Ulkomaat

New Yorkin turmakoneen lentäjä nousi kan­sal­lis­san­ka­rik­si

Matkustajat seisoivat Hudson-jokeen pakkolaskun tehneen lentokoneen siipien päällä New Yorkissa.
Ulkomaat 15.1.2009 23:07 | Päivitetty 16.1.2009 19:17
STT, PÄIVI SINISALO
Matkustajakoneen onnistuneesti Hudsonjokeen ohjanneesta lentäjästä tuli perjantaina Yhdysvaltain ykkössankari. Kaikki koneen matkustajista presidentti George W. Bushiin kiittelivät 155 ihmishenkeä pelastaneen Chesley Sullenbergerin toimintaa.

Presidentti Bush ylisti Sullenbergerin ja hänen miehistönsä taitoja ja sankaruutta.

-- Lentäjä laskeutui jokeen mestarillisesti ja varmisti sitten, että kaikki pääsivät ulos koneesta. Hän oli vielä viimeksi tarkistanut koneen kahteen kertaa, jottei ketään jäänyt sinne, kertoi Sullenbergerin kanssa keskustellut New Yorkin pormestari Michael Bloomberg.

Entinen hävittäjälentäjä Sullenberger, 57, pysyi itse poissa julkisuudesta. Yhdysvaltalaisviestimissä hänen kerrottiin olevan turvallisuusalan ammattilainen, jolla on liki 40 vuoden kokemus lentämisestä.

"Yhtäkkiä kuului kova pamaus"

US Airways -yhtiön Airbus-kone joutui tekemään pakkolaskun Hudsonjokeen sen jälkeen, kun siihen oli ilmeisesti törmännyt lintuparvi ja koneen molemmat moottorit sammuivat.

Kone oli vain hetkeä aiemmin noussut New Yorkin La Guardian kentältä suuntanaan Pohjois-Carolinassa sijaitseva Charlotte.

-- Yhtäkkiä kuului kova pamaus, ja kone heilahteli. Haistoin savua, kuvaili matkustaja Alberto Panero uutiskanava CNN:lle.

Koska aikaa ei ollut La Guardialle palaamiseen eikä mitään muuta lentokenttää ollut lähellä, Sullenberger päätti tehdä hätälaskun jokeen. Kone oli siinä vaiheessa ehtinyt nousta vajaan kilometrin korkeuteen.

Sullenberger kehotti miehistöä ja matkustajia valmistautumaan törmäykseen.

-- Silloin oli melko selvää, ettemme ehdi takaisin kentälle. Ihmiset ryhtyivät rukoilemaan ja koneeseen laskeutui hiljaisuus. Kaikki tajusivat, että me putoamme, kuvaili koneessa ollut Fred Berretta uutiskanava CNN:lle.

Paniikkia ei syntynyt

Silminnäkijöiden mukaan kone laskeutui veteen hitaasti. Jotkut matkustajista kuvailivat törmäystä samanlaiseksi kuin autokolarissa.

Matkustajien mukaan kone alkoi täyttyä vedestä melko pian pakkolaskun jälkeen, mutta paniikkia ei kuitenkaan syntynyt. Matkustajat siirtyivät koneen siiville ja pelastuslautoille. Jotkut joutuivat odottamaan pelastajia vyötäröä myöten hyisessä vedessä.

Pormestari Bloomberg kertoi, että kaikkiaan 15 ihmistä kuljetettiin sairaalaan, mutta heidän vammansa olivat lieviä. Monet vammoista eivät johtuneet hätälaskusta, vaan altistumisesta joen jääkylmälle vedelle ja pakkaselle.

Matkustajat halusivat kiittää koneen kapteenia ja miehistöä pelastumisestaan.

-- Lentäjä selvisi tilanteesta loistavasti. Uskon, että tämän paremmin veteen ei voi laskeutua, Berretta sanoi.

Erittäin harvinainen tapaus

Lentoalan asiantuntijoiden mukaan Sullenbergerin tekemä pakkolasku oli erittäin vaikea. Jos lentäjä olisi tehnyt virheen, koneen runko olisi voinut haljeta.

A320-tyyppinen kone pystyy lentämään yhdellä moottorilla. Tapaus, jossa molemmat moottorit sammuvat, on asiantuntijoiden mukaan ennenkuulumaton Yhdysvaltain ilmailuhistoriassa.

Törmäykset lintuparviin sen sijaan eivät ole harvinaisia. CNN:n haastatteleman biologin Richard Dolbeerin mukaan Yhdysvaltain ilmailuhallinnolle tulee vuosittain 7 000--8 000 ilmoitusta tapauksista, joissa lentokone on törmännyt lintuparveen. Dolbeer arvioi, että todellisuudessa määrä on vielä paljon suurempi.

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (35)

Ehei, ei ollu DC-10, eikä 9 vaan McDonnell-Douglas MD81.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Antaahan amerikkalaisten juhlia sankariaan. Kerrankin voidaan sanoa, että kyse on oikeasta sankarista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

ei ole moottoreita löytynyt,liekö bushin hallinto vohkinut ja vienyt jemmaan.sabotaasi ei nyt onnistunut,niin kuin 11.9. kyllä meitä polosia ku.....

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Facebookissa jo yli 40 000 ihmistä liittynyt Sullenberger ryhmiin ja sivuihin!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jokeen onnistuneesti laskeutuminen matkustajakoneella siis vaatii liki 40 vuoden kokemuksen lentämisestä ja kokemukseen sisältyy ura hävittäjälentäjänä. Sitten meille kerrotaan kirkkain silmin, että mies joka ei osannut kunnolla lentää Cesnaa eikä ollut sillä koskaan laskeutunut, ohjasi jumbojetin äärimmäisen rarkasti täydessä matkanopeudessa Pentagonin seinään. Ja jotta tuossa jo ei olisi tarpeeksi ihmettä, niin tarina toki jatkuu: virallinen tarina väittää, että konetta ei siksi koskaan löytynyt kun se höyrystyi jäljettömiin. Ihanko tosi? Onko siellä Kalevan toimituksessa enää yhtään tutkivaa journalistia jäljellä?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voi äiti. Jätkä teki hommansa, josta varmaan maksetaan ihan kohtuu liksakin ja sankariksi ollaan heti kutsumassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tässä nähdään ettei niitä vanhoja mutta kokeneita työntekijöitä kannata saneerata eläkeputkeen. Miten olisi käynyt jos lentäjänä olisi ollut joku alle kolmikymppinen poikanen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kukkuu Kaleva! Se on Chesley SullenbergER (III). Lepo! Minulla ei muuta. Njaatkakaa...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kumpaan olisitte itse tehneet pakkolaskun jos on valittava joen pinta tai pilvenpiirtäjät.Joka ainoa pilotti olisi tehnyt saman ratkaisun.Ei siinä sen kummallisempaa ollut.Unohtakaa tuo turha jenkkien palvonta. Eivät muuten varmaan ole käyneet kuussa.On sen verran yksinkertaista porukkaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Airbus nähtävästi kelluu. Vielä kun on tankit täynnä polttoainetta (ellei pilotti hätäpumpannu niitä kartanolle). Aika uskomatonta, mutta hyvä homma. Tommoisen kyytiinhän uskaltaa mennäkin kun ei mene sukellusveneeksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

silminnäkijät saivat shokkihoitoa sillä aikoinaan 1.9 tapauksessa oli myös matalalla lentävä matkustajakone....Ja koneen valmistajalle tämä on parasta mainosta sillä kone säilyi täysin ehjänä ja pysyi vielä pinnalla. Tämän tyyppisissä onnettomuuksissa kone repeytyisi teoriassa kappaleiksi koska vesi on kova alusta laskeutua. Onneksi ihmeitä sattuu!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (35)

Uutisvirta

100
Pyhäntäläisyritys esittelee liikkuvaa ja talviasuttavaa mökkivaunua Helsingissä – rakennuslupa tarvitaan, jos mökki jätetään paikoilleen
85
Suolattujen teiden määrä kasvaa pohjoisessa – "Vuodenvaihteessa teille tuli aika paljon hoitoluokkakorotuksia"
62
Kokoomus vahvisti neljä uutta ehdokasta Oulun vaalipiirissä – katso lopullinen ehdokaslista
52
Fazerin Oulun leipomon työntekijöillä öinen ulosmarssi vastalauseena leipomon sulkemisaikeille – "Fazerilla ei rahasta ole pulaa"
36
Arina vaihtaa Otto-automaatteja Nosto-automaatteihin, Pohjois-Suomeen tulee viisi uutta rahannostopaikkaa
32
Talvikunnossapito paranee 1500 kilometrillä Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa – katso kartalta, missä tilanne muuttuu
29
Kittilän kultakaivos täytti 10 vuotta, mutta tunnelma ei ole katossa – "Nykyinen keskustelu huonontaa Suomen kilpailua investointirahasta"

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Tuntematon sotilas 3.0

180 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Pidätkö aletarratuotteita ostavia köyhänä?

Hölmöintähän tässä kauppojen ruokahinnottelussa on se, ettei hintaa lähdetä alentamaan heti tavaran tultua kauppaan, jol... Lue lisää...
meniskö järkeen

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

17.1.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image