Ulkomaat

Analyysi: Aikakausi päättyy saksalaisessa autojätissä, kun Mercedes-Benziä valmistava Daimler saa ruotsalaisen ykkösjohtajan

Dieter Zetsche johti Daimler-yhtiötä 13 vuotta. Hänestä itsestään tuli tavaramerkki mahtavine mursuviiksineen. KUVA: WU HONG
Ulkomaat 22.5.2019 11:45
Seppo Ylönen

Saksan autoteollisuudessa päättyy tänään keskiviikkona yksi aikakausi, kun Dieter Zetsche siirtyy sivuun Mercedes-Benziä valmistavan Daimler-yhtiön hallituksen puheenjohtajan paikalta. Tilalle tulee ruotsalainen Ola Källenius.

Zetsche ehti johtaa Stuttgartissa pääkonttoria pitävää Daimleria 13 vuotta. Sinä aikana hänestä tuli oma tavaramerkki.

Paksut mursuviikset, lähes yhtä paksu svaabin murre ja epämuodollinen esiintyminen tekivät Zetschestä tunnetun hahmon saksalaisten keskuudessa. Hän lukitsi kravatit kaappiin, puki päälleen farkut ja sitoi tennarit jalkaan. Joillekin tämä oli virkistävää uutta, toisille kiusallista.

Päivitettyään oman vaatepartensa Zetsche uudisti myös Mersujen ulkoasun, joka alkoi vaikuttaa aikaisempaa nuorekkaammalta.

Autopomolla bensaa suonissa

Toisaalta Zetscheä pidetään Der Spiegelin mukaan vanhan ajan viimeisenä autopomona, jolla oli "bensaa suonissa" ja joka tunsi valmistamansa autot viimeistä mutteria myöten.

Zetschen aikakausi oli suurelta osin menestys. Hänen johdollaan Daimler selätti suvereenisti vuosien 2008–2009 finanssikriisin ja keräsi sen jälkeen ennätysvoittoja.

Huipun Daimler saavutti maaliskuussa 2015, jolloin firman pörssiarvo oli 102 miljardia euroa, kuusi kertaa enemmän kuin kuusi vuotta aikaisemmin.

Pari viimeistä vuotta ovat kuitenkin olleet Zetschelle ja Daimlerille vaikeita.

Dieselistä tulossa jättilasku

Volkswagen-konsernin vanavedessä myös Mersut ovat joutuneet dieselskandaaliin, josta uhkaa tulla Daimlerille miljardilaskuja.

Vielä vuonna 2016 Zetsche väitti, ettei Mercedes ole Volkswagenin tavoin huijannut dieselautojen pakokaasuissa. Stuttgartin syyttäjänvirasto on toista mieltä. Oikeusjuttu on vielä kesken.

Sähköautojen kehittelyssä amerikkalainen Tesla ja kiinalainen Geely ovat saaneet etumatkaa.

Geelyn pääomistaja, kiinalainen yrittäjä Li Shufu osti vuosi sitten noin kymmenen prosenttia Daimlerin osakekannasta, millä hänestä tuli yhtiön suurin yksittäinen omistaja.

Nyt Daimler ja Geely kehittelevät yhdessä Smart-pikkuautoa.

Daimler valitsi Zetschen seuraajaksi hyvin erilaisen henkilön.

Ola Källenius on kesäkuussa 50 vuotta täyttävä ruotsalainen. Hän on opiskellut taloustieteitä mutta tehnyt koko työuransa Daimlerissa. Hänellä on saksalainen vaimo.

Yhteistyötä kilpailijan kanssa

Källeniuksen halutaan antavan firmalle uudenlaisen imagon, ennen muuta vihreämmän.

Källenius on jo luvannut, että Daimler-konsernin autot ovat vuonna 2039 täysin ympäristöystävällisiä. Tämä tarkoittaisi bensiini- ja diesel-autoista luopumista.

On hämärän peitossa, miten tämä toteutetaan käytännössä. Hybridiautojen tuotantoa ei ainakaan olla hetkeen ajamassa alas. Niissä on sähkömoottorin ohella myös polttomoottori.

Vallankumoukselliset tekniset muutokset eivät ole olleet Daimler-yhtiön suurin vahvuus.

Tämän takia yhtiö on aloittanut jotakin, mikä olisi takavuosina pidetty mahdottomuutena: yhteistyön baijerilaisen arkkivihollisensa BMW:n kanssa. Ola Källenius on Daimlerin kehitysjohtajana tavannut jo useaan otteeseen BMW:n insinöörejä.

MAINOS

Kommentoi

Kiitos Kaleva mielenkiintoisesta artikkelista. Lukisin mielelläni lisää tämän kaltaisia juttuja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Analyysiksi! Erikoista Kalevalta joka on yleensä tiukasti linjallaan...

Mersun aikakausi päättyi aikaa sitten kun alettiin asentamaan tuotannossa Renaultin ja Mazdan tekniikkaa Mercedes Benz-merkkisiin autoihin...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Njaa, teslan vahvuus on brändi ja muskovaiset. Tekniikka ei loppujenlopuksi paljon eroa kilpailijoista, alihankkijan pattereilla ne teslatkin hurisee. Lisäksi testalla on taakkana hyvin suljetusti johdetut tuotantolinjat ja tuotantoratkaisut, nuo tosin olisi helppo korjata jos vaan haluaisivat tehdä tehokkaasti eikä vaan "omalla tavalla".

Se vuosien etumatka on kyllä liioiteltua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Laskea mukaan kun kerran firma perustuu siihen miten paljon pystyy tekemään tappiota. 700 miljoonaa ensimmäisellä nejänneksellä tappiota on tietty ennätys sekin...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kiitokset, ja hyviä eläkepäiviä Tohtori Z:lle! Edeltäjäsi aikana valmistetun Mersun ostamista en olisi edes harkinnut.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

63
Oulun poliisilaitoksen sisäilmaongelmat jatkuvat, osa väestä välttelee Hiukkavaaran tiloja – Työsuojeluvaltuutettu: "Kyllä siellä aika tyhjää on"
18
Biologi kouluttautuu nyt 12 viikossa koodariksi, kun oman alan töitä ei löytynyt – pikakoulutuksista toivotaan apua ohjelmistoalalle
17
Qstockin kahden päivän liput myyty loppuun kuukausi ennen festivaalia – tältä kesältä odotetaan uutta kävijäennätystä
16
Oulun kaupunginhallitus myönsi Torihotellille jatkoajan tiukoilla ehdoilla – kaupungille 800 000 euron vakuus
15
Iran: Diplomatian tie on suljettu Yhdysvaltain pakotteiden takia
9
Kauppa yritettiin ryöstää Oulun Koskelassa, teko keskeytyi toisen myyjän tultua paikalle – poliisi kaipaa havaintoja tapahtuneesta
8
Suviseurat tuo runsaasti liikennettä Oulun alueelle – liikenne saattaa jonoutua, ruuhkaa odotetaan muun muassa keskiviikolle ja torstaille

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Juhannusjuhlat 1944

176 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Kaleva rikkoo

Kaikilla suomen kansalaisilla on myös oikeus valittaa. Myös mediassa. Mikä ihmeen pyhä lehmä on eri uskonnot. Saako sitt... Lue lisää...
jussijuonio

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

25.6.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image