Viihde

Kamera auton sisällä paljastaa: kuljettajan kädet ja silmät ovat liian paljon muualla kuin ratissa ja tiessä

Kun kuljettajan keskittyminen liikenteessä herpaantuu, onnettomuusriski kasvaa. Nathan on yksi ohjelman niin sanotuista kännykkäkuskeista. KUVA: Jonathan Olson
Viihde 6.11.2019 7:00
Tiina Vuorimäki

Prisma: Pidä kädet ratissa!

★★★★ Autoa ajaessa ehtii hyvin juoda kupin kahvia tai lähettää viestin asiakkaalle, sehän on vain tehokasta ajankäyttöä. No, ei ehdi, jos aikoo keskittyä liikenteeseen.

Suomessa on yli 3 miljoonaa voimassa olevaa ajokorttia. Kuinkahan moni kuljettaja pitää koko ajan kädet ratissa ja katseen tiessä? Pidä kädet ratissa -dokumentin perusteella ei kovin moni.

Suomen oloissa on erona amerikkalaisohjelmaan, että meillä on vielä melko paljon autoja, joissa on manuaalivaihteet. Se lisää keskittymistä ajamiseen. Uusista autoista enemmistö on Suomessakin automaattivaihteisia.

Automaattivaihteisella autolla ajaminen on liikenneturvallisuustutkija Bryan Reimerin mukaan mielenkiinnottomampaa kuin käsivaihteisella. Kun kuski tylsistyy, hän tarttuu kännykkään – ainakin illan dokumentissa.

Mahdollisimman vaivaton ajaminen ei olekaan ehkä kaikkein turvallisinta.

Kädet ja silmät puhelimessa tai ruuassa

Tutkijat seurasivat dokumentissa koehenkilöiden toimintaa ratin takana puoli vuotta. On järkyttävää katsoa ajonaikaisia nauhoituksia. Näyttää siltä, että osa kuljettajista katsoo enemmän kädessään olevaa matkapuhelinta kuin tietä. Eräs ei edes vilkaise sivulleen vaihtaessaan kaistaa.

Onni on myötä monella. Tämän ohjelman jälkeen nimittäin tuntuu, että onnettomuuksia tapahtuu hämmästyttävän vähän siihen nähden, miten paljon kuljettajat puuhailevat kaikkea muuta ollessaan ratissa.

Suomessa tapahtui tammis-syyskuussa 3 011 henkilövahinkoon johtanutta kolaria, kertoo Liikenneturva.

Kuljettajien toimien lisäksi perehdytään älyteknologiaan, ja miten se voisi auttaa kuskeja ajamaan paremmin.

TV1 keskiviikko 6.11. klo 19.00.

MAINOS

Kommentoi

Liikenneturvallisuusvouhotus on Suomessa mennyt yli kaiken kohtuuden. Meillä on yksi maailman turvallisimmista tieliikenteistä ja kuolemantapausten määrä on saatu pudotettua tasolle 240/vuosi Jos tästä luvusta siivotaan itsemurhat ja sairauskohtaukset niin ollaan tasolla 150. Näistä jalankulkijoita tai pyöräilijöitä on noin 30-40. Eli jäljelle jää reilut 100 kuolemantapausta/vuosi.

Mutta jos kuunnellaan ylikomissaria Pasterstainia tai valtaosaa mediasta niin vaikuttaa siltä että Suomen suurin ongelma ovat ylinopeudet ja ratissa kännykkään raplaavat. Aikuisten oikeasti nyt - jos lukua tuosta reilusta 100 halutaan vielä pudottaa niin siihen on kaksi ratkaisua. Paremmat/turvallisemmat ja keskikaiteella erotetut tiet sekä turvallisemmat autot. Kaikki muu on täydellistä näpertelyä ja kansalaisten kohtuutonta kiusaamista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Keskikaiteella varustetut tiet ja vain yksi kaista per suunta niin ei tule turhia ohituksiakaan tehtyä (jos joku hidastelee niin se aika on pois takaa ajavilta). Toki voisi kaikki päätiet uusia ja tehdä kaksikaistaiset keskikaiteella varustetut tiet (kyseessä ei kuitenkaan olisi motari).

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Että automaatilla ajava tylsistyisi ja alkaisi suunnata huomiotaan muualle... Päinvastoin - jos nyt eroa on havaittavasti ollenkaan - automaatilla ajavalle jää enemmän aikaa tarkkailla muuta liikennettä ja ulkopuolisia uhkia. Tosin, jenkit ei tiedä että hyvin nopeasti manuaalilla vaihtaminen kehittyy täysin automaatioksi johon ei juuri tarvitse kiinnittää huomiota, lisäksi jos täytyy se tapahtuu niissä kohdin liikennettä jolloin pitää muutenkin havainnoida kuten risteykset, ojhitukset ja vaihtelevalla nopeudella jonossa ajo...

Itse keskityn ajamiseen tehtävänä jossa ei koskaan voi olla liiaksi valppaana ja siksi kehitän ajotapahtumaa edelleen vuosikymmenien (yli 40 vuotta kortti) jälkeen niin että se on ikäänkuin harrastus jossa ei koskaan tule mestariksi. Keskityn olennaiseen ja karsin kaiken turhan pois. Vanhemmiten se korostuu sillä ikä ei nopeuta vaan hidastaa... Ei tietty ole kiirekään enää ja liikkuminen on vanhoillekin yhtäläinen ihmisoikeus kuin nuorillekin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siksipä puhelimen käyttö pitää myös kieltää työkoneissa työnaikana.Rikkomuksesta voi antaa työntekijälle potkut tai palkan alennuksen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ongelmahan nimenomaan on siinä että tavanomaisissa liikennetilanteissa kyllä pärjää somettaen ja muuta puuhaten. Tulee vääränlainen turvallisuuden tunne. Sitten kun kerran vuodessa tulee se täpärä tilanne, on vain tuurista kiinni että sattuuko silloin olemaan luuri kourassa vai ei.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi ihmeessä silmien pitäisi koskaan edes käväistä ratissa? Kädet tietää missä se sijaitsee ja missä asennossa se on...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joka joutuu hallintalaitteita katsomaan ajaessaan ei ole oppinut vielä ajamaan. Hallintalaitteet täytyy tuntea ihan silmät ummessa ja pimeässä... Itse asiassa nopeuskin on hyvä pystyä arvioimaan ilman mittariin katsomista, automaatilla se on hiukan haastavampaa muttei mahdotonta - täytyy kuunnella mikä vaihde ja millä kierrosluvulla moottori käy (manuaalilla tietty täytyy muistaa minkä välityksen on kytkenyt viimeksi). Oppii äkkiä senkin ja kun on oppinut osaa edelleen yli 60-vuotiaana...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ajonopeuden oppii kyllä arvioimaan suhteellisen tarkasti autosta riippumatta, kun tarpeeksi ajaa. Se menee ihan visuaalisen maisemanvaihtumisen perusteella.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joku kerta sen on viimeinen kerta kun puhelimeen koskee liikenteessä unohtaen ympäristön.. Valitettavaa mutta eihän ne opi ennenkun sattuu jottain ikävää...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

10:37
Iso-Syöte tarjoaa maksuttamoman laskettelupäivän ekaluokkalaisille
10:03
IMF:ltä tylyt terveiset Suomen velkaantumisesta: Rinteen hallituksen tavoite ei toteudu, dieselin ja turpeen veroalet pois tai muita säästötoimia
9:51
Röyhkeä voro vei auton nivalalaisen omakotitalon pihalta juuri, kun pariskunta oli lähdössä töihin – ”Erittäin kummallinen tapaus”
9:49
Led-valo kertoo, milloin suihkun käyttö kannattaa lopettaa – oululaisyritys kehitti suihkuvahdin, joka saa tarvitsemansa energian virtaavasta vedestä
9:39
Viimeiset mielenosoittajat sinnittelevät yliopistolla Hongkongissa – Yli 600 ihmistä poistui kampukselta maanantaina
8:25
Sa­vu­kos­ken koulun ra­ken­nus­työ­maal­ta löytyi so­dan­ai­kai­sia heit­ti­men am­muk­sia – 81-millisiä ammuksia löytyi koulun alueelta 15 kappaletta Tilaajille
8:22
Pohjantiellä sattui peräänajo-onnettomuus Iskon ja Laanilan liittymien välillä – tilanne saatiin korjattua puolessa tunnissa
44
Oulun kaupunki jakaa 2000 ledivaloa pyöräilijöille – tempaus on osa valtakunnallista Pyöräilytalvi-viikkoa
33
Kaupunginhallitus päätti: Linnanmaan uimahallin rakentaminen aloitetaan jo ensi vuonna
20
Huuhkajat päätti EM-karsinnat tappioon, Kreikka voitti 2-1 – häviö tietää paikkaa arvonnan neloskorissa
15
Oulun yliopistokampus toimiva nykyisellään – mikä on se malli, johon visio yliopistosta keskustassa perustuu? Lukijalta
12
IMF:ltä tylyt terveiset Suomen velkaantumisesta: Rinteen hallituksen tavoite ei toteudu, dieselin ja turpeen veroalet pois tai muita säästötoimia
10
Pohjantiellä sattui peräänajo-onnettomuus Iskon ja Laanilan liittymien välillä – tilanne saatiin korjattua puolessa tunnissa
9
Verkossa tyhmätkin mielipiteet säilyvät hamaan ikuisuuteen - syytä pyytää operaattoria poistamaan, jos pelkää syytettä, sanoo oikeuskansleri

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä seuraavissa Lapin kunnissa: Simo, Ranua, Posio, Kemi, Keminmaa, Tornio, Ylitornio, Tervola, Pello ja Rovaniemi jalkakäytävät ovat erittäin liukkaita, koska niillä oleva lumi tamppautuu liukkaaksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

245 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

Emme eroa. Lue lisää...
Turhaan jankutat

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

19.11.

Fingerpori

19.11.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image