Ulkomaat

Tutkija: Kiinan Silkkitie-in­ves­toin­tioh­jel­man tavoitteet kuin his­to­rial­li­sil­la löytöretkillä

¿Suomi kiinnostaa Kiinaa maantieteellisen sijaintinsa vuoksi, sanoo kiinalaissyntyinen tutkija Nengye Liu. KUVA: Anssi Jokiranta
Ulkomaat 30.9.2017 6:00
Pekka Mauno

Kiinan johdon One Belt One Road -aloite (BRI) on paitsi taloudellinen myös poliittinen. Valtavalla 1 400 miljardin dollarin investointiohjelmalla on erityisesti presidentti Xi Jinpingin tuki.

BRI-aloitteen ydin on rautateissä. Kiinalaissyntyinen tutkija Nengye Liu näyttää kartalta lukuisia Kiinasta länteen johtavia rautatieyhteyksiä, joita kulkee Itä- ja Keski-Aasian sekä Venäjän eteläpuolella olevien maiden kautta Eurooppaan.

- Eurooppa on päämarkkina ja kuljetusreittien määränpää. Mutta focus on rautatieyhteyksien varteen jäävissä EU-maita heikommin kehittyneissä maissa. Sinne Kiina haluaa investoida valtavia pääomiaan, selittää Liu.

Liu vertaa BRI:tä 1400-luvun löytöretkeilijän Zheng Hen löytöretkiin. Kiinan Kolumbukseksi kutsutun Zheng Hen retket ulottuivat Kiinasta Itä-Afrikan rannikolle saakka.

Löytöretkillä tavoiteltiin uusien maanosien rikkauksia ja valta-aseman vahvistamista uusilla alueilla.

- BRI on suurin yhden maan investointiohjelma toisen maailmansodan jälkeen, sanoo Nengye Liu.

Suomi kiinnostaa sijaintinsa vuoksi

Nengye Liu on oikeustieteen tohtori. Hän on erikoistunut kansainväliseen meri- ja ympäristöoikeuteen. Hän on tutkinut muun muassa Kiinan pyrkimyksiä arktiselle alueelle.

Liu toimii vanhempana lehtorina Adelaiden yliopiston oikeustieteellisessä tiedekunnassa Australiassa. Liu on parhaillaan tutkijavierailulla Rovaniemellä yliopiston Arktisessa keskuksessa.

- Suomi kiinnostaa Kiinaa maantieteellisen sijaintinsa, teknologian ja luonnonvarojen, erityisesti metsien vuoksi. Suomi on myös EU:n jäsen, Venäjän vieressä. Se on portti Eurooppaan, selittää Liu.

Tutkimustaustansa vuoksi Liu arvioi, että Suomella on arktista osaamista, mikä kiinnostaa Kiinassa. Kiinassa rakennetaan parhaillaan arktiseen tutkimukseen erikoistuneelle tutkimuskeskukselle jäänmurtajaa. Suunnittelu ja teknologinen osaaminen on peräisin Suomesta Aker Arctic Techonologylta.

Kiina petaa investointejaan

Belt and Road -aloite, joka kulkee myös One Belt One Road eli Obor -aloitteen nimellä, on Kiinan nykyjohdon poliittinen ja taloudellinen työkalu.

Sen käsittämä alue kattaa kaikkiaan 55 prosenttia maailman bruttokansantuotteesta, 70 prosenttia maailman väestöstä ja 75 prosenttia maailman energiavarannoista.

Aloitteeseen varatun 1 400 miljardin dollarin avulla tavoitellaan nopeita kuljetusyhteyksiä, alueen kattavaa valtateiden verkostoa, öljy- ja kaasuverkkoa, modernia satama- ja konttiliikenteen verkostoa ja telekommunikaatioverkostoa.

Kiina pyrkii vahvistamaan globaalia asemaansa solmimalla alueen 65 valtion kanssa kahdenvälisiä vapaakauppasopimuksia.

Virallisten tavoitteiden rinnalla on useita "hiljaisia" tavoitteita, jotka ovat vähintään yhtä merkittäviä. Kiina haluaa taata energiansaantinsa, avata markkinoita kiinalaiselle teollisuudelle, kasvattaa kiinalaisyritysten kansainvälistä kilpailukykyä, hakea tuottavia investointikohteita ja nostaa Kiinan periferia-alueiden elintasoa.

Suomi ei ole allekirjoittanut Obor-aloitetta.

Lähteet: Nengye Liu, luento ja haastattelu Rovaniemellä 26.9. 2017, Maria Kaukon artikkeli 18.1.2017 The Ulkopolitist. ,Sari Arho Havrén Tekes, Team Finland

MAINOS

Kommentoi

Kiinaa kiinnostaa paitsi metsät, myös vesivarantomme. Pikemminkin tarvitsemme metsien kasvatuksen taidon maasta vientiä heille. Vedenpuhdistusteknologia on kullanarvoista juuri nyt. Toivottavasti Suomi ja suomalaiset eivät nuku onnensa ohitse. Ei kannata ottaa vastaan enemmän kuin on loppupeleissä valmis luovuttamaan Suomessa ja Suomesta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

57
Sisäministeri vaatii uutta tulkintaa YK:n pakolaissopimuksesta – Haluaa estää rajan yli tapahtuvan hallitsemattoman maahantulon ja turvapaikanhaun
35
Vima hakeutuu konkurssiin – uusien vuokralaisten puuttuminen kiinteistöstä söi asiakasvirtoja
20
Ylitöillä korvataan tuhansia työntekijöitä teollisuudessa – "Äijät menevät loppuun, kun joka viikonloppu ruuvaavat"
20
Soinin luottamus säilyi, mutta jälkilöylyt jatkuvat – keskustalla keitti yli kokoomuksen "kestämätön toiminta"
13
Kärppien ilta venyi voittomaalikisaan Mikkelissä, Pyörälällä kolmen maalin peli – katso kooste ottelusta
12
Kommentti: Kansalaisuuden saa vain, jos suostuu paiskaamaan kättä virkamiehen kanssa – kättelemisestä tuli Tanskassa poliittinen kiistakysymys
9
Pohjois-Pohjanmaalla varaudutaan voimistuvaan tuuleen ja sen aiheuttamiin vahinkoihin – palomestari kehottaa tarkastamaan veneiden kiinnitykset

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Tuulivaroitus maa-alueille: Maan länsiosassa, Kymenlaakson maakunnassa sekä Pohjois-Pohjanmaan länsiosassa on vaarallisen voimakasta päivällä, tuulen nopeus puuskissa 20 m/s. Etelä-Karjalan, Etelä-Savon, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan ja Kainuun maakunnissa sekä Koillismaalla ja Etelä- sekä Keski-Lapissa etelän ja lounaan välinen tuuli on voimakasta aamusta alkaen, tuulen nopeus puuskissa 15 m/s.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Hyvätuloisten asumistuki

164 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Hyvätuloisten asumistuki

Kerropa minullekin nuo yhteiskunnan hyvätuloisille jakamat sosiaaliavut ja kuinka yhteiskunta muutenkin auttaa hyvätuloi... Lue lisää...
Lukija

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla. 24.6. - 26.9.

Naapurit

22.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image