Talous

Uutuus-Mersun valmistus Uu­teen­kau­pun­kiin – myyntiin jo keväällä

Mercedes-Benzin A-sarjan tuotanto on jatkumassa Uudessakaupungissa. Arkistokuva autotehtaalta. KUVA: Mikael Rydenfelt
Talous 2.2.2018 13:59
Kari Pitkänen

Uudenkaupungin autotehdas aloittaa uusimman Mercedes-Benz-mallin tuotannon pian Saksan ja Unkarin tehtaiden vanavedessä.

Mercedes-Benzin A-sarjan tuotanto jatkuu Uudessakaupungissa. Mercedesin emoyhtiö Daimler ilmoittaa asiasta tänään Amsterdamissa, jossa julkistetaan A-sarjan 4. sukupolven korimalli.

Valmet Automotive aloittaa tuoreistetun A-sarjan valmistuksen järjestyksessä kolmantena Mercedes-Benzin käyttämänä tuotantolaitoksena, todennäköisesti viimeistään ensi syksynä.

A-sarjan tuotantoa johtaa ja koordinoi Mercedes-Benzin tehdas Saksan Rastattissa. Ensimmäiset asiakasautot tulevat Rastattista, jonka jälkeen tuotanto laajenee Unkarin Kecskemetétiin ja sen jälkeen Uuteenkaupunkiin.

Tämän jälkeen käynnistyy A-sarjan valmistus Kiinassa sekä uudella tuotantolinjalla Meksikossa.

Uusikorisen A-sarjan myynti ja asiakastoimitukset alkavat keväällä. Kuvat tulevasta "Suomi-Mersusta" julkaistaan perjantai-illan aikana.

Sopimus Mercedesin uuden kompaktiautomallin tuotannosta Uudenkaupungin autotehtaalla solmittiin maaliskuussa 2017.

Tähän mennessä ei ole kerrottu, mitä yksittäistä mallia sopimus koskee. Vahvimmin Suomeen on povattu juuri A-sarjan jatkovalmistusta.

Valmet Automotiven viestintäpäällikkö Mikael Mäki ei nytkään halua kommentoida asiaa ennen kuin Daimlerin virallinen ilmoitus asiasta on saatu.

Tehtaan korihitsaamo on kuitenkin rakennettu uudelleen, ja maalaamoa sekä kokoonpanolinjaa on kehitetty uuden sukupolven kompaktikokoluokan Mersuja varten.

– Korit teemme itse, ja auton komponentit tulevat Euroopasta. Se on välttämätöntä, koska meidän on valmistettava laadullisesti identtisiä ja yhtä hyviä autoja muiden tuotantolaitosten kanssa, Mäki huomauttaa.

Uudenkaupungin autotehdas on tuottanut A-sarjan etuvetoisia versioita vuodesta 2013 lähtien. Autoja on toimitettu maailmalle yli 100 000 kappaletta. Tarkkoja tuotantolukuja ei kerrota.

Henkilöstömäärä kaksinkertaistunut

Tehdas aloitti viime vuonna myös Mersun GLC-katumaasturin sarjavalmistuksen. Mercedesin pienin automalli on muissakin suhteissa varsin suomalainen tuote, sillä osa uuden version talvitesteistä on ajettu Lapissa.

Tuotannon kasvu ja valmistautuminen uuden automallin sarjatuotantoon on merkinnyt Valmet Automotivelle kovaa rypistystä. Tehtaan henkilöstömäärä on yli kaksinkertaistunut, ja työntekijöitä on yhteensä jo yli 4 000.

Tuotantomäärien nopea kasvattaminen ja Valmet Automotiven kytkeytyminen tiiviisti Daimlerin sopimusvalmistajaksi ei ole sujunut ilman kasvukipuja.

Kovasta investointitahdista, tuotannon laajenemisesta ja henkilöstön rekrytoinneista johtuen tehtaan taloudellinen tulos vuodelta 2017 oli omistajille pettymys.

Valmet Automotive julkaisee vuoden 2017 varmistetut tilinpäätöstiedot vasta loppukeväällä. Yhtiön pitkäaikainen toimitusjohtaja Ilpo Korhonen sai kuitenkin potkut vain muutama päivä sitten.

Korhosella oli takanaan yli 30-vuotinen ura Valmet Automotivessa. Mikael Mäen mukaan nyt haetaan toimitusjohtajaa, joka kykenee hallitsemaan tehtaan koko toiminta- ja tuotepaletin:

– Valmet Automotive on huimassa kasvussa. Autonvalmistuksen lisäksi laajennamme suunnittelutehtäviin sekä sähköautoihin ja akkujärjestelmiin.

– Varmasti uudelta johtajalta vaaditaan läheisiä suhteita asiakkaisiin, käytännössä saksalaisiin premium-autonvalmistajiin.

Löytyykö tällaista henkilöä enää Suomesta?

– Voi olla että ei, mutta ei kovin helpolla mistään. Turhaa kiirettä ei siksi pidetä.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (29)

Kyllä näkyy joillain kommentoijilla ottavan lujaa päähän, että suomalainen valmistaja on saavuttanut kansainvälisen päämiehen luottamuksen ja työllistää Suomessa alalla, jonka ei pitänyt olla täällä mahdollista ollenkaan. Voisitte häipyä Kainuuseen laulamaan "raukat vain menköhöt merten taa" ja muuta hömppää. Kainuusta karanneetkin ymmärtävät, että meidän on uudesta luotava maa. Nyt teidän pitäisi vielä ymmärtää, että ellei sitä uutta luoda Kolomen Jiin Kaijjaanin torilla (kirijotetaa kahella jiillä ko yks on Jojesuusa lainasa), niin sitten niihin uuden luomistalkoisiin mennään vaikka merten ja valtamerten taa sinne missä tapahtuu, eikä jäädä kuusen perseeseen vollotaamaan, ettei meitä tultu taaskaan kotoa kysymään hyväpalkkaisiin hommiin.

Minua vähän epäilyttää, että emme ole kuulleet vielä koko totuutta kaikista tuotejulkistuksista? Nimittäin viime vuonna on Daimlerin suunnasta vihjailtu uudesta mallista joka ei ole kokonaan sähköauto. Olemassa olevan mallin W176 uusi versio W177 ei välttämättä tätä lupausta täytä, joten mietinpä vain, mistähän tehtaista jo teaserina esitellyn uuden "Concept A Sedan" mallin hybridiversiot mahtavat tulla jatkossa?

Uudenkaupungin tehdas on saanut aivan poikkeuksellisen aseman Daimler-yhteistyössä. Luetelkaapa AMG-Mersuja Saksan ulkopuolella valmistavat tehtaat? On muuten lyhyt lista, ja Uusikaupunki on sillä listalla mukana, tosin vain AMG43 mallilla, mutta Affalterbachin moottorilla kuitenkin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ainoa ongelma että homma ei suomessa kannata. Tuotanto ei ole riittävän tehokas, jotta se kestäisi säänölliset automallin valmistuksen vaihdot.
Muuten hyvä homma kunhan maksaja löytyyy.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kuluttaja maksaa ja veronmaksajat maksaa työttömien loisimisen, näin se vaan toimii.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nyt kaikki ostamaan kotimaassa valmistettu auto niin taataan muutama sata työpaikkaa ja pörssiosakkeisen hyvä nousu sekä täytetään johtajien pankkitilit. Töihin ei kannata ottaa yhtään ammattiliittoon kuuluvaa silloin taataan työnseisauksista ja lakoista vapaa tuotanto. Samoin äitiys ja isyyslomien "hankkijat" pois linjalta heti alkuunsa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kunhan ei tehdä Nokiaa. Hommataan jostain toimitusjohtaja hyvälle palkalle, joka sitten ajaa alas koko teollisuuden parissa vuodessa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nokialla ei todellakaan mene hyvin. Elop ennusti tulevan hyvin, tai tiesi, että Nokialla ei ole älykännykkä tietämystä tarpeeksi jotta pystyisi kilpailemaan parhaimpien joukossa.
Onneksi kaikki suomalaiset yritykset ei ole niin avuttomia mitä menettty Nokia oli.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Me omistajat olemmekin jo lukeneet Nokian 2017 tilinpäätöstiedotteesta, että matkapuhelinverkkojen ulkopuolinen patenttien lisensiointiliiketoiminta toi viime vuonna 1.6 miljardin liikevaihdon lähes 95% bruttokateprosentilla. Nokia siis tekee reilua sataa miljoonaa kuukaudessa pelkästään niiden kännyköiden patenteilla ja vähäisemmässä määrin brändilisensioinnilla valmistamatta itse yhtään kännykkää. Tämä immateriaalioikeuksien lisensiointi juurikin kännykkäbisnekselle on Nokian ylivoimaisesti tuottavinta bisnestä tällä hetkellä, joten tietämystä löytyy yhä jopa muille myytäväksikin, vaikka johto väärää hevosta veikkaisikin, vieläpä monta kertaa peräkkäin.

Katsokaas muuten millainen lottokuponki Outsasta on tullut Suomen Suurimman JORMAN siirryttyä sen yrityksen omistajien riesaksi Outokummun hallitukseen polttamaan omistajien rahaa roviolla. Tätä karmeata Track recordia voi verrata vaikkapa Nalle Wahlroosiin. Jättäkää herrojen puheet omaan arvoonsa, ja verratkaa heidän johtamiensa yritysten tunnuslukuja yli vuosikymmenten.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siksi juuri piti turvautua patenttien kanssa kikkailuun, kun ei taidot riittäneet älykännykkä valmistukseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei kannate kovin innostua. Saksalainen Daimler teetättää vanhanajan moottoritekniikaltaan kehitysmaissa autovalmistusta ja samanaikaisesti suunittelee emämaassa aivan eriluokan mersedeksejä omille ja kehittyneille markkinoille. Korimallejahan voi vaihtaa vaikka joka toinen vuosi.
Suomessa ja varsin teollisuuden kokooja ja pakkauslinjoille on nyt saatava halpa työvoimaa vaikka väkisten kun saksalaiset ei ala 10e tuntipalkalla vuorotöihin ja siitä vielä maksamaan verot ym. kulut.
Perusta siinä sitten perheitä ja osta asunto ja tee vuorotyötä. Höh.
Autoteollisuus on ala jossa sykli ja vaihtuu nopeasti ja kokoaajatehtaat voi nopeasti loppua tai tuotanto vähentyä jolloin taas tulee loukkuun jääneitä työttömiä oman asunnonhankkineita työttömiä AKTIIVIMALLIn leikkauksien piiriin.
Ja näin hyvinvointi yhteiskunta askel askeleelta puretaan. Verorasite pysyy tai noussee myös ulkomaan velkaa kasvaa siitä huolimatta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eli ei kannata tehdä töitä kun viiden vuoden päästä voi olla toinen tilanne. Siinä hyvin suomalaista ajattelua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Herätys SAK, nyt äkkiä tuonne seisottamaan tehdas, tuollahan tehdään töitä ja ihmiset saa palkkaa, eihän se sovi teidän agendaan.
Tuohan on vielä pahempi rikos kuin aktiivimalli, nyt, nyt. Nuo molemmat luo työpaikkoja ja sehän ei näemmä liitoille, eikä vasemmistolle sovi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No, taisipa loppua Valmet automotiven menestys. Potkitaan pihalle tyyppi joka on pitänyt autotehtaan kannattavana Suomessa. Uusi johtaja saanee aikaan tulosta hinnalla millä hyvänsä. Sitten muutaman vuoden päästä ihmetellään kun ei enään saadakaan uusia tilauksia...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kokeilkaapa lakkoasetta, loppuu se autojen kasaaminen nopeasti...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Montako Uutta vähäpäästöisempää Mersua jäisi Suomeen jos Autovero poistetais???

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä että iso autokonserni työllistää täällä idässäkin . Tuotannon laajentaminen onnistuu takuuvarmasti ,koska se johdetaan Saksasta.
Suomessa kun ei ole minkäänlaista johtamiskulttuuria ,on vain tutkinovaatimuksia , ja niitä kun löytyy ,kaveri voi kulutella prässihousujen takamuksia muhkealla palkalla , tajuamatta mitä siellä tuotannossa ja organisaatiossa oikein puuhastellaan .

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (29)

Uutisvirta

79
Lasaretinsaaren rakentamissuunnitelmat eivät lämmittäneet oululaisia – kuulemistilaisuudessa täystyrmäys kaavahankkeelle
69
Pääministeri Sipilä vahvisti Suomenmaalle: Eduskuntavaaleissa ehdolla edelleen Oulun vaalipiirissä
68
Hallitus vie asiantuntijoiden kritisoimaa irtisanomissuojan heikennystä eteenpäin – Katso esimerkit potkujen syistä
56
Vasemmistoliiton uuteen ilmeeseen kuuluu pinkkiä ja sinistä, mutta puolueen toiveena on punavihreä hallitus - katso uusi tunnus
50
Poliisi löysi kerrostalosta Oulun keskustassa peräti 14 varastettua pyörää, kolme miestä otettiin kiinni – "Käynnissä varkausbuumi"
46
Oulun Kuivasjärvellä haeskeltiin illalla karhua - poliisille ilmoitettiin havainnosta hevostallin lähellä
32
Paljonko tienaa sirkkatuottaja, ja voiko hyönteisfarmi saada maataloustukea? "Kun tuotanto tehostuu, hinnat muuttuvat kuluttajaystävällisemmiksi"

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakunnissa sekä Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Pudasjärven, Taivalkosken ja Kuusamon kuntia kehittyy ukkoskuuroja, joiden yhteydessä esiintyy voimakkaita ukkospuuskia, yli 15 m/s.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Mikä nautinto olla tekemättä palkkatyötä, toverit

Et sitten edes lukenut aloitusta tai et järkytykseltäsi ymmärtänyt sitä. Lainaus: "...pitää osata olla menemättä lankaan... Lue lisää...
Sifferi

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

17.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image