Ulkomaat

Oikeus salli dieselautojen ajokiellot Saksassa – vanhan auton omistajat vaikeuksissa saas­tu­neim­mis­sa kaupungeissa

Liikennemerkki "'Luftreinhaltung" kertoo ilmanpuhtausvalvonnasta, jonka vuoksi Münchenin Landshuter Alleella on käytössä 50 kilometrin nopeusrajoitus. Saksalainen oikeusistuin vahvisti suurkaupungeille luvan rajoittaa dieselautoilua. KUVA: LUKAS BARTH
Ulkomaat 27.2.2018 14:04 | Päivitetty 27.2.2018 16:51
Visa Noronen

Kaupungit saavat laittaa dieselautoille ajallisia ja alueellisia ajokieltoja keskustoissaan. Saksan liittotasavallan hallinto-oikeus ilmoitti tänään Leipzigissa päätöksestään, joka mukaan ajokiellot ovat Saksan lain mukaisia.

Päätöksestä ilmoittaneen tuomari Andreas Korbmacherin mukaan ajokiellot pitää kuitenkin toteuttaa kohtuullisina. Ajokieltoja ei saa aloittaa ennen tämän vuoden syyskuuta ja tietyille ammattilaisryhmille pitää myöntää poikkeuslupia.

Tuomari Andreas Korbmacher saapui kertomaan liittotasavallan hallinto-oikeuden odotetusta diesel-päätöksestä Leipizigissa.



Oikeuden mukaan kaupungit eivät kuitenkaan ole korvausvelvollisia ajokiellon aiheuttamista taloudellisista menetyksistä yrityksille ja yksittäisille kansalaisille.

– Tietyt taloudelliset menetykset ovat hyväksyttäviä, Korbmacher sanoi.

Ajokieltoja on suunniteltu suurimpiin kaupunkeihin, joiden keskustojen kaduilla hengitysilman typpidioksidipitoisuuksien vuosittaiset keskiarvot ylittävät EU:ssa päätetyn raja-arvon. Ajokielloista on alustavia päätöksiä jo Stuttgartissa ja Düsseldorfissa.

Ajokieltoja ajavat paitsi monet yksittäiset kansalaiset, myös ympäristöjärjestöt.

Merkittävä ympäristöjärjestö Deutsche Umwelthilfe (DUH) on jo haastanut useita kaupunkeja oikeuteen huonon ilmanlaadun takia.

– Tämä on epäonnistuminen hallitukselle, joka yksipuolisesti on vain autoteollisuuden puolella, kommentoi järjestön johtaja Jürgen Resch oikeuden päätöstä.

Merkel lupasi apua kunnille

Liittokansleri Angela Merkel on päätöksen jälkeen luvannut apua kunnille, joilla on ongelmia ilmanlaadun kanssa. Ensin kuitenkin hallituksessa tutustutaan oikeuden päätökseen ja keskusteluja käydään kuntien ja osavaltioiden kanssa.

Saksan kaupunkeja edustavan järjestön DStGB mukaan tuomareiden päätös ei ollut tarpeeksi selkeä. Tuomareiden mukaan ajokiellot ovat sallittuja periaatteessa, kunhan olosuhteet ovat tietynlaisia, kiellot koskevat tarkasti määriteltyjä ajoneuvoja ja ne toteutetaan tiettyyn aikaan eivätkä mitkään muut keinot auta. DStGB:n johtajan Gerd Landsbergin mukaan ajokiellot ovat näillä ehdoilla ”hallinnollinen mammuttitehtävä”.

Myös Saksan autojärjestö ADAC muistuttaa, että ajokiellot ovat oikeuden mukaan vain viimeinen otettava askel, jos mikään muu ei auta.

Kiellot eivät koske aivan uusimpia dieselautoja, jotka täyttävät viimeisimmät Euro 6 -päästönormit. Näiden autojen osuus kaikista käytössä olevista dieselautoista on erittäin pieni.

Osa vanhoista dieselautoista voidaan korjata niin, että niiden typpidioksidipäästöt saadaan Euro 6 -säädösten mukaisiksi. Remontti on kuitenkin yleensä tuhansien eurojen arvoinen eikä onnistu kaikkiin autoihin.

Autot, jotka eivät pääse päästöjensä takia ajokieltoalueille, ovat edelleen vapaasti käytettävissä muualla Saksassa. Kuluttajien kiinnostus uusia ja käytettyjä dieselautoja kohtaan on silti jo rajusti laskenut Saksassa.

Juttua muokattu 27.2. kello 16.49. Uutiseen on lisätty osapuolten haastatteluja.

Tätä päätös tarkoittaa

  • Kaupungit saavat laittaa dieselautoille ajallisia ja alueellisia ajokieltoja keskustoissaan. Saksan liittotasavallan hallinto-oikeus ilmoitti Leipzigissa päätöksestään, joka mukaan ajokiellot ovat Saksan lain mukaisia.
  • Päätöksestä ilmoittaneen tuomari Andreas Korbmacherin mukaan ajokiellot pitää kuitenkin toteuttaa kohtuullisina.
  • Ajokieltoja on suunniteltu suurimpiin kaupunkeihin, joiden keskustojen kaduilla hengitysilman typpidioksidipitoisuuksien vuosittaiset keskiarvot ylittävät EU:ssa päätetyn raja-arvon. Ajokielloista on alustavia päätöksiä jo Stuttgartissa ja Düsseldorfissa. Lännen Media kertoi aiemmin, että ajokiellot huolestuttavat monia vanhojen dieselautojen käyttäjiä.
  • Kiellot eivät koske aivan uusimpia dieselautoja, jotka täyttävät viimeisimmät Euro 6 -päästönormit. Näiden autojen osuus kaikista käytössä olevista dieselautoista on erittäin pieni.
  • Osa vanhoista dieselautoista voidaan korjata niin, että niiden typpidioksidipäästöt saadaan Euro 6 -säädösten mukaisiksi. Remontti on kuitenkin yleensä tuhansien eurojen arvoinen eikä onnistu kaikkiin autoihin.
  • Autot, jotka eivät pääse päästöjensä takia ajokieltoalueille, ovat edelleen vapaasti käytettävissä muualla Saksassa. Kuluttajien kiinnostus uusia ja käytettyjä dieselautoja kohtaan on silti jo rajusti laskenut Saksassa.

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (24)

Nyt saadaan halvalla vähän ajettuja saksalaisten tiiseleitä... pitäiskö ostaa vaikka kolme!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Saksasta et vähän ajettua autoa löydä. Heidän harrastuksiin kun kuuluu ajella kaikki vapaa ajat pitkin baanoja ja etsiä suurin stau eväiden syöntiä varten. Kun löytää vähän ajetun kikottimen, niin siitä on väh. 100 000km otettu mittarista pois kilometrejä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomessakin ajetaan politiikkaa, jossa väestö liki pakolla ajetaan sumppuun asumaan ja sit perskele äimistellään ilmanlaatua. Suolikaasutki kohta haittaa taajamassa, niin tiuhaan ihmiset ängätään. Dieselillä voima luodaan. Nämä hybridit kuluttaa liki saman polttoainetta näissä oloissa kuin polttomoottoritkin ja sähköä lisäksi. Sähköautot taas ison ongelman luo latauksen järj. vanhassa rakennuskannassa. Karavaanarit huom. millä vaunua vedetään tulevaisuudessa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

tasapuolisuuden ja oikeudenmukaisuuden nimissä kaikki yksityisautoilu kaupungeissa tulisi kieltää. Ilmanlaatu siitä vain paranisi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ituhippi?Asut kerrostalossa,insinööri,filosofian maisteri,työmatka,vai onko sitä?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

autoteollisuus ja politikot kaiken takana.Haluavat ihmisten ostavan uusia autoja. Eivät auton omistajat ole voineet tietää, että ihan tietoisesti teollisuus on myynyt ja saanut myydä autoja, joiden pakokaasut ovat vaarallisia. Eiköhän monet politikot ja viranomaiset ole tulleet satumaisen rikkaiksi järjestämällä ihmisille tällaisen ansan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miten käy uudenkaupunkin autotehtaan kun dieselautot ovat rajoitettuja tai dieseleitä ei enään koeta ympäristöystävillisenä liikkumismuotona. Saksassa on dieseleiden myynti romahtanut.
Käsittääkseni uudenkaupunkin autotehtaasta tulee paljon dieseleitä ulos joilla on kyseenalainen saksalainen euro6 päästönormi vaikkakin ei vielä...ehkä ei nyt koske euro6 moottoreita mutta voi milloin vain tulla liikkumisrajoituksia e6 moottoreihin. Kuka niitä enään uskaltaa hankkia kun mercedeksien valmistusmaassakin aletaan rajoittaan dieseleiden kaupunkeihin ajoja

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uuden tai uudemman saa kaupasta niin että normit täyttyy. Eivät maksa kuulemma autot Saksassa paljon mitään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Se on oikein ! olen ajanut kiisselillä, mutta aina kokenut pettymystä, ahdistusta, kauhua ja katumusta. Hyi olkoon mitä kikottimia ovat. Kyllä se Pöö kuuluu rekka-autoihin, laiva yms. moottoreihin ja talojen lämmitykseen. Autoihin on sitten oikeatkin käyttövoimat olemassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitenkä mahtaa kokonaisuutena tuo diesel olla haitallisempaa kuin bensiini, ottaen huomioon että se sisältää melkoisesti enemmän energiaa per litra bensiiniin nähden (puhumattakaan etanoli-bensiinistä), jolloin auto kuluttaa vähemmän per kilometri ja polttoainetta pitää jalostaa ja kuljettaa vähemmän per liikennöity kilometri. Typenoksidit taas on mahdollista neutralisoida melko tehokkaasti uusilla adblue tekniikoilla. Tuohon kun lasketaan vielä dieselautojen pidempi elinikä, niin hulluahan noiden kieltäminen on. Toki hyvähän olisi kannustaa ihmisiä vaihtamaan vanhat bensiiniautonsa uusiin euro6 dieseleihin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pitäiskö silti kieltää kaupungit ennemminkin? Liian tiheään muodostunut asuminen aiheuttaa ko. ongelman. Rajoitetaan kaupunkien kokoa niin ongelma poistuu. Tosin poistunee se tuollakin tavoin kun kielletään autot - pian autioituvat asukkaiden kaikotessa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uusia diesel henkilöautoja ei kannate edes ajatella hankkia vaikka olisivat euro6 tai vaikkapa tulevaisuudessa euro7 päästöarvoilla. Niillä kun ei ole lähiaikoina juuri mitään jälleenmyynti arvoa. Suomi tulee seuraamaan saksanmallin mukaisesti kaupunkien puhtaaman ilman puolesta taistelua henkilöauto liikenteen rajoittamista suuriin kaupunkeihin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No voihan sen diesel autokaupan lopettaa noinkin. Tulee maksamaan lukemattomina työpaikkojen menetyksinä Saksalaisille. Vai ostaako joku hölmö vielä diesel auton? Ja entäpä myymättä jäänyt polttoaine.. Jne

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kiisselit kulutetaan merillä, voimalaitoksissa, tavarajunissa ja muissa raskaassa liikenteessä. Näissä on taloudellista käyttää kalliita puhdistustekniikoita ja ovat muutenkin kaupunkien (suurten ihmismäärien) ulkopuolella pääasiassa. Ei raskaanpuolella ole edes korvaavia voimatekniikoita lähitulevaisuudessa.

Kaupungeissa yksityisautoilu tulisi muutenkin vähentää ja aivan oikein vaarallisimmasta päästä lähdetään, jatkuen lopulta kaikkiin epäterveellisiin poltto(aine)tekniikoihin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suurin saastuttaja on juurikin meriliikenne (mukavuuslippujen alla seilaavat). Autoliikenteen ongelma on paikallisuus, eli suuriin kaupunkeihin pakkautunut väestö ( ja sitä myöten liikenne). Jostain syystä ihmiset asuvat kaukana työpaikoiltaan jolloin aamua-iltaa jatkuva liikenne aiheuttaa ilman huononemisen. Sähköautot tuonevat tuohon ongelmaan ratkaisun - aikanaan. Tällä hetkellä autonvalmistajat eivät kykene toimittamaan tuohon vaadittavaa määrää sähköautoja, tosin ne tällä hetkellä ovat järjettömän kalliitakin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (24)

Uutisvirta

39
Metsäkanalintujen jahdissa on saatu saalista Oulun riistakeskusalueella – "Teerikannat paikoin todella hyvällä mallilla"
29
Hajuhaitta Oulussa johtuu häiriöstä tuotantoprosessissa Stora Enson sellutehtaalla
25
Raahelaisyrityksen sukelluspallo odottaa yhä vientilupaa – miljoonasopimuksen solmimisesta Kiinaan on jo vuosi
20
Oulun kaduille kylvetään vuodessa tonnikaupalla hiekkaa, liukkaudentorjunta aloitetaan yleensä marraskuun ensimmäisellä viikolla
17
Kärkkäisen maahantuoma klapikone määrättiin poistettavaksi markkinoilta – Tukes löysi testissä vakavia turvallisuuspuutteita
15
Kenelle antaisit kunnian uusista työpaikoista? Sipilän hallituksen ansio on suurempi kuin nolla mutta pienempi kuin 120 000
10
Liigan kurinpitodelegaatio otti kärppätähden lauantain taklauksen tarkempaan syyniin – Kuparille tulossa pelikieltoa?

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Miksi aina puhutaan köyhyydestä.

Hallitusvalittelijat ovat tyytymättömiä omaan elämäänsä samoin kuin ay-valittelijat, jotka avaavat joka päivä ainakin yh... Lue lisää...
miksi aina haukutaan...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla. 24.6. - 26.9.

Naapurit

24.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image