Ulkomaat

Viimeiset tiedot ve­nä­läis­ko­neen tuhosta viittaavat rajuun syöksyyn ja törmäykseen

Pelastajat tutkivat aluetta, minne lentokone putosi sunnuntaina iltapäivällä. KUVA: Russian Emergencies Ministry press service / HANDOUT
Ulkomaat 11.2.2018 20:22 | Päivitetty 11.2.2018 21:25
Mikko Pulliainen

Tiedämme jo nyt, että siviili-ilmailun ennätyksellisen turvallinen vuosi 2017 ei saanut jatkoa.

Viime vuoden lentoturmissa menehtyneiden 44 ihmisen kokonaismäärä ylittyi sunnuntaina, kun venäläisen Saratov Airlinesin matkustajakoneen maahansyöksyssä menehtyi 71 matkustajaa sekä miehistön jäsentä.

Uralin eteläosassa sijaitsevaan Orskin kaupunkiin matkalla ollut Antonov AN-148 -kone nousi Moskovan Domodedovon lentoasemalta noin kello 14:24 paikallista aikaa. Se törmäsi maahan noin neljä minuuttia myöhemmin. Onnettomuuspaikalta saatujen kuvien mukaan törmäys olisi ollut raju, sillä kuvissa näkyy vain pieniksi paloiksi mennyttä metallia.

Onnettomuuden syy on toistaiseksi täysin auki, mutta tapahtumien kulusta on olemassa epävirallista tietoa. Flightradar24 -sivuston keräämien transponderitietojen mukaan kone ehti nousta hieman yli 6000 jalan (noin 1800 metriä) korkeuteen, kunnes jotakin dramaattista tapahtui. Transponderidata loppuu tilanteessa, jossa kone syöksyy maata kohden 22 000 jalan minuuttivauhtia (n. 400 km/h).

Se on matkustajakoneelle hirvittävän suuri pystynopeus, ja voi viitata esimerkiksi täysin hallitsemattomaan syöksyyn.

FR24:n tietojen mukaan koneen nopeus on heilahdellut lennon aikana muutaman kerran varsin dramaattisesti. Flightradarin välittämä data on yleensä varsin luotettavaa, mutta aina se ei ole osoittautunut täysin ongelmattomaksi.

Kone oli matkalla Moskovasta Orskiin, kun se putosi toistaiseksi tuntemattomasta syystä maahan. Pelastustyöntekijöiden työtä häiritsevät vaikeat olosuhteet. KUVA: MAXIM SHIPENKOV / EPA

Venäläismedian välittämien silminnäkijätietojen mukaan kone olisi ollut tulessa juuri ennen maahansyöksyä ja/tai hajonnut jo ilmassa. Joidenkin mediatietojen mukaan koneelle ei olisi suoritettu jäänpoisto- ja estokäsittelyä ennen lentoonlähtöä. Näihinkin tietoihin kannattaa toistaiseksi suhtautua varauksella.

Sää lentoasemalla oli pilvinen sekä lumisateinen.

Sunnuntai-iltana venäläisviranomaiset kertoivat löytäneensä koneen toisen "mustan laatikon". Kyseessä on nk. CVR (cockpit voice recorder), joka äänittää ohjaamossa käydyt keskustelut.

Joulukuussa 2004 ensilentonsa tehnyt AN-148 on lyhyen ja keskipitkän matkan kaksimoottorinen suihkukone.

Teknisesti kyseessä on hyvin moderni lentokone: kuten vastaavat lännessä valmistettavat alueellisen liikenteen matkustajakoneet, myös AN-148 on varustettu digitaalisella ohjaamolla sekä moderneilla navigointilaitteilla. Se kykenee operoimaan myös erittäin huonon näkyvyyden vallitessa.

Länsiserkuistaan AN-148 poikkeaa siten, että se on rakennettu kestämään hieman primitiivisempiä olosuhteita. Sillä voidaan lentää myös päällystämättömille, lumisille tai jäänpeittämille kiitoteille. Tämän vuoksi esimerkiksi koneen siivet on sijoitettu rungon yläosaan, sillä mitä korkeammalla suihkumoottori on, sitä vähemmän se imee sisäänsä kiitotien pinnassa olevia roskia.

Kaupallisesti kone ei vielä ole ollut menestys. Antonov-tehtaan mukaan niitä lentää maailmalla 40 kappaletta, mukaanlukien jatkokehitysversio AN-158. Ukrainan ja Venäjän lisäksi koneita on myyty Pohjois-Koreaan sekä Kuubaan.

Konetyypille ei ole aiemmin sattunut lento-onnettomuuksia matkustajaliikenteessä, mutta vuonna 2011 kuusi ihmistä sai surmansa, kun koululennolla ollut Antonov-tehtaan kone syöksyi maahan Venäjällä.

Epävirallisten tietojen mukaan sunnuntain turmakone on valmistunut vuonna 2010. Se lensi ensin Rossia-lentoyhtiölle ja siirtyi Saratov Airlinesille helmikuussa 2017. Viimeisten kuukausien ajan koneyksilö on lentänyt Venäjän sisäisiä lentoja. Vastaavanlainen Saratov Airlinesin AN-148 on käynyt Rovaniemellä ainakin tammikuun alkupuolella.

Saratov Airlines on pieni venäläinen lentoyhtiö, joka on perustettu vuonna 1993. AN-148 -koneiden lisäksi sillä on laivastossaan ainakin brasilialaisvalmisteisia Embraer 195 -koneita. Yhtiölle on aiemmin tapahtunut yksi vakava lento-onnettomuus. 116 matkustajaa ja miehistön jäsentä sai surmansa marraskuussa 1993, kun yhtiön Jakovlev Jak-42 -kone törmäsi vuoreen lähestyessään Ohridin lentoasemaa Makedoniassa.

Vuonna 2015 lentoyhtiö sai väliaikaisen kiellon operoida ulkomaille, kun yllätystarkastuksen yhteydessä Saratovista Antalyaan matkalla olleen koneen ohjaamosta löytyi henkilökuntaan kuulumaton ihminen. Myöhemmin paljastui, että kyseessä oli toimitusjohtajan läheinen sukulainen.

Muokattu 21:25: Koneita on myyty noin 40 kappaletta, ei 22 kappaletta.

Suuria lentoturmia 2016-2017

7.6.2017

122 henkeä saa surmansa, kun Myanmarin ilmavoimien Shaanxi Y-8-200F -kuljetuskone syöksyy mereen vaikeissa sääolosuhteissa.

16.1.2017

Neljä miehistön jäsentä sekä 35 henkeä maassa saa surmansa, kun ACT Airlinesin Boeing 747-400 -rahtikone törmää maahan epäonnistuneen laskeutumisyrityksen yhteydessä Bishkekin lentoasemalla Kirgisiassa.

25.12.2016

92 henkeä saa surmansa, kun Venäjän ilmavoimien Tupolev Tu-154 -kuljetuskone syöksyy mereen heti lentoonlähdön jälkeen Sotshin lentoasemalta. Epävirallisten tietojen mukaan koneen kapteeni menetti asentotajunsa ja koneen hallinnan.

28.11.2016

71 henkeä saa surmansa, kun bolivialaisen LaMia -lentoyhtiön Avro RJ85 -matkustajakone törmää maahan lähellä kolumbialaista Medellinin lentoasemaa. Laiminlyöntien tai törkeän piittaamattomuuden vuoksi koneesta oli loppunut polttoaine.

19.5.2016

66 henkeä saa surmansa, kun EgyptAirin Airbus A320 -matkustajakone syöksyy Välimereen. Tapausta on epäilty pommi-iskuksi.

19.3.2016

62 henkeä saa surmansa kun Flydubai-yhtiön Boeing 737-800 syöksyy maahan epäonnistuneen ylösvedon jälkeen Rostovissa Venäjällä.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Oiskohan koneessa ollut pommi,noin pieniksi palasiksi meno vois olla räjähdys jo ilmassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Onnettomuuspaikalta saatujen kuvien mukaan törmäys olisi ollut raju, sillä kuvissa näkyy vain pieniksi paloiksi mennyttä metallia."
Kuvien perusteella kone olisi hajonnut jo ilmassa koska osat ovat levinneet kilometrin alueelle. Jos kone olisi hajonnut vasta törmätessä maahan osat olisivat korkeintaan parin sadan metrin alueella.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ikävää, että jutun kirjoittaja ei ilmeisesti tiedä ollenkaan lentokoneista, tai siitä, mistä hakea tietoa koneyksilöistä, konetyypeistä, tai sitten kyseisestä onnettomuudesta.
MIkä tuo "lähisukulainen" -konetyyppi on?
En itse ainakaan pysty tunnistamaan millekään Antonoville lähisukulaista muualta, kuin lisenssillä tehdyistä koneista.
Koneen käyttöhistorian löytää päivän tarkkuudella sen suhteen, milloin se pistettiin Rossyian jälkeen "naftaliiniin", kunnes otettiin saman leasingfirman omistamana Saratov Airlinesin käyttöön.
Myös tuo deicingin tekemättä jättäminen koneen päällikön päätöksellä näyttää varmalta, kuin mummon, no jätän sanomatta.
Kenelle voisin tarjota Kalevassa ammattitaitoisia juttuja lentokoneisiin liittyvissä asioissa?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No eipä tämä kommentti antanut paljoa toiveita osaamisen suhteen, kyllä toimittajan tiedot olivat vakuuttavampia!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Takeoff voi vapaasti tarjota "ammattitaitoisia juttujaan" ilmailualan erikoisjulkaisuihin. Onnea matkaan. Tänne riittää mainiosti suurpiirteisimpikin juttu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näkijöiden mielestä kone räjähti ilmassa - oliko räjähdys suunniteltu vai vahinko?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

42
Sirkkaleipää leivotaan nyt myös Oulussa – Fazerin sirkkajauho tulee Hollannista, koska kotimainen hyönteistuotanto ei riitä
18
Myllytullin entinen Oulun seudun ammattiopiston kortteli uusiutuu täysin - suurin osa rakennuksista puretaan ja tilalle nousee asuin-, liike- ja toimistorakennuksia
14
Uusi taksilaki voi tuoda ongelmia koulutakseihin – harvaan asutuilla alueilla kela-kyytien ajo saattaa houkutella yrittäjää enemmän
12
Risto Uimosen kirja presidentistä kuvailee, kuinka Sauli Niinistö on maksimoinut historiallisen pienet valtaoikeutensa
8
Ilmatieteen laitos on paitsi varoittanut suomalaisia helteestä, niin myös oikeasti pelastanut ihmishenkiä kehitysmaissa
7
Ruotsalaismediat: Länsi-Ruotsissa sytytetty tuleen kymmeniä autoja
6
Oikeusministeri Häkkänen Touko Aallosta: On hyvin vakavaa, jos kansanedustaja kehottaa olemaan noudattamatta lakeja

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Arvokeskustelua köyhyydestä

Totta kai on aina trendikästä ja asiallista puolustaa heikosti pärjääviä ja vähäosaisia henkilöitä. Mielestäni muitakin ... Lue lisää...
Takamaan mies

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

14.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image