Ulkomaat

Tällaisia ovat Tor-oh­jus­jär­jes­tel­mät, joilla Ukraina epäilee mat­kus­ta­ja­ko­neen ammutun alas

Tiedustelutietojen mukaan keskiviikkona Iranissa pudonnut kone ammuttiin alas ohjuksella. KUVA: ABEDIN TAHERKENAREH
Ulkomaat 10.1.2020 10:53
Reuters

Matkustajakoneiden pitäisi näkyä ohjusjärjestelmien tutkassa, jottei niitä ammuta vahingossa alas. Keskiviikkona Teheranin lentokentän läheisyydessä oli useita muitakin matkustajakoneita kuin alasammuttu ukrainalaisen lentoyhtiön kone.

Ukrainan hallitus tutkii mahdollisuutta, että venäläisvalmisteinen Tor-M1-ohjus tiputti ukrainalaisen matkustajakoneen Iranissa keskiviikkona. Ukrainalaiset tutkijat ovat ilmoittaneet haluavansa etsiä, löytyykö koneen putoamispaikalta venäläisvalmisteisen ohjuksen jäänteitä.

Tor-ohjukset on suunniteltu tuhoamaan sotilaskoneita ja risteilyohjuksia kuuden kilometrin korkeuteen asti. Sen kantama on noin 12 kilometriä, ja ne laukaistaan ajoneuvosta, joka on varustettu laukaisualustalla ja tutkalla.

Tor-ohjukset on varustettu 15 kilon taistelukärjellä, mutta kohteeseen osuessaan ne myös levittävät metallipaloja ympäriinsä.

Uutistoimisto Reutersin siteeraaman ilmapuolustuksen entisen upseerin mukaan kaikille lentokenttien lähellä oleville armeijan yksiköille ilmoitetaan ideaalitilanteessa siviililentojen lentosuunnitelmat ja koneiden transponderikoodit. Näin ohjusjärjestelmien käyttäjät voivat verrata tutkalla näkyviä kohteita siviilikoneista saamiinsa tietoihin.

– Viholliskoneiden ampuminen alas on helppoa. Haasteellista on lentokoneiden tunnistaminen ja sen varmistaminen, ettei ystävällismielisiä koneita ammuta alas, kertoo upseeri, joka ei halua paljastaa henkilöllisyyttään asian arkaluonteisuuden takia.

Iranilla on jonkin verran Tor-ilmatorjuntajärjestelmiä, ja Middlebury Institute of International Studiesin tutkijan Michael Duitsmanin mukaan ne ovat Iranin ilmapuolustuksen nykyaikaisinta kalustoa.

Tutka ohjaa Tor-ohjusten lentoa

Ennen laukaisua Tor-järjestelmän käyttäjän on tunnistettava kohde tutkan ruudulta ja ohjattava ohjuksen laukaisu.

Tutka ohjaa Tor-ohjusten lentoa kohteeseen. Ne lentävät lähes kolminkertaista äänennopeutta, mikä tarkoittaa sitä, että viiden kilometrin päässä olevaan kohteeseen ohjus lentää noin viidessä sekunnissa.

Keskiviikkona Iranin Teheranin lentokentän läheisyydessä oli useita muitakin matkustajakoneita ilmassa kuin pudonnut ukrainalaiskone. Reutersin tietojen mukaan kaikkien ilmassa olleiden koneiden olisi pitänyt näkyä ohjusjärjestelmän tutkassa.

Keskiviikkona Iranissa pudonneen koneen miehistöllä ei ollut Duitsmanin mukaan todennäköisesti juurikaan aikaa reagoida oletettuun ohjukseen.

– He eivät todennäköisesti edes nähneet sen [ohjuksen] tulevan. Heti nousun jälkeen lentäjät olivat todennäköisesti keskittyneitä muihin asioihin, Duitsman kertoo Reutersille.

Sotilaskoneet ja risteilyohjukset salaavat usein reittinsä, jotta niitä ei havaittaisi tutkassa niin helposti. Ne on myös varustettu ilmaan laukaistavilla metallijauheella, jonka tarkoituksena on hämätä tutkahakuisia ohjuksia.

Matkustajakoneissa kuten keskiviikkona pudonneessa Ukraine International Airlinesin Boeing 737-800 -koneessa ei ole puolustussysteemejä ja sillä oli ilmoitettu lentoreitti.

Keskiviikkona Iranissa tapahtuneessa lentoturmassa kuolivat kaikki koneessa olleet 176 matkustajaa ja miehistön jäsentä. Useiden tiedustelutietojen mukaan koneen olisi pudottanut Iranista ammuttu ohjus.

Muutama tunti ennen koneen putoamista Iran ampui lähes parikymmentä ohjusta kahteen Yhdysvaltain ja sen liittolaisten tukikohtaan Irakissa.

 

MAINOS

Kommentoi

Kun muistaa, millaista mieletöntä showta trollit pitivät malesialaiskoneen alas ampumisen jälkeen, niin …. huokaus...

Samanlaista spämmiä lienee nytkin luvassa. :(

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näin voi käydä, mutta on muistettava, ettei suomalaisilla medioilla ole mitään velvollisuutta julkaista kaikkea sananvapauden varjolla levitettävää saastaa. Niillä on oikeus moderoida ja rajoittaa julkaistava sisältö siihen materiaaliin, joka täyttää medioiden omat hygieenisyyssäännöt. Positiivista kehitystä on onneksi tapahtunut jo aika monessa mediassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Iran Airin lento 655 Airbus A300:n amerikkalaiset ampuivat alas kun luulivat sitä hävittäjäksi, mikä lie sitten totuus.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ukrainasta on pikku hiljaa tulossa matkustajakoneiden alasampumisten asiantuntijamaa. Venäläisten ampuma malesialaiskone, nyt tämä ja WTC-iskujen takia vähälle huomiolle jäänyt Siberia Airlinesin lento 1812, jonka Ukrainan armeija täräytti alas lokakuussa 2001.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos matkustajakoneissa olisi maalinosoitustutkan signaalin tunnistavia laitteita, voitaisiin yllättyä siitä kuinka usein matkustajakoneita seurataan tutkalla harjoitusmielessä...

Tämänkään jälkeen lentoja Venäjän, Iranin, Irakin, Saudiarabian, Afganistanin ja Syyrian alueilla ei tulla lopettamaan.
Lisää siviilikoneita siis ammutaan alas.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aikanaan Hyrylässä seurattiin kaikkea lentävää sekä itä- että länsiblokin maalinisoitustutkilla...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaikki sympatiapisteet jotka Iran kenraalinsa murhasta sai menivät tämän uutisen myötä viemäristä alas. Kyseessä on kuin onkin ehta terroristivaltio.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Ville Tavion näkemykset

307 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Amerikkalainen miljardööri lahjoittajana

Tämä uutinen on kyllä monella juttutupalaisella erittäin hankalasti uskottavissa, kun täällä on vuosikaudet tiedetty, et... Lue lisää...
Tuntematon

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jarin piirrokset arkistossa.

Naapurit

7.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image