Ulkomaat

Tällainen on Venäjällä pudonnut Antonov AN-148: Moderni versio vanhoista Neu­vos­to­lii­ton työjuhdista

Joulukuussa 2004 ensilentonsa tehnyt AN-148 on lyhyen ja keskipitkän matkan kaksimoottorinen suihkukone. Arkistokuva vuodelta 2004. KUVA: SERGEY DOLZHENKO / EPA
Ulkomaat 11.2.2018 18:08 | Päivitetty 11.2.2018 19:26
Mikko Pulliainen

Joulukuussa 2004 ensilentonsa tehnyt AN-148 on lyhyen ja keskipitkän matkan kaksimoottorinen suihkukone.

Teknisesti kyseessä on hyvin moderni lentokone: kuten vastaavat lännessä valmistettavat alueellisen liikenteen matkustajakoneet, myös AN-148 on varustettu digitaalisella ohjaamolla sekä moderneilla navigointilaittella. Se kykenee operoimaan myös erittäin huonon näkyvyyden vallitessa.

Länsiserkuistaan AN-148 poikkeaa siten, että se on rakennettu kestämään hieman primitiivisempiä olosuhteita. Sillä voidaan lentää myös päällystämättömille, lumisille tai jäänpeittämille kiitoteille. Tämän vuoksi esimerkiksi koneen siivet on sijoitettu rungon yläosaan, sillä mitä korkeammalla suihkumoottori on, sitä vähemmän se imee sisäänsä kiitotien pinnassa olevia roskia.

Kaupallisesti kone ei vielä ole ollut menestys. Antonov-tehtaan mukaan niitä on myyty yhteensä 22 kappaletta, mukaanlukien jatkokehitysversio AN-158. Konetyypille ei ole aiemmin sattunut lento-onnettomuuksia matkustajaliikenteessä, mutta vuonna 2011 kuusi ihmistä sai surmansa, kun koululennolla ollut Antonov-tehtaan kone syöksyi maahan Venäjällä.

Venäjän lisäksi koneita on myyty Pohjois-Koreaan sekä Kuubaan.

Epävirallisten tietojen mukaan sunnuntain turmakone on valmistunut vuonna 2010. Se lensi ensin Rossia-lentoyhtiölle ja siirtyi Saratov Airlinesille helmikuussa 2017. Viimeisten kuukausien ajan koneyksilö on lentänyt Venäjän sisäisiä lentoja. Vastaavanlainen Saratov Airlinesin AN-148 on käynyt Rovaniemellä ainakin tammikuun alkupuolella.

Saratov Airlines on pieni venäläinen lentoyhtiö, joka on perustettu vuonna 1993. AN-148 -koneiden lisäksi sillä on laivastossaan ainakin brasilialaisvalmisteisia Embraer 195 -koneita. Yhtiölle on aiemmin tapahtunut yksi vakava lento-onnettomuus. 116 matkustajaa ja miehistön jäsentä sai surmansa marraskuussa 1993, kun yhtiön Jakovlev Jak-42 -kone törmäsi vuoreen lähestyessään Ohridin lentoasemaa Makedoniassa.

Muokattu kello 19:26: Lisätty tieto siitä, että konetyypille ei ole aiemmin sattunut onnettomuuksia matkustajaliikenteessä, mutta kuusi ihmistä kuoli koululennolla olleen koneen maahansyöksyssä vuonna 2011.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Huonosti menee viesti perille, tämä Antovov malli ei ole Neuvostoliiton, vaan itsenäistyneen Ukrainan lentokoneteollisuuden tuote joka nousi ilmaan vuonna 2006. Sinänsä hyvä kone täysin vastaa ns. länsikoneita. toki muistuttaa, vaikka mitään yhteistä ei olekaan BAe 146/RJ sarja ja suihkumoottorilla varustettua ATR konetta. Modernia on myös koneen hiljainen ääni. Olen tehnyt "melutestin" jokunen vuosi sitten täällä Helsingissä juuri alhainen melu kiinnitti huomiota vaikka kone oli nousutehoilla. Koneella olisi ollut hyvä tylevaisuus,elle Ukrainan kriisi oli pujhennut muuallakin kuin Venäjällä, jonne niitä hankittiin, mutta sittemmin poistettu käytöstä, tämä kone on ollut aiemmin (Venäjän) valtiollisen Rossia yhtiön kalustoa vv. 2010-2015. Helmikuussa 2017 Saratov vuokrasi koneen ja lensi sillä tähän asti. An 148 koneita on tehty vähän n. 40 konetta, johtuen em. mainitusta seikasta.eikä se kelvannut edes Ukrainan lippu yhtiölle Ukraina int. joka käyttää nykyisin, kuten myös venäläiset yhtiöt ns. länsikoneita.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Antonov lentokonetehdas oli Neuvostoliiton aikaan perustettu laitos Ukrainan neuvostotasavallassa. Tämä pudonnut An-148 perustuu neuvostoaikaiseen An-72 koneeseen, jollaisilla Venäjäkin lentelee Suomenlahdella, joskus jopa eksymättä Suomen ilmatilaan. :)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tapahtumien kulku viittaa vahvasti terrorismiin. Pommi voi olla saman tyyppinen kuin Siinailla venäläisen matkustajakoneen pudottanut pommi. Siis sellainen, joka laukeaa ilmanpaineen laskiessa matkustamossa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Öhöm, ensiksikin matkustamon ilmanpaine nostetaan koneen noustessa korkeammalle. Toiseksi jäänpoistokäsittelyn tekemättäjättämistä epäillään syyksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Et ole tainnut lentää matkustajakoneessa.

Matkustamon painetta lasketaan korkealle noustessa, ettei paine-ero ulkoilman ja matkustamon välillä nousisi liian suureksi. Paine-ero nimittäin rasittaa koneen runkoa. Korkealla lennettäessä paine matkustamossa vastaa sellaista 1600 - 2000 metrin korkeutta ilmakehässä. Se tuntuu matkustajien korvissa.

Siinain onnettomuudessa puhuttiin aluksi hätälaskusta, joka olisi epäonnistunut. Todellisuudessa kone hajosi hetkessä. Tällainen paniikinomainen sekoilu on tyypillistä Venäjällä. Se nähtiin myös sukellusvene Kurskin onnettomuudessa.

Kannattaa tarkkailla sitä, mikä taho osoitetaan syylliseksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Poliittinen räksyttäminen on lapsellisen ajattelematonta kun kymmeniä ihmishenkiä on menetetty.

Tuskin tämä yhdenkään menehtyneen omaista tavoittaa mutta esitän silti osanottoni.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ukraina ei kuulu Venäjään, joten An-148 ei ole venäläinen kone.

Vai onko puuttinit valloittaneet Kiovan viikonlopun aikana?

Muun valtamedian mukaan Saratov Airlines on EU:n mustalla listalla, joten se tuskin on lentänyt Rovaniemelle tammikuussa.

Olen aina ihmetellyt, miten Boeingit ja Airbusitkin muuttuvat venäläiskoneiksi, jos niille tapahtuu onnettomuus Venäjän alueella. Vaikka yhtiökin olisi Arabiemiraateista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Moderni kone venäläisen mittapuun mukaan , kun on kuulemma oikein digitalisoitu ohjaamo.
Kehitysmaan tekeleitä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

... kantaan. Konetta myyty Kuubaan ja Pohjois-Koreaan. Kertoo jo kaiken. Mutta surullista kyllä et tämmöistä tapahtuu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Luotettavaksi laitteeksi on tämäkin malli todettu. Antonoveilla on ihan hyvä maine, todellakin työjuhtia ja kestäviä sellaisia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Luotettavastakin työjuhdasta tulee äkkiä epäluotettava jos vaikkapa huolto laiminlyödään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei todellakaan ole luotettava eikä hyvä maine. Liikaa on lentotunteihin nähden Antonoveilla ollut onnettomuuksia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On noita vertailla kun ei ole tietoa
miten on huollettu ja ylläpidetty. Ei boeing kaan ole yhtään luotettava jos huollot yms. Laiminlyödään

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niinpä ei mikään ole luotettava autot ei mitkään tekniset laitteet ja huom.ei ihminenkään jos ei "huolleta "paljon on liikenteessä huono kuntosia joka saralla

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Kantaväestön sopeuduttava ja suvaittava?

Minusta työttömiä omia kansalaisiamme ei lainkaan tulisi verrata turvapaikanhakijoihin. Työttömille tulisi tehdä kaikki ... Lue lisää...
Ajatteleva Tekijä

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

22.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image