Ulkomaat

Facebookin tek­no­lo­gia­po­mo Britannian parlamentin grillattavana – voi luvata uudistuksia, pahoittelee tietovuotoa

Peräti 87 miljoonan Facebook-käyttäjän tiedot päätyivät analyysiyhtiö Cambridge Analytican käsiin. KUVA: MAURITZ ANTIN / EPA
Ulkomaat 26.4.2018 11:12
Siiri Welling

Facebookin teknologiapomo luvannee tänään Britannian parlamentille, että sosiaalisen median alusta tulee tekemään poliittisesta mainonnasta läpinäkyvämpää brittiläisille käyttäjille.

Maan kulttuuri-, media- ja urheilukomitea pyysi Facebookin toimitusjohtajaa ja perustajaa Mark Zuckerbergia vastaamaan sen kysymyksiin osana komitean valeuutistutkintaa. Se haluaa tietää, miten brittiläisten käyttäjien tietoja on voitu käyttää hyväksi maan vaaleissa ja erityisesti Brexit-kansanäänestyksessä. Zuckerberg tarjoutui lähettämään teknologiapomo Mike Schroepferin selventämään asiaa Britanniaan.

Schroepferin odotetaan sanovan, että yhtiö on valmis hyväksymään vaalimainoksia ennalta ennen Englannin ja Pohjois-Irlannin ensi vuoden toukokuun paikallisvaaleja. Lisäksi hän tulee esittämään parlamentille pahoittelunsa tietovuodosta ja kuvailee tapahtunutta luottamuksen särkymisenä.

Aiemmin huhtikuussa Zuckerberg esitti vastaavan pahoittelun Yhdysvaltain senaatissa, jossa häntä grillattiin tietovuotoasiassa. Peräti 87 miljoonan Facebook-käyttäjän tiedot päätyivät analyysiyhtiö Cambridge Analytican käsiin. Niitä käytettiin esimerkiksi presidentti Donald Trumpin vaalikampanjan hyväksi.

Schroepfer tulee myös lupaamaan, että uusi mainosten katselupainike julkaistaan brittiläisille käyttäjille kesäkuuhun mennessä. Katselupainike antaa käyttäjien nähdä kaikki mainokset, joita mikä tahansa sivu näyttää käyttäjille Facebookissa, Messengerissä tai Instagramissa. Samanlainen toiminto on julkaistu Kanadassa viime vuoden lokakuussa. Facebook on luvannut julkaista samanlaisen toiminnon Yhdysvalloissa.

Jatkossa poliittiset mainokset sallitaan Facebookissa vain silloin, kun ne on lähetetty varmennetuilta tileiltä. Mainokset luokitellaan poliittisiksi ja niiden yhteydessä kerrotaan myös niiden maksaja. Mainokset sijoitetaan arkistoon seitsemäksi vuodeksi, josta niitä voi etsiä jälkikäteen. Arkistosta voi katsoa, kuinka moni on nähnyt mainoksen ja kuinka paljon niihin on käytetty rahaa.

Alkuvuoden skandaali ei ole toistaiseksi näkynyt Facebookin tuloksessa. Ensimmäisen vuosineljänneksen aikana sosiaalisen median jätti kasvatti sekä tulostaa, mainostulojaan että käyttäjämääriään.

Päivittäisten ja kuukausittaisten käyttäjien määrä kasvoi noin 13 prosenttia. Viime vuoden ensimmäisen kvartaalin tulot olivat noin kahdeksan miljardia dollaria, mutta tänä vuonna samaan aikaan tulos oli 11,9 miljardia dollaria.

Mainostulos puolestaan nousivat 11,7 miljardiin dollariin. Viime vuonna tulot jäivät 7,8 miljardiin dollariin.

– Haasteista huolimatta yhtiömme ja liiketoimintamme aloittivat vahvasti vuonna 2018, totesi toimitusjohtaja Zuckerberg.

MAINOS

Kommentoi

Uutisvirta

19:32
Kärppien pelaajabudjetti ylittyi Junttilan hankinnan myötä, liikennettä luvassa toiseenkin suuntaan – Toimitusjohtaja Virkkunen: ”Haluamme tällaisilla hankinnoilla antaa faneille lisäarvoa”
19:29
Lumo-festivaali levittäytyy keskustan ja Hupisaarten lisäksi viiteen eri kaupunginosaan
19:06
Oulun Vesi suunnittelee uutta vesilaitosta Oulujoen rantatörmälle – kesämökki, asuinrakennus ja asukastupa joutuisivat väistymään sen tieltä Tilaajille
18:32
Aluesyyttäjä selvittää poliisin kiinniottamien kuolemia Oulussa – toiseen henkilöön käytettiin etälamautinta ja toinen henkilö kuoli päivien päästä sairaalassa Tilaajille
18:26
Iivo Niskasen tavoitteena on normaalimatkojen maailmancup - "Fischer on kiistatta ykkösmerkki"
18:13
Ex-pääministeri Paavo Lipponen avautuu nyky-EU:sta ja tyrmää uusien jäsenien ottamisen: "Ensin täytyy saada asiat unionissa kuntoon"
17:33
Armeijan tiedusteluleirit ovat vaikuttaneet Anita Korvan treeniohjelmaan – kiiminkiläistaustaisen hiihtäjän katse on erityisesti sprinttikisoissa
107
Pohjantiellä sattui kolmen auton peräänajokolari – onnettomuus ruuhkautti aamuliikennettä
51
Kärpät helpotti CHL-putoamisen tuskaa pelaajahankinnalla – Julius Junttila palaa oululaisjoukkueen riveihin
40
Apuja ei tullut Ranskastakaan, Kärpät Skellefteå-voitosta huolimatta ulos Mestarien liigan pudotuspeleistä – Manner: ”Emme pystyneet parempaan, joten emme jatkopaikkaa ansainneetkaan”
36
Näyttelijä Joose Mikkonen vastaa Merja Larivaaran syytöksiin työpaikkakiusaamisesta Oulun Teatterissa – "Puhelun soittaja hoiti luottamustehtäviään. Asiaa ei koskaan annettu anteeksi"
35
Suomalaisten mielestä Euroopan unionissa on hyvä olla – eniten tavalliset kansalaiset arvostavat vapaata liikkuvuutta
29
Kaatumisesta virisi keskustelu punaisen Baanan liukkaudesta – Kysyimme aiheesta liikenneinsinööriltä: ”Uusi asfaltti tuppaa aina olemaan liukkaampaa”
26
Virolainen Operail aloittaa rautatiekuljetukset Suomessa – liikennealueeksi tulee koko maa

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

TUVAN TIETÄVÄMMÄT

Näinhän se on IRL, eli oikeassa elämässäkin. Mikäli tiedät jotain tarkempaa ja varsinkin nippelitietoa, niin varmasti sa... Lue lisää...
Käpysäkki

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

16.10.

Fingerpori

16.10.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image