Viihde

Len­to­tur­ma­tut­kin­ta kiinnostaa ja opettaa – sarjaa on esitetty vuosituhannen alkupuolelta saakka eikä sen tenho ole laantunut vieläkään

Viihde 23.1.2020 7:00
Daniel Wallenius

Viime sunnuntaina National Geographicilla alkoi Lentoturmatutkinnan 19. kausi. Tätä varsin pitkäikäistä dokumenttisarjaa on tehty jo vuosituhannen alkupuolelta saakka.

Se on säilyttänyt tenhonsa, vaikka sen jokainen jakso on rakennettu lähes samalla tavalla.

Ensin näytetään dramaattinen onnettomuuskohtaus, sitten noustaan jonkun matkustajan mukana lennolle, joka etenee hitaasti kohti tuhoaan, minkä jälkeen tutkijat saapuvat savuaville raunioille. Lopuksi mysteeri selviää ja kerrotaan, mitä onnettomuudesta on opittu.

Kiinnostukseni lento-onnettomuuksiin on peräisin jo ajalta ennen kuin koko sarja sai alkunsa.

Löysin lapsena belgialaisesta kirjakaupasta lento-onnettomuustutkintaa käsittelevän kirjasarjan, ja viihdytin kanssamatkustajia Helsingin ja Brysselin välisillä lennoilla lukemalla siitä parhaita paloja ääneen.

Monia näistä onnettomuuksia on sittemmin käsitelty sarjassa. Vaikka turman syyn on tiennyt jo alkutekstien aikaan, ovat nämä jaksot antaneet kaikkein eniten. Visualisoinnit ovat herättäneet onnettomuudet henkiin ja joko vahvistaneet tai kumonneet pienen pojan käsityksen siitä, miltä kaikki oikeastaan näytti.

Kirjojen onnettomuudet on kauan sitten kahlattu sarjassa läpi, ja viime kaudet siinä on keskitytty tuoreempiin tapauksiin, joista osasta olen päässyt itsekin ulkomaantoimittajana uutisoimaan. Tällaisia ovat olleet esimerkiksi malesialaiskoneen alas ampuminen Ukrainassa ja Tyynellä valtamerellä kadonnut lento MH370.

Lentoturmatutkinnan katsomisesta sekä kirjojen lukemisesta kertyneestä tiedosta on ollut myös paljon apua töissä.

Kun ukrainalainen matkustajakone hiljattain putosi Iranissa ja viranomaiset kertoivat syyksi moottoreiden ylikuumenemisen, aktiivinen ja kahden vuosikymmenen perehtyminen menneisiin onnettomuuksiin sai kyseenalaistamaan syyn välittömästi.

Ja niinhän siinä taisi käydä, etteivät moottorit liittyneet asiaan mitenkään.

MAINOS

Kommentoi

Hyvä sarja, tulee usein katsottua. Turmaan on paljon eri mahdollisuuksia, mutta yllättävän hyvin saavat ne selville.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Muuten mielenkiintoinen sarja mutta lavastukset on joskus amatöörimäisiä. Esim. kun tutkittiin Ruotsin lapissa keskitalvella sattunutta onnettomuutta mainittiin että tutkinta oli haastavaa kun valoisaa aikaa oli vain 3 tuntia mutta lavastetulla onnettomuuspaikalla aurinko paistoi korkealla taivaalla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä sarja. Yllätävän usein syy on ns. alokasmaisessa virheessä, kuten siinä, että flapsit jäävät kiireessä aukaisematta lähdössä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mielenkiintoinen sarja. Karmeita tapauksia ja hyvin monenlaisista usen hyvinkin pienistä virheistä ja teknisistä ongelmista vahinkoja sattuu. Ihan mielenkiintoista nähdä miten lentoturvallisuus kehitetään kokemuksien mukaan. Mutta aina tulee uusia uhkia, nytkin on suuri määrä uusia ja miltei uusia matkustajalentokoneita maailmanlaajuisessa lentokiellossa kahden onnettomuuden syiden korjaamatttomuuden takia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuota ohjelmaa pitäisi näyttää lentokoneissa ennen lentoon lähtöä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Muuten kyllä ihan katsottava sarja, mutta näyttelijät eivät ole kummoisia. Dramatisointeihin/visualisointeihin voisi panostaa paremmin, jotenkin näyttävät niin selvästi lavastetuilta esim. ohjaamon tuulilasin takana on selvästi pelkkä kangas/animaatio, tutkijat etsivät johtolankoja aina luonnottoman "hämyisissä/sumuisissa" tiloissa (studiossa savukoneet tms.).

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä tenho on vähän laantunut kun sama jakso tulee nyt viidettä kertaa telkusta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uusimistahti on 10 kertaa kahden viikon jaksolla, aina muutaman kuukauden välein.
Vanhimpia jaksoja ennen vuotta 2015 ei ole näytetty muutamaan vuoteen, uudemmat pyörivät jatkuvalla syötöllä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

7:00
Päivän leffapoiminnat: Arto Paasilinnan Ulvova mylläri sai Asterix-käsittelyn – ranskalaisessa kyläkomediassa on sadunomaisia piirteitä
7:00
TV-arvio: Erityisherkkyys ei ole sairaus eikä se näy ulospäin – Katariina Männikkö kertoo Akuutissa, kuinka hän oireilee
7:00
Esteettömien autopaikkojen väärinkäyttö harmittaa – Kynnys ry:n puheenjohtaja: "Asiasta huomauttaessa vastaus on monesti välinpitämätön tai tyly – ei kuulu sinulle" Tilaajille
6:40
Turverekan pyörän laakeri syttyi tuleen Kuivaniemellä Iissä
6:26
Kolmikymppinen nainen kaahasi karkuun varastetulla autolla Haukiputaalla – poliisipartio kiilasi pakoauton
6:00
Maailman onnellisin maa – helpolla hyvinvointivaltiossa ei pääse, jos on vanha tai sairas, usein yhtälöön kuuluu myös köyhyys Lukijalta
6:00
Ihmiskontakteja kaivataan raha-asioissa edelleen, ja Oulun OP:ssa päädyttiin laajentamaan kassapalveluita – Oululainen Ritva Juntunen, 81, hoitelee pankkiasiansa ilman mitään älylaitteita Tilaajille
7
Uutisanalyysi: Oulun yliopisto tulossa Raksilaan – sijainnilla iso merkitys kilpailukyvylle Tilaajille
7
Koronan leviäminen uhkaa Euroopassa, hallitus pui varautumista keskiviikkona – Asiantuntija vastaa kysymyksiin pandemian uhasta, viruksen leviämisestä ja rokotuksista
5
Raskaat ajoneuvot syynissä Haukiputaalla – saldona jarruvikoja, kortitta ajoja ja ammattipätevyyden puuttuminen
4
Koirille uusi puistoalue Toppilan Rantapuistoon
2
Tervahiihto peruttiin hätiköidysti – Oulun seudulla mitä parhaimmat lumi- ja latuolot Lukijalta
2
Pohjois-Pohjanmaalla enemmän työttömiä kuin viime vuonna, maakunnan suurin työttömyysaste Taivalkoskella
2
Kolmikymppinen nainen kaahasi karkuun varastetulla autolla Haukiputaalla – poliisipartio kiilasi pakoauton

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Milloin Marinin hallitus kaatuu?

185 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Onko pakko omistaa auto?

Elämänympyrät jää aika pieniksi ilman autoa, varsinkin kesällä. Lue lisää...
Lady in black

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

26.2.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image