Ulkomaat

Sak­sa­lai­soi­keus päättää tänään, voiko die­se­lau­toi­lun kieltää kaupungeissa – Autokauppias: "Ajokiellot tar­koit­tai­si­vat katastrofia"

Käytettyjen autojen kauppiaat Kaiser Azam (oik.) ja Ibrahim Azam nojaavat hiljaiseksi muuttuneen kauppansa pihalla pieneen diesel-Mersuun, joka uusimpia päästönormeja täyttämättömänä voi joutua pian ajokieltoon.
Ulkomaat 27.2.2018 8:25
Visa Noronen

Berliiniläisessä Azamin perheen käytettyjen autojen kaupassa on hiljaista. Autozentrum Sachsen on erikoistunut dieselautoihin. Nyt asiakkaita ei näy.

Tänään Saksassa odotetaan liittotasavallan hallinto-oikeuden päätöstä siitä, ovatko dieselautojen ajokiellot sallittuja ilmansaasteista kärsivissä kaupungeissa.

– Meille vanhojen dieselautojen ajokiellot tarkoittaisivat katastrofia, sanoo Kaiser Azam.

– Kukaan ei osta dieselautoja. Kaikki pelkäävät, sekä saksalaiset että ulkomaalaiset, kertoo hänen veljensä Ibrahim Azam.

Saksan ajokiellot koskevat kaikkia dieselautoja paitsi aivan uusimpia, tiukat Euro 6 -päästönormit täyttäviä autoja. Euro 6 -normien mukaisia autoja on Saksan 15 miljoonasta dieselistä vain pieni murto-osa.

Vanhat autot liikkuvat ajokieltojen aikana ja keskustojen ajokieltoalueille vain, jos ne on uusittu Euro 6 -säädösten mukaisiksi. Autonvalmistajat arvioivat, että ehkä puolet vanhoista dieselautoista ylipäänsä on mahdollista päivittää Euro 6 -normit täyttäviksi.

– Remontti maksaa auton omistajille tuhansia euroja, Kaiser Azam kertoo.

Suomalaisillekin autoja myyneille kauppiaille dieselautojen rajoitukset tarkoittavat isoja tappioita.

– Joudumme laskemaan autojen hintaa voimakkaasti ja myymään ne ulkomaille, Ibrahim Kaiser kertoo.

Kuluttajien luottamus huvennut dieselautoiluun

Berliini ei ole Saksan saastuneimpia kaupunkeja eikä ajokieltoja ole täällä ensimmäisenä luvassa. Silti kuluttajien luottamus dieselautoihin on tälläkin seudulla mennyt.

Läheisessä uusiin autoihin keskittyneessä Sommer Automobiliessa ei ole enää dieselautoja tarjolla, vaikka uudet autot olisivat Euro 6 -normien vaatimukset täyttäviä.

– En ole ottanut dieselautoja enää myyntiin, koska niitä ei kysytä, kertoo kaupan johtaja Kai Sommer.

Kyse ei ole vain berliiniläisten ostokäyttäytymisestä. Autoteollisuuden tietoja kokoavan Jatan mukaan koko Euroopassa dieselautojen rekisteröinnit vähenivät viime vuonna lähes kahdeksan prosenttia. Saksan autoliittokin (ADAC) kehottaa kaupungeissa ajavia nyt välttämään dieselauton ostamista.

Monille ajokiellot silti myös sopivat. Edim Ak tankkaa uuteen autoonsa dieseliä läheisellä huoltoasemalla.

– Hyvä vain, että ajokieltoja tulee. Ilmasta tulee puhtaampaa, Ak sanoo.

Heikko ilmanlaatu taustalla

Dieselautojen ahdistelun taustalla on kaupunkien huono ilmanlaatu. Viimeisimpien 25 vuoden aikana typpidioksidipäätöt ovat vähentyneet Saksassa yli puolella, mutta ilmanlaatu suurkaupungeissa on edelleen monesti huono.

Saksa on ollut mukana päättämässä EU:ssa typpioksidin raja-arvosta, joka ulkoilmassa on 40 mikrogrammaa kuutiometriä kohden. Tämä raja-arvo ylitetään säännöllisesti 37 saksalaiskaupungissa.

Huonoin ulkoilman laatu typpidioksidin osalta on Münchenissä ja Stuttgartissa, jossa kummassakin on lähes kaksi kertaa niin paljon typpidioksidia kuin raja-arvo sallisi.

Typpidioksidin suurin lähde on Saksassakin edelleen liikenne, noin 60 prosenttia. Eniten typpidioksidia päästävät ilmaan dieselautot. Dieselautojen päästöt ovat isoja, koska Saksassa ei ole välitetty niiden todellisista päästöistä.

Dieselautovalmistajien päästötestihuijaukset ovat olleet tiedossa, mutta niistä on vaiettu autoteollisuuden suojelemiseksi.

Ajokieltoja dieselautoille

  • Saksassa ensimmäisinä Stuttgartin ja Düsseldorfin kaupungit ovat olleet asettamassa ajokieltoja vanhoille dieselautoille.
  • Liittotasavallan hallinto-oikeus päättää tänään, ovatko kiellot Saksan perustuslain mukaisia. Oli päätös mikä tahansa, asian puiminen jatkuu oikeudessa.
  • Jos Leipzigin tuomarit eivät itse siirrä asiaa EU-tuomioistuimen päätettäväksi, asia viedään muuta kautta EU-tuomioistuimeen.
  • EU-käsittely olisi Saksan hallitukselle erittäin hankala. Jos EU-tuomioistuin päättää, että EU-päätös sallii dieselautojen rajoitukset kaupungeissa kansalaisten terveyden takia Saksan liittovaltion vastarinnasta huolimatta, asia näyttäytyy todisteena siitä, että Saksan hallitukselle teollisuusyritysten edut ovat tärkeämpiä kuin kansalaisten terveys.
MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (48)

Kaikki diiselit pitää romuttaa ja heti. Tilalle puhtaita sähköautoja ja niille reilusti hiili sekä turvevoimaloita sähköä tuottamaan. Kyllä tulee helpompi hengittää kaupungeissa!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sähköauto ei ole puhtain, vaan kaikkein saastuttavin, kun otetaan huomioon auton koko elinkaari. Akut on se ongelmallisin, ne kun on ongelmajätettä. Lisäksi pakkaskelillä sähköauto pitää saada lämpimäksi, se vaatii paljon lisäenergiaa. Latauksella ei ajeta pakkasilla kovin pitkiä matkoja. Käytetyn sähköauton ostaja joutuu jossakin vaiheessa kustantamaan uudet sikakalliit akut. Ekolokista?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Saksassa on jo EU4 ja vanhemmilla luokituksilla olevat dieselit kielletty. Koskahan suomessa päästään edes siihen että kielletään EU1 ja EU2 normin mukaisilla 90 luvun dieseleillä ajeleminen?

Oikeastihan nuo saksassa kiellettävät 3 - 5 vuotiaat EU5 normin mukaiset dieselit puhdistaisivat ilmaa suomessa kun paaliin menee niiden tilalta joku 20 vuotias saastepommi. Toki jos kysytään autokauppiailta tai vihreiltä niin suomeen ei saisi yhtään käytettyä dieseliä tuoda.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomessa saa lastuvirittää ja ohittaa kaikki päästölaitteet euro 6 :stakin ! toisin kuin Saksassa.
Monessa merkissä se on pakko tehdä kun ne ei toimi Suomen talvessa muuten !
Se on vähän sama asia kun joistain mopoista pitää poistaa rajoittimet että ne ylipäätään saa talvellla käyntiin.

On päivän selvää että Lastuviritykset kielletään suomessakin lähiaikoina
Mutta kuka ottaa vastuun pilatuista autoista ?
Lastuvirittäjien omaisuus ja talot kun ulosmitataan vahingon korvausten maksuun,niillä ei montaa autoa korjata kun jokainen on satoja pilannut !!! kuka korva loput ?????
Lastu virityksi ei tietääksi kukaan isompi vakavarainen yritys tee jolla olisi varaa maksaa vahingonkorvauksia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mihin kaupungeissa tavallinen ihminen tarvitsee diesel autoa?
Myös Suomessa asiaa voisi miettiä. Miksi kaupungeissa pitää ajaa öky dieselmaastureilla jne.?
Bussit kulkee, jalkakäytäväverkostoja löytyy, lyhyet työmatkat töihin, kadut aurataan ja valot palaa 24 h / vuoden jokaisena päivänä.
Ymmärrän syrjäseudulla auraamattomien ja muutoinkin huonosti hoidettujen teiden varrella asuvien, pitkiä työmatkoja (30 - 150 km suuntaansa) tekevien tarvitsevan diesel maastureita mutta en kaupunkilaisten.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mahtavaa kateellisuuta lantasaappalta jälleen kaupunkilaisia kohtaan. Hommaa sinäkin ökymaasturi, niin pääset piireihin, eikä tarvitse enää mussuttaa toisille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Taustalla on saksalaisten autotehtaiden vahva lobbaus. Polttomoottoriautoille pitää saada heti täyskiellot päälle, kun he ovat ensin saaneet omat sähköautot valmiiksi. Samalla toisaalla on lobattu sellaiset direktiivit, joita mikään muu autotehdas ei pysty täyttämään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Katastrofi ole! Autokauppiaat dumppaa käytetyt dieselinsä johonkin jossa niillä on kysyntää ja ajoneuvokanta vaihtuu. Oikeastaan moinen on piristysruiske kaupallekin, ei vain teollisuudelle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

niin pöljäää.. teollisuus saastuttaa paaaljon enemmän..juuri samat tyypit jotka omistavat puhuvat ilmastonmuutoksesta..osakkeen omistajat omistajat.. raha puhuu..ei tavoitteet.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

15 suurimman konttilaivan päästöt vastaavat 750 miljoonaa autoa, tavallisenkin valtamerilaivan päästöt on n. 50 miljoonaa autoa vastaava.
Laivaliikenne, samoin kuin lentoliikennekin pitää saada kuriin. Tämä tarkoittaa sitä, että joudumme luopumaan monestakin hyödykkeestä tai
ainakin vähentämään niiden käyttöä globaalisti. Ihmisten määräkin pitäisi saada kymmenekseen nykyisestä.
Nämä henkiöauto dieseleiden päästöjen pinnalle nosto on hurskastelua ja oikeiden asioiden pimittelyä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Dieselautoilun rajoittamisessa on kyse ihmisten terveyden suojelemisesta. Tässä autoilun päästöjen vähentäminen on aivan olennaista. Valtamerilaivojen tai lentokoneiden päästöt eivät kovinkaan monen ihmisen keuhkoihin päädy. Toki niidenkin päästöjen vähentäminen olisi muista syistä edullista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitenkäs noiden Euro 6 Klonkswagen dieseleiden kanssa? Typpioksidiäästöt ovat 50-70 kertaiset valmistajan ilmoittamiin. Vanha nokipannu mersukin taitaa päästellä vähemmän.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin ja se öljynsyönti 2-3 litraa tuhannelle ja valmistaja pesee kätensä ja sanoo että se kuuluu siihen moottori tyyppiin.
Öljy se vasta käryääkin...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaupungit ei tarvi yksityisautoja kun on toimiva joukkoliikenne. Kävely ja pyöräily pitää mielen virkeänä. Luonto kiittää.
Bensiini ja dieselkäyttöisten henkilöautot voitaisiin lailla kieltää tai rajoittaa niiden kulkua suuremmissa kaupunkeissa.
Tietullit olisi kaupunkien sisääntulo väylille asiallisia toimia yksityisenautoilun vähentämiseksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Diisselivehkeillä ne tuotteet tuodaan kaupunkiin kaupunkilaisille. Olisi ihan oikein, että kaupunkilaiset joutuisivat maksamaan tavallista enemmän ekolokisesta elämäntyylistä, jos ovat vailla dieselin kieltämisestä. Ai niin, maitoohan saa kaupasta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Diesel päästöjä ja muitakin liikenteen päästöjä pitäisi ajatella maailmanlaajuisesti. Se että Saksa kieltää diesel henkilöautot kupungeista ei muuta tilanetta yhtään, koska Suomalaiset autoilijat ryntää kijuen ostamaan kyseiset autot. Jos aikoo toimia aiassa oikei, pitäisi kaikki ne dieselautot romuttaa. Sitä en tiedä kuka lystin maksaa, mutta muuten on turha vihreitä pisteitä yrittää kerätä. Jokainen tietää että jos on korkeita yli 10 kerroksisia taloja vieri vieressä, tulee sillä alueella ongelmia ilmanlaadun kanssa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksei kaupungeissa kielletä tupakointia ?
Tupakki mies saastuttaa enemmän kuin nyky Diesel !!!!

Tämähän on aivan hullua että tupakkaa saa vetää posket lommolla ja lyhentää omaa elinikää tahallaan !!!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämähän on aivan hullua että tupakkaa saa vetää posket lommolla ja lyhentää omaa elinikää tahallaan !!!

Diesel autoilija tappaa sen viattoman sivullisen,
tupakansavu ulkoilmassa ei aiheuta sivulliselle mitään haittoja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos ja kun ajokieltoja dieseleille tulee, tapahtuu kaikki asteittain, vuosien mittaan ja siten, että alkuun kieltoja vain vanhoille 2000-luvun alkupuolen autoille, sitten pikkuhiljaa vähän nuoremmillekin, kunnes autokanta uusiutuu nykyisten vähäpäästöisten tasolle. Saksassa dieselit ovat olleet hyvin suosittuja, eikä niiden käyttöä voida ykskaks edes merkittävästi rajoittaa saatikka kieltää, seurauksena olisi katastrofi ja kapina. Käytetyt dieselit toki jonkin verran halpenevat, eivät kuitenkaan dramaattisesti.
Yksi vaihtoehto luonnollisesti on, että koko juttu siirretään EU-käsittelyyn, jolloin se tunnetusti venyy ja vanuu, eikä rajoituksiin päästä kuin vuosien kuluttua. Saksalaiset lienevät jotain oppineet tuosta "Energiewende"-prosessistaan, sen lopputuloksena energia kallistui, mutta CO2-päästöt vain kasvoivat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Yksikään pakokaasupäästöjä tutkiva virkamies ei ole edelleenkään saanut missään kenkää. Miksiköhän?

Ei kai se kuluttajan vika ole, jos on sattunut ostamaan lahjottujen virkamiesten "tutkimia" ajoneuvoja.

Tulisiko siis valtioiden (= aiheuttajan) maksaa päästöpuhdistimien jälkiasennukset?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (48)

Uutisvirta

119
Kysyimme: Miksi Oulun sivistys- ja kulttuurilautakunta lentää Ranskaan?
56
Pihlajalinnan paniikkireaktio – Suomen tärkeimmät kaupungit ovat syyllistyneet ”roskien” lakaisuun Lukijalta
52
Leveäkaistatien maalaukset sotkivat liikenteen Haukiputaalla – autoilijat ovat ajaneet erehdyksessä pientareen puolella
45
HS-gallup: Perussuomalaiset nousussa ja vihreät laskussa – mutta mikä on suurin puolue?
43
Kauppaopiston rakennus Oulun Maunonkadulla halutaan purkaa – tontille suunniteltu seitsemänkerroksista kerrostaloa
31
Saksan liittopresidentti vierailee puolisoineen keskiviikkona Oulussa – "Sen tason vierailu, että odotetaan isoa näkyvyyttä Saksan päässä"
30
Terveydenhuollon henkilökunta on saamassa poliisivaltuuksia – ambulanssihenkilökunta pelkää työturvallisuutensa puolesta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Tuulivaroitus maa-alueille: Maan länsiosassa, Kymenlaakson maakunnassa, Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Koillismaata sekä Lounais-Lapissa lounaistuuli on voimakasta päivällä, tuulen nopeus puuskissa 15 m/s.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Suomessa on 60 000 työssäkäyvää köyhää

Näytä minulle yksikin suomalainen köyhä. Verrataan häntä maailman keskivertokansalaiseen. Mitä huomaamme? Suomalainen ... Lue lisää...
Oikea mittakaava

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla. 24.6. - 26.9.

Naapurit

19.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image