Tut­ki­mus: Pork­ka­na vä­hen­tää ma­ha­syö­vän riskiä

Porkkanansyönti näyttäisi vähentävän reilusti mahasyövän riskiä. Tuoreen ruotsalaistutkimuksen mukaan myös salaatti ja pinaatti ehkäisevät mahasyöpää.

Porkkanansyönti näyttäisi vähentävän reilusti mahasyövän riskiä. Tuoreen ruotsalaistutkimuksen mukaan myös salaatti ja pinaatti ehkäisevät mahasyöpää.

Kaksi annosta porkkanoita viikossa pienentää mahasyövän riskiä 57 prosenttia. Lehtimäisten kasvisten kuten salaatin ja pinaatin popsimisella kolmesti viikossa riski vähenee 46 prosenttia.

Tutkimuksessa seurattiin yli 80 000 ruotsalaisen ruokatottumuksia vuosien ajan. Seuranta antoi viitteitä myös siitä, että vihannekset saattaisivat suojata vatsaa syövältä tehokkaammin kuin hedelmät. Tutkimuksesta kirjoittaa Svenska Dagbladet -lehti.

Myös toinen ruotsalaistutkimus käsittelee mahasyöpää. Sen mukaan olut kannattaisi vaihtaa viiniin, jos haluaa välttyä mahasyövältä. Kolmos- ja nelosoluen juominen vähintään kerran viikossa nostaa sairastumisriskin kaksinkertaiseksi, mutta muilla alkoholijuomilla ei ole vastaavaa vaikutusta.

Tutkimus tarkasteli noin 61 000:ta naista 15 vuoden ajan. Tulokset on julkaistu International Journal of Cancer -lehdessä.

Ilmoita asiavirheestä