Ulkomaat

Analyysi: Aikakausi päättyy saksalaisessa autojätissä, kun Mercedes-Benziä valmistava Daimler saa ruotsalaisen ykkösjohtajan

Dieter Zetsche johti Daimler-yhtiötä 13 vuotta. Hänestä itsestään tuli tavaramerkki mahtavine mursuviiksineen. KUVA: WU HONG
Ulkomaat 22.5.2019 11:45
Seppo Ylönen

Saksan autoteollisuudessa päättyy tänään keskiviikkona yksi aikakausi, kun Dieter Zetsche siirtyy sivuun Mercedes-Benziä valmistavan Daimler-yhtiön hallituksen puheenjohtajan paikalta. Tilalle tulee ruotsalainen Ola Källenius.

Zetsche ehti johtaa Stuttgartissa pääkonttoria pitävää Daimleria 13 vuotta. Sinä aikana hänestä tuli oma tavaramerkki.

Paksut mursuviikset, lähes yhtä paksu svaabin murre ja epämuodollinen esiintyminen tekivät Zetschestä tunnetun hahmon saksalaisten keskuudessa. Hän lukitsi kravatit kaappiin, puki päälleen farkut ja sitoi tennarit jalkaan. Joillekin tämä oli virkistävää uutta, toisille kiusallista.

Päivitettyään oman vaatepartensa Zetsche uudisti myös Mersujen ulkoasun, joka alkoi vaikuttaa aikaisempaa nuorekkaammalta.

Autopomolla bensaa suonissa

Toisaalta Zetscheä pidetään Der Spiegelin mukaan vanhan ajan viimeisenä autopomona, jolla oli "bensaa suonissa" ja joka tunsi valmistamansa autot viimeistä mutteria myöten.

Zetschen aikakausi oli suurelta osin menestys. Hänen johdollaan Daimler selätti suvereenisti vuosien 2008–2009 finanssikriisin ja keräsi sen jälkeen ennätysvoittoja.

Huipun Daimler saavutti maaliskuussa 2015, jolloin firman pörssiarvo oli 102 miljardia euroa, kuusi kertaa enemmän kuin kuusi vuotta aikaisemmin.

Pari viimeistä vuotta ovat kuitenkin olleet Zetschelle ja Daimlerille vaikeita.

Dieselistä tulossa jättilasku

Volkswagen-konsernin vanavedessä myös Mersut ovat joutuneet dieselskandaaliin, josta uhkaa tulla Daimlerille miljardilaskuja.

Vielä vuonna 2016 Zetsche väitti, ettei Mercedes ole Volkswagenin tavoin huijannut dieselautojen pakokaasuissa. Stuttgartin syyttäjänvirasto on toista mieltä. Oikeusjuttu on vielä kesken.

Sähköautojen kehittelyssä amerikkalainen Tesla ja kiinalainen Geely ovat saaneet etumatkaa.

Geelyn pääomistaja, kiinalainen yrittäjä Li Shufu osti vuosi sitten noin kymmenen prosenttia Daimlerin osakekannasta, millä hänestä tuli yhtiön suurin yksittäinen omistaja.

Nyt Daimler ja Geely kehittelevät yhdessä Smart-pikkuautoa.

Daimler valitsi Zetschen seuraajaksi hyvin erilaisen henkilön.

Ola Källenius on kesäkuussa 50 vuotta täyttävä ruotsalainen. Hän on opiskellut taloustieteitä mutta tehnyt koko työuransa Daimlerissa. Hänellä on saksalainen vaimo.

Yhteistyötä kilpailijan kanssa

Källeniuksen halutaan antavan firmalle uudenlaisen imagon, ennen muuta vihreämmän.

Källenius on jo luvannut, että Daimler-konsernin autot ovat vuonna 2039 täysin ympäristöystävällisiä. Tämä tarkoittaisi bensiini- ja diesel-autoista luopumista.

On hämärän peitossa, miten tämä toteutetaan käytännössä. Hybridiautojen tuotantoa ei ainakaan olla hetkeen ajamassa alas. Niissä on sähkömoottorin ohella myös polttomoottori.

Vallankumoukselliset tekniset muutokset eivät ole olleet Daimler-yhtiön suurin vahvuus.

Tämän takia yhtiö on aloittanut jotakin, mikä olisi takavuosina pidetty mahdottomuutena: yhteistyön baijerilaisen arkkivihollisensa BMW:n kanssa. Ola Källenius on Daimlerin kehitysjohtajana tavannut jo useaan otteeseen BMW:n insinöörejä.

MAINOS

Kommentoi

Kiitos Kaleva mielenkiintoisesta artikkelista. Lukisin mielelläni lisää tämän kaltaisia juttuja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Analyysiksi! Erikoista Kalevalta joka on yleensä tiukasti linjallaan...

Mersun aikakausi päättyi aikaa sitten kun alettiin asentamaan tuotannossa Renaultin ja Mazdan tekniikkaa Mercedes Benz-merkkisiin autoihin...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Njaa, teslan vahvuus on brändi ja muskovaiset. Tekniikka ei loppujenlopuksi paljon eroa kilpailijoista, alihankkijan pattereilla ne teslatkin hurisee. Lisäksi testalla on taakkana hyvin suljetusti johdetut tuotantolinjat ja tuotantoratkaisut, nuo tosin olisi helppo korjata jos vaan haluaisivat tehdä tehokkaasti eikä vaan "omalla tavalla".

Se vuosien etumatka on kyllä liioiteltua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Laskea mukaan kun kerran firma perustuu siihen miten paljon pystyy tekemään tappiota. 700 miljoonaa ensimmäisellä nejänneksellä tappiota on tietty ennätys sekin...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kiitokset, ja hyviä eläkepäiviä Tohtori Z:lle! Edeltäjäsi aikana valmistetun Mersun ostamista en olisi edes harkinnut.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

12:10
Raportti: Kasvihuonekaasujen päästöjä pitäisi rajoittaa kolme kertaa enemmän, jotta kahden asteen tavoitteeseen päästään
12:00
Oulun yliopiston ryhmä palkittiin eturauhassyöpätutkimuksesta – tunnustus kansainvälisesti korkeatasoisesta työstä
11:59
Game of Thrones piti Emmy-otteensa loppuun asti, mustanpuhuva komedia Fleabag yllätti
11:58
Game of Thrones juhli Emmy-gaalassa - upeita pukuja ja juhlan loistoa
11:41
Kohu presidentti Trumpin ympärillä syvenee – Trump myöntää puhuneensa Ukrainan presidentin kanssa Bidenistä
11:18
"Kuinka nykyaikana voidaan näin tehdä" – oululaisen Kari Martikaisen kahden viikon Madeiran matka oli koneeseen istumista vaille
11:05
Konkurssiin kaatuneen Thomas Cookin kiinalainen päärahoittaja pahoittelee – Brexit-epävarmuus sai britit lykkäämään matkavarauksiaan
25
Kysyimme: Miksi kaikille koululaisille ei aina riitä istuinta ja turvavyötä Oulun joukkoliikenteessä?
25
Thomas Cook konkurssiin – Tjäreborg peruu maanantain lentonsa emoyhtiönsä konkurssin vuoksi, maailmalla noin 3 500 asiakasta
16
On liian monia taloyhtiöitä, missä yhtiön hallitus on luovuttanut ”valtansa” ja päätöksenteon isännöintitoimistolle ja hoitavalle isännöitsijälle Lukijalta
9
Donald Trumpia saattaa uhata virkasyyte – Trumpin väitetään painostaneen Ukrainan presidenttiä sotilasavustusta panttaamalla
8
Avaimettomia lukkoja valmistava Rollock avasi toimipisteen Ouluun – yhtiöllä takanaan yli 4 miljoonan euron tuotekehitysprosessi
8
Thomas Cookin konkurssi iskee monille kentille Suomessa, myös Ouluun
8
Tjäreborgin yhden edestakaisen Antalya-Oulu -lomalennon tilanne auki – lähtemässä ja palaamassa yhteensä yli 300 matkustajaa

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono aluksi koko maassa tienpintojen jäätymisen vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi yöllä ja aamulla maan pohjoisosassa sekä Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Etelä-Karjalan, Pirkanmaan, Keski-Suomen, Etelä-Savon, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakunnissa tienpintojen jäätymisen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Hallitus osti sotalaivoja 1300 miljoonalla!

102 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

AKAVA VIRITTELEE JO TYÖTTÖMYYSTURVALEIKKURIA.

Meidän kaikkien hyvinvointi vaatii kunnollista työntekoa. Kuka tarvitsee työttömyystuella chillailijaa, joka vie silti l... Lue lisää...
Idea kaikkien etu

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

23.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image