Digi

Mainos

"MyOrigon tarina ansaitsee tulla kerrotuksi”

Petteri Järvisen mukaan MyOrigo oli edellä aikaansa. KUVA: Petri Puromies/Com.pic
Digi 24.5.2014 13:06
Hanna Kuonanoja

It-asiantuntija, tietokirjailija Petteri Järvinen sai Johannes Väänäsen kertoman tarinan MyOrigon historiasta etukäteen luettavakseen. Hän sanoo tutustuneensa siihen ”suurella mielenkiinnolla”.

Järvinen tunsi asian ennalta, joskaan ei yksityiskohtaisesti. Hän ei ole koskaan tutustunut myDeviceen fyysisesti, mutta muistaa hyvin, kun siitä kymmenen vuotta sitten puhuttiin innostuneesti tulevaisuuden puhelimena.

”Olen itsekin jossain esityksessä näyttänyt laitteen kuvaa esimerkkinä siitä, millainen tulevaisuus olisi voinut olla.”
Kun iPhone vuonna 2007 julkistettiin, se oli Järvisen mielestä hyvin pitkälle sitä, mitä Suomessa ideoitiin jo 2000-luvun alussa.

Nokian suhtautumista myDeviceen Järvinen pitää kuvaavana.

”Puolitoista vuotta iPhonen julkistuksen jälkeen ihmettelin, miten on mahdollista, että Nokialla ei vieläkään ole kilpailijaa iPhonelle. Siellä ei siis vielä silloinkaan ymmärretty, millainen mullistus oli kyseessä. Tai ehkä joku ymmärsi, mutta koko organisaatio ei. Muutos tajuttiin vasta sitten, kun markkinaosuus kääntyi syöksyyn.”

Järvisen mielestä on surullista, että Nokia urautui omaan kankeuteensa, mutta loppujen lopuksi se ei häntä ihmetytä. Kun saavuttaa ylivertaisen aseman, mille tahansa yritykselle on vaikeaa lähteä vähentämään menestystuotteensa arvoa keksimällä jotain, joka kilpailee sen kanssa.

”Applehan on nyt melkein samassa tilanteessa. iPhonet ja iPadit alkavat olla jo teknisesti vanhentuneita, mutta uuden johtajan alaisuudessa Apple ei ilmeisesti pysty vaarantamaan asemaansa tekemällä uusia, erilaisia innovaatioita.”

Järvinen ei myöskään hämmästyisi, jos iPhonen idea olisi kopioitu MyOrigon tuotteesta. Hänen mukaansa Apple on tunnettu siitä, että se on yhdistellyt tuotteisiinsa paloja sieltä täältä ja esitellyt ne sitten ominaan. Ideat monen menestystuotteen, esimerkiksi graafisen käyttöliittymän ja iPodin, takana ovat olleet muiden kehittelemiä.

”Apple on kaupallistanut ne omalla tavallaan, ja siinä on ollut heidän nerokkuutensa.”

MyDevicen ominaisuudet, jotka nyt ovat puhelimissa arkipäivää, olivat Järvisen mukaan kymmenen vuotta sitten hyvin innovatiivisia. Ainakaan hän ei tiedä siltä ajalta mitään vastaavaa.

”MyOrigo oli todella neitseellisillä markkinoilla, mutta juuri se teki tilanteesta hankalan. Aivan uusia keksintöjä on vaikea tuotteistaa.”

MyOrigosta on Järvisen mielestä puhuttu Suomessa yllättävän vähän. Se on jäänyt Nokian ja Benefonin seuraamisen jalkoihin.

Lue reportaasi: Älypuhelimen keksijä

Katso video: Tällainen oli myDevice-kännykkä

Katso myös: MyOrigon ja iPhonen vertailu

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
MAINOS
Mainos

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Jos MyOrigolla olisi rahoitus riittänyt tuotteen viimeistelyyn niin suomalaisen matkapuhelinteollisuuden saaga voisi olla täysin erilainen. Yritystä ja "intoa" oli vähintään saman verran kuin sillä isolla firmalla. Matkassa oli myös paljon huonoa tuuria muutaman väärän tilannearvion lisäksi. MyOrigon menestystarina jäi kirjoittamatta. Sääli.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Mainos
Mainos

Uutisvirta

Mainos

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan ja Kainuun maakunnissa sekä Koillismaalla ja seuraavissa Lapin kunnissa: Posio, Kemijärvi, Salla, Sodankylä, Pelkosenniemi ja Savukoski lumisateen ja pöllyävän lumen vuoksi. Ajokeli muuttuu huonoksi sunnuntaina aamupäivällä Päijät-Hämeen, Kymenlaakson, Etelä-Karjalan ja Etelä-Savon maakunnissa lumisateen ja pöllyävän lumen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Merja Kyllönen ylivoimainen !

340 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Eri ikäluokkien kulutusmahdollisuudet ja -tottumukset

Millaisen neuvon antaisit nuorille sukupolville heidän eläkkeidensä suhteen, jotta he eivät joutuisi vastaavaan tilantee... Lue lisää...
Olet sitä mitä salaa...

Jari ja sarjakuvat

Jari

20.1.

Naapurit

20.1.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image