Ulkomaat

Eurofighter lupaa itsenäisen hävittäjäjärjestelmän, jossa kaikki valta ja tieto ovat Suomella

Eurofighter on tällä hetkellä läntisen Euroopan yleisin moderni hävittäjä. F-35 uhkaa Eurofighterin valta-asemaa Euroopassa vuosikymmenen lopulla.
Ulkomaat 10.1.2020 18:29
Joonas Kuikka

Yhteiseurooppalainen Eurofighter-hävittäjä on ensimmäinen viidestä hävittäjäkandidaatista, joka tulee testattavaksi Satakunnan lennostoon Pirkkalaan. Hävittäjän valmistaja Bae Systems lupaa laajaa teollista yhteistyötä, johon kuuluu hävittäjien kokoamista ja suomalaista ammattitaitoa.

Eurofighter pyrkii erottautumaan Suomen hävittäjäkilpailussa sillä, että se lupaa itsenäisen asejärjestelmän, jossa päätösvalta pysyy Suomessa.

– Jos haluatte rakentaa hävittäjiä Suomessa, voitte tehdä niin, sanoo Bae Systemsin maajohtaja Paul Hitchcock Lännen Median haastattelussa.

Eurofighterin tarjous sisältää ylläpidon, infrastruktuurin ja järjestelmän tiedot sekä 30–40 vuoden käyttäjätuen. Eurofighterin on tarkoitus lentää vuosisadan jälkipuoliskollakin, sillä Saksa tilasi merkittävän lisämäärän hävittäjän uusinta mallia vanhimpien tilalle.

– Suomella on myös tilaisuus rakentaa suurimpia hävittäjän osia, mutta siinä ei välttämättä ole taloudellisesti järkeä. Kokoonpano olisi järkevä tuoda Suomeen, sanoo Hitchcock.

Media pääsi tutustumaan hävittäjävaihtoehtoon 10. tammikuuta 2020.

Tämä tarkoittaisi huoltovarmuuden kannalta sitä, että kriisitilanteessa suomalaisella ammattitaidolla pystyttäisiin purkamaan, korjaamaan ja kokoamaan hävittäjiä hyödyntäen varaosia.

– Sotilaallisesti liittoutumaton maa joutuu ratkaisemaan ongelmat oman maan sisällä. Yhteydet voivat olla poikki, muistutti ilmavoimien operaatiopäällikkö, eversti Juha-Pekka Keränen Satakunnan lennostossa.

Jokaiselta hävittäjäkandidaatilta odotetaan teollisen yhteistyön kautta riittävää taetta huoltovarmuudesta.

– Eurofighter on itsenäinen järjestelmä sodan aikana, sanoo Hitchcock.

– Päätösvalta on Suomessa ja suomalaisilla. Tietoa voi jakaa muiden käyttäjien kanssa tai pitää itsellään.

Vastaus tarkentavaan tarjouspyyntöön tammikuun lopussa

Eurofighter ja Bae Systems jättävät muiden valmistajien tavoin vastauksensa tarkentavaan tarjouspyyntöön tammikuun loppuun mennessä.

Tässä tarjouspyynnössä valmistajat ovat saaneet muuttaa kokonaisjärjestelmään kuuluvaa hävittäjämäärää, jotta se mahtuisi Suomen 10 miljardin euron ja noin 10 prosentin vuosipuolustusbudjetin kuluihin. Monella valmistajalla tämä tarkoittaa paineita vähentää hävittäjien määrää alkuperäisestä 64:stä.

Hitchcock ei kommentoi nyt tarjottavien hävittäjien määrää. Se on ehdottomasti salaista. Eurofighter ei kuitenkaan aio tehdä tarjoukseen lisäyksiä, kuten Saabin tarjoama tutkalentokone.

Eurofighterin käyttäjämailla on tulevaisuudessa uusia häivehävittäjäprojekteja, kuten brittivetoinen Tempest ja ranskalais-saksalainen FCAS. Hitchcokin mukaan nämä eivät sisälly nyt puheissa olevaan kauppaan, mutta Eurofighter-kumppanuuden kautta mahdollisuudet lisähankintoihin voisivat aikanaan olla helpommat. Järjestelmät ovat vasta piirustuspöydällä.

Talvivaatimuksina maantiet ja nopeasti ilmaan

Pirkkalan testitapahtumassa kokeillaan, kuinka hävittäjät pärjäävät suomalaisissa talviolosuhteissa ja pakkasöissä.

Eurofighter on lentänyt ympäri maailmaa, muun muassa Islannin ja Baltian ilmavalvonnassa, joten hyvin vaikeat sääolosuhteet ovat tuttuja. Varsinkin Islannin oikukas arktinen meri-ilmasto on vaikeimpia mahdollisia.

Kaksimoottorinen Eurofighter on vertailluista kandidaateista tehokkaimpia. Se nousee ilmaan lyhyeltä kiitotieltä ja lentää ehdokkaista nopeimmin ja korkeimmalle.

Eurofighteria ei kuitenkaan ole testattu maantietukikohdissa, sillä muut maat eivät käytä sitä niin kuin Suomi käyttäisi. Suomalaiseen ilmataistelutaktiikkaan kuuluu jatkuva tukikohtien vaihtaminen, sillä pitkänä maana Venäjän rajalla Suomessa ei ole selustatilaa turvallisille lentokentille.

– Siinä on suuri työntövoima, ei pitäisi olla ongelma. Itse asiassa haluaisin kokeilla maantielle laskeutumista, sanoi Eurofighterin pääkoelentäjä Steve Formoso.

Valmistajien mukaan kääntöaika maassa on lyhyt. Tämä tarkoittaa tankkausta ja aseistamista. Ilmavoimilla on tarkka suomalaisen ilmataistelutaktiikan mukainen vaatimus jokaiselle kandidaatille.

– Kuusi lentoa päivässä on pystyttävä tekemään. Tulemme testeissä todentamaan, mitkä ovat kääntöajat, mutta emme lennä kuudesti, sanoi eversti Juha-Pekka Keränen.

Eurofighterin testilennot alkavat toden teolla ensi viikolla. Perjantaina lentokoneet tutustuivat testialueeseen Etelä-Pohjanmaan yllä kahden Hornetin saattelemana.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (87)

Itsenäinen hävittäjäjärjestelmä, jossa kaikki valta ja tieto ovat Suomella pïtäisi olla lähtökohta tarjouksille.
Ei nyt ainakaan mikään ''Trump'' voi päättää miten, milloin ja missä Suomi käyttää omia ilmavoimiaan.

'' Eurofighterin käyttäjämailla on tulevaisuudessa uusia häivehävittäjäprojekteja, kuten brittivetoinen Tempest ja ranskalais-saksalainen FCAS. ''

Tuosta näkökulmasta vaaka kallistuu Ranskalaisen Rafalen eduksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos pitäisi kone valita soundien perusteella niin eurofighter on aivan ykkönen valittavien joukosta. Musiikkia korville!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ilmeisesti et ole kuullut , kun F/A-18 Super Hornet lähtee kentästä täydellä aselastilla?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olen kuullut ja nähnyt näiden koneiden jylinät eri ilmailunäytöksissä. Super Hornetin äänet ovat aivan tavanomaiset. Miten se jyrinä muuttuu aselastin kanssa? Jos muuttuu niin varmaan muuttuu sitten Eurofighterinkin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hornetitkin ostettiin turhaan, ei mitään muuta käyttöä kuin MM-jääkiekkojoukkueen vastaanotto. Toivon mukaan älyävät ostaa koneet euroopasta. Yleisölentoja niillä voisi lennättää, niin niillä voisi vähän tienatakkin ja kansalle katetta veromarkoista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lapsellinen, todella lapsellinen kommentti vailla mitään todellisuuspohjaa! Maailmalla Hornetit ovat näyttäneet operaatiovahvuutensa, ja Putinin suhoit on ajettu pois ilmatilastamme - milläs muilla kuin Horneteilla!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

??? No siis lapsellinen kommentti, todella.
Mietipä nyt montakos suhoita vastaan pikku maamme pikku hornetit? :))
heh..mietipä samalla miesvahvuutta naapurimaassa tai kaluston vahvuutta.
Että palataanpa todellisuuteen.
Mietipä samalla sitten sitä uhkaako itä meitä?
Niin ?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jokin juttu rassaa kirjoittajaa ja kovasti. Lentäjien ja kaluston laadussa on todellakin suuri ero!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On tuttuja hornetit joten niitä varmaan. Mutta hits Cook on vähän naurettava nimi tässä yhteydessä....

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hävittäjähankinnan mittakaava on liian iso. Suomella on muutakin rahanmenoa kuin hallissa seisovat hävittäjäkoneet. Järkeä tähän hankintaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ihan samat laulut toistuu kuin oli Hornetien hankinnassa. Puolueen nimi on tainnut vaihtua tässä välissä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Itsenäisyys toimintavarmuus on hyvästä, samaa tuskin saadaan jenkeiltä. Kannattaako kuitenkaan ostaa edellisen sukupolven hävittäjää, kun tarjolla olisi uusintakin (F-35)? Saattaa olla kertaostona kalliimpi, mutta ei tarvi olla heti uusimassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Gripenien myötä saamme lähiyhteistyötä ja työpaikkoja suomeen, modernit hävittäjät, jotka ovat suorituskykyisiä ja kustannustehokkaita pitkälle tulevaisuuteen. Toisin kuin F-35:n tapauksessa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Taitaa Gripenit Ruotsissa juuttua valmistuslinjalle. Niistä ei kukaan ole kiinnostunut, eivät ruotsalaiset itsekään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eipä taida juuttua, koska tuote on mielenkiintoinen ja on herättänyt kiinnostusta ympäri maailman. Suomalaisia se kiinnostaa juuri siksi että hinta-laatusuhde on erinomainen. Sitäpaitsi droonit hoitavat taistelutoimet tositilanteissa, joten turhaa investoida enempää kuin on tarpeen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mielenkiinto ja kiinnostus eivät lämmitä kuin hetkellisesti; sama tilanne, kuin ennen jokaista kansainvälistä missikisaa tai Euroviisua, Suomea hehkutetaan, mutta loppusijoituksen me kaikki toki tiedämme!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutta ja vanhaa... Parasta meille ja myös kerrankin edes yksi uusi panssarivaunu koristeeksi. Siis uusi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksei tarjouksissa ole Venäjän konetta. Sukhoi ois varmaan huippu vehje. Onhan meillä ennenkin ollut itä koneita.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (87)

Uutisvirta

9:11
Filippiinien presidentti: Ampukaa ulkonaliikkumiskieltoa rikkovat kuoliaaksi!
7:57
Henkilöauto pyörähti katon kautta ympäri Kärsämäellä, kuljettaja pääsi itse ulos autosta
7:38
Kulttuuria kotisohvalta: katso kotimaisia elokuvia, ihastele taideaarteita ja katso, miltä kotikulmilla näytti ennen
7:00
Päivän leffapoiminnat: Yhteen muuttoja ja yhteenottoja – Robert Redford ja Jane Fonda ovat siloposkiset vastanaineet makoisassa draamakomediassa
7:00
Voiko läheisensä tappajalle antaa anteeksi? Täydet viisi tähteä ansaitseva Silmästä silmään -dokumentti on John Websterin vakavin elokuva
7:00
Osingot tulisi maksaa – osinkotulot ovat monelle tarpeellinen lisä jatkuvasti ostovoimaansa menettävän eläketulon jatkeeksi Lukijalta
7:00
Hus seuloo parantuneita uusilla vasta-ainetesteillä – ne löytävät myös oireettomasti koronaviruksen sairastaneet
22
Yle: Sairaalat saivat varmuusvarastoista jopa kahdeksan vuotta sitten vanhentuneita hengityssuojaimia
12
Osingot tulisi maksaa – osinkotulot ovat monelle tarpeellinen lisä jatkuvasti ostovoimaansa menettävän eläketulon jatkeeksi Lukijalta
6
Ei yhtään uutta koronakuolemaa Suomessa – tehohoidossa yli 60 ihmistä, heistä kolme Oulussa
6
LM:n tiedot: Hallitus kaavailee muutoksia turvapaikkarahaston käyttöön – Välimeren turvapaikanhakijoiden vastaanottoon tarvitaan 13 miljoonaa euroa
5
Suomen oltava oikeusvaltio koronakriisissäkin – koronatartuntojen kasvun kanssa kilpailee voitokkaasti vain jälkiviisaus Lukijalta
4
Koronahelvetti – olen taistellut ”punaista paholaista” vastaan laskujeni mukaan noin kolme viikkoa Lukijalta
4
Etäopetuksen laatuun tulee kiinnittää huomiota – etäopetusta ei ole se, että Wilmassa lähetetään ohjeita ja kirjalliset vastaukset pyydetään palauttamaan Wilmaan Lukijalta

Etusivulla nyt

Mainos

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on ajoittain huono Satakunnan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Kymenlaakson, Etelä-Karjalan, Pirkanmaan, Keski-Suomen, Etelä-Savon, 
Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Koillismaata lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

En ymmärrä yrittäjien "ahdinkoa"

282 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Tietämättömien piensijoittajien osakehölmöilyt

HEP \o/ Täällä yksi ymmärtämätön. Minä en oikeasti tiedä, mitä salkkuni yrityksille tapahtuu tulevaisuudessa. En edes ... Lue lisää...
Pannarimies

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jarin piirrokset arkistossa.

Naapurit

2.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image