Talous

Tu­le­vai­suu­des­sa Suomessakin voivat yleistyä kau­pun­ki­kes­kus­to­jen rautakaupat – "Tällaista tukevat kau­pun­gis­tu­mi­nen ja kuluttajien haluttomuus tehdä itse"

Raahen Rautakauppa Oy aloitti viime viikolla yt-neuvottelut, jotka koskevat Ojan Rauta -myymälöitä Oulussa, Kempeleessä ja Raahessa. Yhtiön mukaan ratkaisun taustalla ovat tuotannolliset ja taloudelliset syyt. KUVA: Tiina Wallin
Talous 9.8.2019 8:15
Raimo Pirttikoski

Rakentamisen hiipuminen ja kotitalousvähennyksen leikkaus huolestuttavat alan yhdistystä.

Suomen rautakauppojen myynti oli vielä tammi-kesäkuussa 1,5 prosentin kasvussa. Jo vuoden toisella neljänneksellä vauhti alkoi kuitenkin hidastua.

– Rakennuslupien määrä on ollut merkittävässä laskussa viime vuoden loppupuolelta lähtien, ja hallituksen linjaus kotitalousvähennyksen pienentämisestä tuli todella huonoon aikaan. Loppuvuoden näkymät ovat vähintään haasteelliset, Rakennus ja sisustuskauppa ry:n (Rasi) toimitusjohtaja Minna Liuksiala arvioi.

– Edellisessä laskusuhdanteessa kotitalousvähennys oli merkittävä remontoinnin kannustin, mikä kompensoi uudisrakentamisen vähenemistä ja näkyi myös rautakaupoissa.

Toisaalta uudisrakentamisen hiipuminen vapauttaa lisää kaivattua työvoimaa korjausrakentamiseen.

– Etenkin kasvukeskuksissa on ollut viime vuosina selkeä työvoimapula, Liuksiala sanoo.

Lähiaikoina rautakauppojen kassoja kilisyttää myös haja-asutusalueiden jätevesiuudistus. Ympäristöministeriön mukaan jätevesiremontin tarvitsisi noin 100 000 kiinteistöä jo lokakuun loppuun mennessä.

Rasi ry:n mukaan rautakauppojen määrä on ollut loivassa laskussa jo nelisen vuotta. Yhdistykseen kuuluu nyt 524 rautakauppaa, jotka edustavat noin 80 prosenttia alan kokonaisvolyymistä.

– Vuonna 2015 niitä oli 544. Kivijalkakaupat ovat vähentyneet jonkin verran joka vuosi. Kaupungistumisen ja kilpailun myötä rautakauppoja on suljettu etenkin pienillä paikkakunnilla, ja keskittyminen isoihin ketjuihin on lisääntynyt, Liuksiala sanoo.

Rautakaupan markkinatilanteessa ei ole tapahtunut merkittäviä muutoksia pitkään aikaan.

– K-ryhmä on selkeästi suurin toimija, sen osuus on yli 40 prosenttia. Starkilla on vajaat 20 prosenttia ja S-ryhmällä kymmenkunta. Alle 10 prosentin toimijoita ovat esimerkiksi Hartman, Puumerkki, RTV ja Bauhaus, Liuksiala kertoo.

– Pieniäkin rautakauppoja on, mutta niiden myynti ei ole kovin merkittävää. Isoilla ketjuilla on myös enemmän resursseja kehittää konseptejaan ja vastata kuluttajien tarpeisiin

Rautakaupassakin verkkokaupan rooli on kasvanut.

– Alalle on tullut myös puhtaita verkkokauppoja. Paljon ostetaan verkosta ja noudetaan kaupasta, mutta yhä enemmän tavaraa lähetetään asiakkaalle, Liuksiala sanoo.

– Rautakaupassa iso haaste on se, että asiakas kaipaa usein neuvontaa ja ohjausta. Asiantuntemuksen siirtäminen verkkokauppaan ei ole niin helppoa.

Rautakaupan ammattikauppa on jo useamman vuoden kasvanut kuluttajakauppaa enemmän.

– Meillä rautakaupat palvelevat sekä kuluttajia että ammattirakentajia, se on poikkeuksellista Euroopassa ja laajemminkin maailmalla. Se antaa myös tietynlaista vakautta rautakaupoille suhdannevaihteluissa, Liuksiala sanoo.

Tulevaisuudessa Suomessakin saattavat yleistyä myös kaupunkikeskustojen rautakaupat.

– Euroopassa isot toimijat ovat niitä jo pilotoineet. Ne ovat enemmänkin esittely- ja neuvontapaikkoja, joista voi tilata tuotteita ja palveluja kotiin, Liuksiala kertoo.

– Tällaista tukevat kaupungistuminen ja kuluttajien haluttomuus tehdä itse. Myös autottomuus on tietynlainen trendi seuraavalla sukupolvella.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (35)

Oulun keskustassa, ihan Valkeassa, on jo rautakauppa. Clas Ohlson. Ja hyvä onkin. Saisi valikoima vielä hieman laajentua perinteisemmänkin rautakaupan tarjonnan puolelle. On tullut käytyä useasti, sillä ei jaksa aina lähteä autolla käymään kaukana olevissa perinteisissä rautakaupoissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

OLen autoton. Maalaan itse seinät ja teen pikkujuttuja. Osaan naulata ja porata. Olisi ihan kiva, että voisin hakea keskustasta maalini ja naualani ja viedä ne kotiin linja-autolla. Tai että keskustan asukas voi hakea omat pienet tavaransa läheltä. Eihän keskustakaupassa tarvitse olla isoja ja raskaita tavaroita. Kukkamultaa pienissä säkeissä, sillä keskustan asuksaallakin on kukkia. Maaleja, nauloja yms nippeleitä ja nappeleita. Tuntuu niin hassulta kävellä pitkälle hakemaan pieniä nippeleitä. Näytehuoneeseen ja pikku nippeleihin ja sisustustavaroihin ei keskustaan tarvitse isoa hallia. Isoja tavaroita varten pitää olla sitten autolla helposti saavutettavat kaupat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Rautakauppa, jossa voi katsella kuvia ja tilata. Ei siis tarvita isojatiloja. Miksi näitä kutsutaan rautakaupoiksi?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

on niin harhaan johtavia. Lienee tarkoitus johdatella tyhmää kansaa. Kaupungistuminen johtuu siitä kun maalle ei anneta rakennuslupia. Maakeinottelu on kunnille ja gryndereille valtava tulonlähde. Pieniä maaplänttejä myydään ylihintaan jossa asutaan ahtaassa kopissa ja maksetaan lainaa loppuikä jotta grynderit ja virkamiehet saavat pitää ylellisen elintasonsa. Lisäksi jokainen pikkuasiakin on tehty luvanvaraiseksi jolloin oma työsuoritus on tehty niin hankalaksi. Toki on myuös uusavuttomia joille tuo sopii mutta suuri osa edelleen haluaisi asua väljästi ja vapaammin.
Miksi onnellisuus ja elämänlaatu jää toiseksi sille tosiasialle että vihreät, vasemmisto ja virkamiehet haluavat ahtaa meidät sumppuun ja määritellä miten saa asua?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sisustaminenkin vaatii omat työvälineensä ja nippelinsä. Niitä varten voisi olla kyllä pienrautakauppa, josta saa nauloja, ruuveja, koukkuja, vasaroita, varusteita hantaakeja myöten. Onhan olemassa maalikauppojakin, kuten Värisilmä. Näitä tuotteita myydään jonkin verran suurten markettien yhteydessä,..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulun keskustassa oli useita pienrautakauppoja vuosikymmeniä sitten. Ei kannattanut. Nyt on lisäksi netti, ei kannata senkään vertaa. Ihme jos Posti ei kokeile tätäkin alaa ja nikkarointipalvelua. Kaikkeahan se on kokeillutkin. Muutaman vuoden sisällä Posti myydään kannattamattomana isolle ulkolaiselle taholle, joka saa sen kannattamaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nippeleitä ja nappeleita löytyy Clas Ohlsonilta ja keskustan Tokmannilta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kun ja koska autottomien kaupunkilaisten sekä lumu- että suhteellinen määrä kasvaa huimaa vauhtia koko ajan niin jos haluaa tälle asiakasryhmälle myydä jotain niin kaupunkien kestusten äärellä julkisen joukkoliikenteen alueella on ehdottomasti liikkeiden oltava joustavavilla ja erittäin edullisilla toimitus- / kuljetuspalevuilla varustettuina.

Sama koskee kaikkia tuoteryhmiä - huonekaluja, ... ja varsinkin ruokaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jotenkin en usko tätä juttua yhtään. Rautakauppojen sopivat paikat ovat kaupunkien ohimenoteiden varrella, joissa voi asioida peräkärryjen, k-autojen, pakettiautojen kanssa vaivattomasti ja joissa on isot parkkialueet. Rautakauppojen asiakkaat eivät kulje julkisilla tai pyörillä ostoksille. Faktat pitää tietää. Kaheli juttu, sanon.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Samaa mietin itsekkin, että johan ilman takaraivoa kirjoitettu juttu. Kirjoittaja on vissiin juuri tällainen jopolla vinttaava narukäsinen keskustaelämää larppaava olmi, joka ei edes tiedä miten päin vasaraa kuuluu pitää. Se on parempi että tuollaisille ei ensinnäkään anneta mitään työkaluja eikä niitä edes päästetä rautakaupan kynnystä pidemmälle sinne sisään. Parempi kuin vain keskittyy siihen puhelimensa haromiseen ja imemään kenokaulansa pitkällä sitä soijalatteaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ihan loistavasti kirjoitettu!!! Aamun parhaat naurut, tänks!
Jutun lopussa keskustojen "rautakaupat" kuvailtiin näin: "Ne ovat enemmänkin esittely- ja neuvontapaikkoja, joista voi tilata tuotteita ja palveluja kotiin, Liuksiala kertoo." Mikäköhän rautakauppa se tämmöinen on? Narukäden ei ole tarkoituskaan tehdä itse mitään omin pikku kätösin. Siellä narukädelle kerrotaan mitä hän tarvitsee ja lähetetään joku ammattilainen hakkaamaan naula seinään. Rautakauppa...hmmm.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lainaus artikkelista: "Tulevaisuudessa Suomessakin saattavat yleistyä myös kaupunkikeskustojen rautakaupat.

– Euroopassa isot toimijat ovat niitä jo pilotoineet. Ne ovat enemmänkin esittely- ja neuvontapaikkoja, joista voi tilata tuotteita ja palveluja kotiin, Liuksiala kertoo."

Huomaa, että artikkelin kirjoittaja käyttää ehdollistavaa sanaa "saattaa". Se on spekulointia, joka lienee sallittua, etenkin kun seuraavassa kappaleessa spesifioidaan minkälaista palvelua keskusta-alueiden rautakaupoissa Euroopassa lähinnä tarjotaan. Harvempi vie lastauslaiturilta peräkärryllä neuvoja kotiin, vai kuinka?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kokeiltu Suomessakin n. Viisi vuotta sitten K-rauta Express nimellä pääkaupunkiseudulla.Lienee lopetettu jo kaikki?Olivat keskustassa,mutta ei käynyt kauppa.Oulustakin kaikki pienet kaupunkirautakaupat hävinneet.Syynä asiakasrakenteen muutos ammattirakentajiin.Kuluttaja-asiakkaan ostot liian pieniä,jotta kauppa kannattaisi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä Facepalm

Tiedätkö, mikä on ajatusviiva? Se on tuossa yllä olevassa jutussa tiheästi esillä, ja se kertoo siitä, että kirjoitettu asia on jonkun toisen sanomaa. Juttu ei siis ole kirjoittajan, jotka luonnehdit narukädeksi, omaa mielipidettä. Kirjoittaja on toimittaja, joka on haastatellut Rakennus ja sisustuskauppa ry:n (Rasi) toimitusjohtajaa. Ajatusviivalla erotetut osiot ovat siis tämän toimitusjohtajan ajatuksia, eivät suinkaan kirjoittajan eli toimittajan omia mielipiteitä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No ei se rautakaupassakäynti aina edellytä peräkärryä. Se on teillä omakotiasujilla hieman eri huolet kuin kerrostaloasujalla. Molempia tarvitaan, mutta ketjut itse ovat rakentaneet näitä peltomarketteja ja pakottaneet ihmiset siihen malliin. Monella paikkakunnalla on ns. halpakauppoja, joista saa ensiapua rautakauppaterpeisiin, mutta ei aina. Ei niinkään kaheli juttu vaan tarpeita on monenlaisia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tänne komentoivat vissiin hakevat litran maalipurkinkin peräkärryllä- sen käsityksen näistä kommenteista saa. Voi myös olla, että täällä on vain näitä rakentajaramboja, jotka omin pienin kätösin tekevät kaiki pienetkin korjaukset kauhealla konearsenaalilla yms. No tapansa kullakin. Arjessa ei kuitenkaa aina ole kyse koko kämpän remontista vaan jostain pienestä korjauksesta yms.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vai että kuluttajien haluttomuus, sanoisin että kyseessä on ennemminkin kyvyttömyys. Enää ei osata edes seinää maalata itse.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi ihmeessä seinä pitäisi maalata itse jos joku muu voi tehdä sen puolestasi?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (35)

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Työeläkkeisiin on myös puututtava

204 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Itsensä peukuttavat ja itsensä kanssa keskustelut

Minäpä nostanki molemmat peukut pystyyn kun keksin hyvän jutun jonka sitte jaan muiden kans. Mitäpä kyttääjänä olet siit... Lue lisää...
Mitäs siihen sanot, ...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

26.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image