Ulkomaat

Lubitz oli määrätty sai­raus­lo­mal­le turmapäivänä – vaikuttaa salanneen asian työ­nan­ta­jal­taan

Sukulaiset ja ystävät surivat lentoturman uhreja Etelä-Ranskassa. KUVA: GUILLAUME HORCAJUELO / EPA
Ulkomaat 27.3.2015 14:15 | Päivitetty 27.3.2015 16:50
STT, Reuters

Saksalaisen syyttäjän mukaan Germanwingsin turmakonetta ohjannut Andreas Lubitz oli määrätty turmapäiväksi sairauslomalle. Kotietsinnöissä löytyneiden asiakirjojen perusteella näyttää siltä, että hän salasi sairauslomansa työnantajaltaan. Lubitzin kotoa löytyi useita samankaltaisia sairauslomatodistuksia, jotka hän oli repinyt.

– Etsinnöissä takavarikoitiin lääketieteellisiä asiakirjoja, jotka viittaavat aiempaan sairauteen ja sen lääketieteelliseen hoitoon, ilmoitti Düsseldorfin syyttäjänvirasto.

– Asiakirjoista ilmenee, että Lubitz ei ollut työkykyinen. Osa todistuksista on tuoreita ja koskevat myös turman päivää. Nämä löydöt tukevat oletusta, että edesmennyt salasi sairautensa työnantajaltaan ja virkaveljiltään, syyttäjänvirasto totesi.

Syyttäjän mukaan etsinnöissä ei ole löytynyt mitään merkkejä siitä, että Lubitzilla olisi ollut teolleen poliittisia tai uskonnollisia motiiveja.

Etsinnöissä ei syyttäjän mukaan ole löytynyt myöskään mitään itsemurhaviestiä. Syyttäjänvirasto korostaa lausunnossaan, että todistajien kuuleminen ja sairauskertomusten arviointi vaatii useita päiviä.

– Tulokset julkistetaan siinä vaiheessa, kun luotettavaa todistusaineistoa on käytettävissä.

Poliisi teki torstaina kotietsinnät sekä Lubitzin omaan asuntoon Düsseldorfissa että hänen vanhempiensa kotitaloon Montabaurin pikkukaupungissa.

Saksalainen iltapäivälehti Bild kirjoittaa Lubitzin kärsineen vakavasta masennuksesta. Lehden mukaan hän haki lääkäriapua vuonna 2009 ja sai edelleen hoitoa masennukseensa. Psykiatrisessa hoidossa hän oli puolitoista vuotta. Bildin mukaan tiedot ilmenevät asiakirjoista, jotka Germanwingsin emoyhtiö Lufthansa välitti Saksan ilmailuviranomaiselle.

Lufthansa on kieltäytynyt kommentoimasta Lubitzin terveydentilaa.

Bild kirjoittaa myös Germanwingsin viimeisistä minuuteista. Lehden haastattelemat turvallisuuslähteet kertoivat, että koneen kapteeni yritti murtautua lukittuun ohjaamoon kirveellä, mutta ei päässyt panssaroidun oven läpi.
 

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222

 

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

lentäjällä oli pätkätyö ja epävarma tulevaisuus ja elämä. Tämä nykyajan tapa kohdella työntekijöitä kuin karjaa riippumatta tehtävästä tai toimesta on oikea kapitalistin voitonhymni. Ei ole helppoa elää ja olla kun istuu tyhjän päällä. Ne kaikki jotka ovat vakitöissä hyväksyvät pätkätyöt, määräaikaiset, vuokratyöt, työttömyyden ja kaikki temput joilla ihmisiä kyykytetään, ne ei koske itseä ? Helppo on ummistaa silmät ja olla väliinpitämätön, asioista ei puhutu niiden oikeilla nimillä, ei tässäkään tapauksessa!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomessa ainakin tuolla raidemaailmassa trafin asiantuntijalääkärit seuraa koko ajan työntekijöiden terveydentilaa jopa fanaattisesti.
Työterveyshuollossa ei kannata mainita mitään omista vaivoista, koska melkein mikä tahansa voi johtaa lupien menettämiseen.
Tässä muutama asia mikä estää toimimisen liikenneturvallisuustehtävässä:
Sokeritauti, sydän- tai verisuonitauti, verenpainetauti, mielenterveyshäiriöt, epilepsia ja vastaavat, huimaus tai tasapainohäiriöt, alkoholiriippuvuus, uniapnea ja vastaavat, parkinson ja MS- tauti.
Mitään näistähän ei juuri kenelläkään Suomalaisella ole? Varsinkin kun ikää alkaa olla 50+.
Ja tasan tarkkaan menee tieto työnantajalle, jos luvat radalla työskentelyyn loppuu. Ja sehän on sitten tuotannollisista ja taloudellisista syistä yhden (yleensä) miehen YT:t ja kaveri pihalle.
Voisin kuvitella että tuolla Suomen ilmailupuolella on vähintäänkin samanlaiset säädökset olemassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nyt on syytä kääntää tämäkin laki toisin päin: Lentokoneen ja junan kuljettajien työkykyä koskeva sairaslomatieto pitäisi ilmoittaa suoraan työnanatajalle. Sairauden syytä ei tarvitse yksilöidä, mutta sairasloman kesto on ilmoitettava.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Syy olisi myös kerrottava, että työnantaja osaa ja voi tehtä tarpeelliset suojaavat toimet mm. estää pääsyn vaarallisiin koneisiin. Mutta ensin pitäisi työnantajalle säätää oikeus työntekijän työterveystietoon riippumatta työntekijän tahdosta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Perämiehelle on voinut iskeä paniikki päälle kun on jäänyt yksin ohjaamoon ja on menettänyt toimintakykynsä. Tai jos hän on lukinnut oven jonkinlaisessa vainoharhaisuudessa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Luitko miten perämies oli toiminut? Kuulitko uutisoinnin, jossa mustan laatikon nauhoitus kertoi perämiehen hengityksen olleen rauhallista? Tiedätkö miten paniikkitila vaikuttaa ihmiseen? Teoriallesi ei löydy minkäänlaista loogista pohjaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos oli intohimoisesta lentäjästä kyse, niin olisiko tässä vaikuttanut tietoisuus mahdollisuudesta, että kyseessä on viimeinen lento. Sairauslomahan saattaa johtaa lentojen loppumiseen kokonaan

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miten lentäjän lääkäri ei saa ilmoittaa työnantajalle sairaudesta ja sairaslomasta? On sentään vähän isommista asioista kysymys kuin Suomessa lääkärin ilmoitusvelvollisuudesta ajokortin epäämisessä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joo, mutta laki on laki. Pitäisi ymmärtää lakia säätäessä mitä tekee. Nythän työntekijä voi käydä jopa työnantajan työterveyslääkärillä, mutta työnantaja ei saa tietää kuka sairastaa ja miten se pitäisi huomioida tehtävissä. Näitä haasteita on muuallakin kuin lentäjissä. Turha syyttää työnantajaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

4.4.
Merivartiosto vetoaa: Nyt ei ole aika mennä kikkailemaan autolla jäille – jäällä liikkuessa muutenkin olla varovainen
4.4.
Muuttunut maailmantilanne pani Enni Rukajärven kevään suunnitelmat uusiksi –  Kauden odotetuin reissu, kuvausmatka Pohjois-Norjan vuorille oli pakko perua Tilaajille
4.4.
Pitkäaikainen vaikuttaja Pertti Paasio on kuollut 81-vuotiaana
4.4.
Saksalaistutkijat ehdottavat, miten yhteiskunnan rajoituksia kannattaa purkaa samalla koronavirusta halliten – rokote on liian kaukana
4.4.
Espanja ohitti Italian koronavirustartuntojen määrässä – Yhdysvallat on täysin omissa tartuntaluvuissaan
4.4.
Yöjunaliikenne jää toistaiseksi tauolle maanantaista alkaen – yöjunat liikennöivät uudelleen aikaisintaan toukokuun lopulla
4.4.
Koronavirustartuntojen piikki johtui raportointiviiveestä – THL:n johtajan mukaan tasaiset tartuntakäyrät tarkoittavat, että ihmiskontaktien välttely tepsii

Etusivulla nyt

Mainos

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Ville Tavion näkemykset

246 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Kuinkas hurisee - nyt, kun erilaiset "eristykset" rassaavat ympärillä

Tällaiselle vähemmän sosiaaliselle henkilölle koronaan liittyvät kiellot ja opastukset eivät ole aiheuttaneet mitään mu... Lue lisää...
ei rassaa mikään

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jarin piirrokset arkistossa.

Naapurit

4.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image