Ulkomaat

Analyysi: Saksan jättimäinen il­mas­to­pa­ket­ti sai monet pettymään – Näin uudistus vaikuttaa Suomeen

Saksan liittokansleri Angela Merkel on painottanut, että ilmastotoimilla on oltava kansalaisten hyväksyntä.
Ulkomaat 21.9.2019 12:00
Visa Noronen
Visa Noronen

Saksan hallituksen julkistamana laaja ilmastopaketti on saanut heti osakseen arvostelua sekä tutkijoilta että poliitikoilta.

Saksa aikoo käyttää hiilidioksidipäästöjen hillitsemiseen yli 50 miljardia euroa eli lähes Suomen valtion budjetin verran.

Monipuolisen ohjelman keskeisempiä uudistuksia on se, että vuodesta 2021 alkaen liikenteen ja lämmityksen käyttäjät joutuvat Saksassa maksamaan oikeudesta päästää ilmaan hiilidioksidia, kun polttoaineena käytetään esimerkiksi dieseliä, kaasua, lämmitysöljyä tai maakaasua.

Ensimmäisenä vuotena oikeudesta päästää ilmaan hiilidioksidia joutuu maksamaan 10 euroa tonnia kohden. Vuonna 2025 hiilidioksiditonnin päästöt maksavat jo 35 euroa.

Kritiikkiä tutkijoilta

Tutkijat ovat lytänneet hallituksen suunnitelmat. Niitä pidetään pääsääntöisesti sekavana kokonaisuutena hyvin erilaisia toimia, joista yhteensä saatavaa hyötyä kukaan ei osaa arvioida kunnolla.

Potsdamin ilmastontutkimuslaitos PIK:n johtaja Ottmar Edenhofer arvioi, ettei Saksan hallitus saavuta vuoteen 2030 mennessä ilmastotavoitteita, joita se on asettanut itselleen.

– Hinnat ovat liian matalat eivätkä ne ulotu tarpeeksi kauas tulevaisuuteen, jotta sillä olisi ohjausvaikutusta, Edenhofer kommentoi.

Hänen mielestään päästöjen järkevä alkuhinta on 50 euroa hiilidioksiditonnilta ja sen pitäisi nousta 130 euroon vuoteen 2030 mennessä.

– Hinnan, joka hiilellä pitäisi olla, ja nyt suunnitellun hinnan välillä on valtava ero, Edenhofer sanoo.

Saksan hallitusta hidastaa nyt selvästi äänestäjien pelko. Liittokansleri Angela Merkel painotti ilmastopakettia julkistaessaan voimakkaasti, että ilmastonsuojelun tulee olla ihmisille hyväksyttävää. Merkel ei halua Saksaan keltaliivien kaltaista liikettä. Hallitus päätti aiemmin tätä vuonna jo ajaa maan hiilikaivokset vajaan 20 vuoden aikana alas luvaten kaivosalueille hyvityksenä valtavat tuet. Siitä huolimatta tämän syksyn osavaltiovaaleissa oikeistopopulistinen AfD vei suljettavien ruskohiilikaivosten alueella suurimmat äänipotit.

AfD antoikin jo täystyrmäyksen hallituksen paketille sen kieltojen ja hinnankorotusten takia.

– Kansalaisia puristetaan armottomasti ideologisten syiden takia, valitti AfD:n parlamenttiryhmän johtaja Alice Weidel paketin julkistuksen jälkeen.

Vaikutuksia myös Suomeen

Suomeen Saksan ilmastopaketti vaikuttaa kolmella tavalla.

Ensinnäkin Saksan kannustimet lisätä talojen energiatehokkuutta kasvattavat markkinoita, jotka ovat auki suomalaisille energiateknologia- ja rakennusalan yhtiöille. Saksalaiset asuintalot eivät usein ole kovinkaan energiatehokkaita, koska ihmiset asuvat pääsääntöisesti vuokralla. Lämmityskulut maksaa kokonaan vuokralainen, kun taas asuntojen rakennuttajan etu on ollut vain rakentaa ja ylläpitää rakennusta halvalla.

Toiseksi EU:n kyky saada aikaan ilmastopäätöksiä riippuu keskeisesti sen suurimman jäsenvaltion Saksan halusta tulla linjausten taakse. Perjantainen paketti todisti, ettei Saksasta ole EU:n ilmastojohtajaksi, vaikka se on unionin suurin hiilidioksidipäästäjä. EU:n lähiajan päätökset tulevat olemaan pienempiä kuin monet vaativat.

Kolmanneksi Saksan päätökset synnyttävät suurempia markkinoita tuotteille, joita tulee Suomeenkin. Esimerkiksi sähköautojen markkinat tulevat askeleiden vaatimattomuudesta huolimatta taas hieman kasvamaan, mikä laskee niiden hintoja hitusen myös Suomessa.

Saksan ilmastopaketti vaikuttaa useilla alueilla

Liikenteessä ja lämmityksessä hiilidioksidia saa päästää vuodesta 2021 alkaen vain päästöoikeuksia ostamalla. Tukkuostajat ostavat oikeudet ja siirtävät ne kuluttajahintoihin. Hallitus laskee, että tämä nostaa bensiinin ja dieselin hintaa vuonna 2021 kolme senttiä litralta ja vuonna 2026 noin 9–15 senttiä.

Tuulivoiman rakennussäädöksiä höllennetään.

Aurinkoenergiatukia laajennetaan koskemaan myös suuria aurinkoenergialaitoksia.

Öljylämmitys uusissa taloissa kielletään vuodesta 2026 alkaen. Tukia annetaan niille, jotka luopuvat vanhoista öljylämmityslaitteista.

Verovähennyksiä tarjotaan talojen energiaremonttien tekijöille.

Junalippujen arvonlisäveroa lasketaan ja lentolippujen veroja nostetaan.

Lisää rahaa rautateiden rakentamiseen.

Lisää latauspisteitä ja tukia sähköautojen ostajille.

Sähkönkäyttäjien maksamaa lisämaksua alennetaan.

Asumistukea korotetaan, jotta sitä saavien asema ei huonone lämmityskustannusten noustessa.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (30)

No ihan sama mitä tänne kirjoitellaan. Ilmasto muuttuu edelleen hiilidioksidipäästöjen seurauksena. Ja sen seuraukset voivat näkyä esim rajoillamme. Ei mikään muutu. Kohti katastrofia torvet soiden, kirjoitellaan vaan nettiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Apokalyptiset ennustukset eivät lisää uskottavuutta ilmastonmuutokseen. Jo nyt moni ilmastotutkija alkaa huolestumaan tieteen muuttumisesta uskomustieteeksi.

Ei ole mikään ihme, että tolkun ihmiset kääntävät uskonkiihkoilijoille jo selkänsä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä se tosiaan tulee nimittäin se, että ilmastokiihkoilijoille ollaan jo käännetty selkä, koska ei ihmisiä voi huijata loputtomiin ja se sinunkin olisi hyvä tietää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hiilidioksiidipäästöt kun eivät vaikuta ilmastonmuutokseen mitenkään. Ilmasto muuttuu ihan ilman ihmisen toimiakin ja on muuttunut aina ja tulee myös aina muuttumaan. Joten ole sinä ihan rauhassa ja kirjoittele päiväkirjaasi noita satuja, mutta muista olla käyttämättä nettiä, sähköä, autoa, julkisia, lentokonetta, jääkaappia, pakastinta, puhelinta, suihkua ym. ym.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomessa tämä ilmastointi hulluus on ajanut sen ohi mitä ihmiset haluaa.
Peloitellaan kouluikäisiä lapsia, sillä Suomen teot eivät vaikuta Saksan, Kiinan, Intian tai Venäjän päätöksiin.
Täytyisi ottaa järki mukaan, koska Pohjolan olot ovat eri asia kuin mitä lämpimien maiden.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomen pitää näyttää Saksalle esimerkkiä. Korotetaan autoveroa reilusti niin vasta silloin voimme arvostella saksalaisia. Voimme kieltää turpeenpolton, turkiskasvatuksen ja lihakarjan vaikka huomenna. Se on velvollisuutemme ja perintömme. Jätetään seuraaville sukupolville maa joka ei tuota päästöjä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Maa, joka ei tuota päästöjä, ei tuota yhtään mitään. Haluatte siis takaisin kivikauteen? Toki Suomi voi sen tehdä, mutta seuraavatko muut perässä?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Luonto on ollut täällä ennen ihmistä ja tänne jää. Verot on ihmisten keksintöä. Maksuja ne vaan on. Ne eivät pelasta ketään luonnon armoilta tietenkään. Ne parhaimmillaan voivat suojella ihmisiä toisiltaan, jos niinkään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Autoteollisuuden ja hiilibisneksen maskotteja Merkel ja muut. Mitä nysväkkeitä. Täälläkin valtava vonkuminen pikku veronkorotuksista, mitä ihmiset oikein ajattelevat? Veronkorotusten pitäisi olla paljon tuntuvampia, niin että valinnat muuttuu radikaalisti. Jos halutaan vielä jatkossa elää tällä pallolla siis!

Selittäkää joku tuo kieroutunut ajattelu: tahdotte siis maailmanlopun mieluummin kuin kunnon vero-ohjauksen? Ihanko tosi, jurppii välttämättömät! elintärkeät! maksut niin paljon että valitsette mieluummin ajaa jyrkänteeltä alas? Olenko ymmärtänyt oikein?

Tilanne on sama, jos auto uhkaisi ajaa päälle, mutta ei viitsisi siirtyä muutamaa metriä sivuun välttääkseen kolarin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Luitkohan kunnolla kun jutun mukaan ongelmahan on se, että jos Merkel tekisi isompia liikkuja niin hänen puolueensa äänestettäisiin kumoon, populistit ottaisivat vallan ja lopettaisivat saasterajoitukset kokonaan. Politiikka on valitettavasti aina kompromissi ja nykyjärjestelmällä ei vain ole mahdollista tehdä dramaattisia muutoksia ellei suurin osa kansasta ole niiden takana.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hienoa, kohta saa vielä halvempia tehokkaita vähäpäästöisiä dieseleitä Suomeen!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Saksa ajaa itseään konkurssiin. Tuottamattomat populistiset kohelluksen vaan jatkuvat. Energiegewende meni jo metsään. Meidän kannalta merkittävää on, että ns. Euroopan talousveturi sakkaa. Saksalla on monta muutakin ongelmaa, se kohta joutuu puolustamaan jo itseään (kiitos Trumpin) ja eurolla ratsastaminen vaikeutuu. Suomella on aika katsella uusia kavereja, valitettavasti Britannian on ruvennut myös itse ajattelemaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Valitettavasti nuo toimet ei riitä mihinkään.

Dieselin ja bensan hinta pitäisi nostaa moninkertaiseksi.

Puulla lämmitys pitäisi kokonaan kieltää.

Ja tuo on yksi ainoista maista, joka tekee jotain.

No maailmanloppua odotellessa...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

pienhiukkasilla joita tulee puunpoltosta ei ole mitään tekemistä ilmaston lämpenemisen kanssa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Taitaa osa suomen kansalaisista joutua kohta kotamajoitukseen kun rahat nyysitään jos jonkinlaisilla verukkeilla. Pistettäs joskus pörssiosakkeiden omistajat vastuuseen. Yhtiöt joita he rahoittavat osakkeiden omistuksella taitavat olla moninverroin suurempia saastuttajia, kuin tavallisen kansan asumiset ja liikkumiset. Rikkaat laittaa tieten sähköautoja tai muita ns. ympäristöystävällisiä tuotteita, mutta millä köyhä niitä hankkis? Lisäksi ala astelaiset jo opetetaan että kouluaikana voi lakkoilla jonkun asian puolesta, se on väärin. Lasten pitää saada käydä koulunsa ilman tuota kouhotusta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onhan nuo merkittäviä toimia, eli verotus kasvaa. Suomessa vuonna 2025 kaikki ajavat sähköautoilla ja savupiipputeollisuus on ajettu konkurssiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lopulta tavalliset ihmiset täälläkin maksaa kohoavina hintoina ja veroina kaiken. Kysymys kuuluu, millä rahoilla? Tässä loppuun verotetussa velkakyykyssä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (30)

Uutisvirta

13:37
Oulun kaupungin tahto toteutui – Kärpät lopetti haaparantalaisen Nuuskakairan tukun mainosten esittämisen Raksilan jäähallissa
13:32
Tuulivoimayhtiöiltä kova arvio: Yli puolet Suomen sähköstä mahdollista tuottaa tuulella vuonna 2030 – Suomeen on tehty lyhyessä ajassa lähes 1,5 miljardin tuulivoimainvestoinnit
13:12
Britannian poliisi löysi 39 ruumista rekan kontista – kuljettaja on pidätetty ja poliisi on aloittanut murhatutkinnan
12:55
Kaleva oikaisee
12:35
Nuori kärppävahti Justus Annunen jahtaa illalla liigaennätystä Pelicans-ottelussa – Kärppien sairastuvalla jälleen tungosta, Pesonen sivussa marraskuulle
12:21
Palokunta hälytettiin sammuttamaan savuavaa vanhaa nuotiota Kuivaniemellä
12:10
Lidlin uusi toimitusjohtaja haluaa kasvua – uudet myymälät Suomessa pääosin kaupunkeihin
28
Kommentti: Ehdotus bensakiintiöstä on kuin EU:n päästökauppa – hyvässä ja pahassa
22
SSAB sulkee Raahen toisen masuunin väliaikaisesti – seisakin arvioidaan kestävän viikkoja
21
Moottoritietä pääsee ajamaan pian aina Kiiminkijoelle saakka – uudella tiellä on aluksi 80 kilometrin nopeusrajoitus
18
Teknologiateollisuuden kysyntä laskee selvästi – Työmarkkinapomo Minna Helle: Kiky-tunneista luopuminen merkitsisi palkankorotuksista tinkimistä
14
Senaatti-kiinteistöt pitkittää Poliisin toimitilaongelmaa Oulussa, luvattujen uusien tilojen suunnittelu viipynyt kohtuuttomasti Lukijalta
14
Pahasti myöhässä oleva junaliikenne pääsi liikkeelle – Juna Helsingistä Kemijärvelle myöhästyy noin 10 tuntia
11
Vihreät lopettaa puoluelehtensä – Vihreän Langan päätoimittaja on uutisesta surullinen, järkyttynyt ja yllättynyt

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono Pohjois-Lapissa lumisateen ja tienpintojen jäätymisen vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi huomenna Lapin maakunnassa sekä seuraavissa Pohjois-Pohjanmaan kunnissa: Pudasjärvi, Taivalkoski ja Kuusamo lumisateen ja lumisten teiden vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Sähköautot valtaavat vähitellen liikenteen

119 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Mitä mieltä sisäministeri Ohisalosta?

PS-kansanedustaja Packalén sanoi ihan oikein, että Ohisalon toiminta on populistista flirttailua anarkismille, eikä täll... Lue lisää...
mp.

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

23.10.

Fingerpori

23.10.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image