Nuku riittävästi, jottei suo­ri­tus­ky­ky­si laske

KUVA: Pekka Karhunen/KL
Hyvä Elämä 5.8.2017 14:12 | Päivitetty 5.8.2017 14:17
Lännen media

Lepo ja ruoka ovat tärkeitä myös aktiivisella kuntoilijalle. Tässä vinkit tasapainoiseen elämään:

1. Kunto ei nouse pelkästään harjoittelemalla kovaa ja syömällä hyvin. Pitää myös levätä riittävästi. Lepäämisellä tarkoitetaan paitsi lepoaikaa harjoitusten välillä, myös säännöllistä ja riittävän pitkää yöunta.

2. Valtaosa ihmisistä tarvitsee vähintään seitsemän ja puoli tuntia unta per yö. Tavoitteellisesti harjoitteleva urheilija tai kuntoilija tarvitsee vähintään kahdeksan tuntia unta yössä. Muutama yö menee vielä vähemmällä unella, mutta säännölliset lyhyet yöunet laskevat suorituskykyä. Tätä on vaikea huomata itse. Olo tuntuu normaalilta. Treeni ei kuitenkaan kulje ja tulokset huononevat.

3. Tietokoneen ja älypuhelimen näytön kirkas ja sinertävä valo vaikeuttaa nukahtamista, sillä se vähentää melatoniinin eli niin kutsutun pimeähormonin eritystä. Ruudun tuijottamista kannattaa välttää nukkumaanmenoa edeltävinä tunteina.

4. Ennen nukkumaanmenoa nautittu kofeiini hankaloittaa unensaantia. Alkoholi auttaa nukahtamisessa, mutta se heikentää unenlaatua.

Lue myös juttu sauvarinnetreenin tehokkuudesta.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

"1. Kunto ei nouse pelkästään harjoittelemalla kovaa ja syömällä hyvin. Pitää myös levätä riittävästi. Lepäämisellä tarkoitetaan paitsi lepoaikaa harjoitusten välillä, myös säännöllistä ja riittävän pitkää yöunta."

No, johan oli ennenkuulumaton uutinen ja asia...!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

72
Haapalehdontiestä tullut vaaranpaikka etenkin pienille tienylittäjille – keskisaarekkeista lisää turvaa
38
Poliisin valvontakamera on räpsynyt ahkerasti Pohjantiellä, ensimmäisen viikon aikana kuvia on tullut yli 1900
29
Pääsy laittomiin nettikasinoihin saatetaan estää — Suomalaiset pelaavat kiellettyjä rahapelejä 170 miljoonalla vuosittain
21
RKP:ltä ei heru tukea hallitukselle – Sote-uudistus menossa karikkoon
21
Vihreiden Touko Aalto vaatii jo uusia vaaleja – " Eduskunnalle työrauha tai hallituksen lusikat jakoon"
20
Kokoomuksen Susanna Koski aikoo äänestää sotea vastaan – ryhmänjohtaja Jokinen: "Hän ei ole täyden tiedon varassa"
20
Pöllyävä hiekka häiritsee asukkaita Patelassa – "Naapuri joutui ulkoiluttamaan koiraansa hengityssuoja suullaan"

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Metsäpalovaroitus annetaan tänään klo 12 seuraaviin Lapin kuntiin: Muonio, Kittilä ja Sodankylä. Metsäpalovaroitus on edelleen voimassa maan etelä- ja keskiosassa, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä seuraavissa Lapin kunnissa: Simo, Ranua, Posio, Kemi, Keminmaa, Tornio, Ylitornio, Tervola, Pello, Rovaniemi, Kemijärvi, Salla, Kolari, Pelkosenniemi ja Savukoski. Ruohikkopalojen vaara on suuri Pohjois-Lapissa.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Orpo näpäytti Rinnettä punakapinasta

121 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Orpo näpäytti Rinnettä punakapinasta

Jotkut hulluimmat syyttävät Mannerheimiä vankileirien olosuhteista. Hänhän lähti Suomesta 1.6.1918, ja palasi loppuvuonn... Lue lisää...
Ulkomailla

Jari ja sarjakuvat

Jari

24.5.

Naapurit

26.5.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image