Ulkomaat

F-35 -hävittäjien väki sanoo ongelmien olevan hoidossa – Yh­dys­val­ta­lai­nen lehti kertoo lentäjän tur­val­li­suut­ta uhkaavista pulmista

"Olemme saanet valmistamiskustannukset painettua jo nyt alle 90 miljoonan euroon yhdeltä koneelta. Se on hyvä uutinen myös Suomen HX-hankkeelle", Lockheed Martinin Suomen myynnistä vastaava Mark Pranke sanoo.
Ulkomaat 13.6.2019 11:43 | Päivitetty 13.6.2019 11:46
Ossi Rajala

Yhdysvaltalainen Lockheed Martin järjesti keskiviikkona Helsingissä tiedotustilaisuuden, jossa yhtiö kertoi medialle valmistamansa F-35 -hävittäjän hyvistä puolista.

– F-35 antaa strategista etua ja se olisi hyvä myös Suomelle. Olemme toimittaneet yli 400 lentokonetta ja olemme saanet valmistamiskustannukset painettua jo nyt alle 90 miljoonan euroon yhdeltä koneelta. Se on hyvä uutinen myös Suomen HX-hankkeelle, Lockheed Martinin Suomen myynnistä vastaava Mark Pranke sanoo.

F-35 on yksi niistä hävittäjämalleista, joita Suomi harkitsee ostavansa Hornet-hävittäjien korvaajiksi. Ostourakka on nimetty HX-hankkeeksi.

Pranken mukaan yli 90 prosenttia F-35:n osista on ylittänyt luotettavuusodotukset.

Kuitenkin myös ongelmista on raportoitu. Yhdysvaltalainen Defense News -lehti uutisoi keskiviikkona, että Yhdysvalloissa on havaittu useita ongelmia, jotka voivat vaikuttaa erityisesti lentäjän turvallisuuteen.

Ongelmia ovat lehden saaman dokumentin mukaan suuret vaihtelut ohjaamon ilmanpaineessa, puutteet lentäjän kypärän näytössä sekä pimeänäkökamerassa. Lisäksi suuri nopeus voi vahingoittaa lentokoneen häiveominaisuuksia eli sitä, että lentokone olisi tutkalla vaikeasti havaittava.

Helsingin tiedotustilaisuudessa Lockheed Martinin edustajat kertoivat, että Defense Newsin esille nostamat ongelmat ovat olleet tiedossa ja niihin puututtu.

– Ongelmat on ymmärretty ja niitä on jo korjattu tai ollaan korjaamassa, Lockheed Martinin viestintäpäällikkö Carolyn Nelson Baker sanoo.

– Kerrotuissa ongelmissa ei ole mitään sellaista, mitä ei ole huomattu ja korjattu, totesi puolestaan testilentäjä Billie Flynn.

Myös Defense Newsin artikkelin asiantuntija-arvioissa todettiin, että ongelmat ovat korjattavissa.

Suomen on huollettava

Jos Suomi ostaisi F-35 -hävittäjiä, Suomeen tulisi myös hävittäjien huolto- ja ylläpitotoiminnot.

– On kriittistä, että huolto ja ylläpito onnistuisivat mahdollisessa kriisitilanteissa Suomessa. Jakaisimme oppia Suomen puolustusteollisuudelle tätä varten. Lentokone tulee kehittymään koko ajan ja Suomi auttaisi varmasti kehitystyössä, Pranke sanoo.

Lockheed Martinin mukaan F-35 olisi toimintakykyinen yli 40 vuotta.

Tiedotustilaisuudessa konetta markkinoitiin myös sillä, että se tiivistäisi yhteistyötä Yhdysvaltojen kanssa.

– F-35 on lisäksi lentokone, joka saa tehtävät suoritettua ja tuo lentäjät kotiin, Flynn sanoi.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (22)

Ei yhtään ameriikanromua enää Suomeen. Pitäkööt vain tunkkinsa, sotakiimaiset.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä inssin pitäisi sen verran osata ulkomaan kieliä, että pystyisi tämän asian itse - ja ihan omin avuin - ottamaan selville.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikös se ole amerikkalainen matkustaja konekin lentokiellossa vaikka siinä ei valmistajan mukaan ole juuri kuin pikku vikoja ja ne on korjattu.???

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hävittäjävalintoja tehdään monissa maissa. Lopputulos on ollut tylyn yksimielinen...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vastaan aiempana olleeseen kommenttiin tässä samalla.
Jenkkien hallitus pyysi kahdelta valmistajalta tarjousta uudesta hävittäjästä jolle on nippu vaatimuksia. Aikaa valmistaa lentovalmis kone oli 24 kuukautta eli kaksi vuotta. Ei siis mitään kymmenen vuoden kehittelyä. Tuo on jo hommassa iso ongelma, ei F-35 tai Boeing kone olleet lähelläkään valmiita esittelyissä ja testeissä eikä hintakaan ollut varma. Kun tuo F-35 kisan voitti niin sitten valmistaja ilmoitti hinnan. Ja noita ''pikkuvikoja'' on siis korjattu jatkuvasti jo muutaman vuoden. Kiireessä tehtyjä eikä kehittelyä osattu projekteissa edes miettiä. Niinpä maailmalla olevilla koneilla on varaosaongelmia koko ajan ja kaikki on kallista.

Tällä hetkellä on kehitteillä Saksan ja Ranskan vetämä konehanke, se tulee olemaan parempi kuin F-35. Ranska ja Saksa ostavat nyt vain Eurofightereita ja Rafaleja. Kiinalla on häivekoneita jo. Venäläiset varmasti kehittävät häivekonetta. Kymmenen vuoden sisällä F-35 ei ole enää kehittynein ja paras, se on aika varmaa. Ja 20 vuoden kuluttua F-35 on vanhentunut monilta osin, teknologia juoksee pikavauhtia asekehittelyssä.

Mutta tämähän ei valintaamme vaikuta kielteisesti. Muut ehdokkaat on vielä vanhempia.

Tuo Meteor ei taida olla kummonenkaan ohjus. Syyriassa risteilyohjuksista torjutaan jo taivaalla suurin osa eikä niitä isommin enää edes lähetellä ja niissä on Meteoreja ja israelilaisten omia Medusoja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Saksan ja Ranskan vetämä konehanke, se tulee olemaan parempi kuin F-35"... Lehmä lentää jälleen! :)

Premissi: Jos aurinko laskee, tarvitsen villapaidan.
Premissi: Aurinko laskee.
Johtopäätös: Tarvitsen villapaidan.

Haluttu johtopäätös saadaan näyttämään loogiselta valitsemalla sopivat premissit. Tässä siis Saksan ja Ranskan vetämän konehankkeen positiivinen lopputulos. Kun tiedetään F-35:n kehitystyön hinta - 400 miljardia dollaria - niin voi epäillä sitä, että löytyykä Saksalta ja Ranskalta riittävästi nappulaa...

Pelkästään Saksan ja Ranskan resursseilla tavoiteltuun lopputulokseen ei päästä. Siksi nyt propagoidaan kovasti eurooppalaisen vaihtoehdon puolesta. Muiden EU-maiden tukea siis tarvittaisiin. Mutta halutaanko kaikissa EU-maissa tukea Saksan ja Ranskan aseteollisuutta? Saksa ja Ranska ovat monilla aloilla kovia kilpailijoita...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Wikipedian mukaan JSF (Joint Strike Fighter) ohjelma alkoi v. 1993 kun USA:n puolustusministeriö pyysi esityksiä tulevasta hävittäjästä useilta valmistajilta. 1996 pyydettiin prototyypit Boeingilta ja Lockheed-Martinilta. X-35 lensi ensilentonfa v. 2000 ja sai sopimuksen v. 2001. Kirjoittamasi 24 kuukautta on siis puppua, eikä X-35 ollut edes mikään hävittäjä. Siinä ei ollut häivettä, sensoreita, nykyistä moottoria eikä aseistusta.
F-35 on paitsi maailman kallein, myös julkisin aseohjelma. Viime aikoihin asti viat julkaistiin DoT&E-raporteissa (ei enää kun kone on palveluksessa). Kuvitteletko että muissa koneissa ei ole vikoja kun niitä ei löydy julkisena netistä? Sinulle olisi helppoa myydä sika säkissä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Saksan ja Ranskan konehanke on idea-asteella. No, saihan se idean kehittelyä varten kahdeksi vuodeksi 65 miljoonaa euroa. Siis vähemmän kuin yhden hävittäjän hinta.
"Venäläiset varmasti kehittävät häivekonetta". Niin, ovat kehittäneet Su-57:ää (PAK-FA) vuodesta 2002. Jo 10 konetta lentää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On pojalla epätoivoinen urakka. Noita rotiskoja Suomen pitäisi ostaa ainakin 192 kappaletta JOS on takoitus korvata nykyinen suorituskyky.
Kaiken kukkuraksi Trumpistan painostaa, käskyttää ja uhkailee Euroopan demokratioita aivan kuin ne olisivat jotain alamaisia alusmaita.
Jotkut taitavat ollakin - nyt vain uudelle totalitaristille, läntiselle Tsaarille, rähmällään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Valtavan moderni konehan F-35 on. Kaikki muut ehdokkaat saattavat pudota tuotannosta tai vanhentua jopa 10 - 20 vuotta F-35:ttä aiemmin. Gripenillä riski liittyy niin tilausmäärään kuin myös Ruotsin hyppäämiseen kilpailijoiden kehityshankkeisiin. F-35 on kehitysversio ilman kuninkaasta, F-22:sta. Monimutkaisissa järjestelmissä on ollut paljon viilattavaa, onhan F-35 puolta tai kokonaista sukupolvea edellä muita ehdokkaita. Myös koneen huollettavuuteen on kiinnitetty hyvin paljon huomiota, ja käyttötunnin hinta laskenee samalle tasolle kuin F-16:lla. Ehdottomasti kone on teknisesti pisimmällä ja todennäköisesti pisimpään käytössä säilyvä kone.

F-35:ssä on huippuluokan tutka, hyvät elektroniset häirintälaitteet, se pystyy toimimaan vihollisen ilmatilassa ja siihen tulee Meteor -integrointi. Miinukset sitten käyttökustannukset, jos hintaa ei saa laskemaan (järjestelmä on hyvin monipuolinen), yksimoottorisuus ja ehkä dogfight -ominaisuudet, joskin ilmataistelut taidetaan ratkoa nykyään kauempaa, F-22 on ilmataistelussa vielä parempi. F-35:ssä sisäinen asekuorma on pieni, 4 telinettä, mutta tutkassa näkyvin kuorma voidaan laittaa niihin? Samoin stealth voidaan liittää koneen ulkopuolisiin aseisiin. F-35:een saa myös mm. panssarintorjuntaohjuksia.

Muista koneista yhden tuotanto välillä jo lopetettiin, mutta Block III:a nyt vielä tehdään (Super Hornet). Gripen on halpa, mutta työntövoima pieni, kone on yksimoottorinen, ja riittääkö Ruotsilla resurssit kokonaisjärjestelmään (F-35:n kehitystyö maksoi yli 150 miljardia dollaria), pysyykö Gripen tuotannossa ja lähteekö Ruotsi muihin kehityshankkeisiin mukaan hyläten Gripenin?

Rafale ja EuroFighter ovat hyviä 4. sukupolven koneita, kaksimoottorisia, mutta EuroFighterinkin kehitys on sisältänyt paljon haasteita ja säästöjä. Mm. Eurofighterissa on muutamia tutkaheijastusta vähentäviä ominaisuuksia, mutta vain F-35 on häivekone varsinaisessa merkityksessä. Britannia, Ranska ja Saksa kehittävät jo seuraavia koneitaan (Tempest, NGF). Esim. Tempest alkaa korvaamaan EuroFightereita jo vuonna 2035. Tempest olisi ehkä 6. sukupolven kone. Mielenkiintoisesti, EuroFighter -työssä olleet Italia ja Britannia ovat ostaneet F-35:a.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Valmis romu jo ostettaissa.Ei todellakaan tätä konetta Suomeen.Tosin myöhäistä on enää kommentoida valintahan on tehty.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ihanko valinta jo tehty? Kerrohan hyvä Tarkkailija mistä olet saanut tuon tiedon? Onko sulla jotain faktaakin lausuntosi tueksi?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Muistelen että konetta on kauan kritisoitu maailmalla kalliin hinnan vuoksi. 100 miljoonaa dollaria. No ei 90 miljoonaa euroa ole kylmä suunta alas. Oliskohan ylös.

Tuo kertasumma ei ole se varsinainen ongelma vaan käyttökustannukset. Ne on 35 tuhatta dollaria per lentotunti. Eikä tehdas ole luvannut noita pudottaa moneen vuoteen joten mekin maksamme noita summia.

Kilpailua tämän ja Boeingin ehdotuksen välillä oli tiukka, suoritusarvot tasaisia molemmilla. Mutta pystysuoraan nousevan version kohdalla F-35 nykäisi edun itselleen. Boeing olisi ollut ostohinnalta ja käyttökustannuksiltaan halvempi. Kallein projekti asevoimien historiassa tuo F-35 ja kyllä tuossa hinnassa on osakkeenomistajille iloisia uutisia eli runsaasti voittoa tuottaa seuraavat vuosikymmenet. Miksipä hintoja laskeakaan kun kauppa käy ja tilauskirjat täynnä moneksi vuodeksi eteenpäin, hulluahan se olisi.

Huippukone kylläkin, ei siitä mihinkään pääse. Tällä hetkellä. Tosin silloin kun me nuo saamme (?) niin pari kolme muuta konetta on jo tuota parempia. Kehitys kehittyy hurjaa vauhtia, 20 vuoden kuluttua nuo on antiikkia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hävittäjän kehittäminen kestää kymmeniä vuosia. Mitkä "pari kolme muuta konetta" ovat kehittyneempiä kymmenen vuoden kuluttua? Ne pitäisi olla jo nyt työn alla. Entä mikä nykyisistä tarjokkaista olisi parempi Suomelle?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Valmistuskustannus ei ole sama kuin myyntihinta, joka selviää vasta, kun tarjoukset on saatu. Pahoin pelkään, että F-35:n kokonaishinta ja elinkaarkustannukset karkaavat ulottumattomiin enkä vielä ole vakuuttunut, että siitä kannattaisi maksaa kovin paljon enemmän kuin muista. Merkittävin etu on suuri valmistussarja ja turvattu tulevaisuus.

Pystysuoraan laskeva ja lyhyeltä kiitotieltä nouseva F-35B olisi kova sana Suomelle. Perusversion (F-35A) kriittinen ongelma on kiitotievaatimus. Norjalaiset testaavat jarruvarjolla - saa nähdä, onko se riittävän toimiva. Koneiden pitää kuitenkin pystyä operoimaan satunnaisista maantietukikohdista - muuten ne ovat tosi tilanteessa käyttökelvottomia. B-mallin ongelmana vaan on korkeampi hinta, hankalampi huolto ja pienempi taistelusäde, joista kaksi ensimmäistä ovat Suomelle kriittisimmät.

Ei heti kyllä tule mieleen yhtään konetta, joka voisi olla saantihetkellä merkittävästi parempi kuin mikä lie parhaimmaksi todetaan valintahetkellä. Kehitteillä olevat koneet ovat valmiita vasta parin vuosikymmenen päästä eikä niihin liity mitään dramaattista askelta, jota ei jälkikäteen voisi asentaa monipuolisesti suunniteltuun alustaan (mutta käytännössä ei asenneta, koska pitää säästää).

Miehittämättömät lennokit ovat sitten eri asia ja minä siirtyisin niihin jo tässä vaiheessa, en toki kokonaan. Growler + LW parvi olisi tosi kova sana, jos se saadaan toimimaan meidän olosuhteisiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pystysuoraan nousevaa mallia USA ei suostu Suomelle edes myymään. Maantiekentät eivät sovellu F-35lle ja parasta aseistusta ei Suomelle myy kuin Ranska.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomihan on saanut mm. JASSM:t? Ilmavoimat arvioivat tuon maantiekäytön. Varalaskupaikat kuitenkin ovat 2,5 - 4 km pituisia, sitten jos siirrytään todellisille maanteille, niin käytettäneen jarruvarjoa. Horneteillahan on myös "verkko" varajarrutusjärjestelmänä, toki jarruvaijeri toimii tukialushävittäjille. Tukialuksilla koneiden huolto on haastavaa, tilaa ei ole paljon huollolle tai varaosille. Siinä mielessä tukialushävittäjien huollettavuus on yleensä hyvä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitä siellä maantietukikohdassa on sellaista, mitä F-35 tarvitsisi?

Maantietukikohta on tarpeellinen maailmassa, jossa Suomi taistelisi yksin ilman ulkopuolista tukea. Mutta mikä nykyhävittäjä toimisi pelkästään kotimaisin voimin? Ei todellakaan mikään. Liittoutuminen on käytännön sanelema pakko.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vilkas mielikuvitus sumentaa järjen.

Mitään kieltoa F-35B:n myymiselle Suomelle ei ole olemassa. Tämä versio on tarkoitettu merijalkaväen käyttöön ja tarpeisiin. Tällaista tarvetta Suomella ei ole.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (22)

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Metsäpalovaroitus on voimassa maan etelä- ja keskiosassa sekä Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Pudasjärven, Taivalkosken ja Kuusamon kuntia.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Miksi Suomella menee niin kuin menee?

Suomella menee ihan hyvin ja suomalaiset ovat myös hyvin arvostettuja ihmisiä maailmalla. Osa aloittajan mainitsemista ... Lue lisää...
stranger

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

20.6.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image