Talous

Valmet Automotiven toi­mi­tus­joh­ta­ja näkee die­sels­kan­daa­leis­sa myös hyviä puolia – "Sähköautot tulevat nopeammin käyttöön kuin monet olettavat"

Mercedes-Benzin A-sarjan puolivalmiita aihiota kuvattuina Uudenkaupungin-tehtaalla keväällä 2018. KUVA: Kari Pitkänen
Talous 12.11.2019 7:00
Visa Noronen

Valmet Automotive on palkannut Suomessa lisää työntekijöitä, mutta tällä hetkellä on painetta lomautuksiin. Uudet työpaikat eivät toimitusjohtaja Olaf Bongwaldin mukaan synny jatkossa vain Suomeen, sillä tuotannon hajauttaminen vähentää riskejä.

Autonvalmistajien paljastuneet päästömittausten manipuloinnit voivat nopeuttaa sähköautojen markkinaosuuden kasvua. Näin uskoo Valmet Automotiven toimitusjohtaja Olaf Bongwald.

Bongwaldin mukaan sähköautot tulevat lisääntymään nopeasti poliittisen paineen takia.

– Dieselskandaalin takia uskon, että sähköautot tulevat nopeammin käyttöön kuin monet olettavat, Bongwald sanoo.

Bongwald vie näkemyksensä mukaisesti Valmet Automotivea yhä selkeämmin sähköautomarkkinoille ja tuottamaan sitä, mitä sähköautojen valmistuksessa tarvitaan. Selkein esimerkki on Salo akkutehdas.

Bongwaldin mukaan sähköautojen akkuja valmistavia tuotantolaitoksia ei ole tarpeeksi, joten Salon tehdas valmistaa tuotetta, jolla on autoteollisuudessa kysyntää.

– Monet yritykset ovat sijoittaneet paljon polttomoottoriautojen tuotantoon. Kyse ei ole vain laitteista vaan myös sopivasta ammattiväestä. Nämä suuret investoinnit uhkaavat mennä hukkaan, kun markkinat menevät sähköautoille, Bongwald selittää.

Kiinalainen osaomistaja keskeinen syy sähköautopainotukseen

Valmet Automotive on jo aiemmin valmistanut sähköautoja, joten uuteen markkinaan sopivia investointeja on jo tehty. Tehtaan linjoilta on valmistunut muun muassa Think City ja Fisker Karma -autoja. Väellä on siis jo osaamista myös sähköautojen aikaan. Autonvalmistuksen alihankkija taas on luonnostaan joustavampi laiteinvestointien suhteen.

– Tuotantolinjat täytyy joka tapauksessa aina rakentaa uudestaan, kun uutta mallia aletaan rakentaa, Bongwald jatkaa.

Alkuvuonna 2017 suuri kiinalainen akkuvalmistaja CATL hankki vajaan neljänneksen Valmet Automotiven osakkeista. Bongwald pitää uutta omistajaa arvokkaana.

– CATL on yksi keskeinen syy sähköautostrategiaamme. Maailman johtavan akkukenno- ja akkupakettivalmistajan ja toimialansa johtaviin yrityksiin kuuluvan autojen sopimusvalmistajan yhdistelmä on erittäin mielenkiintoinen, Bongwald sanoo.

Tuotantoa hajautettava

Kiinalaisomistaja taas pyrkii Valmet Automotiven avulla Euroopan ajoneuvomarkkinoille. Kiinassa hallitus ajaa autoilijoita selkeäotteisesti valitsemaan sähkökulkuneuvoja. Esimerkiksi Shanghaissa tai Pekingissä on erittäin hankala saada uutta polttomoottoriautoa enää rekisteröityä. Kiinalaisyrityksillä on siksi paljon paitsi kokemusta, myös itse kehitettyä osaamista sähköautoihin liittyvän tekniikan tuottamiseksi.

Vaikka kiinalaiset autonvalmistajat eivät tällä uhkaa Euroopassa perinteisten tuottajien markkinaosuuksia, tulevaisuudessa tilanne voi Bongwaldin mukaan muuttua.

Toki Valmet Automotivellakin on tarkoitus tulevaisuudessa edelleen laajentua. Uudenkaupungin autotehdas on yhtiön ydintä ja Salon akkutehtaan markkinat kasvavat kiihkeästi, mutta uudet työpaikat voivat tulla myös muualle kuin Suomeen.

Bongwaldin mukaan tuotantoa pitää hajauttaa. Hajautus vähentää riskejä ja lisää joustavuutta, kun voidaan olla lähellä asiakkaita. Tällä hetkellä Valmet Automotiven noin 6000 työntekijästä noin 4500 on Suomessa.

Alan vaihtelut tuntuvat - yhtiö ilmoitti lomautustarpeista

Autoalan vaihtelut tuntuvat myös nopeasti toiminnassa. Valmet Automotive on tänä vuonna paitsi palkannut lisää väkeä Suomessa, myös lomauttanut työntekijöitään. Yritys ilmoitti lomautustarpeesta jälleen viime viikolla.

Ennusteen mukaisesti tuotantomäärät nousevat vuoden 2019 lopun tasolta suunnitellulle tasolle vasta helmikuussa 2020 aiemmin arvioidun tammikuun sijaan.

– Valmet Automotive on tuottanut tänä vuonna enemmän autoja kuin koskaan historiansa aikana, Bongwald muistuttaa.

Jo viime vuonna autoja valmistui Suomen tuotantolinjoilta 110 000. Yrityksen liikevaihto oli 663 miljoonaa euroa vuonna 2018.

Mercedes Benz -autoistaan tuttu Daimler on Valmet Automotiven suurin asiakas. Suomalaisyritys katsoo tulevaisuudenkin osalta erityisesti Euroopan suuntaan, mutta Bongwald myöntää myös Kiinan kiehtovaksi.

Kiinasta on kasvanut autoteollisuuden suurin markkina-alue maailmassa eikä osittainen kiinalaisomistus ainakaan heikennä mahdollisuuksia noilla markkinoilla.

Olaf Bongwald

Syntynyt 1967 Saksassa lähellä Kölniä.

Sanoo olleensa aina intohimoisen kiinnostunut tekniikasta ja autoista.

Päätti 6-vuotiaana, että hänestä tulee insinööri.

Sai sisareltaan Volkswagenin Kuplan ensimmäiseksi autokseen 18-vuotiaana, jonka kunnosti, mutta romutti onnettomuudessa myöhemmin.

On ollut pisimpään töissä kanadalaisella autovalmistajien järjestelmätoimittajalla. Magna Internationalissa ura kesti 18 vuotta.

Aloitti reilu vuosi sitten Valmet Automotiven ensimmäisenä ulkomaalaisena toimitusjohtajana.

Työskentelee Valmet Automotiven Saksan toimipisteessä Bad Friedrichshallissa, joka on lähellä Daimlerin ja muiden Etelä-Saksan suuren autonvalmistajien pääkonttoreita.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (46)

Nämä kaikkien maiden poliitikohan ovat kimpassa siellä EUssa. Kaikki me ollaan mukana kun siellä joku idea rikas keksii jonkun loistavan verojen keruu idean kuin nämä ilmastot ja sähköautot.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei vähene -liääntyy, polttoaine vain on nimeltään sähkö ja veron maksajia myös omakotiasujat, sillä sähkövero tulee huimasti nousemaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Turhaa kouhotusta minä ajan riisselillä niin kauan kuin on ajokortti tai henki pihisee.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Bongwaldin on syytä muistaa, että skandaalit unohtuvat nopeasti ja että uusien dieselmoottoreiden myötä ollaan pian samassa tilanteessa kuin 2008, jolloin viralliset tahot Trafi mukaanlukien pitivät dieselauton hankintaa ympäristötekona. No, nämä ympäristötekopuheet unohtuivat hyvin nopeasti, puhujatkin unohtivat sanomansa, eivät muistaneet mitään sanoneensakaan.
Dieselskandaalin jälkeen dieseleitä vihattiin, vaikka typen oksidit eivät tosin esim. Suomessa ole ongelma olleetkaan.
Uusissa moottoreissa NO-päästöt ja pienhiukkapäästöt saadaan kuriin, puhujien muisti tuskin kuitenkaan paranee, tämän päivän ennustajaeukot eivät 5-10 vuoden kuluttua muista ennustaneensa yhtään mitään, ehkeivät ole itse vieläkään sähköautoa hankkineet.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitä tehdä jos vaikka ajaessani sähköautoa kaukana pohjoisessa ja virta loppuu kesken poron kuseman matkan päässä eikä.ole lataus paikkoja näkyvissä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sähköä on joka paikassa missä on ihmisiäkin. Polttoainetta vain huoltoasemalla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niinpä, taidat olla oikein kaupunkilainen. Ja tosi helppoa ottaa lisäkanisteri,,,, ei kun lisäakkuja mukaan, jos ei olekaan latauspistoketta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Toivottavasti tulee muita vaihtoehtoja kuin sähkö auto esim.vety autoja . Se on saasteeton ja sitä on rajattomasti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vetykennoauto on sähköauto, kuitenkin käyttökuluiltaan polttomoottoriauotakin kalliimpi sähköauto. Sähköauton ajokustannus on 10-15% polttomootoriauton käyttökulusta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sähköautohypetys perustuu ajatukseen että sähkö tulee töpselistä, tyypillistä vihersosialistista ajattelua. Jollain pitää tuottaa sitä sähköä pikaisesti lisää, no kiviihiilivoimalaitoksia saadaan nopeasti pystyyn kyhättyä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sekundaa kun ostettiin. Toinen sekundavoimala tulee kait sinne Pyhäjoelle. Vai oisko ne rakentajat sitten täysiä amatöörejä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kun ei ole teknologiaa. On vaan panostettu vuosikymmenet fossiilisiin polttoaineisiinn.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voi, Muutama päivä sitten oli uurinen, jossa kerrottiin suunnitellusta valtavasta akkulaitoksesta, jossa on varastoituna 20 gigavatatin verran sähköä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuolla asiantuntemuksella en suosittele tekemään edes sallittuja sähkötöitä. Sähkö tulee pistorasiasta. Voimia sinulle kun jaksat kantaa huolta sähköntuotannon riittävyydestä, kun asiantuntijat ja ammattilaiset eivät ole huolissaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Berliinin liikennelaitos lopetti kaikessa hiljaisuudessa sähköbussikokeilunsa. Syyksi ilmoitataan korkeat kustannukset ja latausongelmat, Neues Deutschland -lehti uutisoi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olet tainnut ylitulkita tilannetta. Kyllähän sähköbussit ovat saaneet kritiikkiäkin Berliinissä, koska tekniikka on uutta ja sitä kehitetään. (11.06.2019 Morgenpost) Tämä aiheuttaa tietenkin alussa kustannuksia, mutta kun ne on saatu maksettua käyttökustannukset laskevat. Päämäärä on kuitenkin, että Berliinissä ajatetaan ilman polttomoottereita vuonna 2030.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (46)

Uutisvirta

125
"Näyttää että tiistaina äänestetään pääministeristä" – Hallitusneuvottelut käynnistyivät odotetusti entisellä hallituspohjalla, Rinne jatkaa ainakin sdp:n puheenjohtajana
94
Sanna Marinista on tulossa uusi pääministeri, Marin voitti äänestyksessä Antti Lindtmanin täpärästi
71
Ulkoministeriön henkilöstön edunvalvoja Verkkouutisille: "Luottamus Haavistoa kohtaan horjunut erittäin pahasti"
70
Leskinen pääsi pisteille heti voittoisassa HIFK-debyytissään – Raksilan yleisön luopiohuutelu ei jäänyt ex-kärpältä huomaamatta: ”Eihän se hyvältä tunnu, mutta ymmärrän yleisön reaktion”
60
SDP:n yllätysveto: Eronnut Sirpa Paatero palaa kuntaministeriksi – omistajaohjaus siirtyy Tytti Tuppuraiselle, Antti Rinteestä varapuhemies
44
Puheenaihe: Pitääkö nuorten lukutaidosta olla huolissaan? – "Jatkossakaan mekaaninen lukutaito ei tietenkään riitä, vaan on ymmärrettävä myös sisältöä"
41
Näkökulma: "Tää on viimeinen taisto?" – Antti Rinne sai puolueiden vastaukset, mutta tämän jälkeen hallitusta tuskin vähään aikaan muodostetaan demareiden johdolla

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono Satakunnan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Kymenlaakson, Etelä-Karjalan, Pirkanmaan, Keski-Suomen, Etelä-Savon, Etelä-Pohjanmaan ja Pohjanmaan maakunnissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi yöstä alkaen Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Keski-Pohjanmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

7.12.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image