Mainos

Nuku riittävästi, jottei suo­ri­tus­ky­ky­si laske

KUVA: Pekka Karhunen/KL
Hyvä Elämä 5.8.2017 14:12 | Päivitetty 5.8.2017 14:17
Lännen media

Lepo ja ruoka ovat tärkeitä myös aktiivisella kuntoilijalle. Tässä vinkit tasapainoiseen elämään:

1. Kunto ei nouse pelkästään harjoittelemalla kovaa ja syömällä hyvin. Pitää myös levätä riittävästi. Lepäämisellä tarkoitetaan paitsi lepoaikaa harjoitusten välillä, myös säännöllistä ja riittävän pitkää yöunta.

2. Valtaosa ihmisistä tarvitsee vähintään seitsemän ja puoli tuntia unta per yö. Tavoitteellisesti harjoitteleva urheilija tai kuntoilija tarvitsee vähintään kahdeksan tuntia unta yössä. Muutama yö menee vielä vähemmällä unella, mutta säännölliset lyhyet yöunet laskevat suorituskykyä. Tätä on vaikea huomata itse. Olo tuntuu normaalilta. Treeni ei kuitenkaan kulje ja tulokset huononevat.

3. Tietokoneen ja älypuhelimen näytön kirkas ja sinertävä valo vaikeuttaa nukahtamista, sillä se vähentää melatoniinin eli niin kutsutun pimeähormonin eritystä. Ruudun tuijottamista kannattaa välttää nukkumaanmenoa edeltävinä tunteina.

4. Ennen nukkumaanmenoa nautittu kofeiini hankaloittaa unensaantia. Alkoholi auttaa nukahtamisessa, mutta se heikentää unenlaatua.

Lue myös juttu sauvarinnetreenin tehokkuudesta.

MAINOS
Mainos

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

"1. Kunto ei nouse pelkästään harjoittelemalla kovaa ja syömällä hyvin. Pitää myös levätä riittävästi. Lepäämisellä tarkoitetaan paitsi lepoaikaa harjoitusten välillä, myös säännöllistä ja riittävän pitkää yöunta."

No, johan oli ennenkuulumaton uutinen ja asia...!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Mainos
Mainos

Etusivulla nyt

Mainos

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Venäjän armeijan vahvuus

78 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Mikä oikeastaan on elämän tarkoitus maalla asuessa?

Jos sinä olet niin sivistynyt, että sinulla ei ole sijaa maalaismoukkien joukossa, niin minä ihmettelen suuresti, miksi ... Lue lisää...
helppo ratkaisu

Jari ja sarjakuvat

Jari

24.9.

Naapurit

25.9.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 379 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image