Talous

Mainos

Rautateiden hen­ki­lö­lii­ken­ne avautuu vaiheittain kilpailulle – VR pilkotaan osiin

VR:llä on tällä hetkellä yksinoikeus matkustajaliikenteen hoitamiseen vuoden 2024 loppuun saakka. KUVA: Kimmo Penttinen
Talous 9.8.2017 9:06 | Päivitetty 9.8.2017 12:52
STT, Kaleva

Talouspoliittinen ministerivaliokunta on päättänyt rautateiden henkilöliikenteen avaamisesta kilpailulle. Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) kertoo, että uudistus alkaa Etelä-Suomen taajamajunaliikenteestä.

Berner sanoo, että junaliikenne avataan käyttöoikeussopimusten kautta. Se tarkoittaa, että kilpailua ei avata avoimella pääsyllä, vaan valtio kilpailuttaa tiettyjä sopimuksia. Kaikki liikenne on Bernerin mukaan kilpailutettu vuoteen 2026 mennessä.

STT:n tietojen mukaan taajamaliikenteen kilpailutuksen avaaminen on tarkoitus sovittaa yhteen Helsingin seudun liikenteen lähijunaliikenteen kilpailutuksen kanssa.

Lisäksi VR:stä eriytetään kolme erillistä valtion omistamaa yhtiötä, joihin siirretään kalusto-, kunnossapito- ja kiinteistöasiat. Eriyttäminen toteutetaan vaiheittain, ja henkilöstö siirtyy uusiin yhtiöihin vanhoina työntekijöinä.

– Mitään yksityistämistä ei tapahdu, eikä valtion omaisuutta myydä, Berner korostaa.

Bernerin mukaan maakuntauudistus tukee tulevaa rautatieuudistusta. Maakunnat voisivat jatkossa järjestää ja kilpailuttaa liikennettä.


Ei lainsäädännöllisiä esteitä

Bernerin mukaan Suomessa ei ole lainsäädännöllisiä esteitä henkilöliikenteen kilpailuttamiselle. Kysymys on sopimusneuvotteluista VR:n kanssa, sillä VR:llä on tällä hetkellä yksinoikeus matkustajaliikenteen hoitamiseen vuoden 2024 loppuun saakka.

Berner sanoo, että uudistuksen tavoitteena on huolehtia, että henkilöliikenteeseen syntyy hintakilpailua. Myös matkustajamääriä halutaan nostaa.

LVM asettaa työryhmiä valmistelemaan uudistusta. Työryhmiin otetaan mukaan alan keskeiset toimijat, kuten VR ja HSL. Bernerin mukaan valmisteluun menee noin vuosi.

Omistajaohjauksesta vastaava elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk.) uskoo, että VR:n asema säilyy vahvana senkin jälkeen, kun rautateiden henkilöliikenne avataan kilpailulle.

Lintilän mukaan VR on hyvässä kunnossa ja suomalainen raideliikennejärjestelmä on hinta-laatusuhteeltaan Euroopan kärkeä.

Lintilä sanoo, että rautateiden henkilöliikenteen kilpailun avaamisella puretaan liikenteen viimeinen monopoli. Hänen mukaansa kilpailun avulla on tarkoitus lisätä junaliikennettä.


Pilkkominen hiertänyt hallituksen välejä

STT kertoi maaliskuussa, että aikeet VR:n pilkkomisesta ja matkustajaliikenteen avaamisesta kilpailulle ovat aiheuttaneet eripuraa hallituksen sisällä. STT:n lähteiden mukaan silloiset perussuomalaiset olivat jyrkästi eri mieltä Bernerin mallista, jossa VR:stä eriytetään kolme erillistä valtionyhtiötä. STT:n tietojen mukaan keväällä perussuomalaiset vastustivat erityisesti kalustoyhtiötä.

Kalustoyhtiö liittyy oleellisesti kilpailun avaamiseen, koska sen tehtäväksi olisi tulossa vaunujen ja veturien vuokraaminen myös muille toimijoille kuin VR:lle. Uuden kaluston hankkiminen olisi VR:n mahdollisille kilpailijoille valtava investointi. Tähän vaikuttaa myös se, että Suomen raideleveys poikkeaa monista muista maista.

MAINOS
Mainos

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (95)

Kannattaa lukea kalevan toinekin juttu jossa haastatellaan vr:n toimitusjohtajaa. Hän ei näe tätä minään uhkana eikä pullikoi vastaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Rataverkko alkaa olla kunnossa, kun Ouluunkin saatiin loppujen lopuksi yksi raide liikennöitävään kuntoon eikä linja-autolla tarvitse välillä mennä. Parempi myöhään kuin ei ollenkaan. VR on ollut edullisin ja paras kulkuneuvo koko Suomessa. Nyt on sadon korjuun aika ja valtio on laittanut rautatiet kymmenillä miljardeilla Etelässä ja sadoilla miljoonilla Pohjanmaan radalla. Yksityiset sijoittajat rikastuu kuten VR tänä päivänä hyvillä radoilla. Oli hieno homma että VR on tehnyt hyvän tuloksen viime aikoina liikenteessä, josta kansa hyötyy. Erittäin huono asia on, että miljardit menee vastaisuudessa muutaman harvan rikkaan sijoittajan taskuun!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitkä miljardit ja mihin taskuun? Liikevaihtokaan ei ole noissa lukemissa, voitosta puhumattakaan. Katso vr:n lukuja niin ymmärrät.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Loistavaa! Oulusta pohjoiseen menevien junien lähtöajat ovat surkeat ja junat on useammin myöhässä kuin aikataulussa

Nykyiseen verrattuna kilpailutuksella ei ole muuta kuin voitettavaa

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Valtion monopolit ja kartellit ovat yhtälailla pahasta kuin yksityiset monopolit ja kartellit. Tärkeintä koko hommassa olisi saada aikaa kilpailua ja estää yrityksien määräävän markkina-aseman syntyminen. Suomessa on nähty jo liian paljon ja kauan näitä monopoleja ja kartelleja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mielestäni tämä Vallila yrityksen Berner ei ole sopiva henkilö ministerin tehtäviin, vaikka onkin varmaan Sipilän kanssa sopinut nämä yksityistämisasiat. Nyt pitää VR yksityistää kun ei saanut seurantalaitteita ja tiemaksuja autoilijoille, vielä ainakaan. Mikä se on tämä yksityistämiskiima Sipilän halltuksessa. Pitääkö hallituksen kaatua, jotta saadaan säilytettyä suomalaisten omistuksessa maat, metsät, vedet, ja koko infra.

VR on suomalaisten sukupolvien ajan maksamaa kansallisomaisuutta, jota ei voi myydä. Ne jotka tällaista suunnittelevat ja aikovat toteuttaa tekevät maanpetoksen, josta tulee joutua vastuuseen.
Vuosia sitten kun Britanniassa yksityistettiin junaliikenne, tuli useita tuhoisia junaonnettomuuksia, joten riski on valtava meilläkin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Missä kohtaa jutussa puhutaan yksityistämisestä? Siitä ei nyt vaan ole kyse.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

TVH oli alkuaan valtion teiden kunnosta vastaava laitos, sitten Destia ja nyt 100 prosenttisesti täysin yksityinen pörssiyhtiö!! Kaikki valtion yhtiöt on muutettu osin tai kokonaan yksityiseksi. Radat tuskin kelpaa yksityiselle, mutta rahaa tuottavat liiketoiminnat menee alle viiden vuoden 100 prosenttisesti yksityisille ja eiköhän Ruotsalaiset ole ensimmäisinä. Ruotsissa paikallisella VR:llä menee erittäin hienosti täysin valtion yhtiönä!!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kokoomus on vienyt veronmaksajien kansallisomaisuuden huonoilla kaupoilla. Yksityistäminen nostaa kustannuksia ja palvelut loppuu syrjäseudulla. Muutama harva rikas korjaa potin, mikä ennen oli kansallisomaisuutta. Tällä politikalla on vaan yksi päämäärä, kaikki kehäkolmosen sisäpuolelle ja taikka vain Etelän kasvukeskuksiin. Sehän on ollut Helsinkiläisten politikkojen ja virkamiesten kuningas ajatus vuosikymmeniä! Valtiolta on viety massa ja suurteollisuus, tele ja viestintä, sähkö, TVH, mm. Mutta Helsingin keskushallinto se vaan kasvaa?????

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juuri kun VR on ilmoittanut historiallisista kasvuluvuista matkustajamäärissä, alkaa toiminnan pilkkominen ja rapauttaminen. On täyttä hulluutta kuvitella, että kilpailu toisi mitään hyvää matkustajalle. Ensin lähtee kilpailuun se ainut tähän saakka kannattanut osuus eli pääkaupunkiseudun lähiliikenne. Sitten kaavitaan kermat kaukoliikenteen reiteistä. Tulee johtamaa samanlaiseen kaaokseen kuin mm. Briteissä, jossa mm. rautatieonnettomuudet ovat moninkertaistuneet rautatieliikenteen vapauttamisen jälkeen. Kustannuksia kun pitää saada alla keinolla millä hyvänsä, ja nyt jo mm. VR on päässyt säästöihin osittain vähentämällä huoltoa minimiin. Tämä on näkynyt laadussa, kun junat eivät pysy aikatauluissa, ja junan vessat tulvivat jo lähtöasemilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Briteissä ei nimenomaan vapautettu rautatieliikennettä vaan perustettiin alueellisia monopoleja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Briteissä se ei ainakaan enää toimi rautatieliikenne mitenkään kokoomus pääministerin purettua valtion monopoliyhtiön.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

vr on kohta kiinalaisten omistama yhtiö jossa on johdossa eduskunnasta tipahtaneet kepulaiset poliitikot.kepun sotkujen selvittämisessä riittää seuraavalla eduskunnalla tekemistä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mutta 1000 -2000 Helsingin ratahallinnon virkamiestä saa kunnon Boonukset! Boonukset kasvaa, tulot ulkomaille!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

MIksi kilpailua vastustavat ihmiset ei halua ulottaa monopolihinoittelua myös vaikka ruokaan?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyse on vähän monimutkaisemmasta asiasta kuin ruuasta. Kyse on verovaroin maksetun infran luovuttamisesta yksityisten rahastettavaksi. Ja kun ollaan Suomessa tiedätte varmasti miten tulee käymään. Yritykset ja herrat kuorivat kermat ja palkat päältä ja palvelujen hinnat vain nousevat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Koko rataverkko kalustoineen ja rakennuksineen kuuluu veronmaksajien aikoinaan maksamaan infraan. Nyt sen tuottava osa,liikennetoiminnot ollaan luovuttamassa yksityisten käyttöön.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Meinaat että yhteiskunta ei saa vuokrata omaisuuttaan yksityisille? Mitenhän esimerkiksi kaikki ne valtion ja kuntien kiinteistöt joissa on vuokralainen...?

Noissa perusteluissa on nyt kyllä jotain pahasti pielessä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuota. Eiköhän Elintarvikeketju ole vaikein ja tärkein osa- alue noin niin kuin elämisen kannalta yleensä. Ja silti yksityiset hoitaa sen. Vai pitäisikö perustaa Valtion Ruoka Oy?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (95)
Mainos
Mainos
Mainos

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Niinistön lausunnot Halla-Ahosta

287 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Niinistön lausunnot Halla-Ahosta

Nyt kun nousi pinnalle tämä, kun Halla-aho oli jakanut Turun sanomien uutisointia arvostelevan artikkelin, niin tulikin ... Lue lisää...
ajatellen

Jari ja sarjakuvat

Jari

24.8.

Naapurit

22.8.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 379 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image