Viihde

Sama ohjelma ei houkuttele tv-kanavalla ja suo­ra­tois­to­pal­ve­lus­sa – draama korostuu Yle Areenassa, Ruudussa ja Mtv-palvelussa

Temptation Island Suomi on esimerkki ohjelmasarjasta, joka kerää suoratoistopalvelu Ruudussa suhteessa enemmän katselua kuin moni muu. Viidennen kauden jaksossa seitsemän tanssivat Santeri Nurminen ja Jenina Vornanen.
Viihde 18.6.2019 7:00
Tiina Vuorimäki

Suomessa perinteisen television katselu ei ole vähentynyt niin paljon kuin Yhdysvalloissa – vielä. Tulevaisuudessa lasku on luvassa, sillä nuoret katsovat selvästi vähemmän televisiosta samaan tapaan kuin vanhemmat ikäluokat.

Ylen TV1:n kolmen kärki on lähes sama viikosta viikkoon: kello 20.30:n uutiset, Urheiluruutu ja alueuutiset. Yle Areenan suosituimmat touko-kesäkuun vaihteessa olivat Au pairit Havaijilla, Yle uutiset suora ja Uusi päivä. Useimmiten kolmen kärjessä ei ole yhtään samaa ohjelmaa, esimerkkinä toukokuun alkuviikko, jolloin Yle Areenan kärkikolmikko oli Uusi päivä, Sydämen asialla ja Kotikatu.

Yle Areenan palvelupäällikkö Kari Haakana sanoo, että listauksessa näkyy erilainen käyttö.

Perinteisen television puolella korostuvat suorat lähetykset ja tapakäyttö. Se on huomattavaa varsinkin illan 20.30 uutislähetyksen kohdalla. Iltauutisten keskikatsojamäärä vaihtelee viikoittain lähes 800 000 ja yli miljoonan välillä.

Oma valinta vie suoratoistoon

Kaikkien suoratoistopalveluiden avaamisessa painottuu oma valinta. Sitä katsotaan silloin, kun se itselle sopii, ja mieltymykset vaikuttavat myös katsottaviin ohjelmiin.

– Jos käyttäjät ovat tyytyväisiä, ei katsomistapojen eriytymisessä ole ongelmaa, Haakana sanoo.

Näin sanoo myös Nelonen Median televisiojohtaja Ville Toivonen.

– Haluamme, että meillä on suurimmat ohjelmailmiöt ja katsoja saa itse päättää, mistä ja koska ne katsoo, Toivonen toteaa.

MTV:n kanavajohtaja Jaana Pasosen mukaan kuluttajilla on yhä enemmän valinnanvaraa siitä, missä, miten ja milloin tv-ohjelmia kuluttaa.

– Monen ohjelman kokonaisyleisö onkin kasvanut ihan uudelle tasolle uusien jakeluteiden ansiosta, Pasonen sanoo.

Finnpanelin mukaan MTV-palvelun katsotuimmat ohjelmat toukokuussa olivat Salatut elämät, Emmerdale ja Love Island UK. MTV3-kanavalla isoimman yleisön keräsi MM-jääkiekko.

Ruudun kolmen kärki oli Temptation Island Suomi, Selviytyjät Suomi ja Syke. Nelosen katsotuimmat viikolla 21 olivat Haluatko miljonääriksi? Junior, Syke ja Suomen huutokauppakeisari Epsanjassa.

Nuoret ja lapset muualla

Verkkopalvelut jyräävät etenkin nuorten joukossa.

– Alle 30-vuotiaiden, ja erityisesti 15–25-vuotiaiden, joukossa perinteisiä broadcast-lähetyksiä katsotaan selvästi vähemmän kuin muita ohjelmakanavia, Ylen Haakana toteaa.

Nuorten mediankulutus poikkeaa vanhempien ja erityisesti suurten ikäluokkien kulutustavoista.

Yli 65-vuotiaista Ylen kanavat tavoittavat viikoittain keskimäärin 96 prosenttia, kun 10–24-vuotiailla vastaava prosentti on 54.

Kaikilla muillakin Suomessa näkyvillä ilmaisilla tv-kanavilla luvut ovat samansuuntaisia: vanhemmat katsojat tavoitetaan parhaiten.

– Jos on tottunut katsomaan Youtubesta how-to-do-tyyppisiä ohjelmaa, ei tv-draamasarjan formaatti tunnu kiinnostavalta, Haakana sanoo.

Erityisen iso haaste Ylelle ovat nuoret naiset. Nuoret miehet ovat kiinnostuneita urheilusta ja jonkin verran ajankohtaisohjelmista, mutta nuoret naiset ovat vaikea kohderyhmä.

– Nyt ohjelmistomme ei palvele tätä joukkoa niin hyvin kuin olisi tarve, Kari Haakana sanoo.

Lapset ja nuoret ovat haaste myös MTV:lle.

Pasosen mukaan tilanne on heillä hyvä, vaikka lapset ja nuoret viettävät vähemmän aikaa television parissa ja suosivat myös ulkomaisia videopalveluita. Myös sosiaalinen media vie paljon heidän ajastaan.

– MTV tavoittaa myös nuoret kohderyhmät ja on markkinajohtaja katselun suhteen myös nuorissa kohdeyleisössä, Pasonen sanoo.

Maikkarillakin suoratoistopalveluiden katseluprofiili on nuorempi kuin perinteisillä tv-kanavilla, joten suosituimmat sisällöt eroavat jonkin verran. Nuoremmat ikäpolvet kuluttavat sisältöjä enemmän mobiilisti, kun taas suuret ikäluokat ja sitä vanhemmat yleisöt katsovat pääosin tv-ohjelmat televisiosta lähetysaikaan.

– Toki digipalveluiden käyttö kasvaa kovaa vauhtia kaikissa ikäpolvissa, sanoo kanavajohtaja Jaana Pasonen.

MTV:n kanavia ovat MTV3, Sub ja Ava sekä suoratoistopalvelu Mtv.

Draama korostuu suoratoistossa

Samoin kuin Ylellä, myös MTV:llä ja Nelonen medialla suoratoistopalveluissa korostuvat draamasarjat.

– Jatkuvajuonisten sarjojen seuraaminen on monelle miellyttävämpää omassa tahdissaan kuin tv-kanavan aikataulun mukaan, MTV:n Jaana Pasonen kertoo sähköpostivastauksessaan.

Suuret ilmiöt ja katsojien suosikit on katsottuja alustasta riippumatta, esimerkiksi Salatut elämät ja suuret urheilutapahtumat.

Nelonen Median Toivonen kertoo, että sekä lineaarissa että suoratoistossa suosituimpia sisältöjä ovat suurimmat ohjelmailmiöt, kuten Vain Elämää, The Voice of Finland ja Selviytyjät Suomi.

Nelosellakin on eroja katselussa eri välineissä.

– Temptation Island Suomi on esimerkki ohjelmasta, joka kerää Ruudussa suhteessa enemmän katselua kuin moni muu. Samoin kotimainen draama kerää suhteessa enemmän katsojia Ruudussa, Toivonen toteaa sähköpostitse.

Nelonen Median tv-kanavia ovat Nelonen, Liv, Jim, Hero ja suoratoistopalvelu Ruutu.

Yle Areena on suosittu

Yle Areena pärjää hyvin, sillä se on Suomessa suositumpi kuin suoratoistojätti Netflix. Yle Areenaa katsotaan kaikkiaan noin neljä miljoonaa tuntia viikossa, ja eri laitteita vierailee palvelussa viikoittain noin 2,5 miljoonaa kappaletta.

Suomen luvut ovat poikkeukselliset, sillä tutkimusyhtiö AudienceProjectin mukaan vuonna 2018 kaikissa muissa tutkimusmaissa ykkössijalla on Netflix. Maat ovat Yhdysvallat, Britannia, Saksa, Tanska, Ruotsi ja Norja.

Eniten Yle Areenaa käytetään kännykällä. Yli 50 prosenttia ohjelmien käynnistyksistä tehdään älypuhelimella.

Televisiolaitteilla käynnistyksiä on noin 20 prosenttia. Tietokonekatselun suhteellinen osuus Yle Areenassa on pienentynyt vuosi vuodelta.

Suoratoistopalveluiden televisiokatselu lisääntyy sitä mukaan kun kotiin hankitaan älytelevisioita, jonka voi liittää verkkoon. Verkkoyhteyden saa myös osaan vanhempia televisioita muun muassa Apple tv:n kautta tai liittämällä tietokoneen kaapelilla televisioon.

MAINOS

Kommentoi

Vaikea ymmärtää miten joku voi löytää televisiosta jotain katsottavaa. Itse en löydä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mikä ihmeen päähänpinttymä on tuolla Ylellä nuo nuoret naiset? Eikö se TV2 muutaman vuoden kokeilu jo osoittanut ettei niitä niin helposti saada kohderyhmäksi. Ava ja livi jo löytyy niin tarvitsevatko ne tosiaan yleltä tuon kanavan aivan itselleen.Ehdotan johdolle palaamista vanhaan formaattiin johon kuului olennaisena osana esim.maalaiskomediat. Neidot tulevat sitten jos tulevat,vanha vanhan pojan sananlasku.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Harvemmin tulee katsottua tv:stä mitään muuta kun uutiset. Yleltä urheilua, mutta niitäkin näkee maksukanavilta parhaiten. Ei kiinnosta uusinnat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ilmaisia kanavia ei Suomessa ole, YLE-maksu peritään veroina joka kuukausi ja maksu on yhtä suuri kuin ns. maksullisissa kanavissa!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On ottanut terveemmän tavan - katsoa esimerkiksi vanhan auton remontointia juutuupista kuin tv-kanavien "ammattilaisten" asenteellista ja kaupallista roskaa johon lisätään fiktiota jotta se muka olisi kiinnostavampaa. YLE maksukortille, se olisi YLE:nkin osalta pelastava tekijä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä Lapin maakunnassa lukuun ottamatta Enontekiön, Inarin ja Utsjoen kuntia lumisateen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

249 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

Tämä kehitys tulee vielä näyttään että työläisellä ei ole mitään vaikutus kanavaa etujensa ajamiseen. Työnantajat tulee ... Lue lisää...
Kertokkeepa

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

12.11.

Fingerpori

12.11.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image