Ulkomaat

Magneettinen pohjoisnapa kiihdyttää vauhtiaan kohti Siperiaa

Magneettinen pohjoisnapa siirtyy vahdilla Kanadasta kohti Siperiaa. Kuvassa vuodelta 2013 Kanadalle kuuluva Baffininsaari. KUVA: MICHAEL STUDINGER / NASA / HANDO
Ulkomaat 5.2.2019 11:00
Ilkka Timonen

Maan magneettikentän heiketessä magneettiset navat vaihtavat lopulta paikkaa, mutta tämä ei tapahdu hetkessä.

Maapallon magneettinen pohjoisnapa on viime vuosikymmenet siirtynyt paikasta toiseen niin nopeasti, että tutkijoilla on vaikeuksia tehdä tarpeeksi tarkkoja arvioita navigoinnin perustaksi, kertoo Guardian-lehti.

Maanantaina julkaistiin uusin tieto magneettisen pohjoisnavan sijainnista. Napa liikkuu noin 55 kilometriä vuodessa. Se ohitti kansainvälisen päivämäärärajan vuonna 2017 ja se on nyt matkalla Kanadan arktiselta alueelta kohti Siperiaa.

Navan jatkuva liike on ongelma älypuhelinten kompasseille ja muullekin kuluttajien käyttämälle elektroniikalle. Magneettinen pohjoisnapa on tärkeä myös lentokoneille ja laivoille taustavarmistuksen vuoksi, sanoi Coloradon yliopiston geofyysikko Arnaud Chulliat, joka kirjoitti juuri julkaistun World Magnetic Model -mallin.

GPS-paikannukseen magneettisen navan siirtyminen ei vaikuta, sillä järjestelmä perustuu satelliitteihin.

Yhdysvaltain asevoimat käyttää magneettista pohjoista navigointiin ja laskuvarjopudotuksiin. Se on nimennyt lentokenttiensä kiitoratoja sen mukaan, mikä niiden suhde on magneettiseen pohjoisnapaan. Nimet vaihtuvat, kun navat liikkuvat. Esimerkiksi Alaskan Fairbanksissa kiitorata 1L-19R sai vuonna 2009 uuden nimen 2L-20R.

Tieto navasta päivitettiin vuosi etuajassa

Yhdysvaltain liittovaltion sää- ja valtamerentutkimusorganisaatio Noaa ja Britannia pyrkivät kertomaan tuoreet tiedot magneettisesta pohjoisnavasta muutaman vuoden välein. Nyt tieto kerrottiin vuosi etuajassa, koska napa liikkuu niin nopeasti. Chulliatin mukaan napa liikkuu nyt "melko nopeasti".

Magneettinen pohjoisnapa määritettiin ensi kerran vuonna 1831. Sen jälkeen se on kulkenut noin 2 300 kilometrin matkan kohti Siperiaa. Vuoden 2000 jälkeen sen siirtymisvauhti on kasvanut 15 kilometristä vuodessa 55 kilometriin vuodessa.

Syynä tähän on maan ulomman ytimen nesteessä. Kuuman raudan ja nikkelin nestemäinen seos luo sähkökentän, sanoi Marylandin yliopiston geofyysikko Daniel Lathrop.

– Se muuttuu sään tavoin... Sitä voisi kutsua vaikkapa magneettiseksi sääksi, hän sanoi Guardianille.

Magneettinen etelänapa liikkuu hitaammin kuin pohjoinen. Maan magneettikenttä on heikentymässä, mikä aikanaan johtaa siihen, että magneettinen etelä- ja pohjoisnapa vaihtavat paikkaa. Viimeksi se tapahtui noin 780 000 vuotta sitten.

Keskimäärin navat vaihtavat paikkaa noin 250 000 vuoden välein, joten seuraavaan vaihtumiseen ei luultavasti mene kovin pitkää aikaa.

Tämä vaihtuminen ei kuitenkaan tapahdu hetkessä, vaan se kestää tutkijoiden mukaan sadoista vuosista muutamiin tuhansiin vuosiin.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (72)

Vai heikkenee msgneettikenttä...

Pääseekös aurinkotuuli ja säteily sitten esteettä bloosaamaan ilmakehää vasten? Näkyykö revontulet sitten etelässäkin?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin kauan kun akseli ei liiku niin antaa mennä vaan - mutta jos akseli alkaa vaihtamaan asentoaan niin sitten menee ' mielenkiintoiselsi '.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kohta joku ilmastotutkija osoittaa navan siirtymisen olevan Suomalaisen veronmaksajan syytä ja näin ollen hallitus määrää kansalaiset osallistumaan napatalkoisiin eli maksamaan lisää veroja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ainaki täällä meijän perällä ompi männyt kasvaneet rämmeellä kieroiksi.
Maan vetovoima ne varmaan nujertaa aikanaan.
Eipä tuota ois uskonu sillo 1850 luvulla,vaa pakko kai se nyt ompi uskua.
Naapureilla siirtyy joskus rajapyykitki ??Varmaan johtuu tästä nappain liikkeestä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Meille tuleekin pohjoisnapavaalit. Suomen eduskunta hoitaa tämän ongelman siinä missä maapallon ilmastonkin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Melkoinen kansan syvien rivien ilmastonmuutos- ja luontohörhöily aukeaa rikkaana tätä palstaa lukiessa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Yleensä nämä kommenttiosiot ovat parempia kuin itse juttu. Varsinainen ilmastonmuutos alkaa olla jo loppuunkaluttu aihe, joten on kiva lukea jotain uutta ja nähdä, miten mopot lähtee keulimaan ja riemu repeämään kun saadaan jotain uutta pureskeltavaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä on varma merkki ilmaston lämpenemisestä tai mikä muutos se nykyään oli.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olenkin ihmetellyt koolivadissa korkin päällä olevan neulan osoittamissuunnan muuttumisen syytä.
Sama vati, korkki ja neula oli isoisoisoisälläni käytössä jo vuonna 1831. Vettä on lisätty aika-ajoin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaikille pakolliseksi magneettiranneke ja sille vuotuinen käyttömaksu, jota korotetaan vuosittain. Maksu voisi aluksi olla vaikka 800€ vuodessa. Kaikkien on osallistuttava magneettisen pohjoisnavan siirtymisen vastaiseen taisteluun ja Suomen on näytettävä esimerkkiä koko maailmalle. Vain näin saadaan magneettijalanjälkeä pienennettyä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joo, pakotetaan navat takaisin sähkömagneeteilla. Käytetään niissä autosähköä, kun se on lähes ilmaista ja täysin päästötöntä ja puhdasta. Ilmastonmuutoskin voisi peruuntua kun saataisiin autosähköllä navat kohdilleen ja maapallo palautumaan oikeille uomilleen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä se on nyt niin että kohta pitää alkaa luopumaan sähkön(kin) käytöstä. Sähkölinjoissa kulkeva virta aiheuttaa magneettikenttiä jotka sekoittavat maan magneettikentän ja siitähän seuraa tietenkin katastrofi. Joten veroja ainakin pitää sähkön hintaan lisätä rajusti. Tämä huomataan varmaankin joskus sitten kun sähköautot on saatu laajemmin ihmisten käyttöön.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Varmasti Putinilla tai ainkin Trumpilla on näppinsä pelissä. Suomalaisia voisi myös rahastaa tällä. Esim kerrotaan, että suomalaisten autot vetävät napaa väärään suuntaan ja lisätään täten joku haittavero?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ongelman syy on se, että ihmiset käyttävät nykyään jo niin paljon sähköä, jotta sitä ei jää maahan enää paljoakaan magneettikentän ylläpitämiseen. Sähköveroa on siis nostettava ja paljon. Lisäksi siirtohintoja tulisi myös korottaa. Sähkö tulee käyttää paikallisesti, eikä kuljetella sitä pitkiä matkoja. Sähköautot vievät meidät nopeaan perikatoon, kun magneettikenttä hupenee maanteille. Ilmapiiriäkään ei saa sähköistää ilman sanktioita...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (72)

Uutisvirta

56
Suomen Yrittäjien kysely: Enemmistö lisäisi paikallista sopimista työpaikalla –  "Matala työllisyysaste on suurin köyhyyden syy ja hyvinvoinnin uhka"
44
Analyysi: Politiikasta vetäytyvä Anne Berner on yhden kauden tuulettaja – keskustaryhmästä lähtee jälleen yksi edustaja pois vapaaehtoisesti
41
Metsästyskortilla äänestämään? – Kysyimme, voisiko äänestysikärajan laskea osan kohdalla 16 vuoteen
40
Pikavippien mainonta muuttunut entistä aggressiivisemmaksi – ministeri Häkkänen: "Täysin harhaanjohtavaa ja houkuttelee velkakierteeseen"
9
Vanhuksen väkivaltaisuuteen vastataan osaamisella – taitava hoitaja osaa lukea muistisairaan käytöstä ja ennakoida tilanteita Lukijalta
9
Raahen Laivan kultakaivoksella alkamassa yt-neuvottelut, neuvottelujen piirissä alle 50 henkilöä
7
Kiimingin Jokirannan koulukaava etenee, lukion ja kirjaston rakennukset osoitetaan suojeltaviksi

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Tuulivaroitus maa-alueille: Koko maassa lukuun ottamatta Lapin maakuntaa sekä Pudasjärven, Kuusamon ja Taivalkosken kuntia pohjoisen ja luoteen välinen tuuli on voimakasta, tuulen nopeus puuskissa 20 m/s.

Ajokeli on huono maan länsiosassa sekä Kymenlaakson maakunnassa tienpintojen jäätymisen vuoksi. Ajokeli on huono Etelä-Karjalan, Etelä-Savon, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa lumisateen vuoksi.

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

20.2.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image