Ulkomaat

Matkustamossa istunut lentäjä pelasti Lion Airin koneen päivää ennen kuin se syöksyi mereen

KUVA: PETER FOLEY
Ulkomaat 21.3.2019 8:42 | Päivitetty 21.3.2019 10:22
Katja Ihatsu

Vapaa-ajallaan ollut lentäjä siirtyi ohjaamoon neuvomaan lentäjiä.

Lentäjä pelasti vapaa-ajallaan indonesialaisen Lion Air -lentoyhtiön Boeing 737 Max 8 -koneen päivää ennen kuin sama kone syöksyi mereen mukanaan 189 ihmistä. Asiasta kertoivat useat mediat, kuten CNN ja Bloomberg.

Matkustamossa istunut lentäjä huomasi koneen henkilökunnalla olevan koneen ohjausongelmia ja kertoi lentäjälle, miten niiden kanssa toimitaan.

Asiasta kertoivat Indonesian lento-onnettomuustutkintaa tuntevat lähteet. Kone pelastui lisälentäjän ansiosta, joka istuutui lentokoneen ohjaamoon lisäistuimelle opastamaan lentäjiä.

Kone syöksyi mereen seuraavana päivänä 29. lokakuuta noustuaan ilmaan Jakartasta.

Kolmannesta lentäjästä kerrottiin nyt ensimmäistä kertaa.

Indonesian liikenneturvallisuusviranomaisen viime marraskuussa julkaisemassa onnettomuusraportissa siitä ei kerrottu.

Ethiopian Airwaysin saman konetyypin kone syöksyi maahan Addis Abebassa 10. maaliskuuta. Onnettomuudessa kuoli 157 ihmistä.

Juttua korjattu 10.21: Korjattu heittoistuin lisäistuimeksi.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (24)

Aasialaiset taitavat luottaa hyvään onneen enemmän kuin ammattitaitoon. Miten liikennelentäjät ovat saaneet työvuoron Boeing 737 Max -koneen ohjaimiin ilman perehdytystä uuteen koneeseen asennettuun tietokoneohjelmistoon, automaattinen ohjaus on keskeinen uusissa konetyypeissä.
Aasialaiset koneet ovat pahaenteisen hyvin edustettuina vakavissa lento-onnettomuustilastoissa.
Varoittavaa on!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

missäpä olet viime viikot ollut, vai luetko koskaan uutisia?

onnettomuuksien syynähän on ollut tehtaan tekemät ohjelmistomuutokset,
joista EI ole kerrottu, tiedotettu!!!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onnettomuuden syynä on lentoyhtiön toiminta jossa konetta ei laitettu lentokieltoon kun koneessa ilmeni vika. Täsmälleen saman syyn takia indoneesiassa tippui toinen kone. Aasiassa lentokapteeni eikä kukaan muukaan voi mitään jos yhtiö pakottaa lentämään rikkinäisellä koneella tai puutteellisella koulutuksella. Yksinkertaisesti aasiassa turvallisuus kulttuuri on heikko huonon johtamisen takia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Henkivakuutus/matkavakuutus on aina otettava lentomatkalle lähtiessä.
Mitä vakuutusyhtiöt ajattelevat tästä 737 Max - tapauksesta?
Miten Boeing kommentoi tapahtunutta?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Juttua korjattu 10.21: Korjattu heittoistuin lilsäistuimeksi."
Ei muuten ole, vaan korjattu lisäistuimeksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ahneus, se ahneus.

Tungetaan lisää penkkejä samaan runkoon ja vaihdetaan tehokkaampi moottori.
Korjataan yliohjautuvuus softalla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No niin selvishän se tämäkin, joku kytkin jäänyt väärään asentoon. Hienojen kosketusnäyttöjen lisäksi ohjamosta löytyy myös ihan mekaanisia on-off kytkimiä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nämä sattuneet kuskeille, jotka ei vain hallitse konetta jota ajavat.
Miten ne lukemattomat muut koneet ovat pysyneet ilmassa.
Ammattitaitoa, sanoisin minä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onkohan nyt päässyt käymään niin, että jotkut lentäjät ovat lintsanneet simulaattorikoulutuksesta, kun luokan tunnollisin oppilas pystyi neuvomaan pulmatilanteessa?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä vaikuttaa joko "lentäjien lintsausjutulta" tai lentokoneen valmistajan vakavalta laiminlyönniltä/virheeltä. Liikennelentäjät olisi pitänyt kouluttaa uuden tietokoneohjelman käyttöön ennenkuin uusi konemalli otettiin käyttöön.
Nyt on luottamuspula!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tulihan tuo virheellisesti kommentoitu "heittoistuin" termikin selväksi. "Jump-seat" on ylimääräinen istuin ohjaamossa vierailevaa henkilöä varten. Todennäköisesti tarkoitus oli siivota nolo tapahtuma pois tietoisuudesta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ompa huono perehdytys koneen tekniikasta ja toiminnasta lentohenkilöstölle,onhan vastuulla satapäisiä ihmisjoukkoja, onko työssä niin urautuneet että ei halua ja tunne tarvetta vaatia lisäkoulutusta , olipa onni onnettomuudessa kun löytyi edes yksi tietävä ihminen,suojelus enkeli kyytiin,palkitsemisen paikka tuolle ihmiselle,korvaamaton teko.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kuulutittiinko lennolla se ur -
baanilegendakuulutus, jota tositilan -
teessa ei missään nimessä kuuluteta: " Jos matkustajien
joukossa on lentäjä niin olkaa
hyvä ja ottakaa välittömästi yh-
teyttä koneen henkilökuntaan."
Uskokaa jo, tätä kuulutusta
ette kuule millään lennolla.
Jos tämä tilanne tulee pakos -
ta eteen niin tällöin asia il -
maistaan eräänlaisella " sala -
kuulutuksella ", jonka vain len -
toliikenteen ammattilaiset ym -
märtävät. Maallikot eivät sii -
hen kuulutukseen reagoi.
Toinen keino on katsoa mat -
kustajaluettelo ja siinä mah -
dollisesti oleva matkustajapro -
fiili, josta selviää matkustajan
ammatti : liikennelentäjä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä juttu!
Luottamuksen mentyä liikennelentäjien koneenhallintataitoon täytyy kuunnella lennon aikana kuulutuksia tarkasti ja analysoiden. Uskaltaako ylipäätään enää lentää uusilla koneilla?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi ei "kolmas lentäjä" raportoinut ja opastanut muitakin lentäjiä vaarasta, jos kerran tiesi systeemit?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikä kai se ole hänen tehtävänsä alkaa omavaltaisesti ja ilmaiseksi kouluttamaan muita lentäjiä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä varmaan lentäjät kertoivat, mutta lentokonetehdas ei toiminut. Tulee mielenkiintoinen selvitys, joka paljastaa suurten firmojen ylimielisyyden. Kohta ehkä on edessä päivitysrumba, missä matkustajat ovat softan koekaniineja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikös kyseinen lentäjä istunut valmiiksi ohjaamossa ns. Jump seat -paikalla. Ja tämän vuoksi pystyi nopeasti reagoimaan tilanteeseen. Tarkistakaapas faktat ennen uutisen kirjoittamista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tässä jutussa on käännösvirhe. Matkustajakoneen ohjaamon "jump seat", ei ole heittoistuin. Matkustajakoneissa ei ole heittoistuimia (engl. ejection seat).

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"istuutui lentokoneen ohjaamoon heittoistuimelle"

Matkustajakoneista ei löydy yhtäkään heittoistuinta, eli tämä on näitä käännöskukkasia kun "kirjoitetaan" artikkeli kääntämällä...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (24)

Uutisvirta

10:00
"En halunnut tehdä pitkää kiekkoa, joten lähdin ylittämään keskialuetta kiekon kanssa" – Se kostautui ja pysyy kärppävalmentaja Toni Sihvosen mielessä ikuisesti Tilaajille
10:00
Tanssikansaa pursusi parketilla ja meno äityi hurjaksi Nuijamiesten lavan kulta-aikana – Nyt 60 vuotta täyttävälle tanssilavalle tullaan tanssimaan ei tappelemaan Tilaajille
9:53
Oululainen Zeffi tähtää suuruuteen online-kyselyiden miljardimarkkinoilla – "Kun seuraava vallanvaihdos tulee, aiomme olla markkinajohtaja"
9:00
Sähköauton latauspisteet kuuluvat työpaikoille ja taloyhtiöihin – hinta ei ole enää ylivertainen este puhtaammalle autoilulle
9:00
Joka viides pientalo tehdään nyt hirrestä, oululaisprofessori: "Mielikuva hirrestä on muuttunut modernien talomallien myötä" Tilaajille
8:15
Aura Saarikosken valokuvissa sumu valtaa mielen ja maiseman: "Teoksissa on yritystä löytää vastauksia, mutta ne ovat tuhoon tuomittuja yrityksiä"
8:08
Kun kesätyöt ovat kiven alla, itsensä voi työllistää myös yrittämällä – haukiputaalaiset nuoret pyörittävät tilausleipomoa kotoa käsin
18
Oulun kaupunginjohtaja: Sote-uudistusta kehitettävä palvelut edellä, maakunnan verotusoikeuden vaikutukset selvitettävä perusteellisesti
11
Kumpi tienaa enemmän euroedustaja vai kansanedustaja? – Brysselissä tilille voi kilahtaa kuukausipalkkioiden ja kulukorvausten lisäksi tuhansien eurojen veroton päiväraha
7
Jari Kurri on Jokerien uusi omistaja, mutta kuka todellisuudessa kantaa taloudellisen riskin seurasta?
5
Oulun torialueen kehittämisen umpikuja seurausta kaupungin liian sinisilmäisestä suhtautumisesta yrittäjän esittämiin suunnitelmiin Lukijalta
5
Euroopan jättävä Jyrki Katainen: Suomeen on helppo palata – Nyt mietin, mikä muu voi sytyttää kuin politiikka
4
Tämä mies tietää, mitä Salkkareissa seuraavaksi tapahtuu – "Glamour on kaukana meidän hommasta", Ville Muhonen kertoo mökillään Siikajoella
4
Fennovoima: Kaikki lupa-asiakirjat STUKille viimeistään keväällä 2021 – "Viime kesän jälkeenhän koko hankkeen aikataulu on muuttunut"

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Koiran ulkoitus

Pyörätiellä jalankulkijalla on oikeus valita kumpaa reunaa kulkee, oli koira tai ei. Lue lisää...
Tämä fakta

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

25.5.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image