Mainos

Sauvarinne on tehokasta treeniä koko vartalolle

Sauvarinne on räväkkä harjoitus, crossfit-ohjaajat Ville Liikala ja Reeta-Mari Loukusa sanovat. KUVA: Jouni Porsanger
Hyvä Elämä 5.8.2017 15:33
Riku Lavia

Sauvarinne eli sauvakävely ylämäkeen on erittäin hyvää treeniä koko vartalolle. Rivakka liike ylämäkeen käy voimaharjoituksesta jaloille ja tuntuu jälkeenpäin myös käsivarren ojentajissa.

Tosikuntoilijana itseään pitävät usein vierastavat sauvojen kanssa liikkumista. Tämä on turhaa, sillä sauvakävely ja etenkin sauvarinne kuuluvat kilpahiihtäjien harjoitteluun.

Vauhdista ja mäestä riippuen sauvojen kanssa tehtävä harjoitus voi olla kevyt tai erittäin raskas.

Jyrkkä rinne sopii hyvin intervalliharjoitukseen. Ylämäkeen otetaan esimerkiksi räväkkä 20 sekunnin spurtti, jonka jälkeen palautellaan pari minuuttia. Vetoja tehdään viidestä kymmeneen.

Jos mäessä riittää korkeutta, intervallin pituus voi olla useita minuutteja. Tällöin pidennetään palautumisaikaa ja vähennetään vetojen määrää.

Oikein pitkä ja riittävän loiva mäki sopii myös peruskuntoharjoitteluun. Puolen tunnin rauhallinen nousu ylämäkeen on erinomainen harjoitus.

Ennen sauvarinnetreeniä pitää lämmitellä kunnolla. Lämmittelystä käy esimerkiksi 10-15 minuutin sauvakävely, joka aloitetaan rauhallisesti. Loppua kohden tahti kiristyy.

Kun mäkivedot on tehty, on syytä vielä jäähdytellä rauhallisella liikunnalla.

Lue myös juttu levon tärkeydestä.

MAINOS
Mainos

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Tuohon viellä narun jatkeeksi traktorin takarengas perään..Saapi kokkeilla.(Mcree).

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joo, täällä on hyvä mäki missä harjoitella, mutta nuo frisbeen heittäjät senkin valloittaneet. Ihan kuin ei muita paikkoja olisi heitellä kuin puisto ?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä homma. Koska yleisurheilussa on tarkoitus olla yleisesti hyvä urheilija, eikä minkään muutamaa lihasta kuormittavan marginaalisuorituksen kuten keihäänheiton tai pituushypyn erikoisurheilija, ehtotan notta valmenuksessa keskitytään tästedes sauvarinteeseen ja kuntopallon heittelyyn. Sauvat voisi vaihtaa raskaammiksi ja joka kuntaan ja koulun pihaan pakolliseksi tuollainen sauvarinne. Kuntopalloja onkin jo mukavasti saleilla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Heinäpää, köykkyri kempeleesä jne. Kuneintiiä eikä ole googlea nii voi jättää tekemättä. Suomalaiset on hyviä keksiin selityksiä. Lihotaan vaan ja kasvetaan:)))

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miehellä on jalkaterän asento oikea eli jalkaterä suorana päkiäponnistukseen. Naisella jalkaterä ulospäin, joka jatkuvasti käytettynä aiheuttaa kiputiloja jalkaterän sisäsyrjään ja ukkovarpaan seutuville.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuo krosfit on kyllä semmoinen että en tiedä kumpi mainostaa enemmän, vegaani vegaaniuttaan vai krosfit krosfit harrastustaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Mainos
Mainos

Etusivulla nyt

Mainos

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Voi Arto Nyberg minkä teit

Minusta tämä alkaa mennä jo naurettavuuksiin.Oikeasti on naisia jotka kostavat jos saavat "pakit" ja tulee torjutuksi. N... Lue lisää...
vm57

Jari ja sarjakuvat

Jari

19.11.

Naapurit

21.11.

Fingerpori

21.11.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image