Ulkomaat

Tesla valitsi Euroopasta Berliinin – Suomikin havitteli aluksi jättimäistä akkutehdasta, mutta haku jatkuu yhä

CATL:n liiketoimintajohtaja Tan Libin puhui energia-alan seminaarissa Vaasassa viikko sitten. Kiinalainen akkuvalmistaja CATL omistaa osan Valmet Automotivesta, jonka autotehdas on Uudessakaupungissa ja akkuvalmistus Salossa.
Ulkomaat 13.11.2019 8:38
Joonas Kuikka, Reuters

Sähköautoyhtiö Tesla aikoo rakentaa ensimmäisen Euroopan-tehtaansa Berliiniin Saksaan. Vaasan kaupunki ilmoittautui ensin mukaan Teslan Gigafactory-kisaan. Myöhemmin muuallakin Suomessa kiinnostuttiin suuresta akkutehtaasta.

Sähköautojen ja akkujen valmistaja Tesla ilmoitti myöhään tiistai-iltana rakentavansa ensimmäisen tehtaansa Euroopassa Berliiniin.

Yhtiön toimitusjohtaja Elon Musk kertoi, että Berliiniin tulee akku- ja autotehdas sekä insinööri- ja muotoilukeskus. Tehdas sijoittuu Berliinin lentokentän lähelle.

Teslan toimitusjohtaja Elon Musk kertoi tiistai-iltana, että yhtiön ensimmäinen akku- ja autotehdas Euroopassa tulee Berliiniin. KUVA: CLEMENS BILAN

Berliini jakaa jonkin verran taloudellista tukea akkutehdashankkeeseen. Alustavasti Tesla on kertonut, että tuotanto Euroopassa alkaa vuonna 2021.

Yksi syy tuoda tehdas Saksaan on saada Teslan luksussähköautoille myös "Made in Germany"-mainoslause. Saksa on tunnettu lukuisista laadukkaista autobrändeistään.

Samanaikaisesti Eurooppaan laajentumisen kanssa Tesla on avaamassa tuotantoa Kiinassa Shanghaissa.

Teslan viime vuodet ovat olleet myrskyisiä, mutta osakkeenomistajat luottavat yritykseen. Yhtiö on saanut sähköautotuotantonsa toden teolla käyntiin ja tekee ajoittain voittoa.

Teslan tuotekehitys ei koska vain sähköautoja ja akkuja. Yhtiö on edistyksellisimpien joukossa myös itseajavissa autoissa.

Suomi oli mukana Teslan kisassa

Suomi oli mukana Gigafactory-kisassa alusta asti, kun vuoden 2016 lopulla Musk kertoi suunnittelevansa jättimäistä akkutehdasta Eurooppaan.

Ensimmäisenä mahdollisuuden tunnisti Vaasan kaupunki, joka on siitä asti markkinoinut alueettaan akkutehtaalle.

Myöhemmin myös muut suomalaiset kaupungit, kuten Kotka ja Hamina, liittyivät mukaan kisaan.

Tesla on yksi maailman suurimmista sähköautojen valmistajista. Yhtiö kuitenkin kamppailee kannattavuuden kanssa.

Samaan aikaan ympäri Eurooppaa maat yrittivät saada Gigafactorya rajojensa sisään. Suomi ei ollut Teslan vertailussa loppusuoralla.

Sen sijaan ruotsalaisen Northvoltin akkutehdashankkeessa Vaasa ja Kotka sekä Hamina pääsivät yhtiön alustavalle harkintalistalle kahdeksan ruotsalaiskaupungin kanssa. Northvolt on aloittanut rakentamaan jättimäistä akkutehdastaan Skellefteån kaupunkiin, joka sijaitsee Perämeren rannalla Raahen korkeudella.

Jättiakkutehtaan haku jatkuu Suomessa

Suomen perusteet akkutuotannolle ovat sikäli vahvat, että maaperästä löytyvät ainoana eurooppalaisena maana kaikki litiumioniakun tarvitsemat metallit merkittävissä määrin. Lisäksi maassa on laajaa akkumetallien jalostusta.

Litiumia on laaja esiintymä Keski-Pohjanmaalla, nikkeliä ja kobolttia taas merkittävästi Terrafamen kaivoksessa Kainuussa.

Vaasan ja Mustasaaren kuntien rajalle on kaavoitettu jo suuri tontti akkuvalmistusta varten. Tontille mahtuu Gigafactoryn kokoinen akkutehdas, ja akkutuotantoa varten kaavamerkintä on kunnossa. Tällaisessa tehtaassa voisi työskennellä tuhansia ihmisiä.

Vaasa käy keskusteluja muun muassa kiinalaisten akkuvalmistajien kanssa. Kiinalaiset CATL ja BYD vierailivat viime viikolla Vaasassa energia-alan keskustelutilaisuudessa.

Suomalainen autovalmistaja Valmet Automotive valmistaa akkuja Salossa syksystä 2019 alkaen. Ensi kesään mennessä tehtaalla on tarkoitus työskennellä 300 henkilöä. CATL on Valmet Automotiven osaomistaja ja yhteistyökumppani akkuvalmistuksessa.

Salon tehdas kokoaa akkupaketteja, mutta akkukennot tuodaan muualta. Suomi havittelee vielä akkukennojen valmistusta, mikä olisi toteutuessaan todellinen jättibisnes.

MAINOS

Kommentoi

Suomen teollisuus on jämähtänyt paikoilleen ja Häkämiehellä ei ole muuta sanottavaa enää kuin että Palkkoja täytyy pienentää.
On järisyttävää missä ahjon alangossa teollisuus kehityksineen menee.
Uuden luonti on unohtunut kokonaan ja omat visiot puuttuvat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei merkannut mitään, että Saksassa on korkempi kustannustaso ja kallis irtisanomislaki!. Kyllä EK on ajanut Suomeen aivan vääriä elinkeinoelämän virkistämistukia!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eurosuomessa ei kannata valmistaa mitään, on liian korkea kustannustaso. Suomi on varattu raaka-aineiden toimitusmaaksi. Suomi toimittaa maaperästään raaka-aineet ja muut jalostavat ne tuotteiksi. Se on Eurosuomen kohtalo.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitä järkeä on valmistaa akkuja maailman reunalla, kun niitä ei voi kuljettaa lentokoneissa, junissa tai rekoissa? Laivoissakin kuljetus on kovin rankasti säädeltyä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tiedoksi vähävaraisille joilla ei ole varaa ostaa sähköautoa... Se on ilmastoteko!
Tuhatta litiumkiloa kohden tarvitaan kaksi miljoonaa litraa vettä. Pelkästään Chilessä pumpataan tällä hetkellä noin 21 miljoonaa litraa pohjavettä vuorokaudessa, joka sitten haihdutetaan taivaan tuuliin. Käytännössä yhtä Tesla S -mallin akkua varten vettä pitää siis haihduttaa 80 000 litraa.

Litiumin saanti alkaa vesialtaista. 60 prosenttia maailman litiumvarannoista sijaitsee Argentiinassa Jujuyan alueella. Pohjavesi pumpataan maanalaisen suolaveden kanssa sekaisin ja laitetaan haihtumaan jättimäisiin betonialtaisiin puoleksi vuodeksi.

Aavikoiden kallisarvoista pohjavettä ei sekoittumisen jälkeen pysty käyttämään ihmis- tai eläinravinnoksi. Haihtumisen jälkeen altaisiin jää tiivistynyttä massaa, josta litium saadaan kemikaaleja käyttämällä irti. Kaivostoiminnan jätteet ovat myrkyllisiä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitä sitte vaikka vettä kulutetaankin ei se vesi kuitenkaan mihinkään häviä joten antaa lorottaa vaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No nyt valtio samaa tapaa kuin Postissa, tehdas pystyy rekryt Kallion työväentalon loossista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Käsittämätöntä, että pitää odottaa jotain teslaa, että pistetään yritys pystyyn. Valtiolta luulisi löytyvän tukea, että suomi pistäisi oman akkutehtaan pystyyn ja alkaisi valmistamaan maailmalle lithium akkuja. Suomen kannattaisi itse sijoittaa valtion yrityksenä tuohon niin rahat pysyisi kotimaassa ja kasvua saataisiin aikaan. Josasin vaiheessa kuitenkin kannattavuus nousee suureksi kun lisää sähköauto puolelle tulee koko ajan autoja. Jossain vaiheessa myös sähköautojen akkuja joutuu uusimaan niin suomen olisi hyvä olla siinä mukana. Kilpailua on hyvä olla ettei muutamia akku merkkejä vain ole.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pienillä aivoilla ajateltua,puolueellista ajatusta.
Lakkoherkyyden vuoksi Suomi ei saanut tehdasta.
Syyt ovat aivan muualla.
Jos lakkoherkkyydestä puhutaan,niin ei voi ymmärtää Postin Valtiollisen yrityksen toimia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

ja juurikin lakkoherkkyydestä johtuu ettei Suomeen perusteta yhtiöitä koska yhtiöt haluavat taata asiakkailleen toimitus varmuutta ja sitä ei täällä pölhölässä ole.
posti toimii kaikkien lakien ja sääntöjen mukaan eli maksaa ammattiliittojen sopimien työehtosopimuksien mukaisia palkkoja.
kumma kun ei paulle kelpaa toverien sopimat palkat ja sehän tuosta lakosta niin koomisen tekeekin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ihan arvattavissa oli, sillä tuskin kukaan järkevä alkaa liian lakkoherkkään Suomeen investoimaan tuollaista tehdasta.
Samoin tulee käymään myös akkutehtaan kanssa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pohjois-Suomella so. Lappi, Kainuu,Pohjois- ja Keskipohjanmaat on hallussaan kaivos-, kemian- ja elektroniikka-alojen osaaminen ja teollinen toiminta.
Siten tälle alueelle pitää saada akkutehdas Skellefteon tapaan.
Tehdas ei tule odottelemalla vaan edellyttää pikaisia toimenpiteitä ja em. alueiden yhteistyötä päivittäin

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä ettei tule saastuttamaan suomea. Yhden akun valmistus pilaa järkyttävät määrät puhasta vettä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Saksassa euroopan suurimmat markkinat sekä teollisuus. Teslalla oli helppo valinta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

saa nähdä pistääkö trumppi esteen ettei tesloja saa myydä jotka saksassa tehdään kun niihin on voitu asentaa tekniikkaa joka uhka maalle. Saksahan vielä tunnetaan maana joka huijasi päästöillään ja joutui huomattaviin korvauksiin USA:han. Muut euroopan maat luopuivat korvausvaatimuksista ja päästivät Saksan vähällä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei yllätä, että ei tule suomeen. Tässähän vaadittiin nimenomaan osaamista. Mutta ei hätää, Suomihan maksaa saksan viennin, joten siinä mielessä tää koskee myös suomea. Siis veronmaksajia.😆

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

11:35
Oululaisen Jesse Kangasniemen kokoelmissa on satoja nukkeja, joita hän hoitaa ja pukee tekemiinsä vaatteisiin
10:34
Eduskuntaryhmät vastaavat Rinteen kysymyksiin tänään – pääministeriehdokkaasta päätös sunnuntaina
9:36
Suomalaiset kuluttavat jouluun reilut 500 euroa – vain joka neljäs kertoi säästäneensä veronpalautuksia joulua varten
9:00
Kolumni: Arjen hyvät teot elävät kilvan juhlapuheissa, mutta arkitodellisuudessa ihmisen annetaan olla syvässä omassa rauhassa ja pärjätä omin voimin
9:00
Hiljaiseloa tragedian jälkeen – Melina-tyttären tapaturmainen kuolema järkytti oululaisen mestaripainijan Mikael Lindgrenin, 50, elämän perusrakenteita: "Suru on arjessa edelleen läsnä" Tilaajille
8:00
Näin Ruotsin puolustus vahvistuu – Ruotsin puolustusvoimat julkaisi raportin, jossa on suoraa puhetta Suomen tärkeästä roolista ja Baltian haavoittuvuudesta
8:00
”Kävin kahdesti käsiksi lapseeni” – Työssään muita auttava äiti olisi kaivannut nopeampaa apua, kun suhde murrosikäisen tyttären kanssa meni solmuun Tilaajille
25
Suomalaiset kuluttavat jouluun reilut 500 euroa – vain joka neljäs kertoi säästäneensä veronpalautuksia joulua varten
11
Itsenäisyyspäivän marsseihin varaudutaan satojen poliisien voimin – Keskiviikkona poliisi kielsi uusnatsien mielenosoituksen, torstaina ilmoitettiin toisesta vastaavasta
10
Tällainen oli pukuloisto 102-vuotiaan Suomen juhlissa – katso kuvakooste illan kiinnostavimmista puvuista
9
Näin Ruotsin puolustus vahvistuu – Ruotsin puolustusvoimat julkaisi raportin, jossa on suoraa puhetta Suomen tärkeästä roolista ja Baltian haavoittuvuudesta
4
Oululaiset koululaiset suunnittelivat ja tekivät kirjailija Katariina Vuoren korut Linnan juhliin – "Olisi ollut ihanaa ottaa heidät mukaan"
4
Puolustuskyvytön pieksettiin Raahessa – Hovioikeus ei pitänyt pahoinpitelyä törkeänä
3
Onko sinulla sanottavaa Kalevalasta? Lukupiiri puhuu muinaiseepoksesta kaksi tuntia

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Ylen gallup: Perussuomalaiset 24,3%

223 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Siinä sen näkee ketä kiinnostaa oikesti köyhät

Perustoimeentulotuella elävä suomalainen kuuluu maailman 20% eliittiin, kun yhteiskunnan palvelutkin huomioidaan. Sietäi... Lue lisää...
Naurettavaa nillitys...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

7.12.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image