Moottori

Suomen talvi pilaa la­taus­hyb­ri­din sääs­tö­ta­voit­teet – "Ken paljon odottaa, se kaiken kadottaa"

Niron akut voi ladata täyteen kotona tai yleisestä latauspisteestä esimerkiksi pysäköintihallissa. Kotilataus lohkolämmittimen pistorasiasta kestää noin 3,5 tuntia, parkkihallin pikalaturilla selviää paljon nopeammin.
Moottori 3.1.2018 19:12
Kari Pitkänen

Kia Niron pistokehybridimalli ei suostu käynnistyksen jälkeen toimimaan vain sähköllä. Kun polttomoottori käy, bensiiniä palaa vaikka akutkin tyhjenevät. Pettymys!

Ken paljon odottaa, se kaiken kadottaa. Tällainen alakuloinen Suomi-iskelmän fiilis jäi käteen kovasti odottamastani Kia Niron plug-in-lataushybridiversion koeajosta.

Nirossa on ikävä perusominaisuus: se ei suostu oikein millään toimimaan pelkällä sähköenergialla.

Moottorinohjauksen toimintalogiikkaa ei ole suunniteltu ainakaan kylmiin ilmasto-oloihin. Pihassa, ilman esilämmitystä startatun auton bensiinimoottori hyrähtää käyntiin lähes välittömästi. Moottori ei sammu ennen kuin on lämmennyt riittävästi.

Bensiinimoottorin päästöjen pienentämiseksi näin varmaan pitääkin olla. Sähköistä ajoelämystä odottaneelle kokemus on pettymys.

Kaiken lisäksi kelit vasta sahasivat nolla-asteen molemmin puolin. Millainen olisi ollut koeajotulos oikeasti arktisissa olosuhteissa?

Niron pistokehybridimalli on lupauksia herättävä askel kohti sähköautoilua. Auto on sisältä odottamattoman tilava ja penkit mukavat, varusteetkin kunnossa. Lisäksi auto näyttää riittävän normaalilta, vaikka edustaakin uutta teknologiaa.

Niro käy EV-sähkötilassakin osin polttomoottorilla, energian kulutuskaavion keltaiset pylväät osoittavat. Mitä enemmän sinisiä palkkeja näkyy, sitä enemmän auto käyttää sähköä.

Akut saa kotona täyteen 3,5 tunnissa - vain kerran kahden tunnin ajastinta kiertämällä - ja sähkö riittää yli 50 kilometrin ajoihin.

Periaatteessa sähköllä siis voisi ajaa esimerkiksi kaikki työmatkat ja ladata autoa työpaikalla ja kotona viikon varrella niin, ettei bensiinitankki ollenkaan tyhjenisi. Näillä mainoslauseilla ladattavia hybridiautoja meille myydään.

Kesällä täysi sähköajo saattaa onnistua. Talvioloissa tekee todella tiukkaa, ellei autolla pääse liikkeelle tallista (sekään ei muuten aina auta; kerran lähtiessäni lämpimästä parkkihallista bensiinimoottori kävi parisen minuuttia).

Napista painamalla Niroon voi valita joko täyden sähköajotilan (EV) tai hybridiajotilan (HEV). Jälkimmäisessä moodissa sähkömoottori ja 1,6-litrainen bensiinimoottori käyvät yhdessä tai vuorotellen parhaan hyötysuhteen saavuttamiseksi.

Alkutalven ajo-oloissa akut kyllä tyhjenevät EV-tilassa, mutta bensiiniä kuluu myös. Niin käy napin ollessa HEV-asennossakin. Kokonaiskulutuksen suhteen lopputulos on lähes sama.

Koko koeajolenkkini pituus oli noin 950 kilometriä. Latasin akut täyteen kolme kertaa ja käytin EV-moodia niin paljon kuin mahdollista.

Ajotietokone ilmoitti keskikulutukseksi koko matkalla 5,7 litraa bensiiniä. Tulos ei olisi erinomainen edes normaaliautojen sarjassa. Auton koko 4500 kilometrin ajohistoria kertoi keskikulutuksen olleen 4,8 litraa.

Normin mukainen lupaus on vain 1,3 litraa sadalla kilometrillä. Lähes nollatasolle on mahdollista päästä niillä lenkeillä, joiden aikana lämminnyt auto todella käyttää vain sähköä.

Itse ylsin tähän kaksi kertaa, selvimmin kun pitkän moottoritieajon jälkeen kytkin EV-tilan päälle Helsingin kaupungin rajalla.

Ladattavassa Kiassa on eräs ominaisuus, jota en olisi edes tiennyt, ellei ostoaikeissa ollut ja asiaa selvittänyt lukija olisi vinkannut siitä aikaisemmin syksyllä.

Sinisellä Charge-alueella (lataus) auto tallentaa jarrutuksen liike-energiaa sähkönä akkuihin. Hidastusvoima on hyvin tehokas ilman jarrun painamistakin.

Esimerkiksi Volkswagenin ja BMW:n ladattavat hybridimallit esilämpiävät talviaikana akkuihin ladatulla sähköllä. Avuksi tarvitaan ajastin tai kaukosäädin.

Kiaan ei ole saatavissa mitään lataussähköllä toimivaa lämmitysjärjestelmää. Vaihtoehdot ovat perinteinen lohkolämmitin sisähaaroineen tai polttoainetoiminen lisälämmitin eli "webasto".

Lohkolämmitin ei toimi lataussähköllä, joten se tarvitsee erillisen pistorasian. Auto pitää siis kytkeä kahdella eri johdolla seinään eri pistokkeisiin, ja latausaseman vieressä pitäisi olla toinen vakiotöpseli.

Webaston käyttöaika puolestaan on Kiassa jostakin syystä rajoitettu, jolloin se ei ehdi lämmittää autoa kuin pikkupakkasilla, lukija valisti.

Esilämmitystapojen erot ovat toki hyväksyttävissä. Ne on kuitenkin hyvä tiedostaa, jos oikeasti on hankkimassa pistokehybridiautoa.

Itse jättäisin Kia Niro -lataushybridin suosiolla vielä kauppaan ja jäisin odottelemaan tekniikan seuraavaa askelta.

Vakaumus vain vankistui kun totesin, että auton lähtöhinta on 36 490 euroa ja koeajomallin näissä varusteissa yli 41 000 euroa. Jälkimmäisellä summalla saisi jo oikean sähköautonkin, esimerkiksi keväällä Suomessa esiteltävän uusimman Nissan Leafin.

Sähköauton kanssa ei nimittäin tarvitse koskaan miettiä, millä käyttövoimalla auto kulkee. Toimintamatka saattaa kylmässä kylläkin lyhentyä, mutta energialähde pysyy koko ajan samana.

Kia Niro 1,6 GDI

Plug-in Hybrid DCT

Business Premium

Teho/vääntö (yhd.) 104 kW (141 hv)/265 Nm

Kulutus (yhd.) 1,3 l/100 km

Sähkönkulutus (yhd.) 98 Wh/km

CO2-päästöt (yhd.) 29 g/km

Huippunopeus 172 km/h

Kiihtyvyys 0-100 km/h 10,8 s.

Pituus/leveys/korkeus 435,5/154,5/180,5 cm

Paino/akseliväli alk. 1 519 kg/270 cm

Tavaratila 324-1 322 l

Renkaat 205/60 R16

Vapaa autoetu/käyttöetu 765/615 e/kk

Hinta 40 490 euroa (+ metalliväri 522 e)

PLUSSAA

Riittävän normaalin näköinen ja hyvin varusteltu pistokehybridi

MIINUSTA

...joka ei suoriudu kunnialla perustehtävästään sähköajosta.

ARVIO

HHH

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (83)

ei tätä kuitenkaan usko, mutta olen päässyt 24 vuotta vanhalla kaasari civicillä 5.5 l kulutus lukemiin sekalaisessa ajossa, josta noin 70% on ollut matka ajoa. Wanhassa wara parempi sanon minä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Bensa maksaa alle 1,50 e/l. Jos puhdas polttomoottoriauto vie sitä kolme litraa enemmän satasella, kustannus on 45 euroa tuhannelle kilometrille. Jos ajaa 15000km vuodessa tekee se 675e/vuodessa. Saa siinä melko monta vuotta hinkata että hybridin monta tonnia kalliimpi hankintahinta tulee kuoletettua. Enkä ottanut huomioon edes hybridin lataamiseen kuluvaa sähköä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Toimittaja on tietämätön, mutta annetaan se toimittajalle anteeksi. Toimittaja on ajanut autolla 950 kilometriä ja ladannut kolmesti mutta silti ihmettelee lupauksia suurempaa kulutusta. Plugarit on autoja, joita pitää ladata aina kun auto seisoo, jotta akustosta saisi jotain hyötyä. Niro on erinomainen auto esimerkiksi 25 kilometrin työmatkalle. Tänäkin aamuna ajoin Nirolla 26 kilometriä töihin kulutuksella 0.0 l/100 km. eli sähkömoottori ei käynnistynyt kertaakaan. Pitemmän aikavälin kulutus on 2500 kilometrin ajolla ollut 2.8 litraa / 100 km. On Nirossa toki omat heikkoutensa, kuten se että autoa ei voi lämmittää latausjohdon kautta kaukosäädöllä ja siinä ei ole lämpöpumppua, mutta omaan käyttöön ja ajoprofiiliin auto sopii.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Tänäkin aamuna ajoin Nirolla 26 kilometriä töihin kulutuksella 0.0 l/100 km. eli sähkömoottori ei käynnistynyt kertaakaan."

Piti sanoa että polttomoottori ei käynnistynyt...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä tuolla autolla pystyy ajamaan myös talvella pelkällä sähköllä, jos haluaa. Olen ajanut kyseisellä mallilla 3,5 kk ajan. Viimeksi olen tankannut marraskuun alussa, jonka jälkeen olen ajanut n. 2800 km ja bensaa on kulunut n. 25 litraa. Auton sisätilan lämmittämiseen ajon aikana tarvitaan bensamoottoria. Sähkö liikuttaa autoa ja bensamoottori käy tyhjäkäynnillä samalla lämmittäen auton sisätilaa. Jos haluaa ajaa pelkällä sähköllä, tarvitsee vain kytkeä lämmityslaite "LOW"-asentoon, tällöin bensamoottori ei käynnisty. Akun 8,9 kWh kapasiteetti riittää 50-55 km sähköajoon, moottoritienopeudella hieman vähempään. Sähkön kulutus pelkässä sähköajossa on n. 18 kWh/100 km. Kun autoa esilämmittää sisätilan sähkölämmittimellä ennen liikkeelle lähtöä, tarkenee työmatkan autossa ulkovaatteissa ihan hyvin pikku pakkasellakin. Ikkunat pysyy huurteettomina lämmityslaitteen puhaltaessa viileää ilmaa. Moni ihminen ei tiedosta lataushybridin ja perushybridin eroa. Lataushybridiä voi ladata töpselistä ja sillä voi ajella pitkiä matkoja pelkällä sähköllä, akun kapasiteetista riippuen. Perushybridiä ei voi ladata, vaan se kerää ajon aikana jarrutusenergioita talteen, ja kulutus varsinkin maantieajossa on lähes sama kuin pelkällä polttomoottorilla varustetulla autolla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

40000euron auto jossa ei voi säästösyistä käyttää lämmitintä talvella. Itsellä on tonnin corolla joka kuluttaa kuusilitraa satasella vaikka käyttää lämmitintä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos omaa hiilijalanjälkeään haluaa pienentää, jostakin pitää tinkiä, esimerkiksi auton sisälämpötilasta. Jos omaa hiilijalanjälkeään ei halua pienentää, ei tarvitse toistaiseksi tinkiä mistään. Sekin aika tosin saattaa koittaa, kun on pakko tinkiä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sitä odotellessa.

Mitähän muuta hiilijalanjäljelle olisi tehtävissä tuolla 40 tonnilla, ilman että tarvitsisi palella? En jaksa uskoa, että tässä taas hippeilyn kustannustehokkuus ihan osuu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Täällä ei näköjään suvaita artikkelin kyseenalaistamista kun kolmen kokeneen hybridiautoilijan oikaisevia kommentteja ei julkaista. Tällaisella harhaanjohtavalla kirjoittelulla aiheutetaan mittaamatonta taloudellista vahinkoa

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juttuhan on ihan puutaheinää. Lataushybridiähän pitää ladata, että autoa voi ajaa pelkällä akulla. Jos toimittaja väittää osaamattomuuttaan perättömiä, syytä olisi jo korjata sanomisiaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

14 vuotta vanha MB E220 CDI, 5,5l/100km. Lähes yhtä taloudellinen kuin jutun "auto" mutta oikeasti auton mittainen ja ympäristöystävällisemoi, koska ei tarvitse parin vuoden välein tehdä uutta autoa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oliko tässä jotain uutta, että hybridi kuluttaa 2 ltr sijaan yli 5 ltr. Normihomma se on noilla käytännössä. Tätä ei vain saa sanoa ääneen, koska hybridi on niin ihqu ja ympäristöystävällinen politikkojen puheissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä se on viisas ratkaisu kun siirtyy polkupyörään tai jos on pidempi työmatka niin mopo on taivaallinen ratkaisu.Kyllä on sairas ajatus kun pienenkin yritykset pihassa seisoo sähköä imemässä lämpötolpissa kymmeniä autoja.Hävettää katsella kun maa joutuu ottamaan velkaa joka tunti miljoona euroa Kiinasta

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

sähköautot eivät pelasta meitä ,akut kalliita ja painavia ,eivätkä kestä kovin montaa vuotta.ja joiden tekemiseen käytetään harvinaisia metalleja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siinäpä tuli hyvä sähkö(tieto)isku! Ajomatkat pakkasella sähköpelillä ovat yhtä pitkät, kuin sata vuotta sitten hevosella kestikievarien välit. Tämä huvitus vain maksaa rutkasti enemmän ja on hevosta epävarmempi pakkasella. Autokauppiaat nauravat partaansa. Valtio maksaa tyhjästä avustaessaan niiden hankintaa.

Yritäpä pitää akut lämpimänä, kun pakkasta on yli 30 astetta. Kaasuauto kulkee silloinkin eikä kakistele. Bikaasulla ajettaessa ei tuota päästöjä eikä pienhiukkasia. Ei tarvitse halkaista uraania eikä polttaa hiiltä sähkön tuottamiseksi.

Muutama vuosikymmen sitten autoja kaupattiin vähän samantyyppisillä houkuttimilla: kun ominaisuudet eivät häikäisseet, Hansikaslokerosta löytyi mahorkkaa...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olisiko kyseessä suomen markkinoille tarkoitettu "erikoismalli"
Autoveroa tästä maksetaan hinnaston mukaan n.1700euroa
Kulutus kun on vain 1,3l/100km....

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

tai ostaa 2000€ ford focuksen joka kuluttaa dieseliä 5,3litraa satasella ja siihen sisältyy kaikki (ajo,auton webastolla lämmittäminen/ilmastointi kesällä).. Ei tarvi palella ja kun tempaisee takapenkin pois niin tippuu verot puoleen. Järjetöntä ajaa tuollaisella rahanlypsykoneella

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (83)

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Hellevaroitus: Lähivuorokauden aikana on odotettavissa erittäin tukalaa hellettä koko maassa lukuun ottamatta Pohjois-Lappia. Lähivuorokauden aikana on odotettavissa tukalaa hellettä Pohjois-Lapissa.

Metsäpalovaroitus on voimassa Ahvenanmaan, Varsinais-Suomen, Satakunnan, Uudenmaan, Pirkanmaan, Keski-Suomen, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä seuraavissa Lapin kunnissa: Simo, Ranua, Posio, Kemi, Keminmaa, Tornio, Tervola, Kemijärvi, Salla ja Muonio.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Työttömät sylkykuppina

303 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Työttömät sylkykuppina

Ei ole kuitenkaan sinultakaan liika vaadittu yrittää ymmärtää yksi ihan yksinkertainen seikka. Maksan korkeita veroja. V... Lue lisää...
Tähtitenava

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

17.7.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image