmin. Asian pihvi on tässä Suomen raideleveydessä. Eli kilpailevaa kalustoa Suomen rautateille ei tule ikinä lännestä tai etelästä johtuen että heidän kalustonsa ei eri raideleveydestä johtuen toimi Suomessa. Ainoa potentiaalinen kalusto voisi tulla Venäjältä, jossa on sama raideleveys. Venäläistä kilpailijaa ay-liike ei selkeästikään näe varteenotettavana. (mitä se ei tietysti olekaan)

Eli ainoa ja toimiva keino tuoda kilpailu Suomen rautateille on juuri niin kuin Berner on esittänyt. VR:n kalustoa on tarjottava myös muille kilpailijoille.

ay-liikkeen reilu peli on siis kaikkea muuta kuin reilua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tähän uutiseen ja kommentteihin tuntuu liittyvän paljon "valekommentteja". Kommentoijat puhuvat asioista jotka on käännetty tahallaan ylösalaisin, käytetään tahallaan vääriä termejä ja puhutaan asioista joita alkuperäisessä uutisessa ei ole. Mistä on syntynyt moinen masinonti? Onko takana yksi kommentoija eri nimimerkeillä? Mikä on hätänä kun asia ja faktat ei enää riitä?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Koita yrittää käsittää lukemasi ja kun olet sen ymmärtänyt, niin huomaat, ettei täällä palturia puhuta, eikä masinoida.
Tämä lakko on laiton ja siksi ei saa kenenkään tukea.
Sinä et vaan halua käsittää totuutta ja se on ainut ongelma.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kilpailu ei toteudu jos yhdelle yritykselle lahjoitetaan kalusto veronmaksajien rahoilla ja loput joutuvat ostamaan ne omilla rahoillaan.

Siksi kalustoyhtiö on reiluin ja tasapuolisin tapa jossa yksi ei pääse vetämään välistä ja kuorimaan kermaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ensiksi en haluaisi kiittää, mutta Rinne SDP ja Pietarin trollit tulevat väkisinkin mieleen tästäkin masinoidusta lakosta.Lisäksi ääri änkyrät vas kehottavat aina vastarintaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Junaliikenne EI pysähdy kello 18, vaan ennen klo 18 lähteneet junat ajetaan päätepysäkilleen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

VR on romuttanut vaunuja, jottei niitä voitaisi vuokrata muille. Tällaisiin päätöksiin syyllistyneet tulee asettaa vastuuseen.
Euroopassa vain Luxenburgissa ja Irlannissa ei ole raidekilpailua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Samoihin aikoihin kun Ruotsin kanssa olisi toimittu niin nyt olisi hyvä kiskoliikenne ympäri maata. Mutta ei niin ei.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

VR:n kalusto on hankittu veronmaksajien rahoittamana. Pitäisikö pitää neuvoa antava kansanäänestys yksityistetäänkö vai ei.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei olla yksityistämässä. Siirretään uuteen yhtiöön jonka omistaja on edelleen valtio eli veronmaksajat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eipä tarvi äänestää kun säilyy valtion omistuksessa tässä Bernerin mallissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ensi yönä pääsemme nukkumaan rauhaisaa unta, ikkunat auki, näin radanvarren asukkaina.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (38)
Mainos
Mainos
Mainos

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Niinistön lausunnot Halla-Ahosta

287 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Niinistön lausunnot Halla-Ahosta

Nyt kun nousi pinnalle tämä, kun Halla-aho oli jakanut Turun sanomien uutisointia arvostelevan artikkelin, niin tulikin ... Lue lisää...
ajatellen

Jari ja sarjakuvat

Jari

24.8.

Naapurit

22.8.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 379 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image